/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux server for ADSL
Fra : mhvejsel
Vist : 646 gange
365 point
Dato : 22-11-02 11:39

Hej allesammen..
Min Linux maskine redhat 8.0 skal stå at serve for to Windows maskiner... men hvordan deler jeg min ADSL forbindelse fra linux maskinen. jeg kører grafisk-brugerfalde...

På forhånd tak..

Mvh. Mads Hvejsel
WEB: Mhvejsel.dk
MAIL: info@mhvejsel.dk
ICQ: 143767004
MSN: Mhvejsel.dk

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 24-11-02 19:48

Hej Mads

Det er lige op til projektaflevering, så jeg har ikke så meget tid. Jeg vil dog gerne hjælpe dig i gang, og kan så besvare sprøgsmål undervejs. Jeg har selv haft et tilsvarende system med RedHat 7.2, dog tekst-baseret, for det er faktisk det letteste. Nu er jeg dog gået over til Debian på serveren, men RedHat er nu en gang lettest at starte med.

Du skal have 2 netkort, det ene forbinder dig med dit ADSL gennem modemmet. Det andet netkort skal forbinde dig med de 2 windows maskiner. Der skal altså være en hub, switch eller lignende. En switch vil være det bedste, og koster vist fra 250 og opefter. Ellers må du sætte endnu et netkort i linux-maskinen. Jeg vil dog anbefale switch-løsningen, da det så er meget let at sætte flere computere til. Ideen er så, at windows-computerne bare skal sættes til netværket med automatisk tildeling af IP, og så skulle internet og det hele bare køre.

Din linux-maskine kommer så til at fungere som "gateway" mellem 2 netværk, dit interne netværk til de 2 windows-maskiner samt det ydre netværk, dvs ADSL. Det er derfor meget vigtigt, at sørge for at få lavet en god firewall, som holder hackere osv. ude. Jeg har selv prøvet at have problemer med en eller anden, som sikkert bare ville drille mig, men det er altså vigtigt.

Vi begynder med linux-opsætningen:

Du har 2 netkort, kaldet eth0 og eth1. Vi antager, at eth0 forbindes til ADSL og eth1 til windows-maksinerne. Vi ser først på eth0:
Den skal automatisk tildeles en ip fra ADSL, men måske har du en fast ip? Det skal i hvert fald sættes op, så du kan komme på ADSL fra linux-maskinen. Det virker sikkert allerede.

Så er der eth1: Jeg vil anbefale, at linuxmaskinen deler ip-adresser ud til de andre maskiner vha. dhcp. Dertil skal du bruge dhpd-pakken. Den skal så køre hele tiden på på eth1.
Først skal eth1 sættes op til en fast privat ip-adresse, jeg vil foreslå 192.168.1.1. DHCP-tildelingen til windows-maskinerne sættes op i /etc/dhcpd.conf, og det kan der læses om i "man dhcpd", ellers vil jeg gerne hjælpe senere.

Det var faktisk det, derefter skal der laves en firewall, som tager sig af alt andet. Det gøres ved hjælp af noget, som hedder iptables, som faktisk bare er en "pakke-håndterer". Dvs. den håndterer pakkerne, som linux-maskinen sender, modtager osv. Den udfører altså både funktionen som firewall og som internet-deler.
Der vil jeg gerne sende dig min firewall, som vist nok er ret sikker. Sig til, hvis du er interesseret.

Det her var nok slet ikke uddybende nok, men det er i hvert fald en hjælp til at komme i gang. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe med flere spørgsmål, men jeg er selv ret ny i linux (10 mdr. / har virket i 10 mdr.)

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 24-11-02 20:37

Hej... igen
Jeg har det hele
2x netkort
1x switch
Så nu vil jeg prøve... og se om jeg kan finde ud af det..
Men mange tak på forhånd skrive hvis jeg ikke kan...

