/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Fjernsynsspørgsmål
Fra : pabloj
Vist : 710 gange
300 point
Dato : 10-02-06 09:46

Hej.
Jeg skal ud og investere i et nyt fjernsyn, (jeg har hørt at der er kommet farver på) nu har jeg så observeret at det ikke er helt ligetil.
Hvad vil det sige med 4:3 og 16:9?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?
Det skal bare bruges til at se TV Avis på for det meste.
Slavepiskeren påstår at jeg også skal producere noget nu, selvom jeg mener at han kun betaler for tabt fritid. Så jeg vender tilbage senere.

Jes

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 10-02-06 09:58

Køb et alm 29" men med 100mhz den kan du klarer dig med i mange år frem over, hvis ikke det er til den helt storer biograf stue.
du kan aligevel ikke udnytte en skærm over 29" endnu så bliver de lange i hovedt eller også kan du ikke se teksten.

en ganske alm stereo 29" 100mhz pris fra 1998,--4998,- måske mere hvis man har lyst

God fornøjelse

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-02-06 09:59

Du skal så afgjort have 16:9, vil du have en flad, er HD klar et must.

Accepteret svar
Fra : moltov

Modtaget 300 point
Dato : 10-02-06 10:02

4:3 er et almindelig format på skærmen...Dvs. ligesom du så før. 16:1 er bredformat hvilket vil sige, at du nu kan se mere på TV'et end du kunne med 4:3...Hvis du synes at du har manglet lidt i højre eller venstre side mens du har set 4:3 så er det fordi udsendelsen er udsendt i bredformat altså 16:1

Man skal dog vænne sig til 16:1 da man synes at dem der er på TV ser lidt "Flade" ud i ansigtet. Men på de fleste TV-apparater kan du sætte den til 4:3 hvis ikke du vil bruge 16:1

Andet ting du skal være opmærksom på, er det nye system der snart bliver brugt i danmark. Nemlig HDTV...Det er elektronisk sendemulighed (Idag bruger man analog) som gør at man kan sende mange flere kanaler på samme linje... Derfor vil jeg anbefale at du får et fjernsyn som er HDTV klar. (Og jo højere opløsning des bedre synes jeg)

Men køber du en fladskærm (Som er på mode lige nu) så skal du være meget opmærksom på, hvad du køber...Se evt. http://www.pcworld.dk/c/fjernsyn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 10:02

Vælg bredskærm, det er ubetinget fremtiden

Fremtiden hedder ligeledes HDTV, såehh køber du plasma/LCD skal det være forberedt eller indbygget.
Kigger du efter almindelige TV bør du checke billederne grundigt. Der importeres "mærkevareTV" fra de gamle østlande af uhyrlig ringe kvalitet. Var selv ude at kigge efter det fineste Phillips bredskærms til kr få penge. Men billedet var simpelthen uhyrligt ringe. Det samme på billige Sony'er. Faktisk var Bilka billige Prosonic væsentlig bedre.

Jeg endte dog med et fint 32" Panasonic.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 10-02-06 10:02

Selvfølgelig 16:9 og ikke 16:1 undskyld fejlen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-02-06 10:08

moltov, det var jeg klar over, desuden flytter mine taster sig også hele tiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-06 10:19

29" er da lidt overdrevet hvis det bare er til at se tv avis. 100 mHz bruges ikke til fjernsyn.

Billederne sendes med 50 halvbillede /s . så man for ikke noget reelt bedre ud af at vise hvert billede 4 gange som med 100 Hz. det er et reklameflop. Der findes glimrende fjernsyn med rolige stabile billeder i 50 Hz teknik.

4: 3 er det gode gamle tv bredde højde forhold.

!6:9 er et nyere bredformat, men det er stadig de færreste udsendelser, som passer med 16:9.

Med et 16:9 fjernsyn får du det meste af tiden enten en dårlig udnyttelse af skærmen eller nogle deforme langstrakte billeder, så folks hoveder ser sjove ud. Der er dog nogen som vænner sig til det og påstår at det skal se sådan ud.!!! Hvis du ser digitalt satellitfjernsyn er det en anden sag.
Fladskærmsfjernsyn er ikke bedre, kun smartere og dyrere end billedrørsfjernsyn.

