/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kan man sælge racehvalpe?
Fra : cristian2
Vist : 1002 gange
100 point
Dato : 09-03-06 21:59

Min datter plager om af få en hund. I den forbindelse har jeg som uerfaren et par spørgsmål:

1. Min datter vil frygtelig gerne have en hund der får hvalpe på et tidspunkt. En ven sagde i den sammenhæng, at vi kunne få en tæve parret på en kennel og ligefrem få reduceret de udgifter vi får på hunden ved at sælge hvalpene. Men kræver det ikke en slags licens? Og er det i sidste ende i virkeligheden ikke en omkostning med udgift til kennel, vacciner, annoncering osv?

2. Hvilken race er oplagt som familiehund? Vi bor i rækkehus med en lille have, så den skal helst ikke være for stor.

3. Et andet spørgsmål er, at jeg nødig vil til hundefrisør hver 3. måned, men det afhænger vel af hvilken type pels den har. Jeg har hørt at den mest egnede her er en collie, da den ikke skal klippes og dens hår sidder heller ikke i alle tæpper og møbler, da den fælder i totter. Hvilket råd kan I give mht. pels?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-06 22:33

Det lyder ikke som om, du har særlig meget forstand på hunde.

Det er et stort ansvar at anskaffe sig en hund.

der er udgifter forbundet med det, og det kræver utrolig meget tid.

Hunden skal passes, den skal trænes/opdrages og kræver motion og opmærksomhed flere timer dagligt.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men man kan ikke forvente, at børn kan passe et dyr selv.

Og hvalpe?
det er dyrt, besværligt og et kæmpearbejde og kræver en vis kendskab til hunde, at begynde at avle.
Der er udgifter til dyrlægeeftersyn, vaccinationer ormekur m.m.

Det der med at få hunden parret på en kennel??

Normalt foregår det, sådan at hvis man har en hund med stamtavle, der er godkendt til avl, så finder man en egnet avlshan hos en opdrætter og betaler sig fra det, jeg tvivler på, at nogen opdrættere vil stille en hanhund til rådighed til parring af evt. uægte hvalpe.

Og det er meget få, der har overskud ved at sælge et kuld hvalpe, selv om vi måske taler dyre racehunde.

Hvis I virkelig påtænker at anskaffe en hund, kan jeg kun anbefale at I lærer en hel masse om det først, evt. læse bøger, besøge ustillinger og se de forskellige racer, læs på nettet om forskellige racer o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-03-06 22:46

Ja, nu er det jo sådan at man ikke kan avle før hunden er omkring 2 år...eller det er ikke klogt eller forsvarligt at gøre det før.
Så der vil i naturligvis lære noget om hunde...men jeg vil også som dova skriver, sætte mig ind i hvad der kræves af det at holde hund.
Jeg har selv prøvet at få hvalpe, og de var ikke ægte...det var et stort arbejde..ja ikke bare stort, men et kæmpe arbejde og meget krævene.
Jeg havde ikke meget tid til andre ting..nu går jeg også 100% op i sådan noget som jeg har påtaget mig.
Vi har selv beholdt en hvalp, da vi desværre måtte aflive moderen.
Og det er en superhund...jeg kender hende jo også rigtig godt og det er jo en stor fordel.
Det er forøvrigt en labradorblanding (dog overvejende labrador da faderen var ægte og moderen en blanding)
Som begynderhund er den absolut at anbefale, selv om den ikke er helt lille er det en af de nemmere hunde at have med at gøre.
Men, forebered jer på at det bliver et stort arbejde og at i har et stort ansvar ved at anskaffe jer en hund...det er og bliver ikke legetøj.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-03-06 22:56

Hvor lang tid har din datter plaget ? - og hvor gammel er hun ? - er hun i det hele taget moden til en sådan opgave ?

Husk på, at det er et lille levende væsen i får i jeres hjem, og at I måske skal overtage ansvaret for hunden, når den første fascination har lagt sig. Hunde er jo ikke legetøj.

Dova har fat i noget af det rigtige - giv det hele et stykke tid - brug tiden til at lære, hvad det vil sige at have dyrehold. Læs bøger - besøg hjemmesider - gå på udstillinger - snak med hundeejere.

Hvis I - efter et års tid eller så stadig synes, at det er en god idé, så køb og bliv lykkelige hundeejere som vi andre, som slet ikke kunne forestille sig et liv uden.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-03-06 23:04

1. Du kan hvis du er tæve ejer få parret din hund hos en kennel, men inden skal du følge de restiktioner som er for den race du vælger for nogle hunde racer skal de have mindst en 2 præmie hos Dansk Kennel klub inden du går igang og det kan opnås fra den er 10 måneder gammel men en parring skal ikke finde sted de første par år på grund af at tæven ikke er færdig udviklet før den er ca. 2½ til 4 år gammel, men en parring skal finde sted inden den er 4 år. og med hensyn til udgifter så er udgiften den at du har hunden den skal have mad og kontrolleres hos dyrlæge og have passet sine vacciner og dernæst skal der lægges en udgift på næsten 500 kr. pr. hvalp til klubben plus du skal betale en parringspris til den han hund du har brugt til formålet prisen kan svinde fra opdrætter til opdrætter, men et eks. kan være at du giver 1500 kr. for parring plus 500 kr. pr. levende hvalp. udfra de udgifter du har haft med din hund lægger du en pris der så kan dække dine omkostninger. Det vil være klogt at holde regnskab med hvor mange penge der er puttet i tæven fra dag 1 til den dag der bliver bestemt at den skal bruges til avl. og den skal også være sund og rask og mentalt egnet til det det vil sige at den skal være race typisk og have et godt temperament for racen.

2-3. Med hensyn til hvilken race du vælger så skal du gøre op med dig selv om du vil have flyvende nullermænd i huset, de fleste langhårs racer fæller i større eller mindre grad og så skal du også se på hvilke sygdomme de lider mest af, det være sig øjne, øre, hofter og andre race bestemte sygdomme.
En Collie har hofte og øjne problemer og du kan ikke regne med, at være heldig, at få en uden de skavanker og så må den ikke bruges i avl.
Så du skal virkelig sætte dig ind i hvilken race der har mindst sygdoms arvelighed før du bestemmer dig for hvilken race du vælger.

Der er mere end 300 racer så hvilken du skal vælge vil være svær at fortælle dig, du skal se lidt på jer som familie og med hvilken aktivitet i sætter for dagen og
hvem skal stå for lufte turerne og den daglige pleje hele døgnet rundt,
hvem der skal være hundens leder og
hvem der skal være den der dressere den og
hvem der er villig til at ofre tid på den til træning før i bestemmer jer for en hund.

Husk også at jeres ferier ikke kan afholdes på samme betingelser som før, da i har hunden og tænke på, det koster udgifter hvis i vælger, at den skal på pension, når i har tænkt på, at holde ferie, så i skal tage alle plusser som minuser op til overvejelse før i gå til lommerne og køber hund.

I skal også gøre op med jer selv om det skal være en jagt hunde type eller en hyrde type i gerne vil eje eller en spidshunde race, igen se på jer selv, er i selv af den bløde type eller er i personer med meget temperament, det er det i skal vælge jeres hund ud fra, collier er den bløde type hvor en rootweiler er hund med temperament og gå i kategori brugshund.

Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget, for i har sikkert allerede truffet en bestemmelse for hvad i vil have, men bare nogle tips om i hvilken retning i evt. kunne vælge udfra.

God fornøjelse med jeres valg af hund og tænk jer godt om inden i når så langt.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-03-06 00:57

Hej christian2.

Jeg vil tilslutte mig det som dova har skrevet til dig - endda 110%.

MEN - jeg vil lige sige dette:

Citat
Min datter plager om af få en hund. I den forbindelse har jeg som uerfaren et par spørgsmål:

Sætningen du, her, starter med, fortæller mig at det er for din datters skyld du påtænker at anskaffe en hund? Lov mig at du ikke gør det for din datters skyld!!
Når man anskaffer en hund, er det et levende væsen - et familiemedlem som I får ind i Jeres familie i måske 10-12-15 år! Det hverken skal eller må, 'være for nogens skyld' - det er en beslutning som hele familien skal være helt enige om, idet dette nye familiemedlem, i alle disse år, vil være at betragte som en del af Jeres fælles liv - på godt og på ondt. man kan ikke bare returnere en hund når den bliver større og endnu mere krævende.

