/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn, varm hele natten ?
Fra : drala
Vist : 10340 gange
100 point
Dato : 05-02-06 23:58

Hej

Er der nogen der har nogle gode ideer / erfaringer med at holde varmen i en brændeovn hele natten ?

Vil helst ikke op midt om natten for at fylde mere brænde på, og vil heller ikke pt investere i en automatisk ændring til gas når temperaturen kommer under et bestemt gradtal.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 00:06

Ja med koks kul eller briketter kan du nemt brænde over ved at ligge lidt i når du skal i seng det brænder længe du skal dog have sten i ovnen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 00:08

Du kan også brænde over med træ men da du så bliver nødt til at bræmse forbrændingen hvilket skaber en masse sod og i sidste ende kan give skorstensbrand og løbesod så det skal være noget afgasset
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 06-02-06 00:11

Det er noget med at købe de sorte briketter, som findes på markedet. Ikke sorte på den måde at de er uden moms og pis og papir men simpelthen sorte i farven. De skulle holde længere. Jeg prøvede dem for et par år siden men det var med et gammelt utæt træfyr, så der fik jeg ikke glæde af dem. Har lige skiftet fyret ud i går lørdag, så nu skal det forsøges igen. Jeg gider nemlig heller ikke op om natten.

Peter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-06 00:12

Nu kommer det noget an på ovnen.
Ikke alle brændeovne er gode til at fyre over.

Men godt med brændsel på.
det skal være "gennembrændt", altså ild i al brændsel i ovnen, og så lukker du luftspjældene.
(Det hjælper ikke noget, at fylde godt med brændsel på, og så lukke af umiddelbart efter, for så går ilden bare ud.)

Så er der muligvis stadig ild næste morgen, når du åbner spjældene/luftindtagene igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 00:30

Som beskrevet før ka jeg ikke være enig med at brænde over med brænde da det faktisk skal være gløder før man kan køre det ned i træk for at undgå en masse soddannelse og så kan det jo ikke varer natten over Hvis man har en ovn med glas i ka man jo bare prøve med træ og opdage at ruden er totalt tilsodet og som bekendt er det pga af dårlig forbrænding af den soder så altså noget er er afgasset så det ikke soder
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 00:32

Der sku stå "altså noget der er afgasset"

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-02-06 00:37

Vores erfaring siger os at det ikke er muligt at holde liv i ovnen natten over. Vi fyrer med briketter og lægger de sidste i omkring midnat, eller nogle gange senere.
Om morgenen er ovnen stadig lun når man lægger nye briketter ind - men decideret 'varm' er den ikke.
Vi bruger ikke brændeovnen som primær varmekilde men har elvarme ved siden af, radiatorerne står fast på 15 grader - og med denne kombination går det fint.

Jeg har aldrig hørt om de omtalte 'sorte briketter' og vil prøve at finde ud af hvad det er for nogle, det lyder interessant.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-06 00:54

Sorte briketter er de "gammeldags" brunkulsbriketter der har eksisteret i "100 år".

Og de egner sig overhovedet ikke til brug i brændeovn.
Både fordi de udvikler alt for hård varme, udvikler røggasser der let antænder, hvis der ikke er træk nok i ovnen, og fordi de giver en hulens bunke gullig ildelugtende aske.

Jeg har haft forskellige typer brændeovne, og har ikke haft problemer med at fyre over med træ, hvis det har været ovne hvor lågen slutter tæt, og der kunne lukkes helt for trækket.

De gamle ovne med ikke så tætte låger og evt. med glas i, er ikke gode til at holde natten over.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-02-06 01:18

Jeg tror ikke, du på nogen "sund" måde kan få brændeovnen til at brænde natten over, med mindre den er meget stor. Hvis den er det, kan du tage nogle meget tykke brændestykker og lægge dem tæt sammen, sætte fuldt blus på, så ilden får rigtig godt fat, og så skrue helt ned for luften. Ikke lukke den helt af, men kun give den en meget lille smule i den ene ende. Men det kræver, at du har Isokærn, da det ellers i det lange løb giver skorstensbrand p.g.a. løbesod. Vi har kun en lille en, og gjorde det på omtalte måde. Hvis vi kun sov 6-7 timer, var der så mange gløder, at vi bare kunne smide noget mere brænde på, og så lukke helt op for luften igen. MEN vi betalte med en skorstensbrand, da vi ikke havde Isokærn, så løbesoden (som var meget slem allerede inden vi flyttede ind), havde gennemtæret skorstenen (og væggene op til den).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 06-02-06 08:30

Vi har oplevet en eksplosion i vores skorsten i et forsøg med og brænde over om natten. Jeg ville ikke gøre det, for røggasser er jo eksplosive.

Og som andre skriver, så får i med tiden sod problemer.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-06 09:45

Nu afhænger det jo stærkt af brændeovn, skorsten og hvad du fyrer med.

