/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dyrlægeudgifter ved ny hund
Fra : MeLViS
Vist : 1164 gange
50 point
Dato : 24-02-06 23:32

Hej.

Vi regner med at købe en labrador hvalp igennem den blå avis elign engang i marts. Men vi kunne godt tænke os at vide lidt om hvad de forskellige ting koster hos dyrlægen.

Chipning af hunden
Ormekur
Vacination

Vi ønsker ikke som sådan at spare på noget af det, men er bare nysgerrige for hvad div. ting koster.

Tak på forhånd

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 24-02-06 23:47

Det skal da gerne være med i prisen. Hvis det er gennem en seriøs opdrætter

eller er det fordi du bare vil vide det?

Chipning af hunden ca.200,-
Ormekur og sundhedscheck ca 150,-
Vacination ca 450,-

men der kan være forskel fra dyrlæge til dyrlæge

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 24-02-06 23:48

Det skal da gerne være med i prisen. Hvis det er gennem en seriøs opdrætter

eller er det fordi du bare vil vide det?

Chipning af hunden ca.200,-
Ormekur og sundhedscheck ca 150,-
Vacination ca 450,-
Registrering i dansk hunderegister ca 200,-

men der kan være forskel fra dyrlæge til dyrlæge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-06 23:50

Omkring 7-800, - måske endda dyrere tror jeg, der skal jo lægges et konsultationsbesøg oveni, og dyrlægen laver sikkert et generelt sundhedstjek på hunden.

Det er dyrt at have hund (og andre dyr).

og en ting er sådan noget som du nævner der.
men du skal også huske at tage højde for, om den evt. bliver syg eller kommer til skade.
Så løber det let op i flere tusinde kroner.

den sidste hund jeg havde, kostede næsten 7000,- i dyrlægeregninger i løbet af kort tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-02-06 23:50

Slå dine dyrlæger op på nettet og se om de har lagt en prisliste ud ellers se her
http://www.dindyrlaege.dk/Avisindhold.htm#Vores Priser
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-02-06 00:29

Som computersmeden siger:

Chip og ormekur skal da være med i prisen, vaccinationsalder er så en skønsag fra dyrlæge til dyrlæge.

Men gør dig selv og ikke mindst hunden at købe en lab ved en anerkendt DKK opdrætter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-02-06 07:43
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-02-06 09:18

Hvorfor vælger I ikke at købe en kvalitetshund fra en god opdrætter?

Her skal du ikke tænke i nødvendige chipning, vaccination og lign. fra start. Det er gjort af opdrætteren? Og du har større sikkerhed for hvad du får?

Når du har købt en hvalp, er det en god ide at tegne en sygeforsikring på den.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-02-06 09:20
Kommentar
Fra : zita30

Dato : 25-02-06 09:22
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-06 09:53

Hejsa! Et stort tillykke med jeres valg - det er så skønt med en vaps i huset!

Der er svaret på dine konkrete spørgsmål, men i tillæg til det, vil jeg anbefale jer at få en hundesygeforsikring sammen med jeres ansvarsforsikring.
Vi har givet omkring 800 kr om året i de første ti år af vores hunds liv og de penge har tjent sig godt og vel ind igen.
Måske bliver jeres hund ikke syg, men gør den, er det en stor lettelse ikke at skulle af med de mange tusind kroner....

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 25-02-06 10:12

forsikring ca 300,- alm
Udvidet forsikring 750 ,- ca
medlemskab af DKK 325,-
Vacine 600,-
dyrlæge med alt 1 gang ca 1200,-
Hundetræning lokal klub her 210,-
det er hvad vbi startede med for 3 1/2 år siden at de3r så kom stører problemer sener er noget andet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 12:26

Hvis I har tænkt jer at købe en lab-hvalp som IKKE er chekket og meldt rask af en dyrlæge, så er det da at købe "katten i sækken".

Det kan blive RIGTIG dyrt, hvis hundehvalpen er angrebet af orm, hundesyge, parvo eller andre onde ting. Og I har ingen muligheder for at sagsøge eller fortryde købet hvis det er et helt privat lille "familie-opdræt". I kan stå om et halvt år, uden hvalp, uden penge, men rigere på erfaringer.