Jeg kommer meget på en side der hedder 'HG' (hundegalleriet), der er osse et 'marked' hvor folk kan købe/sælge både hunde og andet. En dag var en sort hund til salg....fordi familien havde anskaffet sig lyse tæpper

Jeg påstår IKKE at du/I ikke har gennemtænkt Jeres evt. anskaffelse af hund - men forsøger blot at få dig/Jer til at tænke endnu mere over det. der er SÅ mange kedelige hundeskæbner at læse om, forskellige steder - omkring hunde der netop er anskaffet fordi 'mit barn vil så gerne have..'.

Når dette er sagt, så vil jeg ønske dig/Jer al mulig held og lykke med Jeres nye familiemedlem - intet er så dejligt som den ubetingede kærlighed man modtager fra et kæledyr

Jeg vender lige tilbage med et link til HG, så kan du gå ind på siden og læse løs, det gør jeg, jeg er ikke oprettet som bruger derinde, dette betydre at jeg ikke kan stille spørgsmpl eller deltage i debatterne derinde - men jeg kan læse og lære og dét gør jeg - hver eneste dag

Held og lykke og venlige hilsener
fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-03-06 00:59

..og her er så linket til Hundegalleriet (kaldet HG):

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messages.asp?FOR_ID=1&offset=25

God fornøjelse derinde - man bliver bidt af det

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-03-06 01:05

Helt enig med øvrige indlæg om ikke at købe hund for barnet skyld.
En hund er et familie medlem for mange år og der er både gode som dårlige dage med en hund Det være sig svineri, ødelæggelser og andet der skal tages med i betragningerne ved køb af hund.
Det er ikke altid lutter lagkage og kan ikke bage smides overbord når man bliver træt af den.
Så endnu engang tænkt grundigt over valg af hund.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 10-03-06 08:40

Alt i alt, er du formentlig (og desværre) en af de hundeejere, der om ca. 1 års tid står hos dyrlægen og fortæller dyrlægen, at du "har en problemhund" - og at du helst vil aflive hunden.

Det sker rundt regnet 15.000 gange om året. Primært fordi disse 15.000 hundeejere, ikke sætter sig ind i, hvad det vil sige at få et nyt familiemedlem af racen : hund.

Mit råd : læs "dova" og "brokke44´s" indlæg igen - og vend så tilbage når sagen er gennemtænkt 101 %.

M.v.h.

Eifel & Co.

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 10-03-06 11:32

Tja, de andre har stort set sagt hvad jeg vil sige, derudover vil jeg godt tilføje at man heller ikke vælger en race blot fordi dens hundehår ikke sætter sig fast i sofaen!!! Der er stor forskel på racer og på hvor svære de er at opdrage og få til at fungere i en families hverdag, så sæt dig ind i sagerne inden du kaster dig hovedkuls ud i noget... Du kan tage med i beregningerne at hundens pels skal være til at holde, men det er ikke det der er det afgørende!!! Og uanset race så kræver ALLE hunde opdragelse, træning, daglig motion og endeløs kærlighed -samt beskyttelse fra små børn!!!

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 10-03-06 12:15

Det er også en god ide at deltage på et af DKK's Før du køber hund kurser -
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-06 14:01

Nåeh,nåeh... Stakkels lille pige, der ikke får lov til at vokse op med en hund....

