/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat 1989
Fra : futze
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 28-02-06 20:48

Jeg har et problem med min dejlige Passat fra 89.
Den har en RP motor med monotronic injection.
Når jeg starter den i kold tilstand har motoren meget svært ved at holde sig igang.og tage gassen.
Efter ca. 2 min går den bedre og bedre for til sidst at køre helt normalt.
Hvad kan dette være.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-06 21:10

Der kan være mange forskellige fejl med de symptomer.

Et rent skud fra hoften kunne være ventiler der er uden korrekt spillerum. Du kan godt have betalt for service, som skulle have indeholdt ventiljustering uden at det nogensinde reelt er blevet udført.

Der er så sjældent at der reelt skal justeres at værkstedet ofte springer det over. men efter 17 år kan det jo godt være helt galt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 21:19

Prøv at tilsætte et benzin additiv til insprøjtningsmotor..
Det kan være tilsodning der er årsag til dårlig motorstyring under koldstart, men det kan også være en defekt lambdasonde, der er en føler der måler iltindholdet i udstødningen.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 28-02-06 22:25

Ventiljustering.Den har hydrauliske ventilløftere og de skal da ikke justeres vel.
Lambasonden giver ikke de symtomer, men sætter elektronikken på nøddrift, mener jeg.
Benzinen og tilsodningen når kun den er kold, det mener jeg ikke det kan være.
Hilsen futze

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 23:49

Når elektronikken sættes på nøddrift er det fordi lambda sonden er i stykker og nøddrift kan give dårlig trækkraft og ujævn motorgang som godt kan være værst ved kold motor.
Hvis lamdasonden er tilsoden behøver den ikke at sætte på motorstyringen til nøddrift, men kan give forkerte informationer til motorstyringen. Renseadditiver har ofte en gavlig effekt da hele systemet renses.
Der er jo ikke noget at justere og sådan en gør det selv "ekspert" har vel sørget for tændingen.

Nej jeg tror heller ikke på ventiljustering selv om den skulle være med justerbare ventiler

Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-03-06 07:11

Hvis motoren er kold, men bilen står i solen er problemet væk, så starter motoren og kører pefekt.
Det er da underligt.VW kan ikke finde fejlen, mener det er et dårligt batteri. ? hmmmmmmmmmm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 11:17

Batteriet har ingen betydning med hensyn til at holde sig i gang hvis den har startet ved egen kraft.

Nu kunne jeg jo så godt komme i tvivl om hvordan du fremstiller det i forhold til det værkstedet er sat til?
Jeg har i min tid som automekaniker oplevet at en kunde har beklaget sig over et andet værksted og når man rent kollegialt kontaktede værkstedet for at høre nærmere om problemet viste det sig, at kunden ikke ville have dem til at gøre hvad der var nødvendigt.
Nu behøver det jo langt fra at være tilfældet her, men jeg ville bare illustrere hvor forskelligt man kan se på et problem.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-03-06 15:53

Fremstilling ?.
VW har haft bilen af to omgange uden at finde fejlen, og Deres sidste ide var at det kunne være et dårligt batteri.
Selvfølgelig er det ikke batteriet det er jeg godt klar over.
hilsen
futze

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-06 16:00

Har du nogensinde preøvet med et renseadditiv, som jeg forslog allerførst?

Det er der mange værksteder der med stort held anvender på ældre biler med indsprøjtning.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-03-06 16:40

Jeg vil gøre forsøget og sende regningen til bensinselskaberne.
futze

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 17:27

Du kan jo bare købe luxusbenzin som Shell V-Power Det er så bare vedligeholdelse.
Din bil er over 16 år gammel og har nok aldrig været tænkt til at holde SÅ længe.

Hvis du prøvede en nyere ville begejstringen for den gamle nok falde.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 11-03-06 06:29

Har kikket på nyere biler og blev endnu gladere for den gamle. Fejlen er af sig selv aftaget betydeligt efter jeg er begyndt at snakke om at skifte den ud.
hilsen futze

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 25-03-06 19:33

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD