/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Formel 1
Fra : Monik
Vist : 1653 gange
150 point
Dato : 17-11-02 23:57

Jeg har en Formel 1 han hund. En flot en af racen synes jeg selv. Jeg har engang været på udstilling med den. Det var en stor skuffelse i hvert fald for mig, hunden morede sig veldigt. Det skal nemlig lige fortælles at den var hvalp dengang.
Den blev bedømt sammen med de andre hvalpe så det var godt nok.
Men vi fik at vide at den var spinkel, for lidt maskulin o.s.v. Selvfølgelig var den det sammenlignet med Labradoren.
Hvorfor har Formel 1 ikke en klasse for sig selv?? Trænerne i Retriver klubben vil slet ikke snakke om at den eksistere under det navn.
Er der nogen der kender noget litteratur omkring Formel 1 ???
Hilsen Monik.

Kommentar
Fra : Paprika

Dato : 18-11-02 07:56

Hej Monik

Undskyld min ikke særlige store viden indenfor hunderacen "Formel 1". Hvad er en "Formel 1" - hunderace?

Mange hilsner
Paprika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 11:15

Monik wrote:
> Hvorfor har Formel 1 ikke en klasse for sig selv?? Trænerne i
>Retriver
> klubben vil slet ikke snakke om at den eksistere under det navn.
> Er der nogen der kender noget litteratur omkring Formel 1 ???
> Hilsen Monik.

Hej Monik.
Jeg er også den heldige ejer af en formel 1 (Godt klaret når nu den ikke
eksisterer
Formel 1 er betegnelsen for labrador retrievere avlet efter
engelske/irske markprøvelinier.
Det er altså en ganske almindelig labrador, kendt under navnet formel 1
pga. deres gode jagtegenskaber.
Du kan finde mere på ´retrieverklubbens hjemmeside:
http://www.labrador-retriever.dk/

Venlig hilsen
Anja R.
--
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 12:01

> Jeg er også den heldige ejer af en formel 1 (Godt klaret når nu den ikke
> eksisterer
> Formel 1 er betegnelsen for labrador retrievere avlet efter
> engelske/irske markprøvelinier.
Derfor er det ikke en helt anmindelig lap

> Det er altså en ganske almindelig labrador, kendt under navnet formel 1
> pga. deres gode jagtegenskaber.
En anmindelig lap vil jo kunne opnå MINDST en 1 præmie på udstilling og du
skal være heldig med en 2 præmie men dette er jo også nok til at opnå en
brugs champ.
Hvis du går på udstilling vil du nok se at der ikke er mange formel 1 er
der.
SÅ kunne man jo også sige ja det er rigtig men hvor er alle
udstilligsfolkene så når der er markprøve???
kr

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 150 point
Dato : 18-11-02 14:56

"Monik" <Monik.news@kandu.dk> wrote in message
news:U_UB9.16858$HU.1294626@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Formel 1 han hund. En flot en af racen synes jeg selv. Jeg
> har engang været på udstilling med den. Det var en stor skuffelse i
> hvert fald for mig, hunden morede sig veldigt. Det skal nemlig lige
> fortælles at den var hvalp dengang.

Hej Monik,

Formel 1 ikke er en race for sig selv, men det er hunde der anerkendes som
det de er, nemlig fuldblods Labrador Retriever. Betegnelsen "Formel 1"
bruges (kun i Danmark) om Labrador Retriever der er avlet på engelske/irske
markprøvelinier. Det er en almindelig opfattelse at en "Formel 1" er en kort
lavbenet udgave af en Labrador, men det er altså en misforståelse. Der
findes også store velbyggede "Formel 1" hunde der sagtens kan klare sig på
udstilling.

Som modstykke til den klassiske "show-dog Labrador" blev det for nogle år
siden populært at avle en noget mindre Labrador. Grunden var, at man ønskede
en hund der var hurtigere til at apportere anskudt vildt på jagt. Disse
hunde blev også kaldt "field trail Labrador". Disse hunde afveg så meget fra
FCI racestandarden, at det sjældent var muligt at opnå høj præmiering af
disse hunde på udstillinger. Det kom så vidt, at udbrydere fra Dansk
Retriever Klub dannede en egen klub (Retrievernes Jagthunde Klub) og en egen
stambog (Dansk Jagthunde Registrering), hvor den lille hurtige Labrador på
en måde er "standarden" - eller rettere - man interesserer sig mindre for
det eksteriørmæssige og tilsvarende mere for hundenes jagtlige egenskaber.
RJK afholder mig bekendt slet ikke udstillinger.

Det problem du peger på, knytter sig især til ejere af "field trail"
Labrador som ikke bryder sig om jagt eller jagtrelateret hundesport. De
føler sig uvelkomne i Dansk Retriever Klub, fordi de ikke kan gøre sig
gældende på udstillinger p.g.a. deres hundes manglende opfyldelse af
racestandarden, og markrøverne har ingen interesse. Tilsvarende føler denne
gruppe af ekvipager sig uvelkomne i RJK fordi man her er helt fokuseret på
hundenes jagtlige egenskaber.

I praksis er det min opfattelse at bevidst avl af den særligt lille
Labrador-type ikke er udbredt i dag relativt til racens samlede antal
individer. Dette skyldes dels, at det temperament som kendetegner en
fulblods field-trailing hund ikke nødvendigvis er det bedste at have i en
familiehund og dels, at der blandt de opdrættere der fremelsker den
"klassiske" Labrador er sket en opblødning af idealet således at man
forventer at også en showdog-type Labrador Retriever besidder de for racen
sædvanlige medfødte jagtlige egenskaber. Det er ikke specielt videnskabeligt
begrundet, men blot min erfaring fra træningspladserne, at polariseringen
mellem "Field Trail" og "Show Dog" så småt er ved at gå i opløsning, og at
idealet snarere er "Dual Purpose" Labrador.

For nogle år siden hørte jeg en samtale mellem to opdrættere hvor den ene
sagde: "Dum, dummere, show-dog" hvortil den anden svarede "Grim, grimmere,
Field-trailing dog". Måske opsummerer dette meget godt, hvorfor mange
opdrættere har fundet et kompromis mellem de udprægede jagtlige og de
udprægede eksteriørmæssige kriterier for avl.

Dual Purpose Labben er en hund der kombinerer det bedste af begge verdener.
En køn og robust hund med gode bevægelser og samtidig en lærevillig hund med
Labbens gode temperament. Mange der omtaler deres hund som "formel 1" har i
virkeligheden enten en "field trail" eller en "dual" hund, og de ser
etiketten "formel 1" som en afstandstagen fra den typiske "show-dog"
Labrador der godt kan være lidt kluntet og tung at se på.

I praksis er det da også sådan, at flere af de opdrættere jeg kender har et
meget afslappet forhold til den etiket der bliver sat på deres avl, og mere
ser på hvad det er for en sundhed rent fysisk og psykisk der er resultatet
af deres avlsmæssige anstrengelser.

> Den blev bedømt sammen med de andre hvalpe så det var godt nok.
> Men vi fik at vide at den var spinkel, for lidt maskulin o.s.v.
> Selvfølgelig var den det sammenlignet med Labradoren.
> Hvorfor har Formel 1 ikke en klasse for sig selv??

Fordi "Formel 1" ikke er en race, men en (ret lille) gruppe af hunde der
genetisk ikke adskiller sig fra Labrador Retriever racen som helhed.

Jeg kan godt forstå, at den besked du har fået bestemt ikke er rar, for når
man nu holder så meget af sin hund, og synes at den er smuk netop som den
er, så er det da forbandet irriterende at nogen med een eller anden
latterlig racestandard i næven sætter sig som dommer over det.

Jeg har selv prøvet at få dømt min vidunderlige jagthund ned på at den havde
for lyse øjne. Jeg trøstede mig med, at den hund der vandt ville være
faldet død om af udmattelse hvis den skulle have tilbagelagt den strækning
der svarer til en almindelig apportering på en dansk godsjagt.

