/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling til nyt træhus ?
Fra : lejski
Vist : 3146 gange
100 point
Dato : 01-02-06 10:46

hej når engang vores træhus bliver færdig,har vi selv påtaget os arbejdet og male det. det har fået en gang grunder fra fabrikken.
1) spørgsmål. har det noget at sige om grundmalingen er på vand/olie base hvis jeg maler maling på oliebase?
2) spørgsmål.jeg har hørt der skulle være god og billig maling i sverige er der nogen der kender noget til det?
mvh. lejski.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 01-02-06 11:18

Hej fandt den her artikkel inde på byggeri.dk

vandig træbeskyttelse heldækkende.
mange tror fejlagtigt at det er bedst at bruge alkydbaseret træbeskyttelse (terpentin) men den har langt kortere holdbarhed, selv en god kvalitet vil miste glans og farve allerede efter 2-3 år og skal derfor som regel genbehandles efter 3-5 år hvor en vandig, hvis det er en god kvalitet kan holde op til 8-12 år.
Det eneste sted man ville vælge en alkydbaseret er ved vandrette konstruktioner F.eks. bjælkehuse og lignende, hvor vand kan ligge og søppe i sprækker og suge ind og skabe råd. der ville malingen skalle af så man kan se hvor problemet opstår og gøre noget ved det. Den vandige ville ikke skalle af, men se pæn ud på overfladen. Dette er ikke fordi den vandige er mindre åndbar men fordi den er mere fleksibel over for træets bevægelser.
Et generelt råd er at vælge en malermester med et værkstedsalg F.eks. "Malermesterens gør det selv salg" eller "Malerens lagersalg" da det ofte er en meget bedre rådgivning. Somregel er der osse mange penge at spare og malingen er typisk den maleren selv bruger så bedre kvalitets stempel for du ikke.
Husk grundingsolie på råt træ

Artiklen er skrev af Malermester Mathiassen, Valby

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 01-02-06 11:43

En rigtig god træmaling er en Esbjerg maling det er en maling man aldrig går forkert i byen af,
Jeg har solgt den på mit tidliger job og bruger den på huset og på alt træværk omkring huset, sant gynger og legehus, den kan fås med og uden pikment samt på terpentin og olie om det er rå eller behandlet træ du skal som malermesteren siger bruge den på terpentin.

Zita

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-06 16:26

Hvis der er brugt en vandbaseret grunder skal der gå længere tid før du kan male med oliebaseret maling.

Der ER mange misforståelsem omkring vandbaseret træbeskyttelse for i virkeligheden er det oliebaseret, men vandemulgerende.

Jeg har anvendt de norske Jotun produkter (Demidekk m.fl.) og de har utrolig lang holdbarhed når forarbejdet er i orden. Dækevnen er virkelig god og på ru træ er det meget flot, men skal der males vinduer og døre eller andre høvlede flader så er det ikke pænt selv om man bruger de specielle produkter til formålet. Det løber ikke så pænt ud og er ikke pænt på nært hold. Til den slags er jeg gået over til oliemalinger selv om de ikke holder så længe så foretrækker jeg at satse på udseendet og lidt hyppigere genbehandling.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 01-02-06 16:44

http://www.esbjergpaints.dk/

Her lidt om hvilken du skal bruge af Esbjergs eks 170- eller 171-
http://www.esbjergpaints.dk/pageframeset.asp?menu=produkterne&language=dansk&mid=2

Resten er op til dig

Zita

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-06 19:15

Det er sandt, at maling i detailkøb mange steder i Sverige er billigere end her i landet. Hos min lokale i Hinneryd køber jeg Flügger-produkter til cirka samme antal svenske kroner (á 0,80 DKK), som de koster i Danmark.
mvh
pbp.

Men prøv selv at checke på nettet. Led efter "pris på färg" eller noget i den stil. Check Bauhaus, Harald Nyborg m. fl., som har butikker i Sverige

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 05-02-06 19:51

http://www.pinotex.dk/dk/pinotex/Om+os/Adresse.htm

http://www.sadolin.dk/dk/About/

Her er et eksempel på hvad forskellen er på Pinotex og Sadolin prøv at se på linkene

Zita