/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
rytme?
Fra : Fuckfisse
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 09-02-06 18:28

hej derude! jeg spiller guitar og har et problem. jeg kan simpelthen ikke få fat på rytmen i de fleste sange? er der nogle der har nogle tips/ metoder så jeg kan lære det?

og til sidst: er der nogle der kan fortælle hvordan rytmen går i stjernen i mit liv af robert og knud?
DAniel FOG

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-06 18:37

Hej prøv at se, om der ikke er noget her der kan hjælpe dig på vej

http://www.vejmus.dk/links-filer/links.htm

Accepteret svar
Fra : Kazistuta

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-06 18:54

Hvis du mener, at du helt generelt har svært ved at holde/finde en rytme, så er der ikke meget andet at gøre end at øve, øve, øve....Start med at finde pulsen i musikken, er det en 4/4 takt (som de fleste sange kører i), en 3/4, 2/4, 6/8 eller hvad. Herefter er det smart at finde de betonede slag, så du får en fornemmelse for melodiens "beat".
Er det guitarstrums, du specifikt mangler at få styr på, så er det vel smartest at låne eller købe en bog med fokus derpå. Her tænker jeg på sådan noget som op- og nedslag på guitarens strenge. Du kan evt. bruge denne side: http://www.guitaren.dk/ovelse.asp eller denne: http://www.cyberfret.com/techniques/strumming/basic-44/index.php

Nettet indeholder masser af behjælpelige sider for en guitarist, begynder som rutineret.

Mht. Roben & Knud sangen, som jeg udmærket kender, kan der ikke siges noget estemt om strummen i nummeret, da det varierer meget. F.eks. er det anslag efter ord i starten og senere efter taktslagene - i versene kommer akkorderne som fjerdedele på 2 og 4, bassen kører primært 1 og 3, sidst i verset spiller guitaren hele takten med ottendedele. I omkvædet spiller guitaren ottendedele på 2og samt 4og.
Ellers er hele princippet at sætte sig med musikken kørende og sin guitar i hånden, og så ellers bare prøve til den sidder...Selvom det måske er indlysende råd, jeg har givet dig, håber jeg det kan bruges?

Godkendelse af svar
Fra : Fuckfisse

Dato : 09-02-06 20:59

Tak for svaret Kazistuta. det var meget nehjælpetligt

Kommentar
Fra : noddie

Dato : 14-07-09 13:32

vrik med foden! det er meeget enkelt og det virker som regel.. eller det behøver ikke at være med foden, du kan nikke med hovedet, eller vippe frem og tilbage, der er en masse muligheder! prøv en af delene.. det hjælper dig med at holde rytmen