Og jeg har det ligesom dig. Jeg mente i en god rum tid efter denne
udstilling også at det er en fejl, at der ikke findes en anden racestandard
der passer til min smukke hund. Og så tænkte jeg.... "fa...... nej!!".
Hvorfor er det vigtigt for mig, at bruge tid og kræfter på at modtage
lovprisninger af mine hundes skønhed? Jeg har jo den samme hund med hjem som
jeg havde med ud, og det er jo objektivt rigtigt, at denne hund har lyse
øjne.

Det er jo tilsvarende let at se, at spillereglerne for den konkurrence jeg
havde stillet i var "mørkebrune øjne". Altså det var min fejl. Jeg havde
valgt at stille en hund i en konkurrence som jeg ikke havde kinamands chance
for at vinde. Uanset hvor tåbeligt kriteriet med øjenfarve synes når man
lige har tabt, er det tilsvarende urimeligt at kræve nye regler.

Det er netop sådan med udstilling (i modsætning til f.eks. en markprøve i
vinderklasse), at jeg kun i meget begrænset omfang kan påvirke den
præmiering som min hund får. Et Best-in-Show vindes så at sige på
avlstidspunktet. Jeg respekterer folk der har udstilling som en passion, og
jeg anerkender det store avlsarbejde der ligger forud for en BIS-placering.
Men omvendt - hvis min hund ikke opfylder skønhedsidealet til en Labrador,
så har jeg enten valgt den forkerte hund (een der definitivt ikke opfylder
racestandarden) eller også har jeg valgt den forkerte konkurrence
(jagthunden som tog på udstilling).

Tænk blot på alle de mennesker der ikke har stambog på deres hund. Mon de
går grædende i seng ved tanken om, at de ikke kan udstille på basis af en
"racestandard"´? Nej; de går fløjtende i seng fordi de lige har snuppet en
førstepræmie i agility eller lydighed eller nogle af de andre konkurrencer
vi har med vores hunde.

> Trænerne i Retriver
> klubben vil slet ikke snakke om at den eksistere under det navn.

Jeg er træner i Dansk Retriever Klub og jeg har bestemt ikke indtryk af, at
der er nogen berøringsangst på dette tema. Hvis du ser på
www.labrador-retriever.dk så vil du da også finde et fint lille afsnit der
beskæftiger sig med "Formel 1".

Hvis du mener at trænerne ikke vil anerkende "formel 1" som en race så er
det jo helt korrekt. Det er ikke en race, og jeg har meget svært ved at se
hvordan raceren avl på udvalgte stambøger (engelske/irske jagtlinier)
indenfor en kendt race skulle danne en ny race.

Men jeg anerkender naturligvis eksistensen af "formel 1" som begreb, og har
ingen problemer med at diskutere dette.

> Er der nogen der kender noget litteratur omkring Formel 1 ???

"Formel 1" er et rent dansk begreb der er opfundet af en journalist i bladet
Jagt og Fiskeri. Mig bekendt findes der ikke dansk litteratur om denne ret
lille gruppe af Labrador Retriever.

Formel 1- hundene er som sagt af jagtlinjer, og der findes oceaner af
specielt amerikansk og engelsk litteratur om træning af Labrador Retriever
specifikt med jagt for øje. Specielt vil jeg nævne klassikeren "Water Dog"
skrevet af "Richard Wolters" - der også har skrevet andre glimrende
træningsbøger.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 14:52

On Mon, 18 Nov 2002 11:15:25 +0100, "Anja R."
<SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote:

>Monik wrote:
>> Hvorfor har Formel 1 ikke en klasse for sig selv?? Trænerne i
>>Retriver
>> klubben vil slet ikke snakke om at den eksistere under det navn.
>> Er der nogen der kender noget litteratur omkring Formel 1 ???
>> Hilsen Monik.
>
>Hej Monik.
>Jeg er også den heldige ejer af en formel 1 (Godt klaret når nu den ikke
>eksisterer
>Formel 1 er betegnelsen for labrador retrievere avlet efter
>engelske/irske markprøvelinier.
>Det er altså en ganske almindelig labrador, kendt under navnet formel 1
>pga. deres gode jagtegenskaber.

Jamen så fik jeg svar på det spørgsmål jeg aldrig fik stillet, nemlig
hvad Formel 1 er for noget.
Men det afføder så et andet spørgsmål, for hvordan ser man forskel?
Eller er det kun noget man kan se i papirerne?
Jeg har jo selv en lab x og jeg troede faktisk at betegnelsen kom af
at de havde en masse krudt i rumpen. Det har min i hvert fald.
--
Leyna
Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
http://www.big-girls.dk

Godkendelse af svar
Fra : Monik

Dato : 18-11-02 16:19

Tak for svaret Søren Voigt.
Jeg synes det var et godt lærerigt svar du er kommet med som har givet mig en bedre viden om min hunds "race".
Jeg har ikke siden været på udstilling med ham også fordi jeg heller ikke selv følte mig godt tilpas blandt den gruppe af mennesker. Der er ikke noget negativt i at gå på udstilling med sin hund, det handler mere om mig selv.
At gå på jagt er heller ikke mig, igen handler det om min person. Nogle jægere synes det er synd at min hund ikke får lov til at være med på jagt men det ved jeg ikke om det er?
Min hund får lov til at appotere dummies og andre ting. Får lov til at søge efter godbidder og ting jeg har "tabt" og er faktisk god til det.
Ellers er det en god kærlig hund der virkelig er god til at motionere mig.
Hilsen Monik.

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 18-11-02 16:31

Hej Layna.
Du spørger om hvordan man kan se om det er en Formel 1.
Man kan ikke se det i papierne da han er registreret som en Labrador retriver i hans stambog. Men hans opfostre forældre fortalte mig at han var en Formel 1 og det var hans forældre også.
Udseende mæssigt er han en del mindre både i højden og i bredden. Faktisk ligner min 2½ år gamle hund stadig en stor hvalp. Han er ikke så flad over panden og har en lidt længere snude. Og det er rigtig som du siger han har krudt i røven. Kender du betegnelsen Damp os børn, det kalder jeg min hund ind i mellem hvilket ikke gør ham ringere.
Hilsen Monik.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 15:46

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message
news:jrmhtucg96n2nop5bl9cv35ig7s4m4stsp@4ax.com...
> On Mon, 18 Nov 2002 11:15:25 +0100, "Anja R."
> <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote:
>
> >Monik wrote:
> >> Hvorfor har Formel 1 ikke en klasse for sig selv?? Trænerne i
> >>Retriver
> >> klubben vil slet ikke snakke om at den eksistere under det navn.
> >> Er der nogen der kender noget litteratur omkring Formel 1 ???
> >> Hilsen Monik.
> >
> >Hej Monik.
> >Jeg er også den heldige ejer af en formel 1 (Godt klaret når nu den ikke
> >eksisterer
> >Formel 1 er betegnelsen for labrador retrievere avlet efter
> >engelske/irske markprøvelinier.
> >Det er altså en ganske almindelig labrador, kendt under navnet formel 1
> >pga. deres gode jagtegenskaber.
>
> Jamen så fik jeg svar på det spørgsmål jeg aldrig fik stillet, nemlig
> hvad Formel 1 er for noget.
> Men det afføder så et andet spørgsmål, for hvordan ser man forskel?
> Eller er det kun noget man kan se i papirerne?
> Jeg har jo selv en lab x og jeg troede faktisk at betegnelsen kom af
> at de havde en masse krudt i rumpen. Det har min i hvert fald.

Det er lidt sandt det med krudt.
Den "alm" lab er stor, kan virke lidt klodset (skyldes nok at mange af de
lab'ere der "kun" er familiehund er lidt overvægtige)
med F1 modellen er mindre på alle leder og kanter. Den vejer nok i std.
konfiguration 5 kg under en "alm" lab's std. konf.

Kom til markprøve i Retriever klubben, og du kan se forskel.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 15:50

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> wrote in message
news:3dd8f17d$0$17998$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Monik" <Monik.news@kandu.dk> wrote in message
> news:U_UB9.16858$HU.1294626@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har en Formel 1 han hund. En flot en af racen synes jeg selv. Jeg
> > har engang været på udstilling med den. Det var en stor skuffelse i
> > hvert fald for mig, hunden morede sig veldigt. Det skal nemlig lige
> > fortælles at den var hvalp dengang.
>
> Hej Monik,

snip en masse.

