/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
skal hunde være fastspændt ?
Fra : majbritt05
Vist : 1943 gange
100 point
Dato : 07-03-06 11:46

Hej

Vi er nogle stykker, som har hørt, at hvis man har sin hund med ude og køre i bil - så skal hunden være fastspændt i en sele eller i bur bag i bilen.

Vi har hørt, at det er ny lov, men har ikke kunnet finde ud af om det er rigtigt eller om der bare har været snakket om det.

Nogen her, som ved noget mere? og som evt. kan give et link?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 07-03-06 11:55

ligefrem SKAL tror jeg ikke der er lovgivning omkring - men en hund i en fastspændt kasse/bur sidder sikrere - så den ikke kan ryge a h til . Der skal ikke meget til før en hund rammer ruden og kommer voldsomt til skade.

http://www.sidenomhunde.dk/biloghund.html

der findes sikkerheds seler til hunde - hvilket jeg personligt ikke synes er optimalt i og med at hunden jo ikke kan hverken lukke eller lukke op selv og dermed blive klemt eller værre.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 07-03-06 12:08

okay. Mange tak. Jeg har altid vist, at det anbefales - men hørte engang før nytår, at der også skulle lovgives omkring det. men det er nok bare noget der har været noget snak om.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 07-03-06 12:36

Jeg er næsten helt sikker på at der ikke er nogen lov der forlange at hunde skal være fastspændt, men det er en god ide både for hundens og førerens skyld.
En hund "tager en del kg på" under en opbremsning. Jeg kender et eksempel hvor en hund har totaltsmadret en bil ved en opbremsning ved lav fart.

Vi har den erfaring at vore hunde har det bedre i et bur end i sele. Da vi brugte sele så snoede de sig ind i selen - gik rund om sig selv når de skulle lægge sig og fik derved tit et ben i klemme (derved kunne man stå med en hund med et brækket ben efter en opbremsning). De forsøgte at trække sig ud af selen hvis den ikke var meget stram - bakkede sig ud af den som hvis vi ville trække en trøje af - men tit kunne de så ikke få hovedet med ud og ville derved blive hængt hvis vi havde klosset bremserne, så vi havde aldrig hundene i sele hvis der ikke sad en person ved siden af dem. Da jeg nu har 4 hunde og køre i en kassebil har vi altid dem i bure som er fastspændt. De kan sidde og ligge som de vil og bevæge sig lidt rundt.
Jeg vil anbefale at folk har deres hunde i et godt bur frem for i sele.
mvh Estrid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-06 13:07

Uhja... Jeg har altisd Silke i sele, når vi kører bil... Men det er fordi jeg ikke har bil selv.
Til gengæld sidder jeg altid ved siden af hende. Men jeg fornemmer da helt klart, at selen ikke er til ret meget beskyttelse af hende. Hvis ulykken sker, så vil hun alligevel få brækket et eller andet ved sammenstødet. Og jeg ved også godt, at jeg i den situation ingen mulighed har for at holde hende fast. Men jeg undgår at hun drøner gennem bilen og bliver smadret ud gennem forruden. Og når jeg sidder ved siden af hende under kørslen, så sidder hun roligt og bliver ikke filtret ind i selen...
Jeg ville ønske, der fandtes nogle bedre sikkerhedsseler til hunde...
OG HUSK at det kan være LIVSFARLIGT for hunden at have den siddende mellem sine ben når man sidder ved siden af chaufføren. En mellemstor -eller stor hund- får knækket nakken på den plads hvis airbaggen udløses.

Forøvrigt er det en glimrende hundeside, miritdk, -den kendte jeg ikke..

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 07-03-06 19:15

Jeg går ind for et bur bag i bilen. Ikke fordi jeg tror hunden er meget bedre beskyttet der, lige bortset fra, at den ikke ryger tværs gennem bilen ved en kraftig opbremsning, men fordi den har bedre bevægelsesfrihed.
Vi har et af de der trådbure, man kan købe i de fleste dyrehandler. Vi har lavet den ekstra sikkerhedsforanstaltning, at vi har trukket en sele gennem buret under bunden og har spændt det fast til bunden af bilen.
Har man en mellemstor hund, kan der godt være et bur i "bagagerummet" i en almindelig 5 dørs bil. Vi har en beagle, og dens bur kunne uden problemer være i vgores forrige bil, som var en Ford Mondeo.
Vores hund er altid i buret, selv på korte ture, og han er glad for at være der.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-06 21:47

...man bør nok også lige især tænke på, at udover at en flyvende hund kan pådrage sig alvorlige kvæstelser, eller ligefrem dø ved en kollision/katastrofeopbremsning - så risikerer en hund også at slå mennesker ihjel.

