/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Plumb i karburator, renault 5
Fra : NoShyGuy
Vist : 982 gange
100 point
Dato : 11-02-06 21:05

Hej, jeg har fundet en plumb i min karburator.
Bilen er en Renault 5 TL, 85.
Det er en Solex 32mm karburator som har en 23mm plombe inden i.
Dvs. at karburatoren bliver en 23mm istedet for en 32mm. (økonomi karburator)
Det er lykkedes mig at få plumben ud, men så vil den ikke køre, da den derved får alt for lidt benzin.
Der sidder en dyse 110 i den nu.

Jeg regner med at få smidt et billede på nettet når jeg finder et passende sted at uploade til.

Mit spørgsmål går på:
Hvor stor en dyse skal jeg sætte i, for at blandingsforholdet bliver korrekt efter at plumben er fjernet!?!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-06 23:31

Indsnævringen i en karburator er det man også kalder venturien. Den er der for at indsugningsluften kan få tilstrækkelig hastighed til at trække benzinen med sig. Det var den meget populære og ikke helt videnskabeligt fyldestgørende forklaring. Bernoulli ville vende sig i sin grav, hvis han læste dette.

Med andre ord. Du får ikke den bil til at køre ordentlig, før forsnævringen i karburatoren komme på lads igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 23:48

Nej, det er sikker og vist.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 23:57

Ventirien er nødvendig for at kunne gøre karburatoren økonomisk.
Du vil ikke få højere hastighed ved at ændre på karburatoren kun dårligere motorgang.
Det er noget mere kompliceret end en neddrosling på en knallert hvor forsnævringen i øvrigt sidder længere inde/nede end gasspjældet.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-02-06 00:20

satans... nu har jeg ellers savet lidt i den og fået den banket ud. LOL
Men også set den i igen og fået den til at køre som før.

Et andet spørgsmål må så lyse på, hvorfor den er begyndt at "hugge" engang imellem?
Der er helt nye platiner/kondensator (som er stillet korrekt 0,4mm), nye tændrørskabler, nyere tændrør, og nye tændrørshætter.
Når jeg lyser på tændingen med den specielle lampe som blinker hver gang gnisten slår, så kan jeg se at tændingen springer mellem 7-9 grader før top. den plejede at stå mere stabilt på 8.
Det sker også engang imellem at blinket udbliver.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-02-06 00:22

Er der ivørigt nogle som ved om jeg kan få elektronisk tænding til den?
Motortypen er en C1E

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 00:30

Den ustabile visning skyldes sikkert ujævn motorgang.
Nu kan jeg ikke se hvad du har gjort ved den karburator,men du har sandsynligvis ødelagt den og bør finde en anden på et autoophug.
Hvis den suger luft ved siden af venturien kan den godt gå ujævnt.

Med det kendskab du har til bilmotorer tvivler jeg på at du opnår meget ved at pille yderligere.

Har du for øvrigt tjekket tændledningerne? Kultrådsledninger skal man ikke rykke meget i før modstander bliver for stor og endda kan forårsage startvanskeligheder i fugtigt vejr.
Husk motoromdrejninger og vacuumregulator når du indstiller tændingen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-02-06 00:33

vacumregulatoren tager jeg af, inden jeg stiller tændingen.

www.frip.dk/qax/photo.htm
Venturien ser du på denne side.
Den gik underligt inden jeg pillede Venturien ud, og nu har jeg sat den i igen.

Tændingskablerne er kobber!!!! Så ingen kultrådskabler der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 00:48

Den ser ud som de plejer, men du kan altså nemt have beskadiget den selv om det er en meget simpel Solex karburator.
Den ujævne motorgang kan skyldes mange ting og når man laver tænding skal man udmåle modstand over platiner, som helst skal stilles efter camvinkelmåler for at kompensere for træghed.
Når platinerne er lukkede må der næsten ingen modstand være.
Du skal også tjekke kontaktpunkternei strømfordelerdækslet og når ledningerne er kobber skal der være hætter med modstand, det kræver loven.
Hvis der er formodstand på tændspolen skal den også udmåles.

Nu skal du jo så også huske på, at ujævn motorgang kan komme fra utætheder og det er jo så både i indsugning inkl. gummislanger til toppakning og ventiler.
En erfaren mekaniker kan ofte høre på udstødningen hvor man skal starte med at lede.det er jo en gammel svend så der er mange muligheder for fejl, men du skal have tak for din plumpeafmontering for den gav mig et godt grin, men det skal du nu ikke lade dig gå på af.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-02-06 01:57

Strømfordelerdækslet er helt nyt, og det er rotoren også.
Jeg kan godt forstå du fik dig et grin over min "plumpe" hehe.
Jeg får mig selv nogle gode grin inde på knallertdelen af denne hjemmside.
Det er der jeg har mest expertise, næppe her.
Der sidder helt nye NGK 1K ohms hætter på. De gamle var af ren gummi med direkte kontakt til tændrøret.
Tændspolen er en Bosch, og der står noget med 1,8 ohm på den. så ikke rigtig efter.
Jeg har så vidt muligt forøst at undgå utætheder, men jeg ender nok med at pille karburatoren af igen, når jeg finder mit flydende pakning.

Motoren dykker i træk, når jeg accelerer, og det er også ved høj fart.
Som om at gnisten forsvinder mere når jeg vil sætte farten op.
Hvis jeg trykker speederen i bund ved tomgang, så er den lige ved at gå ud, nogle gange.

Jeg plejer at ha motor-logisk sans, men denne franske prinsesse, er lidt for snobbet til at jeg fatter noget som helst.
Hvis så bare man havde angang til det rigtige måleudstyr osv.

ps. Hvis nogle her går op i point, så bare sig til, så jeg hæver dem gerne.
Jeg har rigeligt at give ud af.

(min næste bil skal være elektronisk i indsprøjtning og tænding) hehe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 10:30

Det lyder mest som karburtorfejl.
Når du åbner gasspjældet skal der komme en tynd stråle benzin, der skal hjælpe på accelerationen.
Accelerationspumpen kan være defekt ekker du kan have en forkert svømmerstand i karburatoren.
Der er så mange muligheder, at det er svært at komme omkring det hele så jeg nøjes med de indlysende ting.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-02-06 10:47

Accellerationspumpen virker fint.
Jeg har også selv overvejet det med svømmerpositionen, men det virker jo underligt, når den har virket fint i 170.000 km.

Tror jeg vil flytte svømmernålen 1mm og se om den flyder over, eller kører bedre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 11:01

Falsk luft ved karburatoren kan også gøre det og så skal du selvfølgelig have tomgangsblandingen justeret korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-04-06 22:17

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : BjarneD