/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Firmabil / selv at købe en bil
Fra : H2
Vist : 4015 gange
500 point
Dato : 15-01-06 21:04

Hej...

Jeg har her per 1/1 købe en andel i en mindre håndværker firma. Vi er 4 der ejer det og det er et APS.

Jeg skal efter sommerferien til at arbejde i firmaet.

Spørgsmålet er så:

Skal jeg selv købe en varevogn som firmabil og så få statens takst i kørepenge eller
Skal jeg have en firmabil

Jeg ved at jeg kan ikke ungå at kører privat i bilen og jeg vil have en ordning hvor jeg med god samvidighed kan blive stoppet i den alle steder.

Hvis jeg selv køber bilen hvordan kan jeg dokumenter hvor mange kilometer jeg har køret?

H2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-06 21:14

Privat kørsel er normalt til og fra arbejdet.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 21:15

angående firmabil.
efter min mening kan det best betale sig at købe en vare vogn og så få kilometer penge efter
statens regler.
du skal bare føre en kørselsbog hvor du skriver hvad der er privatkørsel og hvad der er firmakørsel.
jeg er sev indehaver af en lille firma,hvor vi gør sådan til vores revisor.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 21:16

du kan gøre begge dele
firmaet køber den og du bliver beskattet af fri bil ( er en % del af bilens veddi pr år )men firmaet må ikke trække momsen fra , hvis du bare 1 gang køre til købmanden efter privatte vare

du køber selv bilen , og får kørepenge efter statens takst , så skal du bare føre kørselsregnskab , men har ingen fradrag på den
det kommer meget an på hvor meget du køre både privat/firma hvad der kan betale sig

Kommentar
Fra : H2

Dato : 15-01-06 21:22

Jeg vil ca kører 25000 firma og 10000 privat.

Jeg har hørt at man kan få noget elektronik til at montere i bilen med en knap der kan skifte fra privat / erhverv
nogen der kender det evt. et link?

ardal123:
skriver du bare mandag 100km erhverv, 20km privat.
eller skal du beskrive hvor erhvervs delen er kørt til og fra?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 21:26

er det denne du tænker på
http://www.autolog.dk/

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 21:27

jeg skriver hvor og hvor mange kilometer jeg kører privat og hvor mange jeg kører firma kørsel
og hvorhen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 21:28

http://www.skatteinform.dk/Koerebogen
her er lidt om lovkrav , samt du kan downloade et køreskeme der opfylder skattevæsenets krav

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 21:32
Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 21:37

nu har vi ført vores regnskab med revisor sådan siden 1994, og der har aldrig været noget i vejen med det.det er altid blevet godkent.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-01-06 21:46

Du skal være lidt forsigtig i forhold til Ardal123s råd.

En ting er hvad en revisor godtager... en helt anden ting er, hvis du får fat i en af de mindre flexible skattefolk.

Ifølge lovgivningen skal et kørselsregnskab mindst indeholde følgende:
- Dato og tidspunkt for kørslen
- Antal kilometer
- Triptæller ved start og slut
- Formål med kørslen

Med dit kørselsmønster vil det umiddelbart være en klar fordel med kørsel efter Skatterådets satser. De første 20.000 km kan du få udbetalt med kr. 3,30 pr. kilometer. Kørsel herudover er kr. 1,78 pr. km. Samtidig kan du køre privat med god samvittighed. Du skal dog selv betale alle udgifter til anskaffelse, benzin, vedligeholdelse, forsikring og vægtafgift.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 21:56

svar til paulus 1

jeg kan oplyse dig at vores regnskab er godkent af skattevæsnet og toldvæsnet i alle årene.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 15-01-06 22:00

Men efter som jeg regner med at skal ud til mellem 5-15 kunder hver dag giver det et være skriveri hver dag..

Det er det besvær jeg godt vil være fri for.

Er der andre måder man kan kører privat med god samvidighed?

