/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skat ved arbejde i udlandet??
Fra : perfect6
Vist : 1494 gange
200 point
Dato : 11-03-06 00:07

Jeg er for tiden udstationeret for et dansk firma i England.

Skal være her i 7 mdr. og er derfor fritaget for at betale dansk skat i denne periode, men skattepligtig i England. Lønnen udbetales af min danske arbejdsgiver og indsættes på min konto i DK.

Med den frie bevægelighed kan jeg bosætte mig i et hvilket som helst EU land uden at registrere mig. Hvis jeg derfor ikke registrerer mig hos de engelske skattemyndigheder ved de jo ikke jeg er i landet og vil derfor heller ikke kræve skat af min indkomst eller hvad??

Er der mon nogen kontrol mellem de danske og engelske skattemyndigheder af hvorvidt jeg betaler engelsk skat?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-03-06 00:26

I disse IT tider tror jeg roligt, at du kan regne med kontrol, og derudover har du jo selv en oplysningspligt.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-06 00:27

http://www.udstationering.dk/default.aspx?action=pages&nodeid=207&list=false

Du må jo have en bopæl et eller andet sted. Din arbejdsgiver ved jo hvor du er og hvor lønnen skal indsættes.

http://www.udstationering.dk/default.aspx?action=pages&nodeid=207&list=false

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-06 00:30

Det var en fejl at det samme link blev gengivet.

Men din danske arbejdsgiver skal jo oplyse om den lønindtægt, som du modtager.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-06 00:42

Citat
Med den frie bevægelighed kan jeg bosætte mig i et hvilket som helst EU land uden at registrere mig

Tjae, det er jeg så ikke enig i, Ja, du kan bosætte dig i et EU-land, men når du bor uden for Danmarks grænser (tager bopæl i et andet land) i mere end 6 måneder har du pligt til at registrere dig som udvandret af DK, og pligt til at registrere dig hos myndighederne (tilmelde folkeregister eller hvad det nu kaldes) hvor du har din nye bopæl.

Og selv om det er et dansk firma du er ansat af, har firmaet pligt til at give oplysninger til skattevæsenet i det land du nu arbejder og bor i, og der bliver lavet skatteopgørelse der, nøjagtig som hvis du boede i DK.

mvh dova

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 11-03-06 01:45

Hvis du har over 183 dage i England er du skattepligtig der, og DU skal bevise over for de
danske skattemyndigheder at du har betalt din skat i England, og kan du ikke det kommer du til at betale fuld skat danmark.

med venlig hilsen sottmann.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-03-06 08:47

Du kan ikke automatisk regne med at din skattepligt ophører til Danmark, bare fordi du bliver udstationeret. Der findes flere domme på området, hvor den fulde skattepligt bliver opretholdt, når man fortsat har sin bopæl i DK.

Dit spørgsmål går således på om du er fuld eller begrænset skattepligtig til DK efter reglerne i kildeskatteloven.

Hvis du vil være på den sikre side, skal du kontakte skatteregionen - men udgangspunktet er, at såfremt du har familie, hus/lejlighed mv. i DK - ja så er du fuld skattepligtig og skal svare dansk indkomstskat.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050108629-REGL

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-06 10:39

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=105240&vID=74204

Citat
Ophold i udlandet på over 6 måneder:

Ophold i udlandet (incl. Færøerne) over 6 måneder skal altid meldes til folkeregistret som en flytning til udlandet. Som fraflytningsdato registreres datoen for udrejse.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-03-06 12:47

Hvis det er din danske arbejdsgiver der forestår lønudbetalingen, skal denne indeholde A-skat mv. på almindelig vis. Den eneste forskel ifht. udstationeringen er således at du skal lade dig registrere i England.

Se tillige Dovas link - afsnit 3.1. omkring definition af bopæl.

Mvh. ampere