/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Firma i lavtbeskattede lande
Fra : Ralph
Vist : 1526 gange
40 point
Dato : 23-11-02 18:35

Er der nogen der ved noget omkring det at oprette firma i den slags lande, det kunne jeg godt tænke mig at vide noget om.
Jeg forestiller mig at have firma f.eks på Gibraltar. Jeg har et konsulentfirma i danmark hvor jeg bor. Mit danske firma sender mig ud som konsulent hyret af mit andet firma på Gibraltar, som har en opgave for et firma i danmark. Mit firma på Gibraltar sender en faktura til det danske firma hvor opgaven løses. Mit danske konsulentfirma sender en faktura til mit firma på Gibraltar. Mit firma på Gibraltar modtager lad os sige 100.000,-. De 20.000,- betaler de mig i løn som jeg beskattes af i danmark. Resten 80.000,- sættes ind på min firmakonto på Gibraltar. Så langt er det vel lovligt, eller er der problemer i at jeg ejer begge firmaer? Hvad hvis nu det er min kone som ejer firmaer på Gibraltar? Og er det ulovligt at føre penge fra Gibraltar til Danmark når der er betalt skat på Gibraltar? Kender i nogen jeg kan kontakte for at få oplysninger, eller ved i selv noget?

Jeg håber på et godt svar, hilsen Ralph.

Accepteret svar
Fra : sephia

Modtaget 40 point
Dato : 05-12-02 12:57

Hej Ralph

Hvis du vil gennemføre din ide, skal du have rådgivning fra skatteafdelingen i et af de globale revisionsfirmaer, KPMG er et godt bud, eller PWC. Det er dyrt, men man kan begrænse prisen betragteligt ved at lave en aftale om en makspris når man første gang henvender sig.

For at demonstrere hvorfor det er absolut nødvendigt med rådgivning, kommer her en kort beskrivelse af de problemer du skal undgå.

Mine talt og øvrige oplysninger er et år gamle.

Da du har tænkt dig at blive boende i Danmark, skal du være opmærksom på at du vil være skattepligtig her af alt hvad du tjener, uanset hvor du tjener pengene og uanset om pengene tages til Danmark eller ikke.

Det er også ligegyldigt om pengene er blevet beskattet et andet sted.

Normalt vil en indkomst ikke blive dobbelt beskattet, fordi Danmark har indgået en række aftaler med andre lande som fastlægger hvilke indtægter der kan beskattes hvor. Normalt vil disse aftaler indeholde bestemmelser, som betyder at man fastsættes til at være skattepligtig af sin globale indkomst i det land man bor, og at det andet land i en given aftale kun kan beskatte visse indtægter med kilde i det pågældende land.

Danmark vil i princippet stadig beskatte disse indtægter med kilde i et andet land, men der vil ved skatteberegningen blive givet "rabat" for skat betalt andre steder.
Rabatten kan gives som en creditlempelse, hvor den allerede betalte fremmede skat, trækkes fra i den beregnede danske skat af den samme indkomst, eller rabatten kan gives som eksemption lempelse hvilket betyder, at den del af din danske skat som er beregnet på den udenlandske indkomst, ikke skal betales.

Der er ikke nogen dansk dobbeltbeskatningsaftale med Gibraltar.

Det betyder at hvis du kommer til at betale skat af den samme indkomst i begge lande, så er der ikke noget du kan gøre ved det. Hvis du kan overbevise skattevæsenet om at din konstruktion ikke er skattemæssigt begrundet, kan du få fradrag for den udgift den fremmede skat udgør, du skal nok forvente at du ikke kan løfte den bevisbyrde.

Hvis dit nye firma skal drives som privat firma, vil du i princippet være skattepligtig af indkomst heri som om firmaet lå i
Danmark.

Hvis du vil drive virksomhed på Gibraltar i selskabsform skal du være opmærksom på at selskabsskatteprocenten er 35%.

I Gibraltar betaler man 35% skat, både for selskaber og personner. Der findes nogle særordninger som gør at et selskab som er hjemmehørende på Gibraltar eller som har en filial der, kan få fastsat en lavere skat. Du kan kun få et selskab som er hjemmehørende på Gibraltar hvis virksomheden ledes derfra. Hvis du vil opnå særbeskatning som filial af et dansk selskab, skal du være opmærksom på at de danske myndigheder helt kan tilsidesætte din fordeling af indkomsterne mellem de to enheder.

Kort og godt: dansk skattelovgivning er skruet sådan sammen at din indkomst kan beskattes her medmindre du får væg til væg rådgivning. Så kommer du nok til at betale mindst det samme, bare i rådgivninghonorarer, det er ikke holdbart i den skala du beskriver.

Det gør ingen forskel hvem der ejer firmaet da din kone og dig har et klart interessefællesskab.

Alt efter hvordan du skruer tingene sammen vil du være skattepligtig efter forskellige danske skatteregler, men der er sat bom for alle døre.

Der er ikke noge problem i at tage penge med til Danmark, det er lovligt uanset om de er beskattede i udlandet eller ej.

Der findes regler i banklovgivningen om at beløb over 50.000 kr (tror jeg nok) skal forklares. Reglen er inført for at dæmme op for narkokriminalitet, så du vil bare skulle forklare hvor pengene kommer fra.

Hvis du vil videre med dine planer skal du have fat i et af de store revisionskontorer, de kan virkeligt trylle, lovligt? joo sikkert, kreative? bestemt!! Og så er de jo forsikrede, så du ikke skulle lide tab.

Ring til dem og hør hvor meget du kan få dem til at sige over telefonen, et kort møde vil koste dig 3.000 - ? kr. Gratis telefonrådgivning ydes ikke. Husk det med fastpris aftalen.

Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : Ralph

Dato : 20-06-03 01:12

Tak for svaret sephia.

Undskyld jer har været så længe om at acceptere dit gode svar.

Hvordan forholder det sig så hvis man rent faktisk bor i et lavtbeskattet land, har firma der og arbejder for en dansk kunde i danmark. Og hvordan skal denne kunde betale firmaet? Jeg ville være meget glad hvis du har nogle referencer, tips eller kender nogen der har erfaring med den slags. Min kone er fra brasilien og vi taler om at flytte til brasilien og måske starte firma der, er der nogle muligheder når nu hun ikke er dansk?

Har du lyst til at svare mig kan du ringe eller maile mig (44663019, timecell@mail.dk) på forhånd tak.

Med venlig hilsen Ralph.

Kommentar
Fra : Ralph

Dato : 20-06-03 01:15

Er der nogen som kan anvise mig nogen der har erfaring med offshorevirksomhed?

Jeg kan kontaktes på 44663019 eller timecell@mail.dk

På forhånd tak, hilsen Ralph