/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tjek af stel nr ved Politi
Fra : 127tage
Vist : 7690 gange
200 point
Dato : 15-01-06 18:23

Hejsa

jeg har købt en knallert for lidt over et halv år siden og har enlig ikke skænket det en tanke at få tjekket stel nr. på den...

hvad sker der hvis jeg nu ringer der ned og de siger at den er stjålet ??? mister jeg så knallerten eller kun stellet ?

eller hvad sker det ???

for knallerten er bygget på stellet siden jeg købte den...

for jeg har ikke lyst til at miste hele knallerten så vil jeg heller bygge de andre dele over på et andet stel... men det skal lige siges at jeg købte det af en fyr der virkede meget flink og erlig men han havde købt det af en eller anden knægt, og det lige der jeg bliver nervøs...

er der nogen der ved noget om det ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 18:31

Har du kvitteringer på de ting du har sat på stellet?? har du det, har du et bevis på at du er ejeren

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 15-01-06 18:33

Hej

Hvis du kan bevise at du har købt et "tomt" stel tager de kun stellet.
Men du skal ikke regne med at politiet "køber" den forklaring , medmindre du har virkelige gode beviser på dette.!!!
Hvis du ringer til politiet og spørger , får du intet svar før du har oplyst om din addresse og dit navn.
Hvis det var mig byggede jeg det "tilbage" hurtigst muligt.

Mvh.Jan (der har solgt knallerter/scootere i snart 20 år)

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 18:44

jeg har desværre ikke nogen kvittering for jeg glemte det simpelthen, fordi vi stod og snakkede om alt muligt andet...

men jeg ved jo heller ikke om stellet er stjålet jeg fin bare lige pluslig den tanke at der jo var en risiko...

og nej jeg har ikke kvittering på de andre dele jeg har købt til den for de fleste er købt på dba

tænker på og ringe til dem og melde den stjålet og så ser hvad de siger... hvis de siger at den er meldt stjålet i forvejen så ved jeg jo den er gal??? er det en hel tosset ide

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 18:45

hvis du har den lovpligtige forsikring på den, så har dit forsikringsselskab vel tjækket det op da du opgav stelnummeret til dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 18:47

Naaa, den ide er ikke så god syntes jeg, hvis nu den er stjålet, vil du jo lige pludselig være en hæler, hvis det var mig, ville jeg ringe, men være ærlig, og fortæl om dine skrubler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 18:49

bredker.... tror du at forsikringsselskaberne tjekker sådan noget, jeg tror bare de tegner en forsikring????

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 18:55

bredker. nej jeg har ikke tegnet forsikring på den inu...

Nordsted1. ja det jo rigtig men så kan jeg jo henvise til ham jeg købte den af i god tro...???

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 18:57

ja, deres edb tjækker det automatisk når de skal oprette en ny police

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 15-01-06 19:02

Nej...mig bekendt tjekker de ikke sådan noget.
Jeg har været ude for at de har tegnet en ansvars forsikring på en 30km/t som i virkeligheden var en 45 km/t.

Jan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 19:04

127tage.... ja det kan du da, og du kommer længst ved at være ærlig, så ring til politiet, så krydser jeg fingre for dig imens

bredker.... så har jeg lært noget igen idag

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 19:29

ja i må gerne krydse finger for mig,,,, håber bare ikke den er stjålet... slet ikke når man har lagt så mange timer i den....

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 19:29

ja i må gerne krydse finger for mig,,,, håber bare ikke den er stjålet... slet ikke når man har lagt så mange timer i den....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 19:31

du giver besked lige så snart du har lagt røret, ellers får jeg kramper i fingrene

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 19:38

det skal jeg nok... men det bliver først imorgen tidelig jeg ringer til dem... for den står på mit arb nu og jeg har ikke stel nr...

håber jeg kan sove inat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 19:42

Øvøvøv, her har jeg krydset fra kl. 19.10. Når nu sælger af stellet virkede ærlig er det det du skal tænke på når du går i seng, sov du bare roligt

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-01-06 19:53

hi hi tak det var pænt af dig det der foruroliger mig var at han havde købet det af en knægt i tidernes morgen og det kunne jo være han havde anskaffet sig det i ly af mørket...

men jeg har faktisk igen ide om hvormange stjålne yamaha 4.g stel der suser rundt

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-01-06 19:58

I følge danske lov fra gammel tid, så skal alt der stjålent tilbage til ejermanden. Det betyder at han/hun kan få sit stel tilbage.

Hvis du har købt i god tro - så kan politiet ikke kommer efter dig - og det er dem der skal bevise at du har købt det i ond tro (At du viste at den var stjålet).

