/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
udekatte og fugleinfluenza
Fra : vaxen
Vist : 1093 gange
150 point
Dato : 15-03-06 13:47

Nu er den så konstateret, influenzaen, og det giver anledning til restriktion er i de ramte områder. Jeg forventer, at det er et spørgsmål om tid, før det er hele landet.

Mit spørgsmål til jer er: Hvad gør I med jeres udekatte?

Jeg har tamme katte, der kun opholder sig udendørs. Foreskrifterne for tamkatte er, at holde dem inde og for vildkatte ikke at fodre.
Hvad med os, der har katte lige midt i mellem?

Jeg har faktisk mest lyst til at prutte på foreskrifterne og gøre som jeg plejer... Hvad gør I?

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-03-06 13:55

Hej waxen.

Jeg forstod det altså sådan at det var i det ramte område at man skulle tage forholdsregler angående vores tamkatte!! Altså i Næstvedområdet.

Vi har to inde/ude katte som selv bestemmer hvor de vil være. Jeg føler IKKE at vi kan gøre andet end at (fortsætte med at) jage de vildkatte vi ser - væk.
Jeg vil dog være mere opmærksom på at kigge efter døde fulge og få dem væk i en fart.

Heldigvis skal vores katte have den årlige vaccine 'lige om lidt' så vil vi naturligvis tage en snak med dyrehospitalet om der er noget vi kan gøre, for HVIS man bør holde sine misser inde, så står vi, her i huset, foran en utrolig svær opgave - om ikke umulig (læs: uudholdelig).

Jeg føler ikke vi kan gøre andet end det vi normalt gør - blot med lidt mere åbne øjne.

En enkelt ting vil jeg dog holde op med - jeg plejer at lukke misserne ud, hvis vi skal et eller andet sted hen - måske endda hele dagen. Det vil jeg holde op med, de vil kun blive lukket ud når de selv beder om det. De har det helt fint indendørs og kan sagtens være hjemme alene en dags tid med den sædvanlige adgang til det hele - faktisk så tror jeg de råhygger når vi ikke er hjemme - det kan ses på sengetæppet ;)

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 14:08

Citat
Foreskrifterne for tamkatte er, at holde dem inde og for vildkatte ikke at fodre.

Hvor har du set det henne?

Dyrenes beskyttelse oplyser idag:

Citat
Der er ikke grund til bekymring for katten, selv om enkelte katte er fundet smittet med fugleinfluenza f.eks. på Rügen. Den fritgående kat løber en meget ringe risiko for at blive smittet med fugleinfluenza, og selv hvis det skulle ske, er risikoen for videre smitte til mennesker endnu ringere.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-03-06 14:15

Jeg ville bestemt lade kattene få lov til at komme ud som de plejer. Katte kan lide at fange LEVENDE bytte, det døde interesserer dem ikke, så risikoen for smitte med fugleinfluenza er forsvindende lille i de enkelte private områder.
MVH Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 14:26

Vil.du, det er også i de ramte områder, der er restriktioner - men mon ikke, de ramte områder i realiteten er hele landet - eller ihvertfald snart er?

Dova, her er hvad fødevarestyrelsen skriver: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Smittebeskyttelse/Katte_hunde/forside.htm

I øvrigt blev det omtalt ved pressemødet i formiddags og der blev det nævnt, at man ikke skal fodre vildkatte. Mon ikke, det kan ses på enten Sputnik eller dr1?

Akle, jeg er tilbøjelig til at tænke som du - ikke desto mindre er anbefalingen noget andet. Dermed opfylder vi ikke den forpligtelse, vi har som ansvarlige dyreejere....

Hvis jeg skal overholde dette, betyder det, at mine katte skal lade livet... Det synes jeg jo er en noget voldsom konsekvens - men det er trods alt værre at spærre dem inde...

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-03-06 14:29

Det med kattene sagde de i radioen her før dova, og det kan også læses her : http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3824988

Men jeg vil nu også stadig lade min kat komme udendørs. Når den er vant til det vil det være super synd at holde hende indendørs, og så må man ellers bare holde bedre øje med hvordan de opfører sig. Men tvivler på hun nogensinde ville spise en død fugl, for huner simpelthen så kræsen og fanger aldrig levende gugle eller mus for den sags skyld

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-03-06 14:34

bublebee> det troede jeg osse at vores var..men...

Katten har jo instinktet med sig, så jeg nægter at tro på at nogen katte kan holde kløerne fra en fristende flaksende fugl....selv mine egne snotforkælede misser.
Om ikke andet, så bruger de vel fuglene som legetøj - om vi kan lide det eller ej (jeg kan IKKE lide det).
Men modstå deres jagtinstinkt - nej den tror jeg ikke på.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 14:50

Okay, det vil så sige, at det er helt ok, at vildkattene dør af sult p.g.a. risikoen for at de skal fange en Musvåge eller en svane el.lign, hvoraf der indtil nu kun er fundet 1 syg Musvåge i DK, hvor det endda endnu ikke er fastslået om det er den farlige variant af fugleinfluenzaen.

Det vil jeg kalde massehysteri og helt ude af proportioner.

Jeg vil da tværtom mene, at velfodrede katte ikke er så modtagelige for sygdomme, samt det er meget begrænset hvor meget fysisk kontakt man har med en vildkat.