Det MINDSTE I kan gøre er, at følge hvalpen tæt den sidste måneds tid inden I får den hjem, dvs. besøge den mindst en gang om ugen. OG forlange at et helbredscheck hos en dyrlæge indgår i prisen. Optimalt ville det så være, at få hvalpen chippet og vaccineret ved samme lejlighed. Og inden hvalpen bliver vaccineret bør den have chekket afføringen for orm.

Når I så får hvalpen hjem, så skulle der næppe være andre nødvendige udgifter end forsikringer, almindeligt hundeudstyr og mad. --Og selvfølgelig jævnlige vaccinationer og helbredscheck.

MEN hvis I skal tilgodese jeres lab-hvalps behov, så kan der løbe rigtig mange andre udgifter på.
Især de første par år kan det ikke betale sig at spare på hverken kosten eller "uddannelsen".
---Min egen Silke kostede nok i snit 1000 kr. pr md. de første par år.. Udover sygdom..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-06 12:46

Jeg synes det er temmelig hysterisk alt dette her med, at man køber katten i sækken ved at investere i en hund uden for en anderkendt kennel.

Der er ALDRIG garantier..

vores dejlige gamle schæfervaps er fra kennel med lang og fin (og dyr) stamtavle.

Han fik hudbetændelse som helt lille
Han fik vokseværk, der varede de første to år af hans liv
Han har hele sit liv døjet med bylder i huden, som ind imellem har måttet fjernes kirurgisk
som otteårig fik han afklemt en nerve under korsbenet som resultat af avl, der tvinger schæferhundens bagende ned i den "rette" positur.
Ud over det startede han sit liv som ekstrem sart overfor forskellige fødevarer og fik høfeber som voksen...

Det har kostet forsikringen et godt stykke over tyve tusind kroner at have vores hund i selskabet...

Det eneste, der er garanteret ved at købe en hund i en kennel er, at man kan lade handlen gå tilbage, hvis man ikke kan leve med hundens skavanker.... Og det er nok de færreste ejere, der ikke selv avler, der er interesserede i den løsning.

Så køb den labrador, hvis den er frisk, interesseret, nysgerrig, har fin pels og øjne. Få den dyrlægetjekket med det samme, så I er sikre på, at den sundhedsmæssigt er i orden. (Kryptorchisme m.m.)
Afgør om den temperamentsmæssigt passer ind i jeres hjem og de nuværende ejere er mennesker, der har behandlet den og dens forældre godt....
Er alt dette i orden, er der ikke større chancer for at købe katten i sækken der, som nogen andre steder...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-06 12:48

Sorry, Birgitta, jeg bruger din formulering om at købe katten i sækken - Det er klart en fordel, at få hunden tjekket hos en dyrlæge før købet...

Det, jeg protesterer imod er de indlæg, der antyder at man kun kan få en god og sund hund gennem de DKK godkendte kenneller...

Vaxen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-02-06 12:55

Citat
Vi regner med at købe en labrador hvalp igennem den blå avis elign

Det lyder allerede som noget, der kunnne ende med dyre dyrlægeregninger. Jeg kan tilslutte mig det allerede skrevne: www.labradorhvalpeliste.dk eller www.dansk-kennel-klub.dk/424
så er det lidt mere seriøse hvalpeopdrættere I får fat på. Sørg for at du og opdrætteren indgår en klar købsaftale, som I begge forstår og er enige om. Det er et krav som alle seriøse hvalpeopdrættere laver sammen med deres hvalpekøbere.
Pas på hundehandlere og private "kennelklubber"

Dansk Kennel Klub er medlem af en international organisation af kennelklubber (FCI). FCI anerkender kun én national kennelklub i hvert land. I Danmark er det Dansk Kennel Klub (DKK). I hele FCI-systemet med 80 medlemslande anerkender man kun de stambøger, der er udstedt af de nationale kennelklubber.

Begreberne "kennelklub" og "stambog" er ikke noget, som Dansk Kennel Klub har eneret på. En kreativ forretningsmand eller en hvilken som helst hundeklub/-forening kan føre sig frem som "kennelklub", ligesom enhver kreativ person med en computer kan udskrive en "stambog".

