/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ny harddisk på bærbar pc?????
Fra : 1anne
Vist : 4619 gange
200 point
Dato : 01-03-06 22:42

Hejsa,

Jeg har en gammel - omend velfungerende - bærbar compaq computer med en ganske lille harddisk på ca. 6 GB. Jeg er blevet fortalt at man kan udskifte harddisken med en større, så den får mere plads.... Nu er mit spørgsmål så, hvad er risikoen ved en sådanne operation? Jeg ved godt, at alle programmer ect. skal geninstalleres... men er der en risiko for at min computer ikke kan tåle at få udskiftet harddisken? vil det øge risikoen for at den brænder sammen eller ligende?

Blot til info har den for ca to års tid siden fået forøget antallet af ram, således at den nu har 521 MB ram, hvoraf den kan læse ca. 400 af dem (ved ikke om det har nogen betydning).

På forhånd 10000 tak for hjælpen.

Mvh.
Anne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-03-06 23:13

Ikke alle bærbare comp kan køre med støøre harddiske.
Visse bærbare har noget specielt liggende på harddisken.
De små 2,5" Hd findes i to tykkelser.
Det kan nok bedre svare sig at sætte en USB HD til i stedet for.

Kommentar
Fra : 1anne

Dato : 01-03-06 23:20

Ikke alle bærbare comp kan køre med støøre harddiske.
Visse bærbare har noget specielt liggende på harddisken.

Hvordan finder jeg ud af om der skulle ligge noget specielt på computeren der gør at den ikke kan køre med en større harddisk?

Kan man evt skifte harddisken "tilbage" hvis computeren ikke kunne køre med en større harddisk?

De små 2,5" Hd findes i to tykkelser.

Jeg ved ikke hvilken størrelse Harddisk den har - det er en compaq presario 1400.... men hvilken tykkelse den har ved jeg ikke

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-03-06 23:56

Hej 1anne,

du vil selvfølgelig altid kunne skifte tilbage til den eksisterende harddisk. Problemet er mere, hvor stor harddisk som din PC understøtter.

Det vil gøre det nemmere at hjælpe dig, hvis du fortæller lidt mere om din PC.

Hvad hedder den - Producent og navn/model, så kunne det jo være, at der er nogen som kan finde oplysninger om den.
Alternativt kunne du jo kontakte en forhandler, som helt sikkert kan råde dig. Og evt. kan du lave en aftale om, at du kan levere harddisken tilbage hvis den ikke passer - både i tykkelse og indholdsstørrelsen.

Jeg håber også, at du har dit operativsystem på CD - da du er nødsaget til at starte totalt forfra.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 00:24

Jeg har en gammel Acer bærbar hvor harddisken der var på 6,3 gb gik i stykker.
Acer support påstod, at den max kunne køre med 10 gb, men jeg tog chancen og installerede en 40 gb. Hitachi Travelstar der sjovt nok er meget billigere end den 10 gb. IBM Travelstar som jeg kunne købe hos Acer service.

Det gik så godt at jeg endda kunne installere via recovery cd-rom'en, men det skal man nu ikke regne med da mange recovery cd-rom'er kun kan installeres på original/tilsvarende hardware.

Hvis du samtidig skulle komme itanke om at ville opgradere styresystemet så skal du regne med problemer med drivere da de sjældent understøttes på nyere software når det er en ældre bærbar.

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-06 22:15

Hej 1Anne,

Så vidt jeg kan se kan du godt sætte 20 - 40 Gb i den, hvis den gamle er af "tyk" udførelse er der jo nok plads til en "tynd".
Ideen med en USB harddisk skal du ikke hoppe på, da din pc sandsynligvis kun er udstyret med USB 1.1, det vil blive frygtelig langsomt.
Presario 1400: til din orientering findes der ca. 20 forskellige udgaver af denne!
Jeg har flere gange installeret standard 2.5" harddiske i Compaq også Presario uden problemer, men gør det at du piller din HDD ud og tager den med ned til forhandleren, så kan han råde dig.

Godkendelse af svar
Fra : 1anne

Dato : 10-08-06 17:39

Tak for svaret bsservice - og undskyld min sene lukning af dette spørgsmål