Og mine katte bliver i hvert fald ikke spærret inde, og heller ikke aflivet p.g.a. en mikroskopisk risiko for "hvis nu og såfremt og ifald"

det er bare så typisk, at hvergang der er den mindste smule tale om forskellige epidemier, så lyder det sådan der, nedslagtning af kvæg p.g.a. kogalskab, mund og klovsyge m.m.
Hønsene kunne ske at få Newcastle Disease, grise smittes af vildsvin o.s.v.......og nu altså fugleinfluenza.
Vildtplejestationerne måtte aflive alt hvad der hed tamfjerkræ såfremt de skulle fortsætte som plejestation....Flere hundrede tusinde dyreliv ofret gennem tiden med en valen begrundelse/frygt, som der ikke har vist sig at være hold i.

jeg mener, man isolerer eller ligefrem afliver jo heller ikke mennesker grundet f.eks. AIDSsmittefaren eller andre smitsomme sygdomme.

Og Bubblebee:

Citat
for hun er simpelthen så kræsen og fanger aldrig levende fugle eller mus for den sags skyld

Er du helt sikker på din kat trækker vejret

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-03-06 15:03

Hehe ja dova :) Lige nu ligger hun inde i min dyne og feder den for hårdt. Det dovne kræ - æde og sove kan hun

Og ja kan kun være enig i, at vi virkelig overreagerer ind imellem. De siger jo selv at det er utrolig svært at blive smittet med fugleinfluenza som mennesker. Og man kan da godt stadig fodre vildkatte, de kommer jo ikke hen og spiser før man er gået igen.

Den kat vi har nu er da også en hjemløs vildkat vi tog til os i sommer - kattene skal da have det godt alligevel. Rolig nu DK

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-06 15:11

Når man skal holde katten inde, så er det jo altså ikke af hensyn til katten, men af hensyn til de mennesker, den kan smitte.
--Akle, fuglene er jo syge, før de dør... Og en syg fugl er nok lidt langsommere end en frisk, så den er nemmere at fange for katten...

Følgende er saxet fra bublebees link.

Citat
Der er risiko for, at huskatte, der er smittet med fugleinfluenza, kan bære smitten videre til mennesker. Det siger professor i epidemiologi Niels Høiby, Rigshospitalet til tv2.dk.

"Risikoen ligger i, at en kat spiser en smittet fugl og selv bliver syg. Sker det, er der en teoretisk mulighed for, at den kan bringe smitten videre til mennesker," siger han.

Niels Høiby opfordrer derfor danskere med syge katte til at gå til dyrlægen med dem, og til at vaske hænder, hvis de har rørt ved syge dyr.

Ifølge Niels Høiby bliver katte nemt smittet med sygdommen, mens sygdommen tilsyneladende ikke bider så nemt på hunde - hvis den overhovedet gør det.

Ifølge Fødevarestyrelsen bør man i de områder, hvor sygdommen er konstateret, holde sin kat inden døre og have sin hund i snor når man går tur med den.

Samtidig opfordres folk i områder med smitte til at undgå fodring og kontakt med vildtlevende katte.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 15:16

Hysteri eller ej - personligt tror jeg ikke, det står så galt fat, men ikke desto mindre, er der mennesker, der er klogere end jeg, der anbefaler mig at handle på en bestemt måde.

Jeg er egentlig ikke bekymret for mig, men jeg hader den konflikt jeg oplever mellem at gøre det, som de kloge mennesker påbyder mig at gøre og så det, jeg har lyst til at gøre.

Tilsyneladende er der ikke mange, der har tænkt sig at overholde det påbud, der i mine øjne tangerer dyrplageri, og i så fald, er der jo heller ingen forebyggende virkning ved det.

Jeg bor selv få hundrede meter fra en minkfarm. Mine katte spankulerer med garanti derover en gang i mellem. Ligeledes har de også deres gang ved kysten, som ligger ca. lige så langt herfra... De er oplagte smittebærere...
Gør jeg ikke noget, kan jeg være med til at ødelægge et andet menneskes økonomiske grundlag.... Om ikke andet, så i teorien.

Et etisk dilemma, om man vil....

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-03-06 15:38

Ja jeg vil nu ikke tage det så tungt endnu, det er stadigvæk kun en eneste fugl vi snakker om. Og de ved kun at det er H5 - de ved endnu ikke om det er H5N1 virus....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 16:08

Bublebee, jeg tror, du snyder dig selv ved ikke at erkende, at der er H5N1 i Dk - selvfølgelig er der det....
Det er et spørgsmål om tid, for det bliver konstateret.

Det betyder ikke, at man skal gå i panik, tværtimod.

Dilemmaet er der dog: Skal man følge de kloge mennesker, der ved mere om sagen en lægmand, eller skal man følge sit hjerte?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 16:09

Og de bogstaver som er enten mangler eller er skiftet ud med et andet i mit forrige indlæg, må indsættes efter eget ønske

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 15-03-06 16:41

Hej

Hej jeg tror nok at jeg vil lade min kat selv bestemme hvad den vil ud eller inde.
For hvis det remmer hele landet som det nok gør så ved vi heller ikke hvor længe det varer inden det lille kræ kan komme ud igen.
Så fra min side må det værer som hidtil.

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-03-06 16:51

Hverken dit eller dat, -- du skal følge din sunde fornuft!!!
Der er mindre end 1% chance for at nettop din kat bliver smittet med fugleinfluenza, og mere end 10% chance for at din kat bliver påkørt af en bil.
Tag det hele roligt, -- sådanne tilfælde bliver altid opreklameret, og ja, det nærmer sig hysteri!
--- og der ud over, lad dog ikke de vilde katte sulte, hvis de er vant til at blive fodret, for dét er direkte dyrplageri og en langsom død for kattene. Hellere en lille risiko for smittedød end en langsom sultedød.
MVH Akle

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-03-06 16:52

Jeg er enig i at alt for meget, her i landet, fører til massehysteri - det er sikert fordi vi er så godt vant? Vi er forskånet for de store naturkatastrofer, orkaner, flodbølger osv. - derfor skal der ikke ske så meget før vi går helt amok.
OM der er grund til hysteri i denne sag, føler jeg mig ikke kompetent til at bedømme - det er så nyt endnu.