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 22:09

du starter med at skrive din private kørsel til arbejde.så skal du notere alt din arbejdskørsel
den dag og til sidst skal du skrive din private kørsel hjem.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-01-06 22:17

Til Ardal123:
Så har du været heldig, kun at møde de flinke skattemedarbejdere.
Skattemyndighedernes krav til kørselsregnskabet fremgår heraf:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104054&vID=200973&i=523#i104054

Til H2:
Din eneste anden mulighed er at få stillet fri bil til rådighed. Det medfører, at du vil blive beskattet af værdien af den fri bil, der beregnes efter nogle standardsatser. Den konkrete beregning afhænger af bilens pris og alder. Samtidig kan selskabet ikke trække momsen af anskaffelsen af bilen.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 22:34

jeg mener stadig det best kan svarre sig at føre en kørselsbog,hvor du får 3,30 pr. kilomet for de første 20.000 km. og 1.78 for de kilometer derover.
sevfølgelig er alle krav opfyldt når man fører en godkent kørselsbog fra en statsautoiseret revisor.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-01-06 23:11

Det er altså en ret naiv holdning. Er du klar over hvor mange skattesager der årligt bliver afgjort, hvor skatteyderens indkomstår bliver forhøjet på trods af at en revisor har godkendt regnskab / kørebog m.v.

Men jeg vil igen gentage: Det kommer an på hvilken skattemedarbejder, der kigger på sagen. De fleste er meget rimelige, men der er nogle der hænger sig i småting, som fx. formål med kørslen, tidspunkt eller triptæller. Hvis man vil være på den sikre side, er det derfor nødvendigt at udfylde kørselsbogen med de oplysninger.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-01-06 10:20

Hejsa
På baggrund af Paulus1's udtalelse 15-01-06 23:11 var det så ikke en rigtig god idé at tage op på dit lokale skattekontor, og høre hvordan han/hun ønsker det lavet?

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-01-06 10:21

når jeg fører en kørselsbog er det klart ,jegskriver ,dato,og hvorhen jeg kører og hvorforsamt hvor mange kilometer jeg kører.
jeg har en skema hvor mange kilometer der er til den enkelte sted jeg besøger.
det er næsten de samme steder jeg kommer

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-01-06 12:02

Hej H2

Når du skal lave din vurdering er der flere hensy som du skal tage udgangspunkt i - mange af dem fremgår af overstående kommentarer.

Hvis du skal køre i egen bil, har du den fri rådighed over bilen, dvs. du kan bruge den når som helst og til hvad som helst. Ulempen er at der skal skrives kørebog for hver distination, fx fra kontor til kunde 1 x-kilometer, fra kunde 1 til kunde 2 x-kilometer mv. Dette slipper du ikke for og linket til skatteinfo er rigtigt godt. Fordelen er at du får kilometergodtgørelse - men husk at den høje sats kun er optil og med 20.000 km - derefter afregnes til den lave sats. Når du er en del af en håndværksvirksomhed, skal du overveje slidet på bilen og måske en ekstra vedligeholdelse og rengøring. Vi har selv oplevet at spilde lim i bagrummet - det er ikke lige til at få af og øger IKKE bilens værdi

Hvis du lader virksomheden købe en bil til dig til erhvervsmæssig brug, må du selvsagt ikke bruge bilen privat. Tilgengæld kan alle udgifter fradrages og momsen kan løftes.

Hvis du lader virksomheden købe bilen og du får stillet bilen til fri rådighed, vil du blive beskattet af mindst 25% af 160.000 kr
= 40.000 kr./årligt. Virksomheden kan ikke løfte momsen på brandstof og vedligeholdelse mv.(driftudgifterne). Fordelen er at du kan køre hvor som helst og når som helst.

Når du skal træffe beslutningen er du nødt til at se på hvilken bil du har/vil få. Forstået på den måde at du skal finde ud af hvad bilen koster at holde kørende i vedlgeholdelse, brandstoføkonomi, serviceeftersyn, forsikring o.lign.

Håber at du kan bruge det til noget.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : quark1970

Dato : 16-01-06 18:08

Hej

Der følgende side http://www.tax.dk/artikler/firmabil_koerselsgodtg.htm
på den har man mulighed for beregne hvad der bedst kan betale sig