/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikkerhedsudstyr
Fra : Wheel
Vist : 734 gange
300 point
Dato : 16-01-06 18:20

Har lige købt en Daihatsu charade 1.1 Reg første gang 011185 og den har ikke nogle sikkerhedsseler omme bag i til børnene. Er her nogle som kan hjælpe mig med regler omkring dette.
Her læst færdselsloven kapitel 12 § 80 men den bliver jeg ikke meget mere klog af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 18:23

Når bilen ikke er født med sikkerhedsseler, kan man ikke tvinge folk til at sætte dem i. Det har mine "unger" lige lært da de tog kørerkort for sidste år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 18:31

§ 80. Hvis en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 80 a. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

Stk. 2. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold .

Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse personer fritages for pligten til at anvende sikkerhedssele, jf. stk. 1, herunder ved særlige former for kørsel.

Stk. 4. Det påhviler føreren at påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år, anvender sikkerhedsseler i overensstemmelse med stk. 1 samt regler herom fastsat i medfør af stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at føreren af en bus helt eller delvis fritages for den i 1. pkt. nævnte pligt samt om, hvilke foranstaltninger føreren i stedet skal træffe.«

5. Efter § 80 indsættes:

Der står i ovennævnte HVIS bilen er forsynet med osv.

fra dette link

http://www.ft.dk/?._.s/samling/19971/MENU/00000002.htm

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 16-01-06 18:38

Det er også det jeg er kommet frem til............. Men jeg ved jo ikke om den er født med dem også sidenhen pillet ud..............????????????????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 18:41

Jeg tror ikke de er taget ud, hvorfor skulle de dog det?? Ikke alle biler fra 1985 er født med seler i,

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 16-01-06 18:51

Nu skal der lige huskes på, at børn under 15 år skal spændes fast!
Er der ikke seler bag i, må der ingen børn sidde der!!

Gert

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-01-06 18:55

Du kan på Færdselsstyrelsen finde en typegodkendelse for din bil. Der burde det stå, om bilen skal have sikkerhedsseler ved bagsædet

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-01-06 18:56

G.H:

Der må godt sidde børn under 15 på bagsædet, hvis det er en bil uden sikkerhedssele

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-01-06 18:59

PS. Vær opmærksom på at der kommer nye regler for sikkerhedsseler pr. 1. maj 2006.

Så må der kun sidde det antal passagerer på forsædet som der er sikkerhedsseler til. Fra 2009 kommer det også til at gælde for bagsædepassagerer.

De nye regler gælder kun, hvor der er sikkerhedsseler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-01-06 18:59

Jeg købte ny bil i 1985 og den var det ikke seler i bagsedet.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-01-06 02:09

du bør finde ud af, om der KAN monteres seler. Jeg ville ikke turde køre med en ikke fastspændt person bag mig. Hvis uheldet er ude, skal du og din sele også klare trykket fra passageren

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 29-01-06 04:07

Går man ind, for at vil finde typegodkendelse - findes den ikke.

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 29-01-06 04:07

Går man ind, for at vil finde typegodkendelse - findes den ikke.