Birgitta>> Ja, det er på grund af risikoen for mennesker, man skal/bør tage nogle forholdregler omkring omgang med katte - tamme som vilde. Men det er så sandelig osse (for MIG i hvert fald og garanteret for mange mange andre) på grund af risikoen for vores katte - tamme som vilde. HVIS der, på et tidspunkt, kommer smitte til mit område, så vil jeg gøre hvad der bliver sagt - for min egen skyld, i min egenskab af katteelsker og for mine missers skyld - hvis/når smitten kommer, er de i meget større risiko end vi mennesker (ifgl. det der er sagt) - så selvfølgelig vil vi gøre hvad vi kan for at hjælpe med at undgå smitten når/hvis den kommer til området.

Vaxen> Hvis det 'kun' drejer sig om at 'nogle mennesker der er kolgere end dig' påbyder dig at gøre nogle ting som du egentlig ikke har lyst til hvis du skal følge dit hjerte - så læs det hele igen og bid mærke i at det altså ER i områder hvor der er konstateret smitte, man bør tage alle disse forholdsregler - i dette, første og måske enkeltstående tilfælde - på Svinø.

Jeg skriver det kun fordi du taler om etisk dilemma. Jeg læser det som at du ønsker at finde en god undskyldning TIL DIG SELV, for at gøre som du plejer og som dit hjerte fortælller dig at du bør.

Hvis det forholder sig som jeg tror, så brug da dén - at det kun er i områder hvor smitten er konstateret.

Når/hvis smitten så, på et tidspunkt (måske aldrig) kommer til DIT område - så kan du tage den derfra og begynde at finde ud af hvad du vil gøre.

Sådan tror jeg at jeg vil gøre - tage det helt roligt og afvente at/om smitten kommer hertil og så agere derfra.

Men lad os nu se - det hele er så nyt for os endnu men man må da sige at DK tager forholdsregler, så vidt jeg forstod er utallige myndigheder sat på sagen - både beredsskabsstyrelse, politi, militæret osv. osv. - du go'este.
Er der mon osse sat kampvogne ind (undskyld).

Bublebee>> Mine to misser ligger lige nu henne foran brændeovnen og deres største problem er at skindet de ligger på er for lille til dem begge to, så der er et par ben og en hale der må ligge udenfor skindet
MEN - når de er ude, så er jeg sikker på at de fanger fugle, selvom jeg ville ønske de ikke gjorde det.

Jeg vil sige det samme som dova ovenover - her bliver IKKE spærret nogle katte inde - det ville være dyremishandling af første grad, når de nu er vant til det frie liv - og nej, her skal afgjort heller ikke aflives nogle katte!

Nu SNER det igen igen igen ØV
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-03-06 16:54

orpe og akle >> 110%enig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-06 16:59

Ja, hvis man ikke har børn i hjemmet, så kan man måske vove at være egoistisk på sine kattes vegne.
Kode
Der er risiko for, at huskatte, der er smittet med fugleinfluenza, kan bære smitten videre til mennesker. Det siger professor i epidemiologi Niels Høiby, Rigshospitalet til tv2.dk.

Men personligt ville jeg ikke vove det hvis jeg havde et spædbarn i huset... Og heller ikke med større børn, som måske ikke altid får vasket hænder efter at have rørt ved katten.

Lige nu er risikoen meget lille udenfor de smittede områder..... Men NÅR smitten bliver mere udbredt, så er det noget betænkeligt, at mange katteejere tror at lige netop DE ikke behøver at tage særlige forholdsregler...

Det er ligesom når man i radioen advarer om en brand med giftig røg... Folk kommer myldrende for at se på flammerne. Man tror ikke, at en advarsel gælder lige netop "MIG".

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 17:03

Jeg er skam ikke i panik - det, jeg ønsker, er en diskussion

Dilemmaet i, at man af de offentlige myndigheder siger, at man skal gøre et, når ens hjerte og hidtil sunde fornuft siger noget andet.

Vi har aldrig prøvet dette før, og det har myndighederne heller ikke. Kan vi som befolkning tillade os at gå i mod de påbud, vi får?

I realiteten aner vi ikke, hvilke konsekvenser vores valg har... Kan jeg så tillade mig, som jeg skrev før, at udsætte min nabo for økonomisk ruin?

Vaxen

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 15-03-06 17:11

Det vil sige at vi skal isoler os fra omverden for ikke at blive smittet

Jeg tror man skal følge si sunde fornuft så skal det hele gå.

Jeg vil ikke gemme alt væk for det tro jeg heller ikke hjælper, så skal man til at havde et øje på hver finger så katen ikke smutter med ud.

Som sagt tror jeg at den selv får lov til at bestemme hvad den vil

Orpe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 17:20

Så lad os da snakke om, hvad den sunde fornuft er for en?

Hvorledes udvikles den sunde fornuft? Sandsynligvis via erfaringer - dem, som vi helt mangler i dette tilfælde.

Lad os forestille os, at smitten er konstateret i hele landet, og det er H5N1....

Hvad er så sund fornuft.
Vil.du skriver at hun i så fald vil følge foreskrifterne.
Hvad vil I andre? Hvad er fornuftigt i den situation - som jeg i øvrigt ikke er et sekund i tvivl om opstår inden for kort tid - hvad ellers

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-03-06 17:34

Jeg tror altså at min kat ville blive fuldstændig åndsvag hvis hun skulle være indendørs hele tiden, Og det ville være synd. Både for hende og os. Vi ville ikke kunne have vinduer eller døre åbne mere af frygt for, at hun skulle smutte ud. Det ville jeg ikke byde hende. Men til gengæld ville jeg, hvis/når smitten kommer her til midt Fyn holde bedre øje med hende når hun var hjemme for, at se om hun opførte sig anderledes eller noget.....