Jeg er selv vokset op uden hund. Min storesøster forsøgte godtnok at adoptere en dværgschnauzer da jeg var 5-6 år. Og det stakkels kræ var en lille nervøs skabning, der bed næsten alting i stykker og sked på resten. Og så var det en han, der strejfede. Min far blev stiktosset og bankede den så den skreg -den ene gang efter den anden.
En dag skulle vi flytte. I den nye lejlighed måtte man ikke have hund, så min søster gav "Pjevs" væk til en skoleveninde.
Og siden da plagede jeg. Og jeg plagede. Øverst på ønskesedlen til jul og til fødselsdag stod: "en hund". Og sjovt nok troede jeg hver eneste gang, at mine forældre havde fået skaffet en tilladelse, så vi kunne holde hund. Da jeg kom i puberteten var det årsagen til flertallet af mine hysteriske anfald. Jeg råbte og skreg for at få mine forældre til at købe et hus, så vi kunne få hund igen. "Alle" mine klassekammerater havde naturligvis hund......

Set i bakspejlet var jeg jo naturligvis alt for ung de første mange år. Og min far havde jo med al tydelighed vist, at han ikke havde den store forstand på hunde.

Og da jeg først blev "gammel nok" -ja da var der såmænd så mange andre ting, der også skulle passes, -skole-uddannelse-job- kærester-hobbies osv. Og da jeg flyttede hjemmefra var det selvfølgelig i første omgang til en lillebitte lejlighed, hvor man ikke måtte have hund. Hvis mine forældre havde "givet" mig en hund, så ville jeg jo alligevel ikke kunne tage den med mig. Det ville have været mine forældres hund.

Så, -mine forældre gjorde det rigtige, da de ikke gav efter for mit ønske.

Men hvis DU og DIN KONE går med sådan en lille spirende lyst til at få en hund i huset, OG I mener, at I har tiden og overskuddet til det, så er det en uvurderlig berigelse af jeres datters liv hvis I SAMMEN adopterer en lille hund. Men det skal være en FÆLLES beslutning og et FÆLLES arbejde.

Glem ALT om at få hvalpe. Det er dyrt, besværligt, indviklet og risikabelt.

HVIS I har lyst til at få hund i familien, så brug jeres første hund til at lære de helt grundlæggende ting om pasning og opdragelse af hunde. Gå også gerne på udstilling med den så I lærer noget om racen, -og om udstillinger. --Når I så får jeres næste hund om 10-15 år, så kan I overveje, om DEN skal have hvalpe eller ej. Alt efter hvor stor succes I har haft med første hund...

Forøvrigt: Jeg fik min første hund, da jeg ventede mit første barn, 22 år gammel... Og jeg har haft hund lige siden, -nu i 35 år.
---Link til Dansk Kennel Klub:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Bud på en lille forholdsvis nem familiehund: Cavalier King Charles spaniel. --Men den HAR altså hår...
http://home21.inet.tele.dk/thyholmscavalier/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-03-06 14:38

Citat
Glem ALT om at få hvalpe. Det er dyrt, besværligt, indviklet og risikabelt.

Men også herligt - givende - livsbekræftende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-06 15:24

JA, Brokke.. Men for viderekomne... Man må nok liiige lære at omgås ÉN hund først...
Cristian ville lave RACE-hvalpe af hensyn til økonomien...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-03-06 16:06

Citat
Cristian ville lave RACE-hvalpe af hensyn til økonomien

Den havde jeg sørme overset. Men er vi vel alle enige om, at Christans hasteprojekt - nu i alle måder - er en rigtig dårlig idé.

Det lyder faktisk som om vi er ude på at få Christian fra tanken, og det er helt rigtigt - her og nu.
Een rask hund til aflivning er een for meget. Det er set alt for tit.

Det er ikke sikkert, at det vil gå sådan, men blot risikoen - ikk' ?

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 10-03-06 17:35

Cristian ville lave RACE-hvalpe af hensyn til økonomien
Der er ingen økonomien i at have hvalpe bare udgifter
hilsen
lillian

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-03-06 23:17

Hej alle sammen!

Tak for alle indlæggene. Der er flere imellem som jeg virkelig kan bruge til noget.

Men jeg er samtidig ked af at konklusionen fra en del indlæg diskvalificerer mig som hundeejer. Jeg er også ked af at størsteparten af alle indlæggene handler om at dømme mig på baggrund af uvidenhed. Trods mange indlæg er der eksempelvis nogle af mine spørgsmål, som ikke er blevet besvaret. Det er selvfølgelig også betinget af, at jeg, for at det ikke skulle fylde for meget, har holdt mig til spørgsmålene og er ikke kommet ind på baggrundsviden om mig – som det er kutyme her på siden - forståeligt nok - for hvem ville gide at læse en skolestil som baggrund for hvert indlæg?

