/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
bur eller træning??
Fra : bellina
Vist : 658 gange
50 point
Dato : 13-03-06 14:35

Jeg starter denne tråd fordi jeg på en anden debatside har fået mig noget af en overraskelse.. Jeg troede det var almindeligt kendt og anerkendt iblandt hundefolk at en lille hvalp skal trænes til at være alene hjemme... Jeg ved godt at der er mange forskellige metoder at gøre dette på, men jeg er alligevel blevet lidt chokeret.. Nu er jeg nemlig blevet belært om at der åbenbart er en del af hundefolket der tyer til at lukke hvalpen enten i bur eller et adskilt rum når den skal være alene, og så lade det være ved det.. Ikke noget alene-hjemme-træning og ikke noget med at tage nogle dage fri i forbindelse med nyanskaffelsen

På den debatside hvor dette emne kører er der åbenbart flertal for dette, og debattørerne begrunder det med at deres hund så ikke stresser over det store areal og ikke ødelægger noget, så derfor virker det -ja, efter deres mening, jo!

Jeg vil gerne påpege at jeg deler den mening at det kan være en fordel kun at have hvalpen/hunden i et rum eller evt. et stort bur -HVIS HUNDEN ALTSÅ HAR LÆRT AT VÆRE ALENE HJEMME... Men det mener de jo så skulle være unødvendigt...

Jeg troede faktisk ikke at det var noget man sådan gjorde mod en lille hvalp og fik mig nogle gevaldige verbale øretæver derinde, så derfor vil jeg gerne spørge jer, idet I jo er et lidt andet "publikum", hvad mener I? Har I også erfaring med dette? Det er muligvis bare mig der er helt galt på den, men i så fald skal jeg vist lige have lidt tid til at vænne mig til tanken Jeg vil gerne høre jeres meninger om dette?

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 14:40

Fy for pokker da, de mennesker lyder da fuldstændig kolde og egoistiske, det kan godt være jeg skyder langt over målet, men det er lige før jeg også tiltror samme kategori af mennesker til at de kunne gøre det samme med deres børn, hvis de skulle blive for besværlige. Jeg kan som du godt, forholde mig til et rum, men ikke uden træning

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 13-03-06 14:57

Ved du hvad, jeg nævnede også det med om de så ville gøre det samme med deres børn, men så fik jeg af vide at jeg tillagde hunden for mange menneskelige egenskaber

Nå, så står jeg da ikke helt alene på dette punkt.. Der var ellers kun én derinde der ville/turde bakke mig op, så tak for det, måske er verden så alligevel ikke helt af lave?

Bellina

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 13-03-06 15:11

Hey Bellina..... Melder mig også som ANTI-hunde-burs menneske. Jeg kunne ikke drømme om at sætte mine hunde i bur. Med alene-hjemme-træning kommer man efter min overbevisning langt. Dyr i bur hører hjemme i ZOO -og det bryder jeg mig faktisk heller ikke særligt om
Så kæmp du bare videre - og lær din hund stille og roligt at være selv hjemme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-06 15:13

Den problematik du nævner der, er desværre kun en brøkdel, af det hunde udsættes for af mennesker der aldrig nogensinde burde anskaffe sig en hund eller nogen andre dyr for den sags skyld.

Og når hunden så er blevet skør i bolden af forkert/manglende opdragelse og behandling, så kan de ikke have den mere, så den bliver aflivet eller også er der nogen der synes det er "synd" at aflive den og sælger den, sætter den på et internat eller lignende......så nogen andre kan overtage problemet. (Der aflives mere end 20000 sunde og raske kæledyr i DK hvert år)

Og så anskaffes der atter en ny hund.......utroligt som sådan nogen mennesker altid er "uheldige" at få de "skøre adfærdsvanskelige hunde".............somme tider en 5-6-7- stykker efter hinanden

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-06 15:25

Nåh, der er jo så mange forskellige måder at holde hund på. Og der er masser af hunde, der elsker deres bur. Det er nok helt et spørgsmål om, hvad man har lært fra hvalp af.

MEN udover det er jeg enig med dig, bellina. En lille hvalp skal IKKE være alene hjemme i længere tid. Uanset om den er i bur eller ej!

Fordelen ved buret er jo, at hvalpen ikke tager fysisk skade ved at være alene. Hvis den får lov til at løbe over hele stuen, så kan der være elektriske ledninger, giftige potteplanter eller andre dødelige ting, som sagtens kan gøre skade i løbet af den halve time, som man måske er væk i starten.