Vi skal heller ik være for sarte. Så mange mange mennesker er der jo heller ik smittet på verdensplan endnu. Og læg mærke til hvor de fleste mennesker er blevet smittet. Det er der hvor man omgås fjerkræ hele dagen og hvor de mere eller mindre bor indenfor sammen med dem.

De kloge hoveder siger jo, at man stadig godt kan spise fjerkræ som før. Bare man tilbereder dem ordentligt.....Og hva - nogle baktusser skal vi have i os ind imellem

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 17:40

Egentlig tror jeg ikke, at man behøves at bekymre sig så meget om smitte til mennesker - som der også bliver sagt igen og igen fra myndighedernes side.
Det, jeg kan se problemet i er, at vores tamkatte som smittebærere er kan overføre sygdommen til andre katte og måske andre pattedyr - mink, svin - og måske også til fugleindustri.

Der er ingen tvivl om, at jeg ikke kommer til at lukke mine katte inde. Men jeg er klar over, at hvis jeg skal leve op til mit ansvar når sygdommen konstateres her hos mig, bliver jeg nødt til at aflive mine katte.

Kan man tillade sig ikke at handle?

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-06 17:40

Sund fornuft er at følge myndighedernes påbud.

Især fordi det IKKE virker som "hysteri" at man laver en zone på 3 kilometer omkring et sted med smitte. Jeg synes netop IKKE at myndighederne overreagerer!

Hvis JEG havde kat og små børn, så ville JEG sandsynligvis "overreagere" fordi jeg ikke ville risikere mine børns liv.
Hvis virussen ændrer sig så HUNDE lettere kunne blive smittet, så ville Silkes aktionsradius blive MEGET stærkt begrænset! Det er måske ikke "sund fornuft", men jeg ville ikke vente til den første døde and dukkede op i søen her i Ballerup.

Forøvrigt: Fjerkræ kan vist vaccineres... Måske kan katte også??
Så var det da værd at få gjort ...

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-03-06 17:47

Jeg har tænkt mig, at fortsætte med at lade min kat selv bestemme, om han vil være ude eller inde.
Hellere løbe den "LILLE" risiko, for at katten bliver smittet, end med garenti, at få en kulret kat ud af en længere indespærring.
Kattens liv, er som vores, forbundet med visse vaner, som anses som naturlige. En så drastisk ændring af et katteliv, som en længere indespærring vil være.
Anser jeg grænsende til dyremishandling.
Nallatruk..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 18:00

Nalletruk, spørgsmålet er, om der ikke er vigtigere hensyn at tage?

HVIS det nu er så galt fat, at katten kan være smittebærer og smitte andre pattedyr og fugle, er det så ikke en egoistisk handling ikke at gøre noget?

Jeg er helt med på, at det er dyrplageri at lukke katten inde - men er det så ikke til alles bedste at aflive den?

Personligt ved jeg det ikke. Det er virkelig et dilemma, jeg har. Skal jeg handle egoistisk, eller skal jeg handle sådan som jeg bliver påbudt?
Jeg kender ikke konsekvenserne af ikke at handle, det er der ingen der gør. Måske viser det sig, at det er noget rigtig skidt at kattene er løse.
Måske viser det sig, at jeg afliver mine katte til ingen verdens nytte, og myndighederne på grund af manglende erfaring var for hurtigt ude...

Problemet er jo, at jeg grundlæggende mener, at jeg ikke kan tillade at vælge på andres vegne - hvilket måske gør, hvis jeg ikke handler.....
På den anden side, vil jeg ved Gud ikke slå min katte ihjel, som er sunde, raske og glade...

Er jeg den eneste med det dilemma? Er det et nemt valg for jer andre?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 18:02

Igen skal jeg pointere, at det er på et mere politisk niveau, jeg tænker - hvad kan man tillade sig og hvad kan man ikke

Det er ikke et reelt personligt problem

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 18:06

Eller... det er det selvfølgelig, men ikke et, jeg står overfor her og nu... Håber I forstår

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 18:40

Citat
Lad os forestille os, at smitten er konstateret i hele landet, og det er H5N1....

Hvad er så sund fornuft

Hvad er sund fornuft

Nu er det jo sådan, at den smitte kommer med vilde fritflyvende fugle, der færdes/trækker fra nord til syd på store dele af jordkloden.

Altså ved man ikke hvor det rammer, hvem der rammes, hvad der rammes, og om det er noget der breder sig eller går i sig selv igen, og derfor er det ikke noget man kan gardere sig imod, medmindre alt hvad der hedder mulige smittekilder blev udryddet fra jordens overflade................og det er jo temmeligt urealistisk fortæller min sunde fornuft.

Så jeg tager det nu stille og roligt, uden at være så bekymret.

Og selv om folk måske ville gå i selvsving og aflive deres ellers sunde og raske katte, ville det jo være omsonst og til ingen nytte, da det er umuligt at fjerne den egentlige smittekilde, de vilde fugle.

Citat
Især fordi det IKKE virker som "hysteri" at man laver en zone på 3 kilometer omkring et sted med smitte. Jeg synes netop IKKE at myndighederne overreagerer

Ja, jeg ved nu ikke......set i betragtning af, at man uden skrupler lader de mennesker, der har været i kontakt med de syge fugle, tranportere dem tværs gennem landet for nærmere undersøgelser, så synes jeg det er hysteri med en zone på 3 kilometer omkring det sted fuglen blev fundet......for hvis det er så smitsomt, hvem siger så at de ikke slæber smitten med fra Næstved til Århus, og man kan nu heller ikke forklare de vilde fugle som netop nu er på træk, at der har de bare at blive

mvh dova

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 15-03-06 19:10

Jeg elsker min lige så meget som mine børn dem kan jeg jo heller ikke holde i hånden hele tiden selv om jeg gerne ville sådan er livet og livets gang så jeg vel følge med i udviklingen derfra handle..

