/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorlampe tænder i Astra´92 ?
Fra : kurtmoeller
Vist : 1366 gange
50 point
Dato : 18-01-06 21:56

Efter udskiftning af motor i ASTRA 1.6i NZ fra 1992 lyser motorlampen efter ca. 5 minutters kørsel - og vedbliver at være tændt til tændingen afbrydes.
Hvad kan det skyldes - og hvad styrer denne kontrollampe?

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 18-01-06 21:57

PS: Motoren kører som en drøm. Der er altså intet at mærke, selv om lampen lyser.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-01-06 22:03

Det er nok lambra sonden der er defekt. Du mærker ikke noget fordi elektronik boksen går i "nødmode".
alimak

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 18-01-06 22:05

Har en magen til den har gjort det samme det var en føler der var gået samt at ledningen var der kun halvt forbindelse til

Få det tjekket syntes jeg

Zita

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 18-01-06 22:06

der er ingen lambda i den model astra det er først året efter

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-01-06 22:41

I tolerance data står det at det er lambda sonde på den bil.Det er det fra 1991.Men få en computer på,så ser du hvad der er galt.
alimak

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 18-01-06 22:43

ok men jeg mener ikke at der er på min eller det er jeg sikker på at der ikke er

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-06 22:50

Hvis der er motortesttlampe er der også en lambdasonde.
Lampen lyser når der er fejl i emissionen, hvilket rent praktisk vil sige at den får for meget benzin i forhold til luft (emission) og dermed forurener for meget.
Tilsodning kan være årsag til, at lampen tædes, men selvfølgelig også fejl på selve sonden.
Hvis sonden ikke fejler noget vil der sikkert også kunne udlæses fejl på oxygen/co²

Umiddelbart kan det tyde på at motoren forurener for meget, men det vil vise sig med en tester.

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 20-01-06 19:05

Hej
På min Kadett fra 1990 med NZ16i motor er der lampdasonde. Hvis det er sonden, plejer den at køre dårligt først (som om den kører på 3 cyl), før motorlampen lyser. Så jeg tror ikke det er sonden.
Andre ting kan være:
- defekt i selve motorstyringsenhed
- vakumslange er gået af, (men så skal den vel gå lidt højere i tomgang)
- AirFlow-sensor ved indsprøjtningen
- Defekte ledninger/fugt

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : BjarneD