/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uld Tæppe
Fra : mahir
Vist : 4542 gange
100 point
Dato : 02-02-06 02:23

Pænt hej.

For ca. 3 mdr siden, købte jeg nogle uld tæpper til stuen hos Ikea, ca.200x300m 2stk
Ja fejlen ligger så hos mig, at jeg købte dem i en hvid agtig varve. Som det nok siger sig selv har jeg mange plet problemer, som så er meget svære at få væk, har prøvet VANISH men det hjælper næsten ikke.

Er der nogle der kan anbefale et produkt/metode m.m.???????????????????????????????????

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-02-06 02:33

En idé: gulvtæpperens.

Eller send dem på renseriet.

Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-02-06 02:58

For det første skal du være 100% sikker på hvad tæpperne er lavet af. Hvis du er HELT sikker på at de er i REN ULD, kan du selv rense og pletfjerne. Men det kommer så igen an på hvad der er spildt på dem. Det er altså en stor opgave. Og jeg vil som Hanne (Camillasmoster) sige: Bring dem ned på et renseri, og betal prisen. Hvis du prøver selv, kan du hurtigt ødelægge dem.

En anden løsning ville være at klare det selv. Men når du ikke fortæller hvad pletten består af, er det meget svært at hjælpe dig. Og hvis der er mange pletter, som du heller ikke ved hvad er, må du på renseri.

En sidste løsning, der måske er den billigste er:

Smid tæpperne ud og køb nogle nye. Og så pas fandens godt på dem i fremtiden.

Uanset hvad du vælger, så brug hovedet først. Hilsen Arne :-

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-02-06 03:04

Hej mahir.

Ved du hvad...vi begår allesammen nogle tanketorsk/fejltagelser i livets løb. Hvis du er 100% enig med dig selv om at du har fortrudt farven på dine tæpper, så UD med dem. Betragt pengene som (måske endda dyre) lærepenge.

Selvom du finder ud af at få dem pæne igen, så vil de jo altid være sarte og når de evt. er blevet renset, så tager de endda mere imod snavs end før (taler af erfaring).

Køb nogle nye dejlige tæpper og glæde dig over dém!

Men du skal selvfølgelig være sikker og du skal beordre sig selv til IKKE at gå og ærgre dig bagefter, for det er der ingen der får noget som helst ud af

Held og lykke med at træffe den, for dig, rigtige beslutning.

Venlig hilsen og godnat fra Dorthe.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 02-02-06 05:28

brøv flydende OMO har selv gjort det for at fjerne indetørret rødvin.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-02-06 08:40

Vi bruger noget der hedder "univesalrens" vi har købt det i et campingcenter, det koster ca 100 kr for en L, men det kan fortyndes meget, vi bruger det til ALT, med undtagelse af vinduer, da det kan gøre dem matte. Jeg bruger det også til genstridege pletter på tøjet, sprøjet lidt på, lader det sidde lidt, og så i maskinen med det, og tøjet er som nyt.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 02-02-06 09:07

Hvis intet af ovenstående virker tilfredsstillende, og inden du kasserer – og hvis du har modet – kunne du prøve at give EN NY FARVE:
Citat
Remazol kan bruges også til indfarvning af Uld, silke, hør og viscose i vaskemaskine

fra dette link: http://www.quilt-design.com/info_farging.htm

Bor du i nærheden af Odense, er der en anden en mulighed:
Citat
I vores farverum kan du indfarve dine textiler/tøj.(der bruges miljøvenlige farver)

link: http://www.badstuen.dk/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=35&bid=22&btitle=menu&meid=7

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-06 13:14

På denneher årstid vil jeg foreslå at bruge sne... -Hvis vi får en periode igen med klar frost og ny frisk sne, så læg tæppet ud og skrub det igennem med håndfulde af ren sne. Hvis det er et vendetæppe, så giver du det en omgang på begge sider.
Det er vigtigt, at det er flere graders frost, da tæppet ellers vil blive for vådt.
Til sidst hænger du tæppet op og banker sneen af.

Men på den måde kan du få både fjernet en del synligt snavs og en masse usynlige støvmider og lignende kryb.
Diverse pletrensemidler vil tit lave skjolder, der kan være værre end de oprindelige pletter.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-02-06 13:37

Selvom du eventuelt køber nye tæpper, så prøv af på de gamle.

Nu er der frit slaw for at prøve af, hvordan du skal behandle de nye, hvis der kommer pletter på!

Opvaskemiddel har også altid været en god ting til pletter - gnid lidt på pletten og så i vaskemaskinen.