/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux - hvordan installere win
Fra : bangern
Vist : 713 gange
50 point
Dato : 20-02-06 21:16

Hey,

Hvis jeg nu faar en computer hvor linux er installeret - er det saa svaert selv at installere Windows?

Jeg har spurgt en geekfyr, men han vil have 450 kr. for det.. Det naegter jeg at give..

Nogle som vil fortaelle mig om det er muligt - og maakse hvordan man goer det?

Han sagde noget om at man skulle deformatere computeren eller saadan noget.. fatter nitte!?

Jeg vil ikke have linux... please help..

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 20-02-06 21:45

Du tager bare windows cd'en booter fra den, og når du når til installationen formatere du harddisken og installere windows.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 20-02-06 21:46

Bare købe eller få den com. skal nok guide dig når du har fået den.

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 20-02-06 21:48

Du tager bare windows cd'en booter fra den, og når du når til installationen formatere du harddisken og installere windows.

forstod nok ca. 40 % af hvad der blev skrevet der..

'booter fra den' - det ved jeg ikke hvad betyder ?

hvordan formaterer jeg harddisken, vaelger jeg bare den funktion eller?

fatter nada

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-02-06 22:05

Det du gør er at:
Sætte en windows XP pro CDrom i drevet. Start maskinen og under opstarten vil den sige at du skal trykke på en tast.
Derefter kommer der faktisk en komplet guide i hvordan du installerer windows på maskinen. Men du skal starte med at slette de partioner som der er således at du får en total tom harddisk. Derefter vælger du at installere windows på denne harddisk. Og den gør faktisk resten af jobbet af sig selv... I bund og grund...
Så længe det er en windows boot cd (DVS at maskinen kan starte op på denne CDrom) så er resten af vejen at læse sig frem på skærmen. Men ellers er der faktisk ikke det store i det.
Problemet ligger senere hvis du ikke er så øvet i PC´er så kan du få problemer undervejs med opdateringer mm, hvis ikke det er en ægte windows ...

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 20-02-06 22:05

Er træt og på vej i seng, i morgen skal jeg nok sætte mig ned og skrive en fyldestgørende vejledning i detaljer.

Sov Godt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-06 22:14

Prøv at kigge her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
og inden du går i gang så print afsnittet ud.
Så længe du har en anden comp på nettet, kan vi guide dig.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-02-06 23:04

Det jeg lige vil være sikker på er om du er interesseret i både at have Linux og Windows på masinen samtidigt således at du kan skifte mellem dem, eller om Linux helt skal fjernes til fordel for Windows.

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 21-02-06 14:20

Nej -

Jeg vil gerne have fjernet linux helt.

Tak for alt den respons for resten.

P.S. Det link emesen sendte kunne jeg ikke fatte.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 19:05

Ok her er så den korte udgave.
Din comp skal kunne boote fra CD-rom
Læg XP i og start comp
Den vil nu rulle en masse ind og det lader du den bare gøre (det er midlertiget styresystem)
tryk enter for ny indstalation
Nu vil den gerne ha' et sted at lægge XP men det har du ikke endnu (der ligger Linux)
Du kan se forskellige størrelser af partitioner og dem skal du slette
marker en partition og tyk "L" og så et "E" for at bekræfte
Når du har slettet partitionerne skal der oprettes "O" en partition til XP
Nu kan du så vælge at indstallere "enter" fra denne partition.
Den vil spørge om formatering og du bør vælge "NTSF" (ikke den hurtige)
Resten hjælper XP dig med efterhånden.
Jeg håber at have husket det hele. (rettelse er velkommen)

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-02-06 17:24

Ja det var jo lidt spændende at læse.
jeg har nu set denne øvelse før og stadig væk kommer der en linux meddelse.
Den ligger i boot sektoren men skriv lige fdisk/mba i en dos prompt.
så bør din fdisk overskrive master boot rekord og alt LInux er væk
hilsen Steen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-06 19:08

øh - fdisk/mba skal være fdisk /mbr med en afstand mellem k og /
Men der er ingen comandopromt før der er indstalleret et win styresystem.
Men.
Har du en win 95 eller 98 startdiskette så lad comp starte på den og når den er rullet ind,
skal det se sådan ud:
A:\fdisk /mbr og tryk enter
Den arbejder et kort stykke tid og er nu klar til win.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 08-10-06 23:59

bootdisk.com er hjælpen hvis du mangler en startdiskette.