Meget flot indlæg Søren.
Fortæller forskellen meget godt.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 00:43

"Monik" <Monik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:U_UB9.16858$HU.1294626@news010.worldonline.dk...
<SNIP> en masse spændende om F1'etteren
> Hilsen Monik.
>
Hejsa Monik,
jeg har en Formel 1/Springer Spaniel blanding, og jeg nikker genkendende til
din beretning om Formel 1.
Jeg har mødt utroligt mange som siger at racen ikke eksistere, men det gør
den da så bestemt, Laika's mor er sådan en, en lille kompakt udgave af
Labradoren fyldt med krudt. Der er givet nogle rigtigt flotte svar så det
vil jeg ikke begive mig ind på men, Formel 1 rulez, for magen til en
krudtibagdelshund skal man lede længe efter ;c)
Mvh
Martin & Laika
http://home13.inet.tele.dk/dinah

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 12:10

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
news:3dd97b7c$0$81647$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> "Monik" <Monik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:U_UB9.16858$HU.1294626@news010.worldonline.dk...
> <SNIP> en masse spændende om F1'etteren
> > Hilsen Monik.
> >
> Hejsa Monik,
> jeg har en Formel 1/Springer Spaniel blanding, og jeg nikker genkendende
til
> din beretning om Formel 1.
> Jeg har mødt utroligt mange som siger at racen ikke eksistere, men det gør
> den da så bestemt, Laika's mor er sådan en, en lille kompakt udgave af
> Labradoren fyldt med krudt. Der er givet nogle rigtigt flotte svar så det
> vil jeg ikke begive mig ind på men, Formel 1 rulez, for magen til en
> krudtibagdelshund skal man lede længe efter ;c)

Jeg vil godt tro at kombinationen af F1 lab og Springer Spaniel er en meget
aktiv en.
Den nærmer sig vel så en flatcoat på Pro Plan Performance

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 12:25

Hejsa

Sikke en livlig hund.

Er springer spaniel hunden en field trail? Vores hund er nemlig avlet frem
efter de bedste jagtegenskaber, så hun har mindst tre gange mere energi end
en alm. springer, så hvis det er sådan en du har, må det virkelig være go i
hunden!

Hilsen BN

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
news:3dda1c92$1$81669$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> "Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
> news:3dd97b7c$0$81647$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> >
> > "Monik" <Monik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:U_UB9.16858$HU.1294626@news010.worldonline.dk...
> > <SNIP> en masse spændende om F1'etteren
> > > Hilsen Monik.
> > >
> > Hejsa Monik,
> > jeg har en Formel 1/Springer Spaniel blanding, og jeg nikker genkendende
> til
> > din beretning om Formel 1.
> > Jeg har mødt utroligt mange som siger at racen ikke eksistere, men det
gør
> > den da så bestemt, Laika's mor er sådan en, en lille kompakt udgave af
> > Labradoren fyldt med krudt. Der er givet nogle rigtigt flotte svar så
det
> > vil jeg ikke begive mig ind på men, Formel 1 rulez, for magen til en
> > krudtibagdelshund skal man lede længe efter ;c)
>
> Jeg vil godt tro at kombinationen af F1 lab og Springer Spaniel er en
meget
> aktiv en.
> Den nærmer sig vel så en flatcoat på Pro Plan Performance
>
> --
> mvh/rg. From The Sum of all Fears:
> Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
> Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
> Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
> you see me running, try to catch up!
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 12:51

"BN" <bn@mailme.dk> wrote in message
news:YbpC9.22176$HU.1555717@news010.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> Sikke en livlig hund.
>
> Er springer spaniel hunden en field trail? Vores hund er nemlig avlet frem
> efter de bedste jagtegenskaber, så hun har mindst tre gange mere energi
end
> en alm. springer, så hvis det er sådan en du har, må det virkelig være go
i
> hunden!

Hun er meget aktiv, derfor tæner vi markprøve og jagt relateret når der er
lejlighed/tid til det.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 17:13

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
news:3dd97b7c$0$81647$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> jeg har en Formel 1/Springer Spaniel blanding, og jeg nikker genkendende
til
> din beretning om Formel 1.
> Jeg har mødt utroligt mange som siger at racen ikke eksistere, men det gør
> den da så bestemt, Laika's mor er sådan en, en lille kompakt udgave af
> Labradoren fyldt med krudt.

Hej Martin og Laika,

Selvfølgelig eksisterer Laika's mor, og jeg er sikker på at du har ret i at
hun er en lækker "krudtibagdelshund" . Men det betyder ikke at "Formel
1" er en race.

Jeg erindrer om, at begrebet "formel 1" kun eksisterer i Danmark. Det er en
betegnelse der er opfundet af en journalist i bladet "Jagt og Fiskeri" for
nogle år siden i forbindelse med en artikel om netop Labrador avlet på
engelske/irske jagtlinjer. Disse linjer er fuldblods Labrador Retriever af
allerhøjeste kaliber og de engelske og irske opdrættere vil sikkert meget
gerne have sig frabedt at blive udmeldt af racen.

I udlandet (hvor man ikke holder "Jagt og Fiskeri") kalder man "...en lille
kompakt udgave af Labradoren fyldt med krudt..." for en "field trail
Labrador", og det er hunde der er avlet med det formål at gå på jagt. Disse
hunde tilhører racen Labrador Retriever og er derfor ikke en selvstændig
race.

Jeg gætter på, at når "formel 1" i Danmark på mærkeligste vis er blevet
lavet om til at være en generel betegnelse for den lille Labrador, så
skyldes det at det ikke lugter så meget af jagt som "field trail". Men det
er for at være bedre egnet til jagt at "field trail"-typen oprindelig er
avlet ned i størrelse. Det er ikke alle der har Labrador der ved, at de
faktisk ejer Danmarks mest udbredte jagthund, og at det muligvis kun er et
mindretal af de Labrador Retriever der går på jagt der er "field trail" og
kun nogle ganske ganske få der er "formel 1". Resten er "dual-purpose".

Så jeg er nødt til at fastholde at "racen" Formel 1 ikke findes. Men "typen"
findes omend den er sjælden og hyppigt sidestilles med "field trail".

Mvh
Søren Voigt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 19:33

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
news:3dda78f6$0$25407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
> news:3dd97b7c$0$81647$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> > jeg har en Formel 1/Springer Spaniel blanding, og jeg nikker genkendende
> til
> > din beretning om Formel 1.
> > Jeg har mødt utroligt mange som siger at racen ikke eksistere, men det
gør
> > den da så bestemt, Laika's mor er sådan en, en lille kompakt udgave af
> > Labradoren fyldt med krudt.
>
> Hej Martin og Laika,
>
> Selvfølgelig eksisterer Laika's mor, og jeg er sikker på at du har ret i
at
> hun er en lækker "krudtibagdelshund" . Men det betyder ikke at "Formel
> 1" er en race.
>
> Jeg erindrer om, at begrebet "formel 1" kun eksisterer i Danmark. Det er
en
> betegnelse der er opfundet af en journalist i bladet "Jagt og Fiskeri" for
> nogle år siden i forbindelse med en artikel om netop Labrador avlet på
> engelske/irske jagtlinjer. Disse linjer er fuldblods Labrador Retriever af
> allerhøjeste kaliber og de engelske og irske opdrættere vil sikkert meget
> gerne have sig frabedt at blive udmeldt af racen.
>
> I udlandet (hvor man ikke holder "Jagt og Fiskeri") kalder man "...en
lille
> kompakt udgave af Labradoren fyldt med krudt..." for en "field trail
> Labrador", og det er hunde der er avlet med det formål at gå på jagt.
Disse
> hunde tilhører racen Labrador Retriever og er derfor ikke en selvstændig
> race.
>
> Jeg gætter på, at når "formel 1" i Danmark på mærkeligste vis er blevet
> lavet om til at være en generel betegnelse for den lille Labrador, så
> skyldes det at det ikke lugter så meget af jagt som "field trail". Men det
> er for at være bedre egnet til jagt at "field trail"-typen oprindelig er
> avlet ned i størrelse. Det er ikke alle der har Labrador der ved, at de
> faktisk ejer Danmarks mest udbredte jagthund, og at det muligvis kun er et
> mindretal af de Labrador Retriever der går på jagt der er "field trail" og

