/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
rødkål
Fra : karin42
Vist : 1547 gange
50 point
Dato : 10-02-06 09:27

hvem har rigtig gode ideer til anvendelse af et rødkål ? gerne utraditionelle !

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 10-02-06 09:35

En meget simpel rødkålssalat der bare smager .....

Rødkøl snittes fint efter at stokken er fjernet - citronsaft og salt kommes på - trækker min. 2 timer, væden hældes fra! Høvlet peberrod, cremefraiche 38 %tilsættes, smages til med lynghonning.

Velbekomme

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-02-06 09:42
Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 60 point
Dato : 10-02-06 09:43
Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-02-06 11:00

Jeg river rødkålen groft.
River nogle æbler - ikke for søde og ikke for sure.
Blander det.
Rører lidt olie (jeg bruger raps - Nordens olivenolie) sammen med citronsaft og vend lidt i, så salaten kommer til at skinne.Det må endelig ikke stå at soppe i det.
Mandarinbåde og valnødder kan tilsættes eftersmag.
Mandariner er bedst friske på den rette årstid, men drænede dåsemandariner kan bruges om sommeren.

Enkelt, sundt og ikke fedende.

bon appetit.

Jeb3

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 10-02-06 12:29

Tak for svaret Balcanard.

det er lige noget jeg kan bruge

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-02-06 12:35

Velbekomme

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 11-02-06 10:33

Takker for alle de gode svar ! men er her nogle der har prøvet at lave rødkålsdolmer ?

dvs. blade viklet omkring fars lige som man gør med hvidkål ??

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 11-02-06 16:28

Rødkålsdolmere kender jeg ikke, men prøv det da, for kun fantasien sætter grænser. Og hvis ikke nogen afprøver noget, får vi jo ikke nye opskrifter!

En anden variation, som jeg selv serverer med røget medister (og af og til også bacon), er:
Rødkålsfad – 4 pers.:
1 rødkål, ca 1 kg
½ kg madæbler
½ løg
2 peberfrugter
4 spsk. farin
½ tsk. stødt nellike
¼ tsk. stødt muskatblomme
reven skal af 1 appelsin
salt & peber
1 1/2 dl rødvin
3 spsk. rødvinseddike
1 spsk. madolie
1 fed hvidløg, evt. 2
¼ tsk. lys fransk sennep

Hertil 12 wienerpølser, frankfurtere eller 1 1/2 ring røget medister

Befri kålen for de yderste grove blade, del den, fjern stokken og snit meget fint. Skræl æblerne, del dem, fjern kernehus og skær dem i både. Pil løg og skær dem i tynde ringe. Rens peberfrugterne og skær dem i tynde strimler.

Læg et lag, ca. 1/3 af portionen, fintsnittet kål i bunden af et smurt, ovnfast fad, der kan gå i ovnen. Fordel halvdelen af æbler, løg og peberfrugt ovenover. Drys med halvdelen af farin, nellike, muskatblomme, salt og peber og ca. 1/3 rødkål. Fordel de resterende æbler, løg, peberfrugter og krydderier og sluttelig resten af rødkålen og reven appelsinskal. Læg evt. et lag røget bacon i skiver.

Rør vineddike og olie sammen og tilsæt presset hvidløg og sennep. Hæld denne marinade over kålen sammen med rødvin. Læg låg eller folie over.

Sæt fadet i oven, forvarmet til 200 gr., ca. 1 ¾ time.

Lav en fordybning i retten og læg pølser eller medister heri. Dæk med en smule kål og lad retten være i ovnen yderligere 15-20 minutter, de sidste 10 minutter uden at være dækket til.

Groft brød serveres hertil.

Velbekomme