Orpe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 19:23

Jeg så lige i nyhederne, at det kun er for kattens egen skyld, at de skal holdes inde...

I så fald er der ikke noget dilemma. Hvis katten bliver syg, er det da ærgerligt - risikoen er heldigvis minimal....
At holde den indendørs er dyrplageri for en kat, der har prøvet det søde liv i det fri. Så det ville jeg aldrig vælge...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-06 21:08

Hvis en kat bliver syg, så kan den smitte sine mennesker.
Vi lever med vores hunde og katte lige så tæt, som de i Tyrkiet lever med deres fjerkræ og grise.
4 mennesker er døde i Tyrkiet på grund af smitte overført fra deres husdyr.

Katte er i lige så stor fare for at blive smittet som den rovfugl, der er blevet fundet med influenza-virus. Simpelthen fordi katte -ligesom musvåger- tager syge fugle, der er nemt bytte.

Lige nu er der ikke særlig stor risiko, fordi smitten kun er konstateret i en enkelt fugl i det sydligste af Sjælland. Og måske bliver det ikke værre.
Men HVIS det bliver værre, -hvis fugleinfluenzaen bliver udbredt over hele landet, så håber jeg for jeres egen skyld, at I VIL følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Vores hunde og katte sover og spiser sammen med os, -og de betyder alverden for os. Men jeg synes ikke vi skal glemme, at det ER dyr. Vi har simpelthen ikke LOV til at risikere menneskeliv på grund af dem.

Endnu smitter den virus ikke fra menneske til menneske. Men risikoen for at det sker vil jo selvfølgelig stige med at antallet af smittede mennesker stiger... Hvis ALLE opførte sig ansvarligt og undgik udsættelse for smitte, så ville der ikke blive smittet flere mennesker. Og så ville sygdommen jo aldrig kunne komme til at smitte fra menneske til menneske.

Og omvendt, -hvis virus en dag smitter fra en katteejer til familien, så ville det næppe blive så voldsomt farligt for de fleste af os herhjemme. Men smitten ville sagtens kunne sprede sig retur til dårligere stillede lande.. Med helt katastrofale konsekvenser til følge.
Hvis først virus ER muteret, så er den ikke sådan lige til at stoppe igen.

I ØJEBLIKKET er det "kun" erhvervsinteresser, der er truet.
Der er ingen der lytter til epidemiologerne. Hvis man gjorde det, så kunne der mere være grund til panik.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 21:38

Jeg tror nok, jeg tager det helt roligt indtil den situation opstår.
Lige nu er den meget teoretisk.
Hvis det så sker, så er det klart, at det må tages op til fornyet revision. Så længe, det "kun" er mine egne missers liv, der står på spil, så får de lov til at leve livet fuldt ud...

Jeg synes nu ikke, der er noget "kun" over dyr, men alligvel er det klart, at jeg, hvis det værste skulle komme, vil vælge at aflive kattene. Netop fordi, der er i så tilfælde er større hensyn at tage... Desværre for mine private rottefængere...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-03-06 23:51

Vaxen.-- jeg kan godt sætte mig ind i dilemmaet. Men jeg mener, ikke der er grund til bekymring på nuværende stadie. 99 døde mennesker på verdensplan, indtil nu.
Det er trods alt ikke flere end en almindelig sommerinfluenza slår ihjel i Danmark hvert år. Det er mere risikoen for, hvad den kan udvikle sig til, som er skræmmende. Her kan vi så begynde med at aflive alle vore kæledyr, hvilket jeg persomligt finder mindst lige så skræmmende. Og i hvert fald en overreaktion uden virkning på H5-N1, dokomenterede som udokomenterede.
Jeg tror, at det er klogest for os med kæledyr. At vi skal være opmærksomme på, og holde øje med vore katte. Så ellers se tiden an.
Lige nu har jeg ikke tænkt mig, at foretage mig andet.
Nallatruk

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-06 11:49

På nuværende tidspunkt, synes jeg det hele "kører op i en spids, - hvor meninger efter hånden baseres på risiko-grænser i kategori af; HVIS, MÅSKE, SÅFREMT, I FALD" !- og her af fordufter den sunde fornuft lige så langsomt i diskussionens forløb.
For det første, drejer det sig ikke om et bakterie angreb, så vaccination her for er nytteløs, - men der i mod om et virus, - hvilket ja, til en viss grad kan vaccineres i mod, med 80% dækning, eller mindre, da fugleinfluenza-viruset hele tiden KAN mutere. Dette er også tilfælde mht. almindelig menneske-influenza, hvor vaccination heller ikke er optimal. --- Lige nu er ricikoen forsvindende lille, og viruset smitter lettest fra fugl til fugl, samt ved ekstrem nærkontakt med fjærkræ til mennesker.
Smitte til pattedyr er ikke i højrisiko-gruppen på nuværende tidspunkt, og endnu mindre risiko til mennesker. Lige for tiden, er der kun konstateret 1 smittet fugl i Danmark, - så kære katte- og børne ejere, TAG DET DOG MED RO! Spis fjærkræ som I plejer, bare det hele bliver gennemkogt og -stegt. Det samme gjaldt også Salmonella ved fjærkræ i sin tid.
En sidste bemærkning; vor familie skal til Svinø til stor fest i maj måned. Dette vil vi ikke aflyse, da vi skønner at festen, samværet og gensynet er mere værd, end den lille risiko er truende. Vi glæder os!
MVH Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-03-06 12:00

Akle, som jeg læser denne tråd, så synes jeg faktisk, at alle tager det med ophøjet ro....