Lad være med at ofre alverden på et nyt fjernsyn i dag. Om et par år går vi helt over til digitale udsendelser, og så skal du alligevel til at have nyt. Evt forsats eller ombygning.
Der er mange, som falder for at købe fladskærme for tiden, så gode let brugte 4:3 billedrørsflernsyn, må være til at få til yderst rimelige priser. Jeg ville ikke give mere en 1000 kr for et godt fjernsyn.
Køb ikke et Phillips, de har noget af det ringeste, hvis det er i den billige ende.
Det er rart med en stor hukommelse for tekst tv sider. Læg også vægt på at der er en fyldig brugsanvisning på ordentlig dansk eller et andet sprog i er ordentlig hjemme i. De der kun har instruktion indbygget på skærmen er for ringe. Vi har bekendte med sådan et og ingen har nogen sinde funde ud af hvordan det forbindes ordentlig til en videomaskine.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 10-02-06 10:23

transor vil du fortælle mig at du ikke kan se forskel på et 100mhz og et 50mhz tv der er da betydlig færer pixel i et 50mhz og de ses da så tydligt at det er som en hel firkant

Nej 100mhz alm 28-29 "

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 10:26

Hvorfor snakker i hele tiden om deforme billeder ved bredskærm?

Det vælger man da selv. På min panasonic kan du vælge 4:3 så masker den. 16:9 så fylder den enten ud hvis det sendes sådan eller masker. ET biograf format jeg ikke kan huske (der trækker den i billedet). 3 zoom niveauer (uden forvrængning) og "PANASONIC AUTO" (der tilpasser den bare til full screen, hvilkaet KAN betyde forvrængede højde bredde forhold. Så jeg mener jeg har fuld glæde af bredformatet. Og vil være meget ked af at undvære dette.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 10:27

zita ikke 100mHz

100 hz

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 10:28

...og nej Zita

32" 100 hz 16:9

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-02-06 10:28

Man taler ikke om mhz, men Hz, lysnettet giver 50Hz, som af systemet fordobles til 100Hz, som igen giver et flimmerfrit TV.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 10:29

...det gør jo ikke noget man får lidt glæde af Krønikken, vel?

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 10-02-06 10:31

Hvor kan du udnytte en 32" tv uden at du ingen tekst har eller lang i hovedt eller et andet -

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-02-06 10:34

zita30-> på langt de fleste styres bredden automatisk, jeg har aldrig problemer med lange hovedet på mit TV.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 11:09

Det kan man på dr og tv2 zita. Desværre lægger en eller to af de små kanaler underteksningen ned i masken, så der får man så små billeder. Men det gør du også med 4:3, så det er lige træls.

Men f. eks. alt nyere dansk TV sendes i bredformat. Hvis man ser film på DVD'en kan det udnyttes. TCM, Hallmark filmkanalen osv kan udnytte det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 11:11

Hvis jeg vælger 4:3 på mit, skifter den selv til 16:9 når det kan udnyttes. Ser jeg en koncert på DVD'en hvor der er masket, bruger jeg zoom 1. Helt ukritisk og nemt!

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 10-02-06 11:21

Jeg har kontaktet nogle venner i Schleswig, de siger at jeg kan få et dernede, det er et 28 eller 29 tommer, dernede måler de i centimeter, 16:9 og stiller automatisk om til 4:3 til ca. 1500 - 1700 kr, et i samme størrelse 4:3 koster ca 1100 -1200 kr.
Jeg skal derned på lørdag, så kan jeg kigge på dem, nu er jeg blevet noget klogere.
Kommer jeg til at mangle noget hvis jeg køber et der kører, eller hvad det hedder, kun 4:3?

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 11:26

Næh, mange har stadig 4:3 og billedet tilpasser sig bare med masking hvis noget kommer i bredformat

No problemo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-06 11:28

Men brug lidt flere money og få et 100 hz. Det er givet godt ud. Det er flimmerfrit.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 10-02-06 11:45

Tak for svaret moltov.
Og til alle jer andre.
Jes

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-02-06 12:06

Selv tak.