> kun nogle ganske ganske få der er "formel 1". Resten er "dual-purpose".
>
> Så jeg er nødt til at fastholde at "racen" Formel 1 ikke findes. Men
"typen"
> findes omend den er sjælden og hyppigt sidestilles med "field trail".
>
> Mvh
> Søren Voigt
>

Hej

Læs venligst
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

M.Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 21:05

"Hansen" <madsen-hansen@post.tele.dk> wrote in message
news:3dda8511$0$8694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hej
>
> Læs venligst
> http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

Hvis du så mit tidligere indlæg, så henviser jeg her netop til dette. Det
der står her er nøjagtig hvad jeg siger: Formel 1 er ikke en race, men en
ægte Labrador Retriever på linje med "field trail", "show dog" og "dual
purpose".

mvh
Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 08:08

"Hansen" <madsen-hansen@post.tele.dk> wrote in message
news:3dda8511$0$8694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:3dda78f6$0$25407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > Så jeg er nødt til at fastholde at "racen" Formel 1 ikke findes. Men
> "typen"
> > findes omend den er sjælden og hyppigt sidestilles med "field trail".
> >
> > Mvh
> > Søren Voigt
> >
> Hej
>
> Læs venligst
> http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

Det bekræfter jo bare Sørens gode indlæg.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 11:02

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en >
> Jeg vil godt tro at kombinationen af F1 lab og Springer Spaniel er en
meget
> aktiv en.
> Den nærmer sig vel så en flatcoat på Pro Plan Performance

Yeps, det kan du tro og jeg nyder hvert sekund jeg bruger med hende, hvor
min gamle labblanding stoppede, tja der tonser hun bare igennem. Vi møder
ind imellem en Flatter og til sammenligning så er min Laika ligesom en CPU,
hun er overclockket ;c) Lange ture, hjernegymnastik, leg og masser af andre
sjove ting, jooo det er spændende at stifte bekendtskab med sådan en hurtig
fætter der kan tage pusten fra en hver.
Og det er et kanon sjovt syn når hun løber i parken især når hun så går over
til spring i stedet for, så ligner hun sørme en MEGET stor hare (med lidt
fantasi ;c) )
Hygge
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 11:12

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
news:3dda78f6$0$25407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så jeg er nødt til at fastholde at "racen" Formel 1 ikke findes. Men
"typen"
> findes omend den er sjælden og hyppigt sidestilles med "field trail".
>
> Mvh
> Søren Voigt
Hej Søren,
tak for dit meget flotte svar, så fik vi da sat det på plads ;c)
Men jeg vil nu stadigvæk kalde hende en Formel 1 eller rettere Spring'a'Dor
Formula 1, for det er hun skisme i mine øjne ;c) Og man er vel altid lidt
"Ferrari" fan et eller andet sted *SSS* Jeg er bekendt med indførelsen af
den "lille" lab fra England og har altid undret mig over at folk gloede
tosset på en når man nævnte ordet Formel 1, for den er jo i forhold til
nogle af de store Labradorer der findes i Danmark faktisk en hel del
hurtigere og mere kompakt.
Men du har sæføli ret, det er en type og ikke en race.
Min kombihund ville være en fortrinlig hund for mange jægere tror jeg, hun
har tilhvertifald egenskaberne, og så er hun en fandens til musefænger ;c)
Hygge og endnu engang tak for dit flotte svar.
Hygge
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 11:56

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ddb5dee$0$23281$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Yeps, det kan du tro og jeg nyder hvert sekund jeg bruger med hende,
hvor
> min gamle labblanding stoppede, tja der tonser hun bare igennem. Vi
møder
> ind imellem en Flatter og til sammenligning så er min Laika ligesom en
CPU,
> hun er overclockket ;c) Lange ture, hjernegymnastik, leg og masser af
andre
> sjove ting, jooo det er spændende at stifte bekendtskab med sådan en
hurtig
> fætter der kan tage pusten fra en hver.

Hej Martin

Jeg kan godt nikke genkendende til de glæder sådan en krudt-i-r****-hund
giver.
Jeg havde en gang en blanding mellem en pointer og en siberian husky, og
mage til udholdenhedsmaskine har jeg aldrig oplevet. Når vi var på jagt
lå alle de andre hunde og gispede ved frokosttid, mens min hund var sur
over at få sådan en afbrydelse i morskaben. Det er altså en fornøjelse
at have den sidste hund der gider arbejde ved aftenstide.

vh
Alex

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 12:26

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
news:3ddb6070$0$23291$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

>......og har altid undret mig over at folk gloede
> tosset på en når man nævnte ordet Formel 1, for den er jo i forhold til
> nogle af de store Labradorer der findes i Danmark faktisk en hel del
> hurtigere og mere kompakt.

Det er godt at du er glad for hende præcis som hun er, men jeg kan betro dig
at der også findes Labrador ejere der ikke ser jagtidealet "hurtigere og
mere kompakt" som noget specielt positivt.

Når jeg har valgt Labrador Retriever er det fordi, at jeg på alle måder er
glad for racen. Det gælder udseende, egenskaber og temperament. Som een af
de absolut mest populære hunderacer i Danmark er avlen meget mangfoldig, og
det betyder at man altid kan finde opdræt der svarer til ens typemæssige
præferencer.

Personligt er jeg efter mange eksperimenter landet på, at den type Labrador
jeg har haft og som passer mig bedst har en mor der var Dansk
Udstillingschampion og far der er Dansk Jagt Champion og Dansk Brugs
Champion. Med andre ord en kombination af jagtlinjer med udstillingslinjer
hvilket betyder at hunden er avlet efter et udpræget "dual purpose"-ideal.

Dette gav i mit tilfælde en hund der var stor nok til at den opfylder
racestandarden og samtidig en hund der havde fantastiske jagtlige
egenskaber. Frem for alt har denne hund netop det temperament som en
Labrador skal have. Er rolig - tåler meget stress - piber aldrig - er glad
for kontakt og træning - tænker smart - har stort vildtbegær - er blød i
munden - og er en "holdspiller".

Med hensyn til det sidste er det kolossalt vigtigt for mig. Både holdspil i
forhold til mig som fører og i forhold til andre hunde som er på samme
apportørhold på jagten. Det med holdspil kan jeg bedst eksemplificere med
mit referat fra sidste års DM her:

http://www.drk-region-sydsjaelland.dk/nyhedsarkiv.htm#dm

Iøvrigt tror jeg at du vil give mig ret i, at de Labrador Retriever som du
ser på billederne ikke er specielt kompakte. De er alle af typen "dual
purpose" selvom DM er en "field trail" (markprøve). Nu er forvirringen
forhåbentlig total

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 12:59

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
news:3ddb715b$0$71943$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
<ZNIP lyden af en Formel 1 fra Valby ;c) >
Nu er forvirringen
> forhåbentlig total
>
> Med venlig hilsen
> Søren Voigt
>
Hej igen Søren,
arrrrrrrgh nu er forvirringen totaaaal ;c)
Nej så slemt er det ikke, det er da kun godt at du har fundet den hund som
lige passer dig og som også bruges både proff og på "hjemmefronten".
Lad mig slå fast at til sammenligning bruger jeg dels min "gamle"
Labblanding og så de labradorer vi møder ind imellem på vores vej. Men
dermed ikke sagt at jeg ser noget "negativt" ved den "alm" Labber tværtimod
;c)
Men det er fedt at du gad bruge tid på at dele ud af din viden, hvilket vel
også er formålet med denne gruppe i stedet for at bruge tid på diskussioner
som, race kontra hulihækkere osv osv.
Summa Sumarum må være at vi alle har fundet dén hund som lige præcis passer
os som de individualister vi nu en gang er, her tænker jeg også på
temperament, brug osv osv.
Laika er utroligt kontaktsøgende og lever fuldstændigt op til de
beskrivelser der findes på nettet om Springer Spaniels og det lagt sammen
med øhh F1'etterens egenskaber ( ;c) ) har givet mig en indsigt i dels i de
racers egenskaber og deres fordele/ulemper. Havde jeg været første
gangshundeejer så tror jeg at jeg var stået af for længst ;c)
Men fedt indlæg og jeg er sørme blevet en hel del klogere. Tak for det
Søren.
Hygge
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 16:27