Men med udgangspunkt i ovennævnte finder jeg undtagelsesvis just behov for at gøre det. Derfor vil jeg nævne, at jeg er opvokset på landet, hvor vi i mine barndomsår altid havde hund og fik selv en sort collie-tæve i 3-års fødselsdagsgave, hvor det naturligvis var mine forældre der sørgede for trivsel og pleje af den.

Jeg husker at vi i flere omgange fik hvalpe, hvor min far tog hunden, når den var i løbetid, med hen til en bekendt som havde en han. Jeg husker det ikke så arbejdskrævende og opslidende og dyrt, som jeg kan forstå, at det er, men jeg var som sagt kun et barn. Det virkede bare ikke som noget mine forældre stort set brugte tid på.

Vi har flere gange med stor succes haft venners hunde på ”pension” mens de har været på weekend. Men selvom det er min datters ønske om at få hund som er udslagsgivende for beslutningen, så tror jeg, at der er set andre eksempler på familier, der har besluttet sig for at anskaffe hund på baggrund af børnenes ønsker – og hvor familierne alligevel viste sig at være udmærkede familier for hunden. Uden at drage sammenligning i øvrigt er der nok en del børn som er kommet ved et ”uheld” hvor det viste sig at de blev højt elsket alligevel …

Jeg er selv meget glad for hunde, men er som nævnt ret uerfaren med hunde i mit voksne liv. Det vil primært være mig som tager mig af hunden, da jeg er hjemmearbejdende. Jeg løber i skoven hver dag og her skal den med. Jeg bliver af mine venner drillet med at jeg er noget pylret omkring mine børn, og mon ikke dette sindelag vil have en afsmittende indvirkning på hunden også.

Ferierne forgår fortrinsvis i sommerhuset eller i Danmark, hvor den som medlem af familien er selvskrevet.

Det med hundehår handler om, at den garanteret vil komme i sofaer og senge, selv om det muligvis vil få nogle af jer til at rynke brynene, men jeg er mere end modtagelig over for gode opdragelsesmæssige råd, for her halter min viden noget. Men en ting er sikkert: Den vil blive elsker mener end den har godt af!

Til sidst: Frem for at kreere sine egen svar ud fra sin uvidenhed tror jeg det er vigtigt at lade ens ubesvarede spørgsmålstegn stå ubesvaret eller i det mindste stille spørgsmålet til rette vedkommende frem for selv at besvare det. Den er ikke specielt til jer, men til alle. Jeg ved, at jeg ikke er et hak bedre selv hvad den slags angår.

Mvh
Cristian

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-03-06 10:33

Hej Christian

Ud fra det sidste du har skrevet er der i mit sind ingen tvivl om, at der er en meget heldig hund derude, uanset race, som bare venter på dig og din familie. Held og lykke med det.

Mvh
Søssan

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-03-06 10:37

Christian, selv i dit uddybende indlæg halter din hundeviden.

Du har IKKE haft en sort collie tæve som barn, du har muligvis haft en tri-color tæve.

Enig, det er ikke dyrt og tidskrævende at tage tæven hen til nærmeste hanhund, lade dem parre og få hvalpe og så sælge dem.

Men sådan foregår seriøs avl på racehunde nu ikke, Christian.

Det er da godt at du løber i skoven og at du vil have hunden med, men du kan så ikke tage en hvalp og løbe med den, medmindre du kun løber max. 1 km. Hvalpe behøver tid til at udvikle knogler og led, du kunne nemt lande med en hund, der har HD af overdreven motion.

Sofaen lærer du hunden er forbudt område, det samme gælder sengen.

Jeg kan da godt forstå, du gerne vil have hund, jeg har selv 3 og der kommer ny hvalp snart, og den er faktisk til min søn på 8 år, men jeg har så haft hunde hele mit voksenliv, så vores udgangspunkt er jo forskelligt.