Navnlig for racer, hvor der er stor efterspørgsel på hvalpe og derfor ventetider, ser vi, at køberne bliver utålmodige og falder for "gode tilbud". Det skaber grobund for et marked, som Dansk Kennel Klub typisk først bliver kontaktet om, når skaden er sket.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-02-06 13:02

Citat
Det eneste, der er garanteret ved at købe en hund i en kennel er, at man kan lade handlen gå tilbage, hvis man ikke kan leve med hundens skavanker.... Og det er nok de færreste ejere, der ikke selv avler, der er interesserede i den løsning.

Nej det er nu meget forskelligt - hos os får folk altså en ny hund, hvis den de har købt hos os ikke er sund, og de skal ikke aflevere den gamle hund for at få en ny...

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-06 13:13

Og??

Det er i mine øjne fuldstændig lige meget... Hvis man ønsker en sund og rask hund, er det, at købe gennem DKK godkendte kennelklubber ingen garanti....
Garantien går KUN på, at handlen kan gå tilbage...

Det kan man ærligt talt ikke bruge til noget, hvis man har en dejlig familiehund, som alle er glade for.

Man kan lige så let risikere at få en hund med skidt helbred de "fine" steder som alle andre. Det er ALTID ens egen og dyrlægens vurdering af hundens sundhedsstilstand, der er det afgørende, når man skal vælge, hvilken hvalp, man skal have med hjem i familiens skød.

Vaxen

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-02-06 13:15

hej!
efter de første dyrlægebesøg, som er påkrævet, kan du forsikre hunden. Det er faktisk ikke dyrt i fht. hvad ydelserne kan beløbe sig til. Jeg har selv stået med en syg hund hvor det næsten oversteg min økonomiske formåen. Det er ubehageligt, så ikke for at tage sorgerne på forskud, men vær beredt!!!
held med den kommende baby. La.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 13:15

vaxen, som du også selv bemærker, så forholder jeg mig overhovedet ikke til, om hunden har stambog eller ej, og jeg anbefaler IKKE absolut en "kennelhund". Jeg synes personligt, at der er ret mange grunde til -og endnu flere fordele ved - at købe en hund med DKK stambog. Men det var ikke spørgsmålet i denne tråd.

Spørgsmålet gik på hvad det koster at stå med en hundehvalp UDEN dyrlægecheck, chipning, vaccination og ormekur købt gennem dba. Og DET kan blive rigtig dyrt.

Vaccination og ormekur er jo ikke bare en formssag, der koster penge. For hvis hvalpen IKKE er vaccineret, renset for orm og godkendt hos dyrlægen, så kan den arme lille hvalp sagtens lide af alverdens dårligdomme som gør, at den får et ynkeligt liv eller i værste fald ikke bliver ret gammel.

En familie, der vælger at få et kuld hvalpe på deres dejlige og elskelige tæve uden stambog, kan sagtens gøre et omhyggeligt og korrekt stykke arbejde så hvalpene får den allerbedste start på livet. Men de vil da også sørge for de helt nødvendige helbredsundersøgelser hos dyrlægen inden de skiller sig af med hvalpene.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-06 13:28

Fuldstændig enig, det er uden for tråden.... Jeg måtte bare reagere på, at der blev antydet, at man ikke kan få en god og sund hund uden for DKK... Det er jo sådan lidt monopolistisk

Hvis man kigger sig for, kan man få en ligeså god vaps udenfor som indenfor "klubben". - og kigge sig for skal man jo ligemeget hvad... (Det har jeg som sagt lært på den hårde måde - selvom min kæledægge så dejlig ud da vi hentede ham )

Jeg er i øvrigt fuldstændig enig i, at de indledende øvelser hos dyrlægen bør forhandles ind i prisen - Og vi ved jo reelt ikke, om trådejeren allerede har fået afslag i prisen mod selv at sørge for tingene.
Det er almindeligt hos opdrættere, at de har sørget for dette, da man som regel starter vaccinationen før den kommende ejer overtager.
Køber man den privat, er det dog ofte omvendt - ligesom prisen som regel er lidt lavere eller ihvertfald med mulighed for forhandling...