> Og det er et kanon sjovt syn når hun løber i parken især når hun så går
over
> til spring i stedet for, så ligner hun sørme en MEGET stor hare (med lidt
> fantasi ;c) )
> Hygge
> Martin & Laika
>

Hejsa Martin og Laika

Min dejlige springer - field trail gør det samme, altså hopper som en meget
stor hare, hvor ørerne svæver som fuglevinger, når hun ikke lige kan finde
bolden/pinden med det samme. Det ser kanont sjovt ud og folk omkring smiler
da også over det.
Jernegymnastik er en god ting. Dette brugte vi rigtig meget, men nu er hun
lige blevet fem år, så hun er ikke så vild mere, men stadog meget, bare ikke
i forhold til for 1-2 år siden.

Hilsen BN

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 23:47

"BN" <bn@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:6RNC9.23376$HU.1791557@news010.worldonline.dk...
>
> Hejsa Martin og Laika
>
> Min dejlige springer - field trail gør det samme, altså hopper som en
meget
> stor hare, hvor ørerne svæver som fuglevinger, når hun ikke lige kan finde
> bolden/pinden med det samme. Det ser kanont sjovt ud og folk omkring
smiler
> da også over det.
> Jernegymnastik er en god ting. Dette brugte vi rigtig meget, men nu er hun
> lige blevet fem år, så hun er ikke så vild mere, men stadog meget, bare
ikke
> i forhold til for 1-2 år siden.
>
> Hilsen BN
>
Hejsa BN,
hehe, jeg kan godt genkende det du skriver, er din Springer også meget
kontakt søgende??
Laika skal helst have øjen kontakt med mig, hvis jeg ex.vis gemmer mig bag
et træ så laver hun også disse hop.
At gå og nusse i haven er som at leve i Orwell's 1984, hun holder med mig
hele tiden ;c)
Og jeg kan kun give dig ret, det er et syn for guder når de hopper og for
disse "flyve ører" ;c)
Har du en hjemmeside el. kan du henvise til et sted hvor jeg kan læse mere
om din Field Trail Springer??
Laika bliver 3 år her i Dec. så jeg har altså en "krudtibagdelshund" nogle
år endnu, ded er jo bor dæjli ;c)
Mvh og hygge
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 14:36

Hejsa Martin og Laika

Sandra er meget kontaktsøgende. Dengang jeg var alene med hende fik hun ikke
lov til at kravle op til folk som kom på besøg. Min kærestes familie er
meget glad for hende, og giver hende altid lov til at kravle op. Hun går kun
ned hvis jeg siger "ned", jeg behøver ikke at sige det særligt højt. Når hun
så er kommer op, ja, så tager hun lige en tur rundt til alle... sikke et
møfferi!
Sandra har jeg, siden hun var helt lille - hun er i dag 5 år - vænnet til at
kigge mig ind i øjnene. Det var egentligt heller ikke så svært, selvom der
er mange hunde der hader det. Det var nemmere at fastholde hendes
opmærksomhed, især når vi var til jagttræning og når jeg trænede hende i
øvrigt, for hun havde SÅ mange andre ting i hovedet. Så det er meget rart at
høre at der også er andre som kender lige øjnekiggeriet-fænomenet.
Når vi er i skoven er hun meget vild. Vi har ingen problemer med at syre
hende, men hun kan nogle gange godt løbe lige lovligt langt væk - ca. 200
m. - vi plejer i disse tilfælde at gemme os for hende, hvor hun laver disse
sjove hop, og når hun finder os løber bare tæt forbi os, for ligesom at sige
at nu kan vi godt komme frem. Herefter holder hun sig tættere på os. Der var
så dengang hvor min kæreste gemte sig oppe i et træ. jeg gik sammen med
hende, og der gik lang tid før hun fandt ham, for sporet endte jo pludseligt
meget brat!
Første gang hun var løs - som hvalp - troede hun naturligvis at jeg nok
skulle passe på hende og finde hende igen, og at hun ikke slev skulle gøre
noget for IKKE at blive væk. Her blev jeg rådet til at gemme mig og lade
hende lede i lang tid - ca. 3 min., før jeg gav lyd fra mig. Dette kan
anbefales, da der siden aldrig har været problemer med hende, for hun fandt
jo ud af, at det er med at holde sig i nærheden hvis man gerne vil med hjem.
jeg har ikke en hjemmeside omkring min hund, men jeg er sikker på at der er
mange andre der har, men har dog ikke undersøgt det.
Godnok eer Snadra 5 år, men da vi var i Kerteminde, var der en familie der
så Snadra løbe på ved vandet og hoppe i og springe op af vandet igen. De
spurgte hvor gammel hund var? Jeg svarede 5. De spurgte så om der var tale
om måneder?, for hun var meget aktiv.

Hilsen BN

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 23:50

"BN" <BN@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:Si5D9.27313$HU.1964541@news010.worldonline.dk...
> Hejsa Martin og Laika
>
> Sandra er meget kontaktsøgende.
<ZNIP en masse MEGET genkendeligt ;c) >
> Hilsen BN
>
Hej igen BN.
Det var da utroligt, jeg har altså en hund med MEGET udpræget Springer
mentalitet, det er måske min "race" når det kommer til stykket ;c)
Laika laver det samme nummer som Sandra, altså løber liiige forbi en når man
er fundet og man kan lige frem se "glæden" ;c)
Hehe jeg kan lige se dem i ansigtet da i fortalte at hun skam var 5-år

Men jeg må altså lige høre dig om 2 ting, Laika "spjætter" nogle gange med
benene hvis hun bliver helt overstadig, det ser utroligt morsomt ud men slår
dog ikke flyveørene og harespringet, DET tager kegler ;c)
2) Har i også haft "problemer" med den helt fine pels på ørene??
Jeg spendere en del tid på at børste dem så de ikke bliver til små
"hårknuder".
Med venlig hilsen
Martin & Laika
Som kan ses på:
http://home13.inet.tele.dk/dinah
Nogle gange ligner hun en Spaniel andre gange en "Formel 1" ;c)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 12:25

Hej Martin og Laika

Lige en historie omkring ansaffelsen af Sandra
Jeg fik Sandra da hun var 3,5 mdr. kennelen kunne ikke komme af med hende,
da hun var den lille i kuldet og i øvrigt mente mange jagtmænd at hun var
for gammel at tage til sig... alt dette har hun skam indhentet. jeg har
absolut ikke fortrudt at det blev hende og det der med at hun var for gammel
var lidt noget pjat, mange påstår jo at hunden er ødelagt til det
jatgmændende skal bruge hunden til. Faktisk så havde min veninde lovet mig
sin hund, da hun havde to og det var lidt for meget. Hun fortrød, og jeg tog
hjem og kiggede i avisen. Den eneste hundehvalp der var, var plet, jeg tog
straks ud for at se hende (kendte lidt til racen, og jeg ville ikke have en
hund som bare ligger og sover hele dagen) - jeg ømdøbte hende straks til
Sandra. Hun havde fået en masse uvaner, og de var svære at lære hende fra da
hun havde været der i 1,5 måned "for lang tid" - hvad det angår. Hun
besørgede nemlig i deres baggang og fotsatte hjemme hos mig. Da hun var et
år stoppede det langt om længe, via en flytning til et andet sted, så
lugtede det jo heller ikke mere. Jeg kender godt Rodalon og alle former for
pulver og små sten der kan bruges til opsugning...

