/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Habana karburator/dyse
Fra : duedal31
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 04-02-06 08:40

jeg har lige sat en 70 cc cylinder på min Habana.
jeg har taget blindrøret i udstødningen og skiven i variatoren.
jeg bruger den originale udstødning.
hvordan justerer jeg min karburator, og hvilken dyse skal jeg bruge. jeg har sat en 82 i nu.
er der en standard indstilling til karburatoren.
den får for meget benzin.
det kommer ud i luftfilteret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-06 13:57

Dysen er nærmest for lille, du skal nærmere de 90.
Hvis benzinen kommer bagud, så er der utætheder (Brug altid nye pakninger, og spænd topstykket helt lige på)
Det er nok mest sandsynlig at benzinen kommer bagud, på grund af utæt membranplader.
For du har vel husket at vende stempelet med pilen pegende mod udstødningen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 04-02-06 14:47

ja jeg har pilen ned ad.
jeg har prøvet med dyse 82 og 84.
du skulle vel ikke vide hvordan luft og tomgangs skruerne skal stå i forhild til hinanden ?
jeg har fundet ud af hvorfor benzinen kom ud af luftfilteret.
jeg vil prøve dyse 90.
tak for altid kompetente svar.

Kommentar
Fra : duedal31

Dato : 04-02-06 15:55

den vil med en 84 dyse ikke tage fuld gas uden at dø. jeg kan komme op på ca. 30 km/t., så begynder den at sprutte og sætte ud.
kan dette skyldes af str. 84 dyse eller er det indstilling af luft/tomgangs skruer ?
jeg har stillet i timevis, uden held.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-06 16:34

Hvis den sprutter over 30 så er det ikke tomgangsindstillingen, men for stor dyse? tændingsfejl (Prøv et nyt tændrør) eller en anden fejl.
Tomgangsskruerne, har uendeligt lidt at sige for motorgangen ved alt over 1/3 del gas.
Den store fingerskrue som der tit er på, hæver bare gasspjældet. Kalder jeg her nr1
Den mindre skrue, giver benzin udeom gasspjældet, og skal normalt stå 1,5 omgang ude. Nr 2.

Start med at skrue 2 i bund (ikke for hårdt), skrue den så 1 1/2 omg. ud.
Start og skru 1 så langt ind at du kan høre at den kører stærkere.
(1 skal også kunne skrues så langt ud at motoren dør, ellers er gaskabelet for stramt og holder spjældet for højt oppe.)
Du stiller 1 til normal tomgang.
Så justeres 2 til hurtigste motorgang, ved at justere 1/4 omg. ad gangen og vente lidt, dog skal der aldrig stilles mere end + - 1/2 omg. D.v.s. skal ende et sted mellem 1 og 2 omg. ude.

Så gentages: Stil 1, og stil 2
Kan karburatoren ikke stilles ind efter ovennævnte metode, så er der noget galt, feks. stoppet tomgangsdyse, eller fejl i automatisk chokker, eller falsk luft mellem karburator og cylinder, eller membran.
VH Palle Hansen