/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hardware til trådløst internet
Fra : palle22
Vist : 459 gange
200 point
Dato : 06-03-06 18:13

Hej
Min søster og hendes bofælle vil gerne dele deres Stofa forbindelse. De må ikke bore huller hvor de bor, og skal derfor have sat noget trådløst op.
Kan I hjælpe mig med hvad de skal bruge?
De har en PC hver, og skal vel derfor have to trådløse netkort.
Derudover forestiller jeg mig at de skal have en trådløs switch eller lignende? De skal ikke bruge det professionelt, kun til internetsurf og mails m.m.
Derfor må det gerne være billigt. Håber I kan linke til nogle specifikke produkter.
Mange tak
Palle

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-03-06 19:00

hej
det letteste er et usb net kort (eller hvad den nu hedder)
og en trådløs router (husk kryptering)
bruger selv netgear fra tdc kører fint

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 06-03-06 19:01

Du skal bruge en router. Den skal sidde der, hvor bredbåndsforbindelsen har stik i huset. Langt de fleste kan kobles på den nærmeste (den, der er i samme lokale/lejlighed) med kabel.
"Fjernkomputeren skal have en trådløs "anordning" (enten et netkort, eller bedre en USB dongle, der let kan flyttes mellem flere computere).
Priserne varierer fra ca. 600 kr og opad.
Husk at købe en med mulighed for kryptering. Hvis ikke, kan andre med trådløst netmulighed i deres PC "stjæle" noget af båndbredden.
Det billigste er nok nettet, men muligheden for at returnere, byttemuligheden og "hav i hånd"muligheden er vel ikke at kimse af, så jeg ville nok gå i butik - afhænger af, hvor du bor.
Computercity har et godt tilbud på en "sampak" med router og USB-dongle.
Kan også fås hos eksempelvis Elgiganten og TDC-butikkerne.
Kvalitet og pris følges i et vist omfang ad.
Venlig hilsen
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 19:09

http://www.sandberg.it/worldwide/
produkter
netværk
trådløst netværk
Der skal bruges
accesspoint med router som fordeler internetadgangen eks. Wireless G54 Router
modtager eks. Wireless G54 PCI

Der er mange flere mulighedder

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-03-06 20:06

Stofanet har trådløse muligheder! Koster selvføligt lidt ekstra! https://www.stofa.dk/showpage.php?mid=22

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 06-03-06 23:15

Kan jeg få et link til nogle konkrete ting? Aner alt for lidt om det...

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 07-03-06 06:55

Hej Palle

Du må undskylde, hvis det lyder lidt provokerende, men hvis du ikke aner noget om det, så bør du måske give opgaven videre til en, der gør det .
Husk på, at du skal forstå lidt omkring netværkssikkerhed for at sætte et trådløst op, så det ikke kan udnyttes af andre. Selvom jeg ved en smule, så måtte jeg da rive mig lidt i håret, før jeg fik sat mit D-link sikkert op - uden samtidigt at lukke mig selv ude .

Som de andre skriver, så bør du sætte routeren op, så den ene computer går direkte i routeren via et kabel. Det skal du gøre, for i det mindste at sikre den ene bruger den optimale hastighed. Trådløst netværk er endnu ikke specielt hurtigt, så du bør også undersøge muligheden for hurtig trådløs, og du kan få hastigheder op til 108 mbps - bare du sikrer, at både modtager og router supporterer samme hastighed og samme system (hold dig for en sikkerheds skyld til samme producent, når du allligevel køber nyt). Hvis betingelserne for 108 mbps ikke er tilstede, vil netværket køre med standard 56 mbps.

Se f.eks.:
http://www.pixmania.com/dk/dk/171453/art/d-link/usb-2-0-nogle-wifi-108-mb.html
http://www.pixmania.com/dk/dk/92515/art/d-link/wifi-router-108-mb-di-624.html

Du kan få modtagere som PCMCIA-kort til bærbar (der kan fås en læser til stationær), USB-dongle til bærbar/stationær og PCI-kort til stationær. Hvis du skal sætte en stationær op, vil jeg vælge PCI-kort for at slippe for en dongle, der altid skal sidde og flagre i et stik, men ellers bør du vælge donglen, som kan anvendes alle steder af begge typer PC'er.

En sidste overvejelse, du bør gøre, er hvorvidt du vil have en printer på netværket. Du kan nemlig få routere, hvor du kan tilslutte en USB-printer direkte (istedet for via en PC på netværket), således at alle brugere på netværket, kan bruge den samme printer. Du kan også købe en dedikeret printerserver. Det gjorde jeg, og det er min familie kolosalt glade for i dag.

Se f.eks.: http://www.pixmania.com/dk/dk/47866/art/linksys/print-server-ethernet-10.html

Et link til lidt mere hjælp om trådløst netværk: http://www.microsoft.com/danmark/security/articles/network.asp

Venlig hilsen
MichaelSP