Hvad der foregår i det andet forum ved jeg ikke, men nogle gange kan der opstå sådan en slags "rygklapper-effekt" som får folk til at støtte ting, som de egentlig slet ikke mener selv..

Og så er det da et held, at du lige kan smutte herover til Kandu... Du skal være velkommen!

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 13-03-06 15:50

Ja, her er dejligt at være

Jeg er da glad for at der findes andre der støtter mig, min eneste støtte i det andet forum har meldt sig ud, fordi de folk simpelthen ikke ville høre og mente det var os der var bedrevidende og nedladende fordi vi ikke ville give dem ret... Men hvis I føler stærkt nok for det, så kig lige fordi til en gang mudderkastning på dkdyr under adfærd (min hund kan ikk være alene hjemme) og sig jeres ærlige mening, for det er der åbenbart ikke mange derinde der tør...

Så kan vi jo mødes herinde bagefter og hygge os igen

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-06 15:56

Tænk, at nogen overhovedet vil forsvare den holdning... Hvis man har behov for at sætte et dyr i bur, så er det det kun fordi, man selv har spillet fallit. Og der er da ingen tvivl om, at det KUN kan gøre ondt værre. En utryg hund laver numre, når den er alene hjemme. At sætte den ind i et bur, gør den mere utryg, og så begynder adfærdsproblemerne da for alvor...

Fyfferpyffer... Jeg må ind på den side og lure!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 16:47

Smutter lige over i det andet forum, jeg er da godt nok blevet nysgerrig efter at læse hvad de skriver

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-06 17:09

Jeg kan ikke finde det

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-03-06 17:17

At sætte sin hund i bur fordi man ikke gider lære den at være alene hjemme, kvalificerer efter min mening folk til at skulle have et forbud mod at have dyr overhovedet. Hvad mon de selv ville sige til at sidde i et bur, de kun lige kan være i, jeg ved ikke hvor mange timer???

Men der er som flere af de andre skriver mange mennesker, der ikike opdrager deres hund og så pludselig står med "problemhunden", selv om det er dem selv, der er problemet. Men det er altid dyr og børn, der må betale for de voksnes fejltagelser. Jeg arbejdede engang på et børnehjem for uanbringelige adfærdsvanskelige børn. I 8 ud af 10 tilfælde (mindst), var det forældrene der skulle have været fjernet, og ikke børnene. Det er desværre ikke anderledes med hunde, er jeg bange for. Bortset fra, at hundene ikke kommer på børnehjem, men enten bliver aflivet eller kommer på internat.

Det eneste sted jeg nogensinde ville drømme om at sætte hunden i bur er i bilen, og KUN fordi det er det sikreste, Hvis hunden skal sidde et stykke tid og vente i bilen, ville jeg lukke den ud af buret, så den kunne komme rundt i hele bilen. Hende vi har nu, kommer ikke i bur, for det tror jeg ikke, hun kunne vænne sig til. Hun ELSKER at sidde og se ud af vinduet. I huset må hun være, nøjagtigt hvor hun vil.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 17:17

vaxen...www.dkdyr.dk

Du skal oprettes som bruger før du kan få lov

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-03-06 17:21

Nå da.

Jeg har 3 whippets, de rene vandaler ( det ligger til racen), de er nu 10, 6 og 5 år.

De ødelægger for så vidt ikke noget, når jeg lige dapper i Brugsen en ½ times tid, men de graver sofaen i stumper og stykker, morer sig med koldskummet og er de rene uskyldige engle, når jeg vender tilbage.

Hvis nu mine søde små vovser skal have en sofa at ligge i i fremtiden, så må de overleve at flade ud i buret, når jeg går.

Gad vide, hvordan man lærer så gamle hunde at holde snuden fra sofaen?

De kan nemlig sagtens være alene hjemme, bare spørg dem

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 13-03-06 17:48

Hvis dine whippets er trænet i at være alene hjemme på en fornuftig måde og iøvrigt opfatter buret som et hyggeligt sted at være så synes jeg bare du skal blive ved med at lukke dem i bur. Tre hunde kører hinanden op og når de først har opdaget hvor lækker sofaens indre er så kræver det intens træning at få dem fra det igen... Mine to ødelagde også en sofa og en læderstol da de toppede i deres problemperiode, jeg startede helt forfra med alene-hjemme-træning og det virkede, nu ligger de pænt på deres tæpper og sover når vi tager hjemmefra... Problemet i ovennævnte tilfælde var jo netop at de personer der deltog i debatten mente at alene-hjemme træning var fuldstændig overflødigt og faktisk skader mere end det gør gavn -derfor foreslog de bur til den pige der havde en 3 måneders hvalp...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-06 17:55

Nååeh, nu har jeg været inde og læst hele tråden.....