Inden du begynder at eksperimentere med noget som helst, skal du sikre dig HVAD din brændeovn kan tåle at brænde af. Rigtig mange brændeovne tåler ikke koks og den slags der brænder med meget høj temperatur.

Prøver du at "klemme" ovnen for meget er resultatet styg dårlig udnyttelse af brændslet, et slemt svineri ud af skorstenen, fare for skorstensbrand, skorstenseksplosion, kulilteforgiftning mv.

Brændeovne er som udgangspunkt beregnet til at fyre lidt og ofte i. At forsøge at klemme dem til at brænde natten over er ikke tilsigtet.

Men, forsøg dig med rod-træ. Alternativt kan bøge-, ege- eller frugttrækævler i rigelig størrelse godt brænde temmelig længe, omend de giver en del varme i starten, indtil de er gasset af. Men det skal være knastørt træ. Uden at have prøvet selv, har jeg ladet mig fortælle at briketter lavet af savssmuld også ligger rimelig længe.

Men undlad nu for dælen at knibe ovnen. Det er noget slemt griseri du lukker ud af skorstenen, og som du kan læse i ovenstående indlæg er det heller ikke ufarligt. Ifald din ovn ikke er egnet, kan nyere velfungerende brændeovne købes fra 2500,- og opad. Og selv en lavpris Westfire ovn fra Silvan, udnytter brændslet noget bedre en gamle støbejernsovne uden vendeplader og den slags.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-06 09:50

Min "næsten nye" salamander-kedel på kun fyrretyve år, kunne man fyre over i, ved simpelthen at fylde den til randen med træ. Den nye tager kun en tredjedel og brænder til gengæld temmelig hurtig ud. Udnyttelsen er så til gengæld noget større. Ved brug af koks er chancen for overkogning meget større.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 12:42
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 12:56

og så kan jeg altså ikke lade være med at kommentere jeres overfyring

Citat
Fyr aldrig over om natten
Når man lægger mere brænde på, skal man skrue op for luften, mens flammerne igen er mørkegule. Man må aldrig skrue ned for en brændeovn om aftenen i et forsøg på at have gløder om morgenen. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, så lad være med at forsøge. Gør man det alligevel udsættes nabolaget for store mængder sundhedsskadende partikler

Kilde: http://www.trae.dk/index.asp?page=/TemaKampagne/Tema.asp%3FMenuID%3D44

ikke noget under, at en påtænkt afgift er (muligvis) på vej

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-02-06 13:06

Du kan ikke holde fuld varme på ovnen hele natten, men du kan fyre over ved at bruge forgrninger, kroget træ eller rod stumper, helst ikke de lette som gran og birk. Der skal være godt gang i dem inden du lukker helt ned, de skal faktisk gløde. Er din pejs tæt så er der stadig gløder i brændet næste morgen, og du kan fyre videre.
Det gør vi, vi har brændeovnen som primær varmekilde og ikke mere sod i skorstenen end alle andre ifølge skorstensfejeren.
Det fungerer fint hos os.
Du kan også lægge to briketter oven på hinanden inden du går i seng så har du også gløder næste dag, men en meget kold ovn.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-02-06 13:26

Helt grundlæggende har det noget at gøre med ovnen. Der findes en ovn, som kan brænde natten over. Det er en amerikans ovn, som hedder Vermont castings, se nærmere på linket. http://www.pejseenergi.dk/

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 06-02-06 14:39

At det er svært at brænde over om natten er også noget jeg har oplevet. Men det er nu dejligt at vågne op til en lun stue uden at skulle til at tænde op.

Man skal ikke skrue helt ned for spjældet, det udvikler farlige røggasser, soder af helvede til og forurener rigtig meget. Mit forslag vil være, som det også er blevet sagt, at bruger briketter, de holder natten over. Man kan også bruge hårdt træ, men om de holder natten over handler helt om vejr, vind og ovn. Min erfaring siger mig også at man kan have held til at fyre over med gran, bare det er uflækkede stykker på min Ø 10cm.

En tilsodet skorsten er noget jeg har dårlige erfaringer med. Det resulterede i: 1 sprøjte, 1 tankbil, 1 indsatsleder, 1 stigevogn og 8-10 brandfolk. Jeg var ikke så stor i slaget da de væltede rundt i haven. Så luk ikke helt for spjældet og brug ikke fugtigt træ!

Godkendelse af svar
Fra : drala

Dato : 06-02-06 17:35

Tak for svarene

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 04-10-08 07:42

jeg ved godt at dette er et gammelt spørgsmål, men det kan jo være at der er andre der kan bruge svaret FOR DET ER NEMLIG CELSICO .....det er de mest fantastiske barkbriketter ...det ligner nogle kæmpe store roepiller ..30-40 cm lange og når man lægger 1-2 af dem i brænde ovnen er den varm næste morgen. vi bruger dem også i vores brændefyr og de har simpelthen bare gjort vores liv lettere.... jeg kan ikke huske hjemmesideadressen men prøv at google celsico bark