/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalket eller malet???
Fra : Anne_Kamstrup
Vist : 4544 gange
100 point
Dato : 26-01-06 16:48

Kære alle

Jeg har en kælder på små 100 kvm, som jeg lige har fået lagt klinker på og nu er turen kommet til vægge og lofter (rækkenfølgen skulle måske være omvendt men det er en anden sag...) Mit hus er fra 1936 og jeg tror oprigtigt talt ikke, at der er gjhort noget ved kælderen siden opførelsen.

Mureren sagde, at han var helt sikker på, at væggene er kalket, men nu har jeg læst lidt herinde og kan bl.a. i et svar fra Gainsburg (tror jeg det staves) læse, at hvis væggen bliver mørk hvis man dupper den med en våd svamp, så er den kalket... Det gør min væg ikke!

Jeg er begyndt at kalke i et lille rum (efter murerens anvisning) men det er noget hidsigt noget for hænderne og med masser af håndeksem er det ikke en løsning for mig, så jeg vil allerhelst male.

Er der nogen, der kan give mig et andet råd end det med svampen til hvordan jeg kan se forskel? Jeg ejer ingen brænder, så dén løsning dur ikke.

På forhånd tusing tak.

Venlig hilsen

Anne

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-01-06 17:05

Tager du pegefingeren på højre hånd og kradser med neglen ser du straks om det er kalk eller maling...Kalken er meget porøs....
Det der blev ment med svampen er at du ser straks at kalken vil suge vandet og blive ....lidt mørkere hvorimod maling vil afstøde vandet...
Kalk smitter let af på tøj mm...
Men jeg vil råde dig til at kalke hvis det er kalk som er på væggen...
Men du må bruge gummihandsker når du kalker....
Men jeg vil da tro at du evt må kunne bruge cempexo ?? Men prøv og spørg ang. det på det lokale byggemarked...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-01-06 17:09

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=4377&searchit=kalket+v%E6g

Prøv at læs denne link ...det er ikke et bad du har men dette kunne jo evt også være en løsning..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-01-06 17:12

hej
hvad skal kælderen bruges til og er der fugt i den
er der udluftnings muligherder så som vinduer der kan åbnes
eller andet

Kommentar
Fra : Anne_Kamstrup

Dato : 26-01-06 17:57

Hej 1133

Kælderen bruges primært til opbevaring, men på sigt vil jeg gerne etablere et gæsteværelse dernede, så den skal være pæn. Den er meget tør, men har været temmelig fugtig, hvorfor alle ydervægge da også er behandlet med Vandex. Der er vinduer i alle rum som kan åbnes...

Men hvorfor spørger du???

Venligst

Anne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-06 18:15

Væggen behøver heller ikke altid blive mørk hvis der er kalket og man gør det vådt, og jeg ville da mene, at en murer ved hvad han taler om.

Men kalkoverflader plejer at være meget matte, og nemme at skrabe i, som en anden også nævnte.

Og hvis det er kalket, kan du ikke male ovenpå det. Der skal al kalken renses af først.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : tjasse

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-06 20:53

Kom spyt på en finger, og gnid på væggen med fingeren. Hvis overfladen smitter af er det kalk.

1. Såfremt det er kalk er fremgangsmåden således:
Skrab det af du kan med en håndspartel. Derefter vasker du alt ned med vand, skurebørste og svamp.
Husk at skifte vand meget ofte.
Når du når ind til det oprindelige puds eller hvad der nu er, skraber du overfladen med en bred spartel.
Derefter grundes overfladen med microgrunder og påføres 2 g. maling eller hvad du nu vil.
Dog skal microgrunderen altid påføres.

2. Hvis overfladen ikke smitter af er det højst sandsyneligt maling. Og du kan male direkte ovenpå.
Dog kan der være gammel kalk nedenunder, så du sakl skrabe løs maling væk. Derefter pletgrunder
du med microgrunder. Så kan du endelig male med alm. maling.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-06 16:48

hej anne
hvis det på sigt skal bruges til gæste rum
ville jeg skrabe væggende hvis der skulle være noger kalk
og pudse op hvor der er ujævnheder og der efter noget grunder
og plastmaling hvis du er helt sikker på der ikke kommer fugt igen
ellers skal du bruge cempexo eller ligende
hvis dit hus er fra 1936 er det sikkert også kalket så ved du jo hvordant
kalk ser ud og da du skriver der ikke er gjort noget ved kælderen
er de jo nok kalket da jeg ikke tror de brugte plastikmaling dengang
men det kan jo blive meget fint (rustik) med kalkede vægge
og møbler der passer dertil

Kommentar
Fra : Anne_Kamstrup

Dato : 28-01-06 14:05

Hej alle

Mange tak for jeres gode og brugbare råd.

Jeg har nu endegyldigt fundet ud af, at væggene er kalket, for når jeg skraber i det (dvs fjerner skidt og møg fra de sidste 70 år) kommer jeg ind til et kridtlag, som smitter meget af... Det er jo træls, for det betyder, at jeg skal i gang med spartel, skurebørste etc på over 250 kvm væg!

Så det er bare på med vanten og komme i gang - men uoverskueligheden i projektet gør, at jeg vælger at holde lørdag og gå i gang i næste uge

Rigtig god weekend til jer alle og igen mange tak for jeres svar.

Venligst

Anne