/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strømmængde i batteri
Fra : Jimmy17
Vist : 2323 gange
70 point
Dato : 01-02-06 16:43

Hvor meget strøm kan jeg egentlig hive ud af et bilbatteriet?

Tænker på, hvis jeg sætter en omformer i cigartænderen.
Hvor mange kw (w*1000) kan jeg hive ud af et alm standart batteri?

Bilen skal vel og mærke kunne starte efterfølgende.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 80 point
Dato : 01-02-06 16:54

Det kommer an på hvor stor et batteri du har i bilen.
Står der f.eks 60ampere timer, kan du trække 60 ampere i en time eller 30 ampere i 2 timer, hvis det er fuldt opladet.
Tallet der står på bilbatterien er det antal ampere du kan trække i en time.
Nu er der en begrænsning i et cigarettænder, fordi den er sikret med en sikring. Skal du bruge meget strøm f.eks. 5-10 ampere skal det trækkes direkte fra batteriet via en sikring (HUSK ALTID EN SIKRING).
Håber dette er dytldestgørende nok og skrevet på en måde så det kan forståes.

Med venlig hilsn
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-02-06 16:55

Jeg glemte antal watt. Det er ampere gange med spændingen.
Hvis du trækker 10 ampere ved 12 volt er det 120watt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-02-06 16:57

Hvor mange w svarer 60ampere timer til?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-02-06 16:57

Okay

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 17:08

Du skal bare være opmærksom på, at du jo tilsvarende skal omregne hvis du anvender omformer til f. eks. 230 V

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-02-06 17:14

Hvor mange w svarer 60ampere timer til? = 12V*60A= 720W på en time...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-02-06 17:16

Men du kan jo godt tække noget i en kortere periode der har større effekt.
Hvor mange w svarer 60ampere timer til? = 12V*60A= 720W på en time...
12V*120A i en halv time er jo også 720W.... Det kommer an på hvad din omformer kan holde til...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-02-06 17:17

60 Aph kan omsættes til ca 0,720 kWh. Dvs sige 720W i en time eller 1440 W i en halv time. Men sådan er det ikke helt sort og hvidt.

Men tilnærmet. Skal du kunne starte, vil jeg max belaste det halve - en tidsmæssigt eller effektmæssigt.

Skal du bruge mere, hedder løsningen ekstra batteri + "campingrelæ"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-02-06 17:18

Et varevognsbatteri kan kortvarigt aflevere 3,6 kW (300 Amp). Men så skal vi til at passe på kablerne. Så bliver de lige pludselig særdeles tykke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-02-06 17:27

Nu skal vi også læse spørgsmålet.

En omformer i cigarettænderen der vist er forsikret med 25A. Dette giver mulighed for maksimalt 300 W

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-02-06 17:29

..og jvf de andre udregninger, max i en time. Så har du halveret batteriets beholdning af strøm

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-02-06 18:09

Husk lige: Hvis batteriet feks. er på 60 Ah(ampere hours) er det målt over en 5 timers (standard) afladningsperiode, dvs afladning med 12 A i 5 timer.
Man kan ikke forvente, at det kan levere 60 A i en time. Det er typisk mindre.
Cigartænderen er typisk sikret med en 20-25 A sikring.

MVH

Kommentar
Fra : bent_severin

Dato : 01-02-06 21:28

Viskinge er inde på noget vigtigt.
Den angivne kapacitet afhænger meget af brugs mønsteret, og er beregnet på en normeret måde.
-- 2 meget vigtige parametre der har indflydelse på kapaciteten er temperatur og forbrug.
-- Viskinge skriver at standard afladningstid er 5 timer, og det kan godt være på et bil batteri. Jeg har data på et 7.5Ah bly gel batteri som jeg bruger til en Webasto varmer, og på sådan et batteri er kapaciteten målt, ved en afladning over 20 timer ved 25 C indtil spændingen er faldet til 10.5V.
Hvis man aflader sådan et 7.5Ah batteri over 1 time falder kapaciten til 4.9Ah (65% af den angivne kapacitet). Omregnet til et 60Ah batteri bliver til ca 40Ah.
-- Det samme batteri falder yderligere 15% hvis man bruger det ved 0 C istedet for 25 C.
-- Hvis det samme gælder for en bil akku. vil en normeret 60Ah batteri være faldet til 34Ah hvis man aflader den over en time ved 0 C.

Hilsen Bent

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-02-06 01:41

Alle de givne svar gælder standset motor,
Viskinge skal tages helt alvorligt. Endvidere kan du roligt lægge 25%(varme i omformeren) til det forbrug du trækker ud af denne.

Eks. 100Watt i én time (100Watttimer)=125Watttimer=10,4amperetimer fra batteriet.
Et fuldt opladet 60amperetimers batteri kan du bruge i max 3 timer med den belastning, hvis du skal kunne starte bagefter, fordi selve startmotoren trækker så meget at det nærmest ligner en kortslutning, og så falder spændingen til omkring 10 volt (eller mindre, hvis du i forvejen har brugt mere end halvdelen af de oprindelige amperetimer.

Arbejder motoren, må det samlede forbrug over længere tid ikke overstige 90% af GENERATORENS effekt (se i bilens intruktionsbog eller generatorens typpeplade)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-06 11:27

Ja, og fakta er at man skal betragte amperetimer i denne forbindelse som en måle standard mere end udtryk for reel ydelse/kapacitet. Der spiller så mange faktorer ind, at beregningen er mere end vanskelig.
Faktisk kan man ikke koble ret meget forbrug på med standset motor før man løbe ind i startproblemer afhængig af motorstørrelse, slitage på motor, temperatur og meget andet.

Ovenståede er baseret på fakta/erfaring og ikke på teoretiske beregninger.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-06 23:54

Tak for svaret hawaii7.