/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Taghætte til ventilation
Fra : Vatos
Vist : 12711 gange
100 point
Dato : 06-02-06 12:45

Efter kyndig hjælp fra 3773 har jeg nået fået min nye emhætte op og hænger den suger som bare fanden

Jeg mangler nu kun at montere en taghætte.

Jeg havde regnet med at genbruge en fra et andet sted på taget (dvs løsne den og flytte den) men det viser sig at være sværere end som så. Desuden er den kun 100x150 hvorimod min rør er ø160 - en ret stor reduktion.

Mit tag er et tegltag (vingetegl fra 1930'erne) uden undertag og ca. 45 graders hældning

Mine spørgsmål er nu:

Hvilken taghætte skal jeg bruge?
Hvor finder man den billigst?
Er der noget specielt at være opmærksom på ved opsætningen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 13:19

Hejsa
100x150 er åbentbart standarden... http://www.billigvvs.dk/produkter/a29d4daffb75369888f5032ae623b968.html
men afvent og se, om ikke 3773 ikke ka' ryste noget ud af ærmet... det plejer han

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-06 13:20

Muligvis kan trælasten levere en 15 x 15 cm duka hætte, nogenlund i farve som taget. Ellers er den 100% bedste løsning at få en gammeldags blikkenslager til at lodde en op i zink, og lodde en blykrave på. Det kræver så at du løfter et par sten, så du kan få blyet op under stenene ovenfor. Det er lidt en "kilden affære" med sådan et gammel understrøget tag.

Hvis du er i nærheden af en gavl, kan du istedet vælge at bore ud gennem den. Det er nemmere billigere og ikke så følsom for utætheder.

Hvis du borer ud gennem gavlen, skal du bore et ø205 hul. Og montere en Gry 200 i en overgang RCFU 200 160. Hus fald udaf. Har du ingen kontraklap i emhætten, kan du også vælge bare at køre ø160 røret ud glat med væg, også montere en duka klapventil uden på.

PS Tak for roserne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 13:20
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 13:22

...i mit gamle hus fandt jeg 15 x 15 cm hætter, men det var eternittag.

Ventilationsfolkene kan skaffe både perform og blyinddækninger, men det er rimelig stort og grimt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 06-02-06 14:10

Jeg kan desværre ikke komme ud i gavlen, ellers havde det jo været meget nemt.

Løsningen må blive en DUKA 15x15 hætte. Jeg kan se på DUKAs side at at også kan få en 15x15 - ø160 overgang.

Mht til teglstenene så sidder den sten jeg har valgt at fjerne løst i forvejen, så det går nok.

Er der ingen online steder som sælger den type hætte ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 14:12

Ved det ikke, men de plejer ikke at koste det store på trælasten. Bare går til dem, så plejer 10 -15% rabat at kunne lade sig fikse!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 14:13

Smart nok at få overgangen med!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 14:14

PS. Husk at bore selve hatten af toppen, og flytte den "en popnitte ud", så friarealet øges, ellers yder den uforholdsmæssigt stor modstand.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 06-02-06 14:22

Hvilken fra nedenstående liste skal jeg bruge?

http://www.dukaventilation.dk/default.aspx?id=6067

Jeg synes jeg har set dem til 400-600 kr stk......det synes jeg ikke er billigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 14:44

JA eller Unihætte.

Tag et billede af stenene og vis dem det på trælasten, så du er sikker på at få den rigtige.

I min verden er det ikke meget.

En blyinddækning alene koster kr 1211,- + moms. Dertil kommer hætten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 14:47

.....ups ikke for at være nedladende (det kunne lige se sådan ud), men sammenlignet med "rigtige" ventilationshætter, er Duka'erne ikke så slemt dyre!

F. eks koster en Exhausto THAV 160 900 lyddæmpet hætte, med påloddet blykrave 2969,- + moms

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 06-02-06 15:00

Nej nej, det er skam ok 3773.

Jeg tænker bare prduktionsmæssigt.

Det er "bare" støbt plast !!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 15:04

Det har du ret. Men et sprøjtestøbeværktøj koster faktisk temmelig mange penge.

Men hør da trælasten. Armen om på ryggen, så skal du nok få det lidt billigere.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 06-02-06 15:07

Jeg tager i Silvan (Der har jeg arbejdet).

Det kræver bare at jeg selv undersøger sagen og ved præcist hvad jeg skal have - for det ved de sgu ikke

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 09-02-06 20:01

Jeg fik den (Unihætte) til 670 kr i Johannes Fog i Lyngby

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 10-02-06 08:04

Tak for svaret 3773.