/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Må jeg selv trække kabler ?
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 4635 gange
50 point
Dato : 14-02-06 20:22

Jeg skal have nyt EL-system i hele huset, og vil gerne lave noget selv - som derefter godkendes af en autorisreret EL-mand.

Jeg har hørt at der er kommet nye regler fra 1/1-2006 som måske gør at man ikke må længere.

Er det rigtigt at jeg ikke selv må lave EL - som senere godkendes/forbindes af autoriseret elektrikker ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 20:27

du må gerne selv trække kabler og montere dåser efter en eliktrikkers anvisninger
du må bare ikke selv montere noget i dåserne
bare husk at du ikke må lukke kabler inde får eliktrikkeren har kontroleret at de er monteret rigtigt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-02-06 20:33

De nye regler er så vidt jeg ved lempeligere, men selvfølgelig må du ikke selv tilslutte.
Spørg den elektriker du vil anvende om hvormeget du selv må lave, der skal jo også lægges en plan tegning over hvor du vil have kontakterne, måske skal du have korrespondancekontakter det kræver ekstra ledninger. Har du overvejet evt at bruge flexrør så er det jo nemt for trikkeren at trække de nødvendige ledninger heri. Snak med ham

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 20:53

Jeg mener, at i forbindelse med lempelserne blev det forbudt, at trække kabler selv, men om du må gå installatøren til hånde er vel op til ham.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 21:03

nu må jeg lige rette mig selv
sønnen er lige kommet hjem , han er eliktrikker , og har lige været igennem de nye regler , på skolen i sidste uge
det eneste du selv må lave ved faste indstalationer er at skifte en enpolet kontakt og en stikkontakt uden jord
alt andet inc hjælpe eliktrikkeren med at trække ledninger MÅ DU IKKE

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 21:06

Lige præcis hvad jeg fik at vide af en installatør (der ikke skulle sælge MIG noget).

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-02-06 21:16

Ud fra dine (åbne) spørgsmål på Kandu, kan det se ud til at du og din kone ikke rigtigt ved hvad der er I vil med huset.
Jeg synes, at jeg ud fra Jeres spørgsmål kan fornemme, at I ikke er helt dus med byggebranchen og det tyder ikke på at i er super selvbyggere. Jeg siger det ikke for at genere Jer, men jeg tror I vil være bedre tjent ved at kontakte en rådgiver (arkitekt eller ingeniør). Femlæg ønsker og tanker, så vil de forholdsvist let kunne analysere sig frem til om hvad der vil være rimeligt og realistisk at udføre på det hus i har. De vil også forholdsvist let kunne lave et groft overslag på økonomien, så i har noget at tage stilling til inden i går videre. Måske ender det med at det vil være mere fordelagtigt for Jer at sælge og købe noget der nærmer sig Jeres behov.

--------------------------------------------------------------------------------
# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe

1 14-02-06 50 Må jeg selv trække kabler ? (2) El-installationer

2 13-02-06 200 Er sand et kapillærbrydende la (7) Murerarbejde

3 14-01-06 100 Hvor kan man købe en cykel ? (5) Knallert

4 12-01-06 50 E-mail juridisk bindende (7) Jura

5 21-12-05 50 Gulv: Krybekælder eller støbt (7) Til- og ombygning

6 24-10-05 50 Entrepernørfirma som har tid og som er... (6) Til- og ombygning

7 06-10-05 20 Entrepernørfirma - speciale i tilbygni... (7) Til- og ombygning

6 12-10-05 20 Priser på IPE profiler 240 (4) Til- og ombygning

7 10-10-05 20 Stålbjælke spænd 7,5 meter - hvilke di... (12) Til- og ombygning

8 07-10-05 20 Stålspær 7,5 meter spænd og udnyttet 1... (9) Til- og ombygning

Tag dog og luk nogen af spørgsmålene!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-06 10:40

det du skal gøre det er at snakke med den el-installatør du vil bruge om det er muligt det er ham der i sidste ende skal underskrive det

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-06 17:55

Hej...

Jeg er ved at læse til elinstallatør og har lige været til foredrag med sikkerhedsstyrelsen, som er dem der laver reglerne om el.

Der talte vi om det med at lade kunde selv trække kabler og de sagde at det ikke var lovlig.

Men prøv at spørge din loka elektriker.

H2

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-02-06 19:51

Tak for svaret H2.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 16-02-06 12:53

Det var så lidt...