Christian , du skal først og fremmest sætte dig sammen med konen og finde ud af, hvilke krav I har til en hund:

Stor / lille....pels / korthåret......træningsmæssige ønsker ( jagt, hyrde, vagt o.s.v.)....en social race / en selvstændig race........rolig race / ilter race....o.s.v.

Når disse ønsker er på plads, så står der en del racer tilbage.

Hvad vil I give for en hvalp? En god hvalp med en DKK stambog koster fra 5.500 og op. Og lad nu være med at springe på annoncer om ægte hunde uden bog til discountpris, spørg dig selv om hvorfor de hvalpe IKKE har en bog, når de givet kunne sælges til f.eks 2000 mere pr. hvalp.

Nu har I valgt racen, så skal der findes en opdrætter, måske I skal vente, ikke alle ligger jo inde med hvalpe, når vi købere VIL have den.

En seriøs opdrætter vil tage Jer i 3. gradsforhør, inden I får lov til at købe hvalp, og sådan skal det være.

I den forbindelse vil det være klogt at I ved en hel del om racen, at I har styr på opdragelse og træning af den, at I har viden om eventuelle arvelige sygdomme indenfor racen og jeg kunne blive ved.

Christian, mit allerbedste råd er:

Forestil dig at du skal købe ny bil / pc / hus...........og lav så samme gode forarbejde, INDEN du køber hvalp.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-06 10:59

Nu kan det godt være, at du følte dig trådt lidt over tæerne af vores kommentarer, men helt ærligt synes jeg du måske selv har lidt af skylden for det, for den fornemmelse jeg fik af at læse dit spørgsmål, sagde noget om, (sådan lidt groft) at det eneste kendskab du har til hunde, er at de har 4 ben, spiser med den ene ende og skider med den
anden

"1. Min datter vil frygtelig gerne have en hund der får hvalpe på et tidspunkt. En ven sagde i den sammenhæng, at vi kunne få en tæve parret på en kennel og ligefrem få reduceret de udgifter vi får på hunden ved at sælge hvalpene. Men kræver det ikke en slags licens? Og er det i sidste ende i virkeligheden ikke en omkostning med udgift til kennel, vacciner, annoncering osv?"

At få parret en hund på kennel hos en registreret opdrætter, kræver at du har en avlsgodkendt tævehund, og det er ikke kun fornøjelse, det er dyrt med hvalpe og at tjene på det......glem det.
Det koster at få parret, det koster dyrlægekontrol, vaccinationer, ormekur, udfærdigelse af stamtavler, foder, en hulens bunke arbejde o.s.v.
Bare forestil at tæven bliver syg, evt. skal føde ved kejsersnit o.s.v. så taler vi let 10-12000 i dyrlægeregninger

2. Hvilken race er oplagt som familiehund? Vi bor i rækkehus med en lille have, så den skal helst ikke være for stor.

Mange racer dur som familiehund og det vil altid være et temperaments- og smagsspørgsmål hvilken hund man lige falder for, men lad være med at overveje store brugs- og jagthunde da de kræver mere arbejde og motion, end lige det at være hyggehund i et rækkehus.
Der må du læse dig frem til kvaliteterne hos de forskellige racebeskrivelser

3. Et andet spørgsmål er, at jeg nødig vil til hundefrisør hver 3. måned, men det afhænger vel af hvilken type pels den har. Jeg har hørt at den mest egnede her er en collie, da den ikke skal klippes og dens hår sidder heller ikke i alle tæpper og møbler, da den fælder i totter. Hvilket råd kan I give mht. pels?

