/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bolig ventilation/Varme
Fra : futze
Vist : 991 gange
50 point
Dato : 22-01-06 10:16

da jeg står foran at udskifte mit gamle Genvex Combi som er fra 89, vil jeg gerne
høre forslag, om man kan forbedre ventilationsanlægget, med hensyn til hvor der indblæses og udblæses fra Genvexen.
Da jeg har brændeovn undre det mig, at der ikke i stuen er monteret en indblæsningventil ( altså luft fra stuen )til GENVEXEN. det er jo her den varmeste luft befinder sig.
hilsen
futze

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-01-06 10:21

kan jo være der ikke var brændeovn da det blev monteret
så er det jo bare med at få det lavet , nu hvor du aligevel skal have nyt

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-06 10:25

Hej Futze..........
Jeg har selv gået og ouslet lidt med tanken om et Genvex men er bange for at det bliver for omfattende .......Nok om det....... De jeg spurgte nævnte nemlig netop det med at det var i stuen(typisk) at der kom mest varme fra brændeovnen .og at det var en af de vigtigste steder at have en ventil...
Køkkenet var nummer to på listen...
Mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-06 10:25

Hej Futze..........
Jeg har selv gået og puslet lidt med tanken om et Genvex men er bange for at det bliver for omfattende .......Nok om det....... De jeg spurgte nævnte nemlig netop det med at det var i stuen(typisk) at der kom mest varme fra brændeovnen .og at det var en af de vigtigste steder at have en ventil...
Køkkenet var nummer to på listen...
Mvh sverola

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-06 09:08

Udsugning i rum med brændeovn, har aldrig været god latin. Danner du et eller andet der ligner undertryk i stuen, får du sværere ved at tænde brændeovnen og røgnedslag vil kunne forekomme. Kvæler du brændeovnen, er faren for kulilte pludselig større.

Derforuden kan man kigge på det varmemæssige:

Genvinder du 30-50% af energien (50-80% af temperaturen), nyttiggør du således 30 - 50% af denne. Med andre ord smider du 50 - 70 % af energien væk ved at suge over brændeovnen. Derforuden får du et stærkt forhøjet varmetab fra dine kanaler, hvis du pludselig begynder at transportere 35° varm luft i disse.

Næh, blæs ind i nærheden, og skub varmen rundt, inden du udsuger luften.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 23-01-06 17:48

Tak for svaret 3773.