/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Gøre et billede skarpere?
Fra : nekjam
Vist : 1208 gange
200 point
Dato : 03-02-06 12:51

Hej, jeg har fundet nogle billeder på nettet som jo kun er i 72 dpi og desværre ikke særlig store. Jeg vil dog gerne bruge dem i A3 størrelse på print. Er der nogen der har nogle tips til hvordan man gøre billedet nogenlunde til print, så det ikke ser TOTALTpixeleret ud?? HJÆÆLP!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-02-06 12:56

Nu er det et Dansk Photshop jeg har - men vælg billede i menuer - herefter vælges billedstørrelse
og her kan du hæve dpi fra 72 til f.eks. 300 el. mere.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 12:59

Du kan ikke gøre en billede skarper og stører når det kun er på 72 pix. 72 pix er en dårlig billede kvalitet.

Hvis billede f.eks havde været 1x1.meter ville du kunne gøre det lidt skarper ved og køre billede ned i størelse. Men kvaliteten ville aldrig blive god. Det ville kræve at billede var taget i f.eks 200-300 pix.

Men her vil du gå den anden vej, det vil sige at du faktisk hiver billede fra hinanden og skaber større afstan mellem alle pix.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-02-06 13:01

Normalt hæver jeg altid dpi når jeg skal lave noget retouch f.eks røde øjne - det gør det meget nemmere når billedet ikke er så pixeleret, men jeg er lidt usikker på at det kan gøre dit billede meget bedre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 13:03

bentjuul det kan man ikke.

Kvaliteten bliver ikke bedre bare fordi man sætter billede op til 300 dpi. Billede kan ikke blive bedere ind den kvalitet billede er konventeret til. Her i dette tilfælde 72 dpi.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-02-06 13:09

billedet kan aldrig blive bedre/skarpere end det er, men du kan prøve følgende:
sæt opløsningen op til 300 ppi
hop så op i menuen Filter -> Sharpen -> Unsharp mask og derefter
Filter -> Blur (og prøv med enten Blur eller Gaussian blur

men billedet bliver aldrig rigtig godt på nær afstand

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 13:13

Ved at øge antalllet af pixels pr. tomme vil man ikke gøre billedet skarpere, men man vil undgå de små firkantede pixels hvis det forstørres meget og er det et simpelt opbygget billede vil det uden tvivl hjælpe meget.
Måske kan du under Filter anvende sharpen. man kan jo prøve sig frem og fortryde hvis resultatet ikke er tilfredsstillende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 13:14

Sorry HC ville ikke efterabe, var bare langsom.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 13:17

Ja

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 03-02-06 13:30

Jeg er selvfølgelig godt klar over at jeg ikke kan forøge billedets kvalitet .... men måske nogen havde nogle fif´s til hvordan man kan forbedre billedet en smule ...

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 13:37

Har du et link til de billeder, så skal jeg prøve og lege med dem. Men som tideligere skrevet kvaliten bliver ikke bedre *S*

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-02-06 13:46

prøv først det jeg skrev 03-02-06 13:09

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-02-06 14:01

Prøv denne her:

Scott Kelby: The PhotoShop CS book (side 75-76)

Åben det billede du vil 'forstørre'

Åben Image Size -- vælg procent og vælg 110 % -- vælg OK -- og bliv ved med det indtil billedet er stort nok. Kelby undre sig selv oven denne metode --- men som han skriver: Billederne forandre sig mindst på denne måde.

Men kan også lave en 'Action'
Gå til Action menuen og vælg 'new action' . Kald den f.eks. "10% up" og brg f.eks. F11 + shift for at udføre den. Vælg 'record' og gentag ovenstående. Husk at tryk 'Stop' når du er fægdig.

Nu kan du blot anvende F11+Shift når du vil 'forstørre' et billede.
Husk forresten at vælge 'resolution' alt efter hvad billedet skal bruges til !!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-02-06 14:17

amandaKandu >> havde totalt glemt det. Godt du kom med en reminder

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-02-06 14:26

Fint nok. Du kan selvfølgelig kun forstørre det til en vis grænse.
Så hvis du er tilfreds med svaret, så kan jeg da godt bruge 200 points!?!

hilsen amanda

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 14:30

amandaKanDu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 14:33

Nå arnely skal der så igen demonstreres imod dem der mener, at tingene kan løses anderledes.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-02-06 14:40

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 14:48

BjarneD - nej det skal det som ikke du!

Men jeg har ikke set det rigtige svar endnu! Men derimod har jeg set gør det selv klyt og klamp forklaringer.

Men BjarneD jeg tro du er den type der bare har lært dig nogle ting selv, unden og kende de dybere omstændigheder - omkring håndværket ex. grafik behandling.

Men jeg gider ikke og diskutere med dig. Mit svar jeg gav tideligere, er taget ud af mine lærbøger, og dermed min uddannelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 14:55

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-02-06 14:55

Du skriver du har 'fundet' nogle billeder på nettet.
Hvad med at kontakte [I]ejeren[/I] og pænt spørge om du må have lov at låne dem i større format, så du kan udskrive dem.

Jeg tror desværre ikke der er andre muligheder

hilsen amanda

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-02-06 15:03

lad os nu hvad resultat nekjam kommer til. Det kan jo være at der kommer noget brugeligt ud af det. Det kommer helt an på motivet og krav.
(vi er ALLE enige om at resultatet aldrig kan blive perfekt, men man kan altså ofte gøre noget for at få et til dels acceptabelt resultat ud af det)

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 15:23

Godt ord hcma *S*

God Weekend!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-06 20:08

Du skal bruge et program der kan lave det der hedder interpolering. Altså kunstigt tilføre flere dpi.

72 dpi er ikke nok til et print.
Du skal op på mindst 150 for et rimeligt resultat.

http://www.digitalmagasinet.dk/forum.asp?forum=3&traad=226

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/025_resampling/

mvh dova

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 03-02-06 21:49

Du går først i Billedstørrelse.I breddefeltet skriver du 2600px.Højdefeltet giver sigselv.Forstørrelsesglas:Tilpads til skærm,Ctrl M.Kurver:gør kurven stejl så billedet bliver hårdere og dermed skarpere.For udjvning af billedgrums:Filter -støj-median.Print.
Et billede kan faktisk godt blive skarpere med unsharp mask.Det forøger kontrasten i hvisse områder, men det gtiver også et grumset billede og det er ikke det du skal have vel?
M.V.H. Carsten

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 03-02-06 21:54

Du har for øvrig glemt at skrive hvilken PS du har.
Carsten

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 04-02-06 07:00

De DPI billedet har behøver du ikke rette hvis pu i printerens indstillinger bruger det lille flueben i "skaler for at tilpadse til medie"
Carsten

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 04-02-06 07:00

De DPI billedet har behøver du ikke rette hvis pu i printerens indstillinger bruger det lille flueben i "skaler for at tilpadse til medie"
Carsten