Mvh. Mads Hvejsel
WEB: Mhvejsel.dk
MAIL: info@mhvejsel.dk
ICQ: 143767004
MSN: Mhvejsel.dk

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 24-11-02 22:16

Hej igen.... så har jeg fået begge netkort Aktiv..
Er kommet på nettet med Linux men hvordan siger du så jeg for internettet over på windows maskinerne..
Den fil du siger jeg skal lave det i kan jeg ikke finde... har prøvet at søge på den også..

Mvh. Mhvejsel.dk
Håber du vil hjælpe mig igen...

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 24-11-02 23:01

Jeg går ud fra, at dit næste problem er netkort nr. 2. Du kan starte med at se hvordan det er sat op ved at logge på som root og skrive "ifconfig" i prompten. Så får du noget at vide om de forskellige netkort. "lo" betyder ikke noget, mens "eth0" måske er dit netkort ud mod ADSL. Du skal så have sat det netkort, som ikke er ADSL op til fast at være adressen "192.168.1.1". Det kan evt. også ordnes grafisk under "Systemindstillinger" og så "Netværk".

Dernæst skal dhcp-serveren sættes op. Du kan lige undersøge om den er der ved at skrive "rpm -q dhcp" som root. Pakken hedder dhcp, og installeres nok lettest ved at finde den der grafiske pakkevælger, som også ligger under "Systemindstillinger". Når dhcp så er installeret, skal du sætte det op, og måske er der et grafisk program til det, men ellers er der filen "/etc/dhcpd.conf" hvor jeg kan sende dig min, men hvis du selv kan finde ud af det, er det nu noget lettere (for mig). Til sidst skal dhcp-serveren sættes op til at køre på det netkort, som vender ud mod windows-maskinerne, og det kan gøres som root ved at køre kommandoen "dhcpd eth1", hvis det er eth1 som vender ud mod windows-maskinerne. Dette kan så sættes til at fungere ved startup ved at skrive kommandoen i filen "/etc/rc.d/rc.local", hvor man kan skrive kommandoer, som skal køres, når computeren start op.

Du kan nu kontrollere, at netværket virker, ved at finde de ip-adresser, som windows maskinerne gerne skulle have fået. Skriv "ipconfig" i ms-dos-prompten. Du kan så prøve at pinge de adresser fra linux-maskinen ved "ping -c4 ip-adresse". Hvis der er svar, skulle netværket gerne virke, og så skal du have installeret ip-tables, og så have en kopi af min firewall. Den mailer jeg, når du er klar til det.

Håber, at du blev hjulpet lidt mere, for der går mindst et døgn inden jeg får tid til at skrive mere.

Mvh. Andreas Popp

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 04-12-02 17:35

Hej igen...
Jeg havde ikke installeret det der DHCP
Men det har jeg fået gjordt nu... men kan sempel ikke finde den fil inde i /etc/
Jeg har også prøvet at søge på den fil, men uden svar.
Kan du hjælpe mig igen...

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 07-12-02 23:25

Hej
Du må undskylde, at jeg er lang tid om at svare. Har lige fundet ud af, at man selv skal oprette filen. Du skal altså lave en fil, som hedder dhcpd.conf, og ligger i /etc/. Den kan fx. se sådan ud, så skal den i hvert fald virke:
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.2 192.168.1.10;
default-lease-time 86400;
max-lease-time 86400;
option routers 192.168.1.1;
option broadcast-address 192.168.1.255;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option domain-name-servers 212.10.24.252, 212.10.10.4, 212.10.10.5;
}

Linien med option domain-name-servers bør have andre ip-adresser, som passer med de DNS-servere, som du bruger hos TeleDanmark. Du kan så nu starte DHCP-serveren ved som root at skrive "dhcpd eth1". Denne linie kan du også lægge ind i din /etc/rc.d/rc.local, så sker det automatisk hver gang du starter op.

