/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Orkideers "luftrødder".
Fra : Reichstein
Vist : 15358 gange
50 point
Dato : 12-02-06 12:21

Vi har en del orkideer, som vi har meget glæde af. Når de er afblomstret, sætter vi dem i bryggerset vinduet, klipper stængelen lidt tilbage, og venter på at de skal sætte nye blomsterknopper. Efterhånden, har der udviklet sig et virvar af luftrødder, og mit spørgsmål er:
Kan man klippe disse luftrødder af?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-06 12:29

Nej, det er ikke godt at pille dem af.

Orkideer skal som bekendt ikke have særlig meget vand, for så rådner de svage rødder, fordi de ikke er egentlig beregnet til at give planten vand og næring.
Men luftrødderne bruger de til at opsamle fugtighed fra luften.

Ude i naturen, vokser orkideer som epifytter, altså snylteplanter der hæfter sig på træer, og opsamler udelukkende næring fra den fugtige regnskovsluft, og så en smule regnvand når det løber ned ad træerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 12-02-06 12:29

Luftrødderne er orkidernes blodårer, så dem må i endelig ikke beskære.
At der er flere luftrødder nu end tidligere er kun et tegn på sundhed.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-06 12:31

Hej Reichstein.

Jeg havde længe tænkt over det samme og havde også spurgt en bekendt so 'gør sig' meget i orkideer, vedkommende sagde at jeg skulle lade luftrødderne være.

Jeg tvivlede alligevel og søgte efter råd på nettet - fandt dette:

///Et mylder af luftrødder hænger ofte ud over pottekanten. De er vigtige for planten og skal beskyttes og bevares. De skal ikke stoppes ned i potten.\\\

- på dette link:
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=5038

Så - måske vi bliver nødt til at finde os i virvaret og prøve at se rødderne som en (rodet) del af de smukke planter

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-02-06 16:09

Så er problemet heller ikke større...
Orkideer af den type vi køber i supermarkeder har faktisk 2 slags luftrødder, dem der er i jorden (Bark / spagnum) og dem der er over "jorden".
Dem der er over "jorden" gør ikke så meget gavn som dem der er i "Jorden".
Jeg har klippet dem flere gange uden at mine orkideer er døde...
Jeg har ikke haft held med at dræbe mine orkideer, og syntes meget af snakken om deres pasning er lidt for meget overdrevet...
Jeg ville dog ikke klippe volsomt mange rødder på sammt tid, alt med måde.
Dog vil jeg vente med at klippe rødder til planten er afblomstret (hvis du kan finde en periode hvor den ikke er i blomst eller er ved at udvilke blomster).
Da planterne ikke koster en bondegård er det vel ikke den store gund til bekymring.
Og som nævnt mine er ikke døde at af få klippet rødder over "jorden" og under "jorden", heller ikke ved ompotning.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 12-02-06 16:41

Alle svar var glimrende, men jeg valgte at acceptere dit, som det mest fyldestgørende.

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 12-02-06 21:59

Hej Reichstein!
Jeg vil lige komme med en kommentar til dit spørgsmål om orkideers luftrødder. Tillykke med at du kan få dine orkideer til at blomstre igen.
Jeg synes ikke du skal klippe i luftrødderne - disse er som Dova skriver med til at tilføre planten fugtighed fra luften. Det er godt at spraye dine orkideer med regnvand engang imellem - det giver dem den luftfutighed som luftrødderne kan optage gennem det specielle svampevæv, der netop beklæder luftrødderne (læg mærke til at luftrødderne bliver grønne, når de er fugtige). Husk at suge overskydende vand op fra hjerteskuddet, ellers kan du risikere at bladene rådner. I naturen lever de fleste orkideer som epifyttter - de er ikke snyltere i botanisk forstand - og her optager rødderne, som klamrer sig til værtstræet, vand og næringstoffer (opløst gødningsklatter fra dyr) som i regnperioderne siver ned af træerne. I naturen vokser de fleste epifytter med nedadhængende blade, så her vil der ikke opstå problemer med vand i bladenes hjerteskud.
Af praktiske grunde foretrækker vi at have orkideer i potter (det er nemt at arrangere potter i vindueskarmen - og fugtigheden er nem at
regulere), men hvis vi skulle holde vores orkideer, som de er skabt til - så burde de være placeret på grene og korkplader med bladene hængende.
De fleste orkideer lever i biotoper med konstant fugtighed, og da deres rødder jo er "fritliggende" i naturen vil rødderne ikke rådne, som de vil gøre når vi indkapsler rødderne i vores potter i vindueskarmen. Derfor mener jeg at orkideer skal vokse i meget porøst voksemedium - så der altid er luft omkring rødderne. Orkideer er ganske krævende planter med hensyn til vand (regnvand) - men der skal være luft til rødderne - ellers rådner de.
Held og lykke med dine orkideer !
hilsen Wolffi

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-06 11:38

Hej Reichstein.

Tak for det.

Dette er en tråd vi kan lære en masse af, efter min besvarelse er der kommet yderligere to lærerige indlæg som jeg har læst med interesse.

Hmm...ifgl. Benjamin.Hansen kan man godt forsøge sig med at klippe i rødderne, det tror jeg alligevel jeg vil prøve - bare med en enkelt, for der ER mange luftrødder

At planten ikke koster en bondegård, jamen det er da rigtigt omend de da ligger i den lidt dyre ende af skalaen, når man taler potteplanter, vel fra 80 kr. og opad. Men dte er nu heller ikke så meget prisen - vel? Det er mere sporten i at få planten til at blomstre igen og igen og blive større og flottere. Alle kan vel gå ud og købe en orkide, det sjove med potteplanter er at få dem til at trives og komme igen med fornyet kraft, hvilket ikke kun gælder orkideer men osse andre potteplanter.

Held og lykke med dine smukke blomster Reichstein