Et hund eller et barn der vejer f.eks. 30 kg (ikke helt unormal hundestørrelse) vil ved et sammenstød ved omkring 50 km/t blive udsat for en kraftpåvirkning der er ca. 30 gange større.
Altså vil Fido blive moset grundigt op mod hundegitteret med vægt på omtrent 900 kg...jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker hvis føreren bliver ramt i nakken/nakkestøtten af en flyvende løs hund med denne kraft.

Derfor - lad hunden være i et fastgjort bur, i bagagerummet bag et hundegitter, eller i en sele hvis det er muligt.

Prøv bare at hugge bremsen i ved 10-15 kilometer i timen og se hvordan noget med vægten 30 kg. bliver kastet frem i bilen med stor kraft....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-06 23:48

Hvis der er en lov om at hunde skal i bur eller fastspændes, er den temmelig ny. Vores hund sidder altid på bagsædet, og de eneste kommentarer vi har fået, når vi møder politiet er: "nå, der sidder jo en hund". Jeg tror ikke, de ville vente så meget som 1 min. på at påtale, at hunden ikke var spændt fast eller i bur. Bortset fra det, så HAR vi købt en sikkerhedssele til hende. Vi har bare ikke spændt hende fast, for hun sidder tit ret besynderligt i bilen, og hvis hun er spændt fast, kan hun kun sidde på en måde. Og så kan hun ikke sidde fast, når vi bremser. Når hun er borte og vi skal have en ny, så ryger den i bur fra hvalp af. En hund, der kommer susende som et projektil bagfra, kan brække nakken på den der sidder foran - eller hunden ryger op i forruden og smadrer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-03-06 11:58

Hunde i bilen skal ikke fastspændes eller sidde i bur ved lov i Danmark. Men hvis I tager sydpå er der i nogle lande krav om at hundene skal være i bur.

ampere

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 24-05-06 18:39

Det er sådan at når man har hunden med ude at køre i sin
bil, skal hunden være placeret så den ikke kan genere føren
for det kan jo gå gruligt galt hvis nu hunden springer hen
til chafføren mens han/hun køre. Det kan man jo forhindre
hvis hunden er fastspændt eller bare bag i bilens bagage-
rum hvor der er et gitter fra bagsædet op til bilens loft.
Hvis der er et gitter så vil hunden heller ikke kunne flyve
tværs gemmen bilen og blive skadet.

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 01-09-06 11:55

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 11:58

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 15-02-08 08:43

Ifølge færdselsloven, skal hunde / dyr, betragtes som gods.
Gods skal sikres, således at det ikke vælter, ryger af bilen, generer føreren af bilen, o.s.v.
Derfor [B]skal[/B] en hund i Danmark, som absolut minimum, være spændt fast med sele, - alternativt befinde sig i bur, således at hunden (godset) er sikret.

M.v.h.
Eifelvuf

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-02-08 11:55

Eifelvuf, sådan mener jeg også, det er... Men jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det står.

Har du evt. et link?

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 15-02-08 12:51

Hej Birgitta.

Jeg har desværre ikke et link til Færdselsloven, men har alene læst dette, som nedenfor nævnt. Dyrlæge Ruwald (kaldet Bille), er Dyrlæge for Rigspolitiets tjenestehunde, og i sidste (eller næstsidste ? - er ikke HELT sikker) udgave af bladet "Politihunden" gjorde Bille opmærksom på netop dette forhold, der da, også kom lidt bag på mig, da jeg aldrig har skænket det ret mange tanker før, da mine egne vuffere, altid selv er i bur, når de er ude og trille med mig.

Endvidere : start på citat

Svar på § 20-spørgsmål: Om tranport af hunde i biler

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 4162, som medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF), har stillet til justitsministeren den 16. april 2007.

Lene Espersen /Michael Højer

Spørgsmål nr. S 4162 fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF):

”Kan ministeren oplyse, hvordan man korrekt transporterer en hund i en personbil?”

Svar:

Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af færdselslovens § 82, stk. 1, at personer eller gods (som f.eks. hunde) ikke må være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.

Slut på citat.

Af ovenstående svar følger endvidere, at såfremt der sker uheld / hård opbremsning og hunden ryger af h til og endda også forvolder skade, så har du et større problem, hvis ikke hunden har været sikret tilstrækkeligt, enten med sele, bur eller anden fastspændelsesordning der gør, at hunden kan opbevares sikkert i bilen, uden at være til ulempe / fare for dig selv eller andre.

Det er i hvert fald sådan, JEG tolker færdselsloven på dette område.

Lidt mærkeligt i øvrigt, at ens dejlige hund, er GODS - jeg synes nu han ligner en rigtig dejlig vuffer af kød & blod

M.v.h.
Eifelvuf