Nu skulle dine windows-maskiner få en ip-adresse automatisk, det kan du tjekke ved at gå ud i kommandoprompten på dem og skrive "ipconfig". Hvis de har en ip-adresse på mellem 192.168.1.2 og 192.168.1.10, så skulle det virke. Så er der kun tilbage at sætte firewallen op, så kan du ikke lige skrive, når det andet virker. Så vil jeg maile scriptet til dig.

Mvh. Andreas

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 07-12-02 23:28

Jeg glemte lige, du skal oprette en fil med "touch /var/lib/dhcp/dhcpd.leases", ellers virker det vist heller ikke.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 07-12-02 23:41

Hej igen... mange tak du skrev tidligere at du måske ville sende mig dine filer...
Det ville jeg være meget taknemmelig for..
Fordi jeg ved jo ikke hvad der skal stå i f. eks touch /var/lib/dhcp/dhcpd.leases den fil ...

Mvh. Mvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 07-12-02 23:44

Hej igen..... Andreas_popp
Jeg sætter lige pointne lidt op før jeg giver dig dem.. for alt det du har hjulpet mig
Og der er ret ikke mange der giver så meget hjælp, til en nybegynder.
Mange Tak

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 08-12-02 10:17

Har du indbygget switch i din Linux maskine? Ellers burde det blive delt så snart du sætter stikkende i switchen hvis altså du også har ADSL stikket i din switch...

Du kan bruge en intern eller extern switch, eller router og så stikket med ADSL ind i routeren og de 2 andre computer stik ind i routeren eller switche så skulle det virke!

Med Venlig Hilsen
DeZZa..........

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 08-12-02 14:13

Hej... igen nu har jeg fået sat min fil op i /etc/dhcpd.conf
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.2 192.168.1.10;
default-lease-time 86400;
max-lease-time 86400;
option routers 192.168.1.1;
option broadcast-address 192.168.1.255;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option domain-name-servers 192.162.153.164, 194.239.134.83;
}

Så nu skulle den virke... men hvordan starter jeg så filen....

Mvh. Mhvejsel
Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 08-12-02 14:16

Hej DeZZa...
DEt hjælper ikke noget at sætte den i en extern switch, eller router
Så er jeg jo lige vidt.. for så kan jeg kun havde to computere på internettet

Accepteret svar
Fra : Andreas_popp

Modtaget 365 point
Dato : 11-12-02 23:08

Hej

Jeg har set, at der skal tilføjes en linie, så dhcp-serveren virker, filen /root/dhcpd.conf kommer til at se sådan ud:
ddns-update-style none;
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.2 192.168.1.10;
default-lease-time 86400;
max-lease-time 86400;
option routers 192.168.1.1;
option broadcast-address 192.168.1.255;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option domain-name-servers 193.162.153.164, 194.239.134.83;
}

Dhcp-serveren startes så ved at skrive ”dhcpd eth1”, og det kan laves sådan, at den starter hver gang computeren startes op, det gøres ved at skrive kommandoen ”dhcpd eth1” ind i filen ”/etc/rc.d/rc.local”.

Så skulle der ske det, at windows-computerne automatisk sættes op til at få ip-adresser, og dette kan tjekkes med at skrive ”ipconfig” i kommandoprompten på Windows-maskinerne. Så skulle windwos-maskinernes ip-adresser ligge mellem 192.168.1.2 og 192.168.1.10.

Så mangler der kun at sættes en firewall/gateway op. Det sender jeg til din mail. Det er et script, som køres, og det sætter internetdeling op. Desuden lukker det af for alle de ting, som du ikke vil have ind. Scriptet køres ved opstart ved at skrive stien+filnavnet ind i filen ”/etc/rc.d/rc.local”.

Mvh. Andreas

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 12-12-02 13:37

Hej Andreas_popp
Det er et svar som virker har sat det hele op som du sagde og nu virker.. det hele
Tusind tak for hjælpen

Mvh. Mhvejsel