Sorry MeLVIS, det var ikke min mening at bringe en ny diskussion ind i dit spørgsmål - jeg har åbentbart lidt svært ved at styre mig, når der er noget, jeg bare MÅ af med

Vaxen

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 25-02-06 15:43

Uha... jeg troede slet ikke at det ville ende i sådan en religionskrig herinde ...

Jeg har nu mailet med ejeren af de hvalpe vi har kig på, og hun skriver at hundene har fået ormekur, så så langt så godt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 16:38

Jamen det er sikkert en helt fin hvalp, I har kik på. Men se på det som om det var en adoption. Det er da helt sikkert det bedste for både jer og hvalpen hvis I kender hinanden inden "Den Store Dag". Og hvis hvalpen er født i en omsorgsfuld menneskefamilie, så er DE også mere end interesserede i at lære JER at kende. Så ALLE har noget at vinde ved at "rende hinanden lidt på dørene".

Så får I en fornemmelse for, om det er forsvarligt, at hvalpene ikke bliver vaccinerede inden de forlader deres mor. Og hvis der er helbredsproblemer, så kan I få en snak om dem også, så der ikke er noget, der kommer bag på jer, når I får hvalpen hjem.
Om der er brug for vaccination lige når i får hvalpen hjem, det er en skønssag og noget I bestemmer. -Nogle mennesker foretrækker at holde deres nye hvalp på afstand af andre hunde indtil den alder da dyrlægen anbefaler næste vaccination. Og andre foretrækker, at hvalpen er dækket af vaccination fra den dag, man får den hjem.
---Jeg synes selv, at socialiseringen af hvalpen er lige så vigtig som dens fysiske helbred, så mine hunde har altid mødt naboernes hunde fra "dag 1." Men de sidste 5 hvalpe, jeg har haft, har alle været vaccinerede fra kennelen af.

Må man SÅ lige høre: Hvornår skal det være?? Dreng eller pige?? Og hvad skal "barnet" hedde??

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 25-02-06 22:06

Jeg må lige komme med lidt information.

At købe en hund eller kat er det samme som at købe alt andet man har den samme garanti som i købeloven nemlig 2 år hvis der skulle være noget galt med hunden eller hvis den ikke lever op til det der står i købsaftalen.

Jeg ved godt at det er svært at skulle give afkald på et dyr man har haft i et stykke tid, så det er nok derfor at der ikke er mange der bruger sin ret.

Men om den er købt gennem den blå avis eller gennem en kennel, ja selv DKK kan vel være lige fedt da der er gode og dårlige hundeavler her i Danmark...

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 25-02-06 22:09

Nu har har vi været ude og se på den første... De havde desværre glemt at informere os om at moren var en Foksterrier, så dem skal vi ikke have en af. De var som altid pisse søde sådan nogle små nogle.. men jeg kan ikke forestille mig hvordan hunden vil se ud som voksen og det vil jeg kunne, især da vi ligger vægt på at den ikke må være lille. Vi har nemlig overvejet en Formel1 labrador, men jeg vil have en ordenlig størrelse hund.

Imorgen skal vi ud og se på en Labrador som er en fjerdedel sct. bernardshund. Så må vi se om det er noget.

Vi kigger kun efter hun hund, og hunden vil vi gerne have på Lørdag, da vi har fri mandag fra arbejde, så det vil passe fint der.

Navn ?? tjah.. kom med foreslag.. vi er blanke indtil videre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-06 15:33

VENT!!! Det er for kort tid til at finde en hund, som I skal bo sammen med i de næste 10 år eller mere. --Planlæg i stedet for at få en hvalp i starten af sommerferien. Og gå på udkig allerede nu.
Tænk lige på, at parringen sker næsten 4 måneder før I får hvalpen hjem, så de hvalpe, som rejser hjemmefra tidligt på sommeren, de er allerede skabt nu. Det gælder bare om at finde dem.

Og der er det unægtelig nemmere at finde en DKK-hvalp end et lille kryds.

Men tag ud og kik på den blanding, I har overvejet. --Det er jo nok vigtigt at vide, hvad den sidste fjerdedel er for noget. Det KAN blive en smuk hund... men det kan også blive noget rod. Sørg for at se både mor og far.