> Men jeg må altså lige høre dig om 2 ting, Laika "spjætter" nogle gange
med
> benene hvis hun bliver helt overstadig, det ser utroligt morsomt ud
men slår
> dog ikke flyveørene og harespringet, DET tager kegler ;c)
> 2) Har i også haft "problemer" med den helt fine pels på ørene??

Jeg har gået til træning med hende ved DCH, men var meget skuffet, da
hundende stort set kun spiste godbidder. Via jagttræning fik jeg og Sandra
lært en masse, og godbidderne blev byttet ud med masser af ros og beløninger
som "fri i vandet" når træningen var ovre. Nå, frem til dit spørgsmål.
Trænenr ehavde bemærket, ligesom jeg selv, at når Sandra kom fri i starten
var hun naturligvis meget aktiv. Hendes bagben lignede små hundehvalpe når
hun løb. De spjættede ud til sidderne, men dette ophørte dog når hun havde
fået den værste aktivitet ude af kroppen. Træneene sagde at det ville gå
over, men i dag er hun, som før nævnt, 5 år og hun ligner stadig en
hjulbenet hund som ikke har fået styr på løbeteknikken i de første 5 min.
Hendes øre er straks en anden sag. Hun får jævnligt ørebetændelse, i meget
mild grad, da jeg tager det i opløbet, lige så snart det kan lugtes. Det er
svært at se før hele øret er "snasket" til. Hun bliver jævnligt sprøjtet med
ørerens,især når hun skal ud at bade. Sidste gang vi var ved dyrlægen
rensede han hendes ører. Hun gav nogle små hyl fra sig og kiggede over på
min kæreste, da hun godt vidste at jeg ikke havde nær så ondt af hende som
han havde. Det var mig der holdte hende, så hun bad sikkert min kæreste om
at "befri" hende - sikke øjne hun kunne sende. Hun er meget nem at rense
ører på (og tænder, poter mv.), da hun ligger helt stille på ryggen og alle
fire ben ligger ud til hver sin side, det sker faktisk ret ofte at hun
ligefrem falder i søvn!
Knuderne i hendes ører er ikke til at undgå. Hendes yderste lag er meget
glat og er nemt at rede, mens de inderste lag er mere tørre og uldne i det.
Engang var jeg så træt af at se på det, at jeg klippede ørepelsen helt op
til huden - ca. 5-6 cm. kortere. Hun lignede en hundehvalp, men, især min
svigermor, synes altså det var synd. Hvorfor det? Hun blev da i det mindste
fri for at få børstet ører i tide og utide. Hun kan jo allligevel ikke
bruges til udstillingshund,da hendes stambog er i DJR og ikke DKK. jeg har
dog ikke gjort det siden, for menge synes hun ser dum ud, men nøjes med at
klippe filttotterne af og spidserne for at undgå for meget knuderi. Hendes
poter er meget store, og hun har meget pels inde mellem trædepuderne. Jeg
klipper meget af pelsen af, også fordi når hun er ude samler der sig en
masse skidt og om vinteren kommer der mange "snebolde" som fryder sig fast.
Hun får nogle gange skyllet føderne, hvis hun har gået meget i salt fra
vejene.
Det blev da vidst en meget lang hilsen...
Lige en sluthistorie:
Juleaften år 2000 var vi på besøg hos mine forældre. Vi var ved at pakke
julegaver op, og næsten færdige, da min mormor rignede. Vi takkede for
gaverne og hun spurgte om Sandra var glad for hendes gave. Hvilken gave? Min
søster kiggede ekstra grundigt under træet, men der var ikke nogen gave til
Sandra. Hun lå på et tæppe i stuehjørnet og var lige blevet færdig med at
åbne "sin" julegave, det var den fra mormor. Der var ikke nogle som havde
givet hende den, og hun havde med jævne mellemrum været henne ved os, så
ergo, hun havde selv fundet den inde under juletræet og så "stjålet" den.
Hun havde aldrig nogensinde gjort sådan noget før, men hun må jo have kunnet
lugte/høre at det var til hende, for de andre gaver med f.eks. chokolade
havde hun ikke rørt. Det var i øvrigt et pibedyr hun fik, så hun har måske
"kommet til" at gå lidt på gaverne og hørt en lyd...?!
Til trods for at hun var den lille i kuldet, ja, så er hun bare den
herligste hund man kan tænke sig... nej, det er hun jo ikke for det siger
næsten alle hundeejere jo! Men hun er i hvert fald vores et og alt, og hu
er bestemt ikke en alt for forsigtig hund og alt for underdanig, så man
behøber ikke at gå langt udenom den lille i kuldet, men det kommer jo også
an på hvorfor man ønsker sig en hund.

Kan Laika godt lide at klatre i træet?
Sandra elsker at klatre og løbe (god til at balanere) på fældede/væltede
træet, hvor grenene er store og går op og ned.hun er helt vild med at løbe
rundt og sprigne op og ned

Hilsen BN og et vuf og spillophilsner fra Sandra

> Jeg spendere en del tid på at børste dem så de ikke bliver til små
> "hårknuder".
> Med venlig hilsen
> Martin & Laika
> Som kan ses på:
> http://home13.inet.tele.dk/dinah
> Nogle gange ligner hun en Spaniel andre gange en "Formel 1" ;c)
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 21:21

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ddb5dee$0$23281$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

Hej Martin ..

lige til din orientering har jeg modtaget en mail med dig som afsender
og med virus .. det er nok ikke dig der er den direkte afsender .. men
synes bare lige du skulle vide at der sendes virusmail ud hvor du står
som afsender .. hejhils fra Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 22:16

"BN" <BN@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:luoD9.30171$HU.2131444@news010.worldonline.dk...
>
> Hej Martin og Laika
<ZNIP en masse skønt hundelæsning>

> Til trods for at hun var den lille i kuldet, ja, så er hun bare den
> herligste hund man kan tænke sig... nej, det er hun jo ikke for det siger
> næsten alle hundeejere jo! Men hun er i hvert fald vores > Kan Laika godt
lide at klatre i træet?
> Sandra elsker at klatre og løbe (god til at balanere) på fældede/væltede
> træet, hvor grenene er store og går op og ned.hun er helt vild med at løbe
> rundt og sprigne op og ned
>
> Hilsen BN og et vuf og spillophilsner fra Sandra
>
Hejsa BN & Sandra,
vi sender lige ditto hilsner tilbage.
Laika er heller ikke underdaning, hun letter ben som en hanhund og
allerhelst det højeste sted.
Om hun kan lide at klatre, jo tak du ;c)
Da hun var helt lille hvalp kunne hun balancere på kanten af en stole ryg,
jeg mistænkte hende dengang for at være en lille smule "katteagtig" *SSSS*
Hendes poter er utroligt bløde og så er hun helt vild med springe og kravle
op at ting.
Hun har faktisk fået sin egen "rute" i haven som hun løber flere gange om
dagen og hun er ekstremt smidig, om jeg fatter hvor hun har den energi fra.
Laika er kanon god til at finde de godbidder jeg gemmer hist og pist, men en
sjov ting der går igen er følgende:
Om aftenen kan hun finde på at gå ud i gangen og lege med sin tyggesko eller
et ben, men pludselig kommer hun ind og sætter sig ved siden af mig og så
skal "vi" holde i pote, bare sådan i nogle sekunder og så fiser hun afsted
igen ;c)
Du har ret, det er ikke altid at man skal undgå den mindste i hvalpeflokken.
Dejligt at høre hvor glade i er for Sandra, for jeg er taknemmelig for hver
dag jeg oplever med min "Krudtibagdelshund" og de sjove ting der følger med.
Hygge
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 23:03

Hejsa BN og Martin.
Hvor er det dog skønt at læse om jeres hunde!
Man får jo helt lyst til selv at få sådan et energibundt

Skulle måske bede Manden om at kigge nærmere på FT Springer Spaniel, som
Sifs afløser.... når altså den tid engang kommer.
Det lyder da i hvertfald som om racen kan opfylde 3 af hans vigtigste
krav; kontaktvillig, lærenem og livlig

Mvh Ann - der har en sheltie... jeg har _ikke_ brug for endnu en livlig
hund!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 23:07

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:arm9it$qdr$1@sunsite.dk...