Ingen her, der går i panik.

At være bange for menneskelig smitte nu, er i mine øjne ikke relevant - den tid den sorg.

Det, jeg synes er værd at diskutere, er princippet i, at vi får besked på at handle på en måde, men alligevel sidder størsteparten af os og konstaterer, at vi vi handle på vores egen facon.
Når jeg synes, det er relevant, så er det ikke af hensyn til hverken mig selv eller mine egne husdyr, men de mennesker, der lever af at opdrætte dyr.
Det er klart, som Dova skriver, at det logisk set er fuldstændig omsonst, da smitten kan komme hvor som helst fra, når som helst - og også vil gøre det - men igen - princippet i, at vi gør noget andet, end vi får besked på.
Det kunne også være i en helt anden situation end denne....

Sund fornuft aner vi ikke hvad er i denne situation.... Vi har aldrig prøvet det før.

Vaxen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-06 13:00

Sund fornuft er hvad man bør gøre "her og nu" , nemlig så godt som intet, - bortset fra at være ekstra opmærksom på ændringer i hver enkelts dyrehold, skønt den minimale risiko i dag, - contra hvordan situationen bliver i fremtiden, hvor man måske er tvunget til at revurdere sine handlinger.
Lad os slå koldt vand i blodet!
MVH Akle

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 16-03-06 16:28

Hej igen

Jeg har fult den debat vaxen du fik gang i. det er en god debat så får man lidt at vide hvordan andre tager det når sådan noget sker.
Men jeg vil nu tage det helt rogligt og se hvad tiden viser og så derfra handle.

Men tak for en god debat.

Orpe

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 16-03-06 20:20

jeg fik lige den tanke- at man i stedet for at holde katten inde, så kunne man lade den gå ud om aftenen, når fuglene er gået til ro- katten er jo ligeglad med hvor lyst det er!! dette er måske ikke rigtig gennemtænkt!
Hilsen Kamma

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-06 21:49

Nææh, nok ikke så gennemtænkt... Hvordan opfører syge fugle sig om aftenen...

Hvis først der er forbud mod at lukke katten ud i et område, så er der forbud! Der er jo ikke tale om "henstillinger" eller "gode råd".
Hunde og katte må ikke gå løse i områder med konstateret fugleinfluenza. Og der skal nok være nogen, der anmelder det, hvis forbudet bliver overtrådt.

Det er heller ikke så skægt at få sin hund eller kat anskudt fordi man ikke har beskyttet den ved at overholde forbudet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-03-06 22:18

Jeg havde faktisk lavet et indlæg tidligere, men det er vist forsvundet lige lukt ud i cyberspace... Lidt irriterende....

Birgitta, så vidt jeg har forstået, så er det endnu ikke påbudt at holde katten indendørs og hunden i snor - det er anbefalinger for at sikre kattens helbred.
Og det gælder også i zonen omkring fundet.
Man opfordres envidere til at holde god hygiejne, hvis man har været i kontakt med fjerkræ eller fugleefterladenskaber.

Det, der egentlig er interessant er, hvor mange, der siger, at de ville trodse dette forbud - med henvisning til den sunde fornuft.
Akle mener, at sund fornuft pr. definition er ikke at gøre noget - andre mener, at sund fornuft er det stik modsatte. Ergo kan vi ikke bruge den formulering til en pind - det er et holdningsspørgsmål.

Derfor kunne jeg da godt tænke mig at høre argumenterne for at trodse myndighedernes påbud - om det kommer så vidt. Og selvfølgelig argumenterne for at gøre som de siger - med vores tamkattes liv og levned som indsats.

Jeg selv forsvinder fra tråden et par dage eller tre - skal på herligt kursus i Jylland og blive noget så klog....
Jeg forhøjer indsatsen en anelse, og håber, at der er landet nogle rigtig gode argumenter, når jeg arriverer foran min puter søndag aften....

Hav en god weekend og tak for en god debat indtil videre

Vaxen.... Som godt nok håber, at mit indlæg kommer ind denne gang!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 10:18

Hejsa
Ja vi skal vel snart lukke Gråspurvene inde
Måske værd at følge med på http://www.fugleinfluenza.info/
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 10:28

vaxen... det der med bare at lade dem gå løs, det kan jeg sagtens følge, men tro mig, der skal nok være en eller anden jæger, som sender katten til det evige katteland - folk er mærkelige.
Dengang jeg var jæger (ligger mange år tilbage), sagde jagtloven, at man måtte skyde løstgående katte uden forudannoncering/advarsel - hvilket ikke er tilfældet for hunde, da man (dengang og sikkert også nu), ikke regnede katte for et "værdidyr"... mærkelig anskuelse, men sådan var det nedskrevet dengang.
Jeg er helt 100% overbevist om, at der nok skal være en eller anden "sindsyg" jæger, som i egen selvjustits- og lovens- navn, nok skal sende missen til himmels, hvis området er erklæret "inficeret".
Nu må du ikke tage mig det ilde op med ovenstående udtalelse, men det var en tanke som slog mig ved nærmere læsning af denne streng.
Hygge... og go' weekend
Søren (ex jæger)

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 17-03-06 10:31

Birgitta, har den rigtige instilling til denne problemstilling.

Alle de katte ejere som tror deres kat er et og alt, alle vi andre kan dø for deres skyld bare katten har det fint.

Hvis det stod til mig skulle der bare være fri jagt på alle katte som ikke overholder de udstedte påbud.
Det samme gælder for de folk som ikke mener at lige netop deres 5 høns ikke skal overdækkes, de skal også aflives lige med det samme, uden diskution.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 17-03-06 10:32

Citat
Jeg har faktisk mest lyst til at prutte på foreskrifterne og gøre som jeg plejer... Hvad gør I?