Nu er der ikke ret mange hunde der skal klippes, men netop en Collie er en af dem jeg vil betegne som meget pelsplejekrævende, den skal strigles og børstes meget tit.
Det er nemmere at fjerne lange hår fra møbler og tæpper end korte hår, for de korte borer sig ind i alting og sætter sig fast.
Endelig findes der enkelte racer som ikke fælder de døde hår, de skal så bare trimmes et par gange om året (kan man lære selv at gøre, det gjorde jeg selv på mine ruhårede gravhunde)....men igen, der står i racebeskrivelserne også hvilke krav den enkelte race stiller til pelspleje

mvh dova

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 11-03-06 11:57

Hej

Da alle hunde skal have pelspleje er det måske bedre med en hund som skal klippes

hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-06 14:02

Og jeg getager:( -----Fra mit indlæg d. 10-3-06 14.01)

Glem ALT om at få hvalpe. Det er dyrt, besværligt, indviklet og risikabelt.

HVIS I har lyst til at få hund i familien, så brug jeres første hund til at lære de helt grundlæggende ting om pasning og opdragelse af hunde. Gå også gerne på udstilling med den så I lærer noget om racen, -og om udstillinger. --Når I så får jeres næste hund om 10-15 år, så kan I overveje, om DEN skal have hvalpe eller ej. Alt efter hvor stor succes I har haft med første hund...

---Link til Dansk Kennel Klub:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1
Bud på en lille forholdsvis nem familiehund: Cavalier King Charles spaniel. --Men den HAR altså hår...
http://home21.inet.tele.dk/thyholmscavalier/
------------------------------------------------------------------------------------
Du, Cristian skriver:
Citat
..."Jeg er selv meget glad for hunde, men er som nævnt ret uerfaren med hunde i mit voksne liv. Det vil primært være mig som tager mig af hunden, da jeg er hjemmearbejdende. Jeg løber i skoven hver dag og her skal den med. Jeg bliver af mine venner drillet med at jeg er noget pylret omkring mine børn, og mon ikke dette sindelag vil have en afsmittende indvirkning på hunden også." ....

Du anser dig selv for at være uerfaren m.h.t. hunde, og det er vi mange, der vil give dig ret i. Erfaring får du kun ved at beskæftige dig med det, du ønsker erfaring i.
Du kan ikke bruge dine forældres erfaring til ret meget, hvis de da ikke lever og bor i umiddelbar nærhed af dig. Så kunne I måske finde ud af noget sammen.

--Men begynd med at skaffe dig selv erfaring. Start på nettet, hvor rigtig mange kenneler har hjemmesider med racebeskrivelser og billeder af deres hunde.

DENNE hjemmeside er rigtig god hvis man skal finde den rigtige race for familien:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

---Når du klikker på en hunderace, så får du en side, der viser, hvor nem/svær hunden er indenfor forskellige områder som størrelse-aktiveringskrav-ejererfaring, pelspleje osv.
Og samtidig er der links til kenneler med lige netop DEN race.

Jeg tror, at det kan være lige netop DET, du har brug for i første omgang.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 11-03-06 15:50

Hej alle sammen,

1000 tak for alle indlægene. Jeg suger til mig som en tør svamp. Jeg kan mærker, at der ligger en masse erfaring bag jeres ord. Det er virkelig lærerigt!

KH
Cristian

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 11-03-06 16:56

Jeg vil gerne rose dig Christian fordi du tager alle disse kommentarer så pænt... Hundefolk er hurtige på aftrækkeren i sådanne sager (mig selv inclusiv), vi holder jo alle meget af hunde og har erfaring i hvor tit det går galt og hvorfor... Vi vil alle gerne hjælpe, og jeg synes det er flot at du er villig til at tage kritik til dig og lytte til andre... Stor ros herfra!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-03-06 17:11

Hej igen Christian.

Ja, det var hårde ord der faldt, efter dit oplæg men som der skrives andetsteds, synes jeg nu osse at du selv var lidt skyld i det

Dit forklarende, senere, indlæg har, i mine øjne, rettet noget op men jeg må stadig hæfte mig ved din indledende sætning:

Citat
Min datter plager om af få en hund. I den forbindelse har jeg som uerfaren et par spørgsmål

- før du går i gang med forberedelserne til at anskaffe det nye lille familiemedlem, så kan, skal og bør du sikre dig at det nu osse ERhele familiens ønske!
Det kan ikke nytte noget hvis bare een i familien er den mindste smule i tvivl - I skal være enige om dette - ellers går det ikke.

