/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Afslibning af klinker
Fra : Frants
Vist : 720 gange
100 point
Dato : 05-03-06 16:12

Jeg har i mit køkken og entre store gule teglklinker.
De har aldrig været behandlet med andet end sæbe.
De ser nu skrækkelige ud og jeg tænker på at slibe dem ned og gi' dem noget klinkeforsegler.
Er der nogen der har erfaring med det?

Hvilken maskine kan man bruge?
Og hvad skal man gi' dem bagefter?

Frants

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-03-06 18:08

var det ikke bedre at lægge nye klinker
du kan bare lægge dem ovenpå de gamle , så skal du ikke til at brække dem op

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-03-06 22:57

Hej Frants
Jeg har ingen erfaring med det, og jeg kan se du ikke rigtig får nogle svar, så derfor dette råd:
Silvan udlejer slibemaskiner, og da det er tegl det drejer sig om, må de kunne slibes med noget specialpapir--prøv at spørge--de må også vide, hvad du bagefter kan give klinkerne.
Kan du få forbindelse til en murer, må han også kunne vejlede.
Hvis du ikke får løst problemet, så kom igen--jeg har forbindelse med et par murere, og kan finde ud af det i løbet af et par dage.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-03-06 07:01

Da du har givet det sæbe, ville jeg vaske gulvet af nogle gangee med Natronlud (natriumhydroxyd) eller Kalilud (kaliumhydroxyd), der er stærkt basisk, og derfor vil forsæbe den sæbe du har brugt, og dermed gøre den vandopløselig igen. Er der andet fedt på gulvet, vil det også forsæbe. Jeg ville bruge en stærk ludblanding, men vær forsigtig, da det er stærkt ætsende på hud, læder og hår (uld), så hansker og briller. Vask efter med masser og masser af vand, og skift med lud og vand af nogle omgange, og se om det ikke hjælper. vask efter med eddeikvand, og vand for at lave sæberester til fedt og nautralisere luden.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 21-03-06 19:40

lad være med at slibe, men gør hvad rosmon siger. En slibning vil fjerne den brændte og tætte overflade, og gøre dem meget porøse. rens og vask, og masser sf knofedt.