Vaxen

Jeg har faktisk mest lyst til at klapse din kat ned, grundet mangel på respekt for alle os andre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 10:45

invisible... jeg er bange for du får meget travlt, selv om jeg godt forstår dit synspunkt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 10:50

en lille strøtanke... (sorry vaxen)
Hvis folk som har fritgående høns, ænder og gæs ikke engang kan opfylde påbudet - hvilket er meget "in" i diverse radio programmer", ja hvordan tror I så selv, det vil gå med katte og hunde? Måske ikke så meget hundene, men så i hvert tilfælde med katte, og så har vi i Danmark en stor bestand af vildkatte... det er et "no win game", uanset hensigterne.
Go' weekend til jer alle sammen - her er lidt at diskutere over fredagshumlen
Søren

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-03-06 11:03

God fornøjelse invisible. Det er jo heller ikke fordi der er særlig mange løsgående katte i DK. Og så længe forbuddet ikke gælder hvor Vaxen bor kan katten da sagtens gå ude. Det gør vores da også

(bortset fra lige nu hvor hun ligger inde i man dyne og feder den )

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 11:07

Siden her er spækket med Fugleinfluenza... måske værd at kigge lidt på http://www.kattens-vaern.dk/

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-03-06 11:07

"invisible"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-03-06 11:14
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-06 13:34

Jeg synes, det bliver slemt, den dag Silke ikke mere må gå løs. Hun er så lydig, så vi næsten aldrig bruger snoren.
Men HVIS der kommer fugleinfluenza hertil, så KAN det ske, at hun finder på at rulle sig i en død fugl. Og det er jo det, der ikke må ske. HUN bliver ikke smittet, ---endnu er hunde aldrig blevet smittet. Men hun bærer smitten hjem til mig, så jeg vil være nødt til at vaske hende med shampoo. Selv om risikoen for smitte er lille, så ER den der. Og risikoen er stor nok til at de, der indsamler syge og døde fugle er klædt ud som rummænd.

Jeg kan ikke være klædt på som rummand, når jeg vasker Silke.

Når hunde ikke må gå løs i risikoområderne, så er det jo netop IKKE af hensyn til hunden. Men fordi den kan blive smittespreder...
Så synes jeg det er lidt "sjovt" at de siger, at KATTE skal holdes inde af hensyn til KATTEN?

Silke får helt klart snor på den dag der bliver konstateret smitte i vores område..

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 17-03-06 21:27

Min have er indhegnet, og da jeg har 12 katte og 2 hunde, er det yderst begrænset, hvad der kommer af fugle i haven. Overflyvning/fugleklatter kan jeg selvfølgelig ikke gardere sig imod, og er uheldet ude, kan jeg måske også træde i en fugleklat, når jeg er ude at handle, og således bringe evt. smitte med hjem.

Jeg bor i risikozone Næstved/Vordingborg-området, og nej, jeg holder ikkemine katte inde.
De "kloge hoveder" vurderer smitterisikoen til 1 på en skala fra 1-10, og vi skal ikke glemme, at der dør 2000 mennesker om året af ganske alm. influenza i DANMARK...der er under 100 døde på VERDENSPLAN af fugleinfluenza.....

... og jo, jeg fodrer også fortsat min faste bestand af vildmisser. Kattens Værn skriver meget rigtigt, at undlader man at fortsætte med fodring de steder, hvor kattene er vant til at blive fodret, risikerer man blot, at de sultne katte æder ådsler af f.eks. fugle, med deraf følgende større risici for smitte, og at kattene vandrer ud af området.

Det er i det hele taget farligt at leve; Man dør af det til sidst!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-03-06 18:57

Hej igen! Dejligt at se, at der er faldet en tanke eller to i tråden over weekenden

Invinsible, til dig vil jeg da lige sige, at det IKKE er et påbud, men noget, der anbefales, hvis man vil være helt sikker på, at ens kat ikke bliver smittet.

Jeg er nu ret sikker på, at hvis der blev et påbud, så ville jeg vælge at aflive mine katte... Det har jeg vist skrevet før - men klart, der står andet i spørgsmålet - før reflektionen

CLAN, joo, det kan godt være, at der er en emsig jæger, der gør det af med mine katte - men den risiko synes jeg, jeg løber i forvejen. Helt aktuelt er der forsvundet en af mine katte - det er omkring halvanden måned siden, jeg sidst så hende. Om det er en jæger, en ræv, fugleinfluenza eller et bedre pensionat, der holder hende hjemmefra ved jeg ikke, men det er jo den risiko, man løber, når man har udekatte... Det kan jeg sagtens leve med. Så længe jeg selv gør, hvad jeg skal for at de har et godt liv....

I øvrigt bor jeg nu tæt på en af zonerne.... Tyve kilometer herfra starter den - men så langt løber mine misser vistnok ikke
(Desuden er jeg overbevist om, at fluen er i hele landet - det er bare et spørgsmål om, at de skal dokumenteres)

Natravnen, jeg ville også få dårlig smag i munden ved at lade være med at fodre, hvis jeg havde gjort det før.... Det er en grim anbefaling....
Angående de hundrede døde, så synes jeg også, det skal nævnes at det er hundrede døde siden 1997.... Og almindelig A-influenza tager 200 med sig på vejen om året i DK... Så der skal helt klart proportioneres....
MEN.... Jo flere mennesker, der bliver smittet, jo større mulighed har virus for at mutere til at kunne overleveres fra menneske til menneske. Så selvfølgelig skal vi ikke udsætte os for mere end højst nødvendigt

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-03-06 22:32

Ja vi bor nu 15 km fra en zone, den der slutter på sydfyn. Bor selv på midtfyn så det varer nok ikke længe.