Det tog tid. Og det var ikke så meget, jeg fik ud af det. Folk er uenige, og det er så det...

Sådan er det også på kandu. Men måske er der ikke helt lige så meget tendens til at være FOR eller IMOD hvad der bliver skrevet her... Vi har jo heller ikke nogen "admin" som popper op og uddeler "næser" i visse situationer. Så for det meste gider kandubrugere ikke at blive ved med at trække tråden ud længere og længere ved at gentage sig selv. --Der kommer nemlig aldrig nogen "vorherre" fra foroven og afgør kampen.

Vi har lov til at have forskellige meninger, -både her og på dkdyr. Måske blander jeg mig i debatten derovre en dag... Men det er umuligt at poppe ind i en tråd, der allerede har SÅ mange indlæg, og hvor trådens indehaver allerede HAR trukket sig ud af debatten.

Jeg takker himlen for vores egen kandu! Og jeg tror, at det der gør forskellen på kandu og de fleste andre fora er, at VI SELV skal sørge for, hvordan tonen er.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-03-06 17:56

Mine flyder i buret, selvom det står åbent.

Men de ligger på lur......efter stort bytte, sofaen.

Kæmp du bare videre for en fornuftig indlæring i at være alene hjemme, blæs på om du står alene, det gør vi andre også tit i vores kæpheste

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-06 17:58

Hold da helt fest Bellina, jeg kan godt se, at det er en umulig opgave at forklare de mennesker noget som helst!

Du milde! Og jeg synes, vi er grove her på sitet en gang i mellem

Heldigvis for, at der ikke findes moderatorer her, for det ødelægger da fuldstændig debatten derinde.

Jeg havde læst tråden og valgte ikke at skrive noget derinde - argumenterne er lagt, og jeg tror næppe, at der er nogen der kan høre dem, selvom de bliver gentaget fra anden side.

De har valgt ikke at diskutere emnet og lytte til argumenter - og så er der ingen muligheder for at nuancere debatten... synes jeg....

Men hold da fest, en historie!!

Vaxen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-03-06 17:59

Nemlig, det går en himmelvid forskel at vi selv herinde står til ansvar for vores "udtalelser" og ikke har en admin hængende i hver eneste tråd.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-03-06 18:08

Vil I se debatter, hvor bølgerne går højt?

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_forside.asp

Så er det her, det sner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 18:52

bellina og maj_britt, sikken nogle sider i linker til, det bliver vist ikke lige der jeg kommer til at "holde til"

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 13-03-06 21:10

Ja, man tror det er løgn ikk´? Jeg er vist også temmelig provokerende Men ak, ligelidt hjælper det, de mennesker er overbevist om at de gør deres hund en tjeneste, og at det er yderst "farligt" at holde ferie når man får sin hvalp hjem..

Det var heller ikke så meget for at I skulle blande jer, den debat er vist uddød (nu er der jo censur på), men jeg er da glad for at jeg så kan poppe herind igen og se at der stadig er mennesker derude der ønsker det bedste for sin hund og ikke bare hvad der er bedst for sig selv... Tak

Bellina

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 13:40

Ja det er godt klaret. Der skal en masse tilladelser til for at få lov at adoptere et barn, men hvem som helst kan gå ud og få sig et kæledyr. Så kan de mishandle dem lidt og slippe med en lille bøde.......Flot DK

Ja jeg er nu også imod at bruge bure fordi man ikke gider at bruge den tid det tager at lære sin hund at være alene hjemme. Hvis man ikke vil tage sig tid, skal man lade være med at anskaffe sig et dyr

Vi havde dog engang en hund der bare altid ville være udendørs, lige gyldigt hvordan vejret var, så der byggede vi en stor hundegård udenfor som han kunne være i når vi ikke var hjemme. Og så et dejligt stort isoleret hundehus - hehe som han ikke engang brugte selvom det sneede, han var virkelig en ude hund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-06 14:23

Det er jo DET, bublebee!!! Hunde er jo lige så forskellige som mennesker.. Og der FINDES hunde, som helt klart helst vil være ude, selv om resten af "flokken" er indenfor.