> Det lyder da i hvertfald som om racen kan opfylde 3 af hans vigtigste
> krav; kontaktvillig, lærenem og livlig

Det passer såmænd også på en Max.... :)

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 23:18

>> Det lyder da i hvertfald som om racen kan opfylde 3 af hans vigtigste
>> krav; kontaktvillig, lærenem og livlig

>Det passer såmænd også på en Max.... :)

Jeps - i hvert fald med det kendskab jeg har til ham!
Men det ser ud til at Jan, som ellers altid har været totalt ligeglad
med stamtavle og racerenhed (!), faktisk påtænker at købe en racehund
næste gang...
Hans altoverskyggende problem er nemlig at han _ved_ at han aldrig vil
få en Hulihæk-hund som Sif igen! Her tænker jeg ikke på den voksne og
veltrænede hund, men på det fabelagtige gode "materiale", hun viste sig
at være
Hvis han skal have blot chancen for at nærme sig sit ideal, så er han
altså derfor nødt til at købe racerent.... Og racerent er = stamtavle,
så han er sikker på at få hvad han betaler for

Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-02 23:25

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:armae5$199$1@sunsite.dk...
> >Det passer såmænd også på en Max.... :)
>
> Jeps - i hvert fald med det kendskab jeg har til ham!

Det er ellers længe siden du har set ham!

> Hvis han skal have blot chancen for at nærme sig sit ideal, så er han
> altså derfor nødt til at købe racerent.... Og racerent er = stamtavle,
> så han er sikker på at få hvad han betaler for

Nå, så kan jeg godt sterilisere Molly, når den der løbetid er overstået en
gang

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-02 11:11

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:arm9it$qdr$1@sunsite.dk...
> Hejsa BN og Martin.
> Hvor er det dog skønt at læse om jeres hunde!
> Man får jo helt lyst til selv at få sådan et energibundt
>
> Skulle måske bede Manden om at kigge nærmere på FT Springer Spaniel, som
> Sifs afløser.... når altså den tid engang kommer.
> Det lyder da i hvertfald som om racen kan opfylde 3 af hans vigtigste
> krav; kontaktvillig, lærenem og livlig
>
> Mvh Ann - der har en sheltie... jeg har _ikke_ brug for endnu en livlig
> hund!!!!
Hejsa Ann,
yeps kan helt klart anbefale sådan et energibundt ;c)
Det har været helt sjovt at udveksle erfaringer med BN for dermed har jeg
fået snævret ind hvilken hund som "dominerer" min Laika.
Og lur mig om jeg ikke om mange maaange år måske fraviger princippet om
"aldrig" en racehund, for jeg er helt klart faldet for Springeren, no doubt
about it.
Kan helt klart godt forstå Jan's synspunkt, der er kun én Sif (lige som jeg
engang sagde at der er kun én Dinah), men for pokker for en tornado jeg fik
til gengæld ;c)
God weekend ønskes til dig og Jan, stik lige los doggos en go'bid herfra
Martin & Laika

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 23-11-02 13:22

Det er da meget hyggeligt at i har fået en masse snak om Springer Spaniel, men mit spørgsmål drejede sig om en ren Formel 1. Og jeg tror at når andre ser hvad emnet efterhånden handler om så deltager de ikke i diskusionen.
Jeg har heldigvis fået et genialt svar fra Søren Voigt, men kunne da godt tænke mig at have hørt noget mere fra ejere af "rene" Formel 1.
Men jeg kan selvfølgelig bare starte forfra med et spørgsmål om denne hund.
Hilsen Monik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-02 14:55

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message
news:3ddea48d$0$172$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hejsa BN & Sandra,
> vi sender lige ditto hilsner tilbage.
> Laika er heller ikke underdaning, hun letter ben som en hanhund og
> allerhelst det højeste sted.

Hejsa Martin og Laika

Sandra kan tisse på komando, når vi siger hun skal ud at tisse, ja, så går
hun ud for at tisse! Nogle gange har vi oplevet, at når hun skal det store,
at hun finder et "godt" sted, som f.eks. en sten. Hun stiller sig med enden
til den og bakker op på den med bagenden. Hun løfter det ene ben, og så
besørger hun. Det samme gør hun nogle gange op ad en hæk når hun skal tisse,
så finder hun en gren hvor hun kan hvile det ene ben på! Dette sker dog ikke
så tit, men det ser sjovt ud og hvor er det besværligt...

Hilsen BN, som lige har luftet Sandra hvor hun jagtede "noget mærkeligt" på
marken, som viste sig at være en lille forhøjning med græs på... i
regnvejr... hun blev våd!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-02 15:10

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:arm9it$qdr$1@sunsite.dk...
> Hejsa BN og Martin.
> Hvor er det dog skønt at læse om jeres hunde!
> Man får jo helt lyst til selv at få sådan et energibundt

Hejsa Ann

Det er meget fint at have et energibundt, men det har haft mange
omkostninger, som: fjernbetjeninger (den til videoen den ene dag, fjernsynet
ugen efter), bøger, puder, tapet, gulvtæppe og et sofasæt som jeg havde
arvet af min Bedstemor.
Nu kan jeg se at du selv har et energibundt, og det er bare herligt.
Da jeg fik Sandra, boede jeg i en lejlighed hvor gangen gik ud i stuen med
en trappe op og køkken lå her i forlængelse. Jeg havde altså ikke nogen
mulighed for at lukke hende et andet sted hen, så det kostede lidt. Hun var
ikke særlig meget alene hjemme, faktisk var det altid den 1. time hun
ødelagde ting. Selvom jeg havde sat tingene op på reolen, kunne hun
alligevel kravle op på skænken og "pille" tingene ned fra reolen... I dag
rører hun ikke vores ting, men dengang var hun jo bare en lille hvalp, og i
dag er vi flyytet i et rækehus med en stor gang, hvor hun har en hule under
trappen. Jeg råder derfor altid hye hundeejere til at finde nogle pinde, så
´det ikke går ud over møbler og træværk når der skal skiftes tænder. Sandra
er i øvrigt min første hund, så jeg har lært en masse, men til trods for at
hun har ødelagt så meget er hun "verdens dejligste hund", som alle
hundeejere jo siger...!

> Skulle måske bede Manden om at kigge nærmere på FT Springer Spaniel, som
> Sifs afløser.... når altså den tid engang kommer.
> Det lyder da i hvertfald som om racen kan opfylde 3 af hans vigtigste
> krav; kontaktvillig, lærenem og livlig

Hvis Manden gerne vil have et vilddyr, skal man i hvert fald sørge for at
hunden ikke har for meget plads i starten, eller i det hele taget, da jeg
har oplevet at Sandra slapper bedre af når dørene omkring hende er lukket og
hun kan ligge i fred i hendes hule. Faktisk så falder hun helt ned såsnrt
jelg lukker døren ind til stuen, for så ved hun godt at hun ikke skal med.
Lærenem det er racen, men også meget livlig, hvorfor det det første halve år
er meget svært at få hendes træningegagement i længere tid ad gangen. 15
min. to gange om dagen gik lige, men mere er heller ikke nødvændigt i
starten... sagde "de kloge hundefolk" som jeg har forhørt mig hos.

Hilsen BN, som er meget glad for at have en hund, som ikke bare ligger og
sover hele dagen, det er kun tidligt om morgenen hun ikke rigtig gider at
stå op før vi andre har været i bad og morgenmaden herefter bliver serveret
til hende.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-02 23:47

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
news:3dd8f17d$0$17998$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Flot beskrivelse, Søren

> Det er ikke en race, og jeg har meget svært ved at se
> hvordan raceren avl på udvalgte stambøger (engelske/irske jagtlinier)
> indenfor en kendt race skulle danne en ny race.

Det må være sådan varianterne i andre racer er opstået.
Et ret godt eksempel herpå er de belgiske hyrdehunde Groenendael,
Tervueren, Malinois og Laekenois - som racemæssigt adskilles
"i vuggen".
Det samme sker med pudler og dværgschnauzer og sikkert også andre
racer ..........

