Hvis den sprutter over 30 så er det ikke tomgangsindstillingen, men for stor dyse? tændingsfejl (Prøv et nyt tændrør) eller en anden fejl.
Tomgangsskruerne, har uendeligt lidt at sige for motorgangen ved alt over 1/3 del gas.
Den store fingerskrue som der tit er på, hæver bare gasspjældet. Kalder jeg her nr1
Den mindre skrue, giver benzin udeom gasspjældet, og skal normalt stå 1,5 omgang ude. Nr 2.
Start med at skrue 2 i bund (ikke for hårdt), skrue den så 1 1/2 omg. ud.
Start og skru 1 så langt ind at du kan høre at den kører stærkere.
(1 skal også kunne skrues så langt ud at motoren dør, ellers er gaskabelet for stramt og holder spjældet for højt oppe.)
Du stiller 1 til normal tomgang.
Så justeres 2 til hurtigste motorgang, ved at justere 1/4 omg. ad gangen og vente lidt, dog skal der aldrig stilles mere end + - 1/2 omg. D.v.s. skal ende et sted mellem 1 og 2 omg. ude.
Så gentages: Stil 1, og stil 2
Kan karburatoren ikke stilles ind efter ovennævnte metode, så er der noget galt, feks. stoppet tomgangsdyse, eller fejl i automatisk chokker, eller falsk luft mellem karburator og cylinder, eller membran.
VH Palle Hansen