Men som sagt før så tvivler jeg meget stærkt på at vores lille misser gider at ulejlige sig med en fugl. Forleden tog jeg den i bare at ligge lige så fint ude foran havedøren mens fuglene hoppede rundt et par meter fra hende og spiste mad. De er ikke engang bange for hende mere.....hehe

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 19-03-06 23:29

Ja, man skal passe på med ikke at rulle med på bølgen af massehysteri som f.eks. i Tyskland, hvor katteejere nu lader deres sunde katte aflive pga. frygt for "fluen".

Husker mange år tilbage, hvor man fandt ud af, at katte kunne få AIDS. Det drejede sig om F-AIDS, som IKKE kunne smitte til mennesker, men alligevel var der kø ved dyrlægerne for at få familiekatte aflivet.

Jeg har en helt personlig grum mistanke om, at man skrider så drastigt til værks af hensyn til fjerkræsproduktionen, og at situationen nok havde været knap så dramatisk, hvis "fluen" kun ramte f.eks. gråspurve.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 21-03-06 00:58

PS: Kunne altså ikke lade være klik her: www.mega-mco.dk/images/effekter/kyllenys.jpg

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-03-06 02:27

ØJJ den er godt nok SØD natravn

Ved godt at man ikke må gøre grin med det men sød, dét er den altså....alligevel

Natnat

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-06 13:59

Selvfølgelig må man da gøre grin med det, -det er jo ikke islam, -bare fugleinfluenza.

Og SÅ sødt et grin er da ikke til at stå for.

Nåmen, med det fund af en svane der var død af influenzaen i Frederikssund, så er vi nu kun 5 km fra en overvågningszone..... Så det er nok kun et spørgsmål om dage, så finder vi døde fugle her også...

Så det er om at nyde turen og det gode vejr i dag... I morgen kan det være Silke, der må have snor på...

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 25-05-06 13:10

Selvom det her er en gammel tråd, er debatten jo stadig aktuel, eftersom der stadig er fugleinfluenza i Danmark. Her, hvor jeg bor med to udekatte, blev erklæret for overvågningszone i marts og der gælder faktisk de samme ANBEFALINGER for overvågningszoner som for 3 km-zonen, nemlig at man BØR holde sin(e) kat(te) inde i VIDEST MULIGT OMFANG. Jeg har skrevet ordene med stort, fordi det er, hvad der rent faktisk stod - og det er meget åbent for fortolkning.

Faktum er, at fugleinfluenza endnu ikke er fundet i havefugle og at sandsynligheden for, at en kat (og især en velfodret tamkat) tager noget, der er større end en solsort er minimal. Eksperterne er meget uenige om, i hvor stor grad katte kan være smittebærere til mennesker og rent faktisk fandt jeg på nettet en oplysning om, at grise er den eneste sandsynlige link, da de både kan få fugleinfluenza og den variant af influenza, mennesker kan få - det kan katte IKKE. Og derudover spøgte de vildkatte fra Rügen med fugleinfluenza meget i de danske medier - typisk dansk panikmentalitet - og ikke de katte i Østrig, der overlevede fugleinfluenza pga. antistoffer (den link skulle man lede efter).

Derfor - og også efter samråd med min dyrlæge, der rådede mig til ikke at lade mig gribe af det hysteri, der foregik i området (flere katte i Frederikssund, der blev aflivet) - lod jeg mine katte løbe løs, når jeg var hjemme og vågen. På den måde havde jeg muligheden for at styre, om/hvad de kom hjem med og eftersom den ene dårligt nok kan fange en flue, lød den samlede fangst i de 30 dage på en gråspurv netop den morgen, overvågningszonen blev ophævet.

Hver gang, man lukker en kat ud i det fri, løber man en kalkuleret risiko. Jeg bor lige ved en vej, der dog ikke er voldsomt befærdet - men de kan blive ramt af en bil, der er løse hunde, som måske/måske ikke kan skade dem, der er mennesker, som anser katte for at være skadedyr og mishandler dem og sidst, men ikke mindst har jeg mistet en kat pga. katte-aids. Hvis jeg har glemt en ulykke, de kan komme ud for, så bær over med mig , men faktum er, at alle disse risici er der hver eneste dag og hvis man ikke er villig til at tage chancen, skal man enten ikke have kat eller holde dem inde/i løbegård..........

Hilsen

Slambert

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 29-05-06 02:50

Dette indlæg har nok ikke noget at gøre med fugleinfluenza ..... men måske alligevel!
Jeg møder gang på gang i mange "tråde" mødt udtryk som: Det er den risiko, man løber ... Det er den chance, man tager ..... osv. osv. Men hvem er det, der betaler prisen? Hvem er det, som ligger trafikskadet under en busk og er flere døgn om at dø? Hvem er det, der bliver skambidt og pint?
Det er ikke os, men KATTEN , hvis liv vi tog et ansvar for den dag, vi anskaffede den.

Igen, igen, igen vil jeg gøre opmærksom på, at det lige så meget - om ikke mere - er hundens natur at strejfe, men sikken en turmult og sikket et rameskrig, hvis hundene fik lov til det.
Vi katteejere vil så gerne have, at der bliver udvist samme respekt for katten som for hunden, også mht. lovgivningen, så hvad med at gribe i egen barm og starte med sig selv og måske, som foreslået, etablere en løbegård eller hegne haven ind. (Jeg kan ikke forestille mig nogen, som lader deres barn lege på en trafikeret vej, fordi det gerne vil).

Jeg undskylder på forhånd dette sidespring!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-06 13:55

YES!!! Fuldstændig enig med Natravnen !!!