Prøv at forestille dig den tiende gang vovsen skider på ryatæppet:
"SÅ er det NOK, det var DIG der ville ha' det kræ ERGO er det DIG der tørrer op fra NU af!!"

Eller - du har siddet og arbejdet nogle timer - du og vovsen er alene hjemme, vovsen ligger i sin kurv og snorker højlydt. Du har fået lyst til en iskage og kører liiiige de 5 minutter det tager at hente den. Normalt ville du selvfølgelig have taget den med men nu ligger den jo der og sover så dejligt... Så kommer du hjem.....vovsen sover ikke længere, den har faktisk tisset flere steder, skidt lidt hist og pist (fordi den fik dårlig mave) - desuden har den så lige ædt hjørnet af den fine nye sofa...MEN nu kom der måske osse lige til at gå et kvarter i stedet for de 5 minutter.

Der kan være mange situationer hvor man IKKE skal kunne laste hinanden for at 'have taget kræet ind i familien' men hvor man i stedet skal kunne sige 'Nåja, det er vores egen skyld, vi skal arbejde på disse ting, den skal kunne være alene hjemme og det er vores ansvar at lære den det - men vi hjælpes ad...HELE vejen'.

Enighed om anskaffelsen af vovsen, må være det første krav I skal stille til jer selv.

God weekend til alle herfra

Vh Dorthe.

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-06 19:26

Hej alle

Det er rigtig gode råd, I har givet Christian. Lad mig komme med et par stykker mere:

Dansk Kennel Klub har lagt deres DVD med titlen "skal du have hund?" på deres hjemmeside. Den kan ikke downloades, men man kan se den on-line: http://www.dansk-kennel-klub.dk/999

DVD'en kan også købes for kr. 49 via DKK

DKK har også "Før du køber hund kurser". Se nærmere på deres hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk/1000/172 Her står også datoer for de næste kurser.

Så vil jeg gerne tilføje, at også trimmehunde fælder hår. "Alt med hår på taber hår". Jeg har schnauzere, og tro mig dig fælder. Ikke meget, men der er da hår på gulve og møbler. Sådan er det bare.

Det må man acceptere, hvis man vil have hund.

Det første år man har hund, kan det godt løbe op i 10.000 kr. Dyrlæge, udstyr, mad, træning, og, og, og....

Læs en masse bøger om emnet (kan lånes på biblioteket). Hvalpebogen er et meget godt sted at starte, men læs mange forskellige bøger, så du får forskellige indgangsvinkler til det at have hund.

Håber, at du kan bruge dette, og at du finder den rette løsning.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 12-03-06 11:02

Inde på dkdyr under kategorien adfærd kører der lige nu en anden debat, som jeg er heftig debattør i.. En pige har anskaffet sig en hund men har åbenbart ikke sat sig en skid ind i det først... Nu er hvalpen tre måneder og hendes spørgsmål gik på at hunden ødelagde alting og hvad hun skulle gøre...

Det der har overrasket mig meget ved den debat er at der åbenbart er flertal for at lukke hunden i et bur eller mindre rum -UDEN at træne hvalpen til at være alene hjemme... Ja, jeg er lidt rystet, især fordi det er etablerede hundefolk der skriver dette. Jeg er enig i at det at begrænse hundens plads kan medvirke til at den ikke stresser, men jeg troede ærlig talt at det var udbredt at man skal afsætte tid til at lære sin nye hvalp at være alene... Åbenbart ikke, ifølge disse folk... Hvad mener I? Jeg må indrømme at jeg blev lidt ramt fordi jeg synes det er virkelig synd for den hvalp, hvis den bare forventes at skulle være alene en hel arbejdsdag, så jeg stikker lidt til dem derinde

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-03-06 11:52

Nej Belina, det har jeg heller aldrig forstået, når folk lukker hunden inde i bure og lign. Jeg mener bestemt også at hunden stille og roligt skal vænnes til at være alene hjemme.
mango

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-03-06 20:02

Tak for svaret vesterbo.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 18-03-06 00:45

Selvtak cristian2.

Hilsen
Vesterbo