/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bygger efter ab 92 garanti ?
Fra : lejski
Vist : 1783 gange
500 point
Dato : 03-03-06 22:11

er der nogen der for bygget nyt hus af byggefirmaer der ikke er tilmeldt bygge garantiordningen ? jeg står over for imorgen en underskrift på et firma(BOVIK-TRÆHUSE) de bygger efter ab 92 men har ikke ordningen 5% af entreprisen beløbet stående fast låst i bank i 5år,som garanti.firmaet har eksisteret i 4 å de bruger kun huse de har solgt til fremstilling. jeg har været ude og tale med 3 familier,de alle har været godt tilfreds med købet.betalingen få de i rater efter som huset tager form er der nogen der har prøvet noget ligende???

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-03-06 08:31

ab92 er den almidelige anvendte byggegaranti ordning. Jeg forstår ikke helt hvad dit spørgsmål er.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 04-03-06 09:08

Det er lidt svært præcist at forstå hvad du spørger om.

Bygge garantiordningen? Mener du BYG GARANTI? Sidstnævnte er en ordning under Dansk Byggeri og har ikke sammenhæng til AB2.
Læs her om ordningen (især hvad den ikke dækker) http://www.byggaranti.dk/41256C9C0050975B/C7AD4F92AB2B07BCC1256C290035C13A/CA50DC9907D8702DC1256D340043A142
Hvis det omtalte byggefirma er dette http://www.bovik.dk/ er der inge tegn på Deres hjemmeside om medlemskab i Dansk Byggeri - Man kan ikke engang finde firmaets adrese, men der er da et link så man kan se at firmaet har eksisteret siden 2003 (derfor ikke ret mange referencer)

AB 92 (Almindelige bestemmelse bor arbejde) er ikke en lov i almindelig forstand. Det er reelt en aftaleformular og er udarbejdet for at gøre det lettere at lave en aftale, men det første krav er at man har aftalt at AB 92 er gældende. (Husk det skal stå i kontrakten)

I AB 92 står der intet om 5%, men i § 6 er angivet regler for entreprenørens sikkerhedsstillelse (15% i byggeperioden, nedskrives til 10 % ved afleveringen og nedskrives yderligere til 2% efter 1 årsgennemgang - sikerhedsstillelsen bortfalder 5 år efter afleveringen). i § 7 står der noget om bygherrens sikkerhedsstillelse, som entreprenøren kan kræve (mindst 10 % af entreprisesummen)

Som sagt er det afgørende om i (skriftligt) har aftalt om AB 92 er gældende og evt. hvilke ændringer der gælder.
Husk det er ordlyden i kontrakten der er gældende.

Læs AB 92 her http://www.voldgift.dk/regler/ab92.html

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 04-03-06 09:10

Undskyld stavefejl!?+*

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-03-06 23:25

Mht. Byg garanti.. så skal du huske at de har et max på 1.000.000,- derfor har jeg lidt svært ved at se hvadfanden man skal bruge den til, når man bygger hus. (selv om vores entreprenør påstår noget andet...)

Vi hade en lang diskution af garanti / AB92, og 10% til efter et år er fint, men 2% er ikke så mange penge...

Vores aftale blev 50.000 tilbageholdt i 6 måneder, og ellers AB92.

Snak med en advokat, vi brugte 3500,- på rådgivning, og fik rigtig meget ud af det.

Michael

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 06-03-06 14:07

ok tak for mange gode råd.har haft fat i en advokat og det var faktisk lidt af de samme råd mht. ab 92, og 2 % skulle tilbage holdes i 5 år.osv. nu har vi set 5 bovik huse alså taget ud og banket på døren hos nogle der har fået bygget bovik hus, uden bovik inblanden. og vi har kun oplevet positive mennesker.ikke nogle af dem havde dårligt at sige, alle aftaler blev overholdt til punkt og prikke. så vi skrev under på købs kontrakten igår hvis alt går vel,er huset lukket af om 3 1/2 måned.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 06-03-06 18:14

Hej Michael/Sybil3 kan du anbefale din rådgiver, som jo lyder god? Jeg leder efter en på Sjælland lige for tiden men er meget i tvivl om hvem jeg skal vælge?

Hvis der er nogle der vil anbefale med navn ville det være letterer at vælge!
På forhånd tak...

Vixen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 06-03-06 18:22

Javel, så skal vi sige tillykke og håbe det bedste.

Du kunne dog godt have nævnt om AB 92 er gældende i hele sin ordlyd eller der er tilføjet ændringer.

Ikke for at gøre jer nervøse, men kender i det ansvar i påtager jer i forbindelse med opførelsen af huset? Nej det gør i nok ikke - det er de færrste (private) der kender arbejdsmiljøloven. men den gælder for jer. Da i betaler huset i rater er dt jer der har bestilt et byggearbejde og derfor bygherre i lovens forstand. I skal især være opmærksom på kapitel 4, som er gengivet herunder.

Det står i "At-vejledning F.1.2 Bygherrens ansvar og pligter" og findes på dette link.

http://www.at.dk/sw8415.asp#afs3

Citat
4. Bygherrens ansvar

Arbejdsmiljøloven giver ikke længere mulighed for, at bygherren kan overdrage sit ansvar til en anden. Det betyder, at alene bygherren nu er ansvarlig for, at de forpligtelser, der følger af arbejdsmiljølovgivningens bygherreansvar, efterleves med det indhold og den kvalitet, som er forudsat i reglerne.

Arbejdstilsynet vil fremover reagere direkte over for bygherren, hvis der konstateres overtrædelser af et eller flere af de krav, der påhviler bygherren.
Bygherren kan fortsat lade andre personer eller virksomheder udføre de arbejdsopgaver, der følger af bygherreansvaret. Bygherren er ligefrem forpligtet til at lade andre varetage koordinatorfunktionen, hvis han ikke selv har de krævede kvalifikationer eller selv råder over en kompetent person til opgaven. Men bygherren er ansvarlig over for Arbejdstilsynet for, at arbejdsopgaverne bliver udført tilfredsstillende

Husk at få en aftale om koordinering (skal være skriftlig).

I forventer nok at det er Bovik's ansvar, men hvis der sker en ulyke vil I blive inddraget.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-03-06 22:50

Vedrørende rådgiver, så gør jeg det mest i det jyske, så vores måde at gøre det på var faktisk at ringe til en 3-4 lokale advokater med speciale i byggeri, og spørge til deres priser.

Vi valgte den billigste og mest pragmatiske.

Kålund og partnere, i Silkeborg, var vores valg.

Vores tilfælde er nok lidt specielt, da vores bygmester, ikke bygger såmange huse at han har en standart kontrakt.

Efter at have rygget for det et "par" gange, fik vi et udkast som var RÆDSELSFULDT. Dette gav vi til advokaten, som vi så holdt et møde med.

Herefter var der hjemmearbejde, hvor vi skrev et nyt udkast til kontrakt, og fremsendte til bygmesteren. Derefter gik der et par dage, og så var der "store forhandlings aften/nat", hvor resultatet tilsidst var akcceptabelt for begge parter.

Her under garanti og dagbøder.

Advokaten skulle have for 2 timer (en time forberedelse og en time møde)

Michael

Hvis der er mere jeg kan gøre så bare skriv.

Sybilts@gmail.com