Og dengang Silke var hvalp, ja allerede før jeg fik hende hjem, der så jeg, at hun meget gerne krøb i skjul --under nogle brædder eller under et nedhængende tæppe.
Hvis jeg havde været lidt snedigere, så kunne jeg meget nemt have "lært" hende at være i bur, da jeg fik hende hjem, -simpelthen ved at stille et bur i soveværelset og lægge et tæppe over så der kun var et lille hul ved indgangen til at komme ind ad. Hun ville have elsket det! Og hvis jeg havde bil, ville det have været en god start til at lære at "køre i bur" som jo så klart er den sikreste måde at fragte sine hunde på.
Da jeg så, hvor glad hun var for huler, så lavede jeg en sovehule til hende under min seng: En tynd skummadras på gulvet, og et tæppe ned fra sengen. Og der sover hun såmænd endnu. Heldigvis har min seng så høje ben, at hun sagtens kan være der som fuldvoksen. Og jeg lægger et vattæppe med dynebetræk på ovenpå madrassen. Så kan hun få vasket sengetøj efter behov.

Jeg tror, at den allerførste tid, vi har vores hunde er afsindigt afgørende for, hvilken hund, vi ender op med at få. Vi kan lære en hvalp næsten hvad som helst, -være alene, -være i bur, spise det ene eller andet mad på forskellige måder, hvordan kommunikationen skal foregå, OG vigtigst af alt: Hvordan vores forhold skal være. --Er hunden en "den"? En "ting" der skal virke korrekt? Er den en baby, der skal kysses og pusles og som vi elsker betingelsesløst? Eller er den et redskab, der letter et arbejde for os? Eller en god ven, som vi kan dele interesser med? Eller noget helt femte..

Egentlig tror jeg, at en hvalp kan blive lykkelig i de fleste roller. Hvis vi bare forstår at fortælle den, hvad det er, vi forventer af den. Så den forstår det, og helst så tidligt som muligt. Og det betyder også, at vi selv må gøre os klart, hvad vi forventer af hvalpen, --længe inden vi går ud og køber den.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 15:25

Ja for det er med en hund som med et barn. det er i de "små" år at man sætter sit præg på dem og fortæller dem hvad der er rigtigt og ikke rigtigt og derfra udvikler de sig så....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-06 22:22

ved i hvad - jeg har fulgt med i tråden og uden at blande mig for meget så:

hvordan i alverden skal vovsen komme ud og måske have en chance for at overleve hvis der opstår brand ???????

(det gælder også andre kæledyr i bur)

Nå... men bortset fra det så skal de vovser trænes til at være trygge hjemme og ikke i bur efter min mening

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 29-03-06 00:39

Jeg ved ikke hvem der har fundet på at lukke hunde inde i bur, når den skal værre alene hjemme, men en ting er sikkert, - det styrker ikke hundens syke, og den bliver bestemt ikke tryg af at værre spærret inde, tvært imod. hvis den skal opdrages til at værre en famillie hund - hvilket jeg går ud fra, så skal den lære at begå sig i alle husets rum(evt. med et par undtagelser). Hunden vil højest sandsynligt ikke lave andet end at gå og drikke lidt vand og evt. spise lidt, ellers vil den bare ligge og vente på at der kommer nogen hjem.

Hvis den ikke kan finde ud af at værre alene hjemme (hvilket dækker over at bide i sko osv), så gælder det, at man viser hunden den ødelagte genstand, og giver den en skideballe... når jeg siger skideballe skal det absolut ikke forståes som at man må slå hunden, eller råbe ad den - man skal værre bestemt og skuffet - fordi at man skal tænke, på hvad hundens mål er her i livet, det er at glæde sin herre, hvor grovt den end må lyder, så er det faktisk det hunden vil mest af alt...

men ALDRIG spærre din hund inde, med mindre dette er strængt nødvendig ved eks transport...

Mvh. Anders

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-03-06 15:52

Dr-scooter - Jeg er grundlæggende enig i dit indlæg - men absolut ikke enig i din fremgangsmåde ved opdragelsen af en hund, der ødelægger.
Ja, hunden skal irrettesættes, hvis den ødelægger, men i så fald, skal det være i det sekund, den ødelægger.
Kommer man hjem og finder en ødelagt sko, så er der ikke noget at gøre. Så handler det om, at man i sin opdragelse generelt skal gøre hunden tryg og rolig ved at være alene hjemme - og i øvrigt sørge for, at den får det motion og stimulans, som den har brug for i det daglige.

Når man skælder en hund ud lang tid efter handlingen, er den ikke i stand til at reflektere over, hvorfor du er sur. I værste fald, kommer den til at tro, at du er sur fordi du kommer hjem - hvilket kan være med til at øge problemets omfang...

Vaxen