/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvad er Bruitiske koncerter?
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 1008 gange
300 point
Dato : 20-02-06 23:24

Da jeg er igang med en opgave omkring dadaismen,står der nævnt noget om Bruitiske koncerter, og vil gerne vide hvad det er. Når du svarer vil jeg gerne vide hvor du har din viden fra.
Udtrykket komer fra
Maleriets Historie
fra renæssancen til i dag
s 99

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 20-02-06 23:55

"Bruit" betyder "larm" på fransk. Der er en fransk artikel om "musique bruitiste" her: http://fr.wikipedia.org/wiki/Bruitisme - den refererer til den engelske artikel "Noise music" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_music.

Det er derudover lidt sparsomt med gode informationer - en googling af "bruitisme" giver ikke ret meget, og det meste er på fransk. Men forklaringen er overordnet at "bruitistisk musik" er musik der udnytter larm som et æstetisk element.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-06 00:11

Måske du kan bruge noget af det her:

Citat
The Zurich Dadaists were violently opposed to any organized
program in the arts, or any movement that might express the common
stylistic denominator of a coherent group. Nevertheless
three factors shaped their creative efforts. These were *bruitisme*
(noise-music, from *le bruit* - "noise" - as in *le concert bruitiste*),
simultaneity, and chance. *Bruitisme* came from the Futurists,
and simultaneity from the Cubists via the Futurists, although the
Dadaists thought these principles to be negative, destructive
forces. Chance, of course, exists to some degree in any act of
artistic creation. In the past the artist normally attempted to
control or to direct it, but it now beame an overriding principle.
All three, despite the artists' avowed negativism, soon became
the basis for their positive and revolutionary approach to the
creative act, an approach still found in poetry, music, drama
and painting.

Fra http://www.satanservice.org/coe/general/txt.dada

Citat
Bruitisme

A term invented by the futurist, Luigi Russolo in 1913 as part of his art of noises. Originally the term was applied with reference to new noise instruments, Intonurumori, that were played on their own as well as alongside orchestral instruments. The term evolved throughout the decades and has often been associated with works by Karlheinz Stockhausen who called for the emancipation of noise in many of his earlier works.

fra http://www.ears.dmu.ac.uk/rubrique.php3?id_rubrique=121

mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-02-06 00:11

Desværre læser jeg ikke meget fransk, men det lyder ikke helt forkert i forbindelse med dada

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-06 00:16

Avantgarden er næsten synonym med den moderne kunsts heroiske dage i
mellemkrigstiden. Futuristerne, konstruktivisterne, dadaisterne og
surrealisterne havde store planer for fremtiden, både inden for kunsten og i
hele samfundet eller endda hele verden, og de skjulte dem ikke. Deres budskab
blev højlydt bekendtgjort gennem en tilsyneladende endeløs strøm af
provokerende manifester, men også gennem larmende offentlige manifestationer.
Samtidig udviklede avantgarden en hel række strategier og metoder, der stadig
bliver brugt af kunstnere i dag. Collage, fotomontage, brug af tilfældet,
bruitisme, lydpoesi, det monokrome.

Fra et kursusprogram:

Kunsthistorie - Den internationale avantgarde 1910-1940

mvh dova

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 21-02-06 08:35

Undskyld. Jeg ser igen at jeg har fået et punktum med i mit link til den engelske artikel. Det rigtige link er her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_music