Omkring de ekstra ting som du har puttet på stellet - så tilhører det dig - specielt hvis du kan bevise at du har købt de forskellige dele. Derudover skal den oprindelige ejer af stellet vise at han har købt de øvrige ing - ellers kan du også sige at det var dig der satte det på.

Derfor har du ingen problem - kun hvis stellet var stjålet - så skal det tilbage til oprindelig ejer. Det gælder også selom du har købt det gennem en forhandler eller lign.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 20:02

127tage, så er der jo ingen ko på isen, du fortæller lige i morgen, hvordan det er gået ik'??

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 20:24

Tror i på at kostercentralen har ansat personale til at betjene 4millioner mennesker,at man bare kan ringe.Her i Kbh får man at vide,at hvis man ikke kan få en kvitt skal man lade stellet stå
Man skal være Momset og have et forh nr
Hvis det er lidt uden for den store stad kan man vel nok få betjenten til at ringe.De har da andet at lave en at kontrollere gl cykler og knallerter
Jeg har som sort cykelhandler prøvet at ringe fl gange ved handler hvor jeg skulle tage en i bytte,de var ved at dø af grin.Men selvfølgelig man kan da prøve

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 15-01-06 21:52

Sikke da noget vrøvl Jabus!!!!!

Her oppe i Aalborg tager politiet altid den slags henvendelser alvorligt.

Jan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 22:07

Citat
tænker på og ringe til dem og melde den stjålet og så ser hvad de siger...

Er du da gal mand, det er næsten mere ulovligt end at det viser sig du måske har købt et varmt stel.
Det er falsk anmeldelse og er temmeligt strafbart.

Nu er der så flere muligheder med sådan et stel:

1, at det ikke er stjålet.
2, at det er stjålet og efterlyst på stelnummeret
3, at det er stjålet, men ikke anmeldt og derfor ikke efterlyst.
4, at det er stjålet og efterlyst men at man ikke kan finde ud af det, fordi den tidligere ejer ikke har opgivet stelnummeret fordi det ikke var skrevet ned nogen steder.

Men hvis du tegner en forsikring på den og efterfølgende bliver stoppet af politiet, så tjekker de ikke om knallerten er stjålet,. hvis du kan fremvise en gyldig forsikringskvittering hvor stelnummeret altid står på. (Nogen forsikringsselskaber tjekker om det er stjålne knallerter)

Og så lige en ting mere.....Man kan aldrig være sikker på, at en sælger er ærlig fordi han er en flinker fyr og virker ærlig

Og så forstår jeg slet ikke, hvorfor så mange, og ikke bare dig, ikke tænker noget mere over om det er varme knallerter o.s.v. de køber.....før bagefter.
Så længe det er så let at videresælge sådan noget uden at køberne kontrollerer om sælger har kvitteringer o.lign. på tingene, bliver der aldrig noget fald i antallet af stjålne køretøjer.

og når det drejer sig om et "skrællet" knallertstel, bør man altid være på vagt, for hvor er resten af knallerten så henne
Måske bygget på sælgers egen knallert fordi motorenbrændte sammen og det var for dyrt at reparere den.......

mvh dova

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 22:28

Masteraugust
Al ære og respekt for hvad de gør i Ålborg,men jeg syntes overordnet det lyder rimeligt at der ikke er personale på kostercentralen til at servicere allehånde henv om dit og dat,Ydermere er det utroligt hvor mange mennesker der har" ringet".Vi andre der handler og køber på auktioner sidder selv tilbage med Sorteper når der er mudder i maskineriet.
www.ofabike.dk

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 15-01-06 23:24

Jabus jabus

Mener du så at det er det samme med en bil eller hva

Jan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 23:26

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 08:04

Der er ingen grund til at prøve at smide ABEN videre,det er ikke biler ,trailere eller andet der er tale om.Grænsen bliver vel sat et sted.
Men det bedste du kan prøve er at tage et vilkårligt stl nr,og så bare ringe,det tager ikke mange min

Men det er self noget du har gjort masser af gange
Go Morgen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 16-01-06 16:44

nå men enden på alt det her er at min knallert IKKEer stjålet

jeg ringede til dem og sagde at at jeg havde køb et stel for et stykke tid siden jeg havde bygget min knallert op på... og jeg gerne lige for en sikkerhedsskyld ville have tjekket nr. så fik de mit cpr.nr. og telefon nr.

så gik de ind på deres system for at tjekke det og der var heldigvis ikke noget at komme efter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 17:02

Iiiiih hvor var det dejligt at hører, så kan du med god samvittighed komme ud at kører.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 17:13

Ja det er da glædeligt

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 16-01-06 18:32

Nåh.... du bor vist ikke i København

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-06 19:06

Det var da heldigt, så kan du komme ud at køre uden at være nervøs over det.

mvh dova