De betragtes som een race - men er avlsmæssige opdelt i varianter.
Selvom man ikke blander varianterne i avlen, så kan der forekomme
"flere varianter" i et kuld........
Men de bliver ikke sorteret fra til "anden form for konkurrence".
Der er derimod lavet en variant-standard, som er tilpasset de faktiske
forhold.´

Så, hvis der antalsmæssigt - og "genfasthedsmæssigt" er tilstrækkeligft
mange,
så kan der også hen ad vejen blive basis for at skrive en variant ind i
racestandarden.
Men, men.......... det er ikke noget der sådan bare lige lader sig
praktisere.

Racerne forsøges fastholdt i deres typer.... så opdrætterne ikke avler
efter
egenskaber, der ikke er typiske for racen. F.eks. fordi man bedre kan lide
en anden pelsstruktur og farve........ end den der er angivet i standarden.

Mari

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-11-02 00:12

"BN" <bn@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:6RNC9.23376$HU.1791557@news010.worldonline.dk...
>når hun ikke lige kan finde
> bolden/pinden med det samme. Det ser kanont sjovt ud og folk omkring
smiler
> da også over det.

Gisp, gisp...jeg gyyser........
En bekendt af mig havde en Formel-1 som elskede at løbe efter bolde og pinde
når de gik ture i skoven mv. Vi havde ofte sagt til hinanden, at der var
utroligt
at det gik godt, når han tonsede efter de ting, der blev kastet til ham -
men
derfra og så til at stoppe med det - det var ikke med i de mulige valg.
Hunden
helmede ikke før den fik kastet bolden/pinden. Og det var svært at stå imod.

En dag møder hun en anden hundeejer i hundeskoven - og mens de står
og taler sammen - så kaster den anden hundeejer pinde til min venindes hund.
Den fandt dem selv........ så de var go'e og lange.

Denne famøse dag var pinden ca. 40-50 cm lang og ca. 2-3 cm tyk.
Der var et ordentligt sving i den, da den blev slynget fremad.
Hunden sprang og som vanligt stoppede den ikke, når den opsnappede
pinden...... men snappede og løb videre.

Denne dag ramte pinden bare med den ene ende i jorden og sprang
tilbage mod hunden, som jo kom buldrende i galop.
Med sin kropsvægt stødte den pinden ned gennem halsen så den gik igennem
helt ned langs skulderbladet. Dvs. mellem 30 og 40 cm. havde boret sig
ind i hunden - så der kun var en lille del udenfor munden.
De kunne ikke fjerne den - og manden, min bekendte og alle de andre hunde
måtte haste tilbage til bilerne og køre til nærmeste dyrlæge med en
blødende,
skrigende hund - og tre andre hunde der var paniske over, hvad der var sket.

Pinden havde passeret meget tæt forbi halspulsåren - men havde ikke
beskadiget den.
Til gengæld blev splinter snavs og barkstykker inde i hulrummer, da pinden
var blevet trukket ud. Det generede resten af dens liv så meget, at hunden
passede meget på når den bevægede sig......... synd og skam at lære sin
hund at "kaste pind".
Apport er selvfølgelige noget helt andet - og det forgår jo også
kontrolleret.

mari

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 24-11-02 01:03

Hej Mari
Det var dog en frygtelig historie du der fortæller. Det kan godt nok give stof til eftertanke. skrækkeligt for både hund og hundeejere.
Min egen Formel 1 er ind imellem helt vild med at samle pinde når vi er i skoven. Den får lov til at løbe med dem, men jeg kaster aldrig med dem. Jeg har altid en tennisbold i lommen, hvorigennem der er en snor (så kan jeg nemlig kaste den lidt længere væk. Den kommer altid og aflevere den når jeg ber´ den om det. Den bruger vi når vi leger. Vi bruger også en Apport når vi træner, den kan godt finde ud af forskellen.
Jeg tror ikke jeg kan lade være med at fortælle andre hundeejer din fortælling når jeg ser at de kaster med pinde.
Hilsen Monik.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-11-02 12:05

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
news:arp1v5$gjf$1@sunsite.dk...
> Til gengæld blev splinter snavs og barkstykker inde i hulrummer, da pinden
> var blevet trukket ud. Det generede resten af dens liv så meget, at hunden
> passede meget på når den bevægede sig......... synd og skam at lære sin
> hund at "kaste pind".
> Apport er selvfølgelige noget helt andet - og det forgår jo også
> kontrolleret.
>
> mari

Hej Mari

Det var dog en skrækkelig historie.
Jeg er glad for at Sandra kun får lov til apport, efter jeg har erfaret hvor
galg det kan gå. Sandra leger ofte med pinde, men de er ikke andet end 30-40
cm. og 1,5-2 cm. tykke. Vi kaster den hvor hun sidder plads ved vores side.
Når pinden er landet siger vi apport, hvor hun så styrter efter pinden som
hun så kommer tilbage med - hun elsker det . Det er dog ikke altid hun
vil aflevere den... her går det nemmere når der er tale om bolden, da
hun forbinder denne med træning og pinden er kun til leg .
Det kan være at det er derfor hundetrænere lærer deres hold, at hunden skal
blive siddende indtil pinden er sikkert landet på jorden?
Jeg har faktisk aldrig hørt om lignende hændelser som den du fortalte om,
men tak for det. Hun kan jo også komme galt afsted på vej tilbage, men hun
er heldigvis en af de hunde som holder pinden i midten, hvor jeg har set en
del hunde som bider i enden af pinden.

Hilsen BN

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-11-02 18:04

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
news:arp1v5$gjf$1@sunsite.dk...

> Apport er selvfølgelige noget helt andet - og det forgår jo også
> kontrolleret.

Hej Mari,

Jeg har en tilsvarende historie om naboens børn der kastede pind (uden at
jeg vidste det) med min den gang tre år gamle hund. Min hund slog et stort
hul i halsen, fik en fæl flænge i ganen og så knækkede han en hjørnetand
midt over.

Det der skete var, at hunden fik pinden ned i halsen mens pinden endnu var i
luften. Enden først. Hund stopper op på bakken ned mod en sø og her rammer
pinden jorden. Hund brækker sig spontant og pind sidder fast, mens hund
skriger helt vildt.

Naboen selv var dyrlæge, og derfor har jeg i dag min hund (og han er stadig
een af landets bedste apportører )

Noget andet er, at træbukke og træpinde animerer Retrievere til at bide i
vildtet. Alene af denne grund er det noget fanden har skabt.

Kort og godt: KAST ALDRIG PIND!

mvh
Søren Voigt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-11-02 23:03

"BN" <BN@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:en2E9.35894$HU.2519426@news010.worldonline.dk...
> Det kan være at det er derfor hundetrænere lærer deres hold, at hunden
skal
> blive siddende indtil pinden er sikkert landet på jorden?

Ja, det er det.........

> Jeg har faktisk aldrig hørt om lignende hændelser som den du fortalte om,
> men tak for det.

Det kan også ske med bolde, der er for små - så de kan komme helt ind i
munden - og knuderne fra bideben. En tennisbold, der sluges i farten,
den er altså ikke til at få fat i - når den har kilet sig fast.

> Hun kan jo også komme galt afsted på vej tilbage, men hun
> er heldigvis en af de hunde som holder pinden i midten, hvor jeg har set
en
> del hunde som bider i enden af pinden.

Du har ret - vi skal tænke os om - på hundenes vegne.
Det der er pointen er jo netop at meget livlige hunde kan komme
alvorligt til skade, når VI ikke tænker os om.

Mari

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-11-02 23:08

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse
news:3de1069d$0$654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Kort og godt: KAST ALDRIG PIND!

PRÆCIS.......... det............. og kast aldrig ting, som er så småt,
så det kan komme helt ind i munden.
Man kan kaste med friesbee - hvis man absolut skal kaste med noget,
som hunden skal fange i flugten.

Alt andet skal ligge stille på jorden - inden hunden henter det.
Og det skal være beregnet til at hunde apporterer det.
Pinde splintrer som fjerkræben - - - - - - - - - det gør hele træstykker
ikke.

Mari