/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
gemme partition for brugerne
Fra : z1terapi
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 17-01-06 17:04

Hej
Jeg arbejder på en skole hvor de har fået nye PC'er. Jeg har haft lidt problemer med maskinerne, og er endt op med at problemet evt. kan løses ved at partionere harddisken op i 2 dele.
Det har jeg gjort, og jeg vil nu gerne gemme den nye partition for brugerne, så de ikke får lyst til at pille ved noget uden grund. Hvordan gør jeg det??
Det skal bare være sådan at når man går ind i "Denne computer", så er der kun c:\ som er synlig, og ikke c:\ og e: som reelt er tilgængelig.

mvh Thomas

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 17-01-06 17:09

I partition magic 5.01> (NTFS) er det muligt at skjule en partition. Hklik partition, vælg advanced/hide partition.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 17:23

Men når en partition er "hide" kan den kun benyttes af specielle programmer indtil den bliver unhide igen.

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 17-01-06 17:26

Tak for hurtig respons begge 2
Jeg har dog ikke lige partition magic til rådighed. Findes der ikke freewareprogrammer, eller andre måder til den slags?
/Thomas

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-01-06 17:35

Ranish skulle kunne gøre det:

http://www.ranish.com/part/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 18:18

Foruden "Ranish" er der dette.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 17-01-06 19:46

Hej
Jeg prøvede lige pmdos som emesen foreslog. Det gemmer godt nok drevet, men det bliver jo helt ubruglig
Jeg ville gerne kunne bruge det, selvom det er gemt.

Det program JensT foreslår ligner for mig et partitioneringværktøj fremfor noget der kan skjule min disk. Er det korrekt, eller kan man bruge det til formålet?

/Thomas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 19:54

Citat
Men når en partition er "hide" kan den kun benyttes af specielle programmer indtil den bliver unhide igen.

En partition har 3 stadier.
Aktiv og dermed bootbar (som regel C:)
Hide og skjult for andre end programmer som Ranish / PM / Ghost / Drive Image / boot manager

Men hvordan kunne du tænke dig at bruge denne patition - og til hvad.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 19:55

jeg glemte
None hvor alle styresystemer kan se og bruge partitionen

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 17-01-06 20:05

Hej
Jeg skal bare bruge den til backup af c-drevet. Jeg vil lave et image af c-drevet, og have det til at ligge på det skjulte drev.

/Thomas

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-06 20:26

Jammen så skal det drev jo netop være hide og kun bruges ved genoprettelse - det er lige hvad jeg gør, ved mine børnebørns comp.
Drevet kan jo åbnes og lukkes efter behov.
Et hidden drev kan bruges af Ghost / Drive Image / og måske af Xp backup
Jeg ville købe det professionelle program Partition Magic til ca. 500 kr. hvor du også kan styre det hele fra disketter

Godkendelse af svar
Fra : z1terapi

Dato : 17-01-06 20:40

Tak for svarene emesen. Jeg regner med at det vil virke fra Part...Magic, og deler hermed point ud

mvh Thomas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 20:51

Når du ændrer den primære partition (gør den mindre for at skabe plads til den næste partition)så bør du genstarte inden du laver mere.
Styresystemet bør have drevbogstavet C: (med XP partitionering kan det blive D: som ikke er så godt)
Partition Magic skal nok ikke ligge på elev-computerne, men under indstallationen af PM skal du lave 2 disketter som du bruger på maskinerne.

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 17-01-06 23:08

Det prøver jeg
Takker herfra

mvh Thomas