En DKK-labradorhvalp koster næppe mere end 6-7000, og så har man mulighed for at bruge alle de aktiviteter der findes i DKK, f.eks. brugsprøver-markprøver, lydighed osv..

Men uanset om I vil have en blanding eller en DKK-hund, så vent til til sommer...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-02-06 17:22

Citat
Vi kigger kun efter hun hund, og hunden vil vi gerne have på Lørdag, da vi har fri mandag fra arbejde, så det vil passe fint der.

Vær opmærksom på at hvis I vil det bedste med jeres nye hund skal I helst have min. de første 3 uger fri sammen med den, da det er en meget stor omvæltning for den, da den skal vende sig til en ny flok, og lære at være allene, og det tager tid.
PAS PÅ IKKE AT LAVE ET IMPULSKØB.
Køb ikke et sted, hvor I ikke vil efterlade jeres børn et par dage, de fejl der laves de første 8 uger i hundens liv er uoprettelig.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 26-02-06 20:05

Vi har idag sat os på en tæve fra en rigtig godt hjem...

Her er hun...

http://www.vwfreak.dk/pics/hund.jpg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-06 20:55

Hun er virkelig bedårende og yndig..... men det er alle hvalpe jo i den alder, men det ved du jo.
Fik du set mor og far?
Hvis du kun har ser mor, så prøv at komme til at se faren en af dagene før du tager vidunderet hjem... Han er sikkert en helt ok hund, og så er der jo ingen problemer... Men hvis du lige kikker på ham, så har du lidt ide om, hvad du køber.

Var mor også en dejlig hund? Og var alle hvalpene i kuldet lige så smukke? --Du burde lige oprette en hel hjemmeside med billeder, så vi kunne få lov til at se dem allesammen. Jeg håber, at du fik taget en masse billeder. De er sjove at have. Og sådan en hvalp bliver jo lynhurtigt stor.
Så husk at fotografere hele tiden, også når du får hende hjem.

Men rigtig meget held og lykke med hende.
Vi ses jo sikkert i en anden hundetråd.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 26-02-06 22:03

Tak for hjælpen herinde...

Jeg skylder måske at sige at jeg havde min faster's mand med ude hver gang vi var ude og kigge hund og han er selv opdrætter af jagthunde (bl.a. labrador) og han sagde god for hende... Moren var fin, faren var labrador med tavle, de boede alle varmt og trygt i fyrrummet. Var alle godt tykke og buddede. Nu skal vi bare have hende til dyredoktoren og have sørget for at hun bliver tjekket igennem og får de ting nu hun behøver. Vi skal hente hende på lørdag og jeg glæder mig som bare pokker.

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 27-02-06 11:03

Fri mandag???

Jeg er målløs, fortæl mig venligst at jeg tager fejl, har I så tænkt jer at lade hvalpen være alene fra tirsdag???

Bellina

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 28-02-06 18:50

Såså slap nu af..

Kæresten er hjemme ved den Mandag, jeg arbejder hjemme tir/ons samt min mor kommer og passer den 5 ud af 7 timer tor/fre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-02-06 19:34

Hun ser da dejlig nuttet ud, men start lige med at klippe hendes klør! (Brug en almindelig negleklipper)

Held og lykke med hende.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 11-03-06 20:03

Hvis du køber via en opdrætter, der er medlem af DKK, så er hunden normalt chipmærket når du får den. Det vil være en god ide at forsikre hunden via Dyrekassen. Det er et forsikringsselskab, hvor man kan tegne forsikring på hunden i hele hundens levetid, her tænker jeg på sygeforsikring, hvor de andre selskaber ikke vil have hunden forsikret længere, når den er fyldt 10 år. Nu ved jeg ikke helt, hvor gammel de store racer bliver, men ....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-06 21:24

jaah, og hvordan går det så med vidunderet, MeLViS?
Hvad sagde dyrlægen?

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-03-06 22:33

hej

Det går rigtig godt synes jeg... Hun har idag være alene hjemme i op til 4 timer uden at lave det mindste så det er bare super...

Dyrlægen sagde at hun var helt normal.