/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
renovering af ydervægge
Fra : 21jk04
Vist : 950 gange
100 point
Dato : 15-01-06 14:23

jeg har et gammelt hus, ydervæggene er nærmest sprøjepudset,overfladen er ihvertfald ikke glat,
det er meget besværligt at vedligeholde.Sidste gang brugte jeg en rund pensel,det tager en
evighed.

Findes der en metode der er lettere.

med hilsen og tak for jeres svar 21jk04.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 14:27

Kan du ikke bare bruge en langhåret rulle

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 14:31

Så vidt jeg forstår er det bare et "beskyttende lag" der skal på.

Hvad med en kompressor og en god sprøjtepistol?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 14:32

Kan du ikke bare sandblæse hele lortet og sprøjte det over med beton eller sådan noget?

Kan ikke huske, hvad det hedder, men hørt det skulle se godt ud.

Accepteret svar
Fra : kj1945

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-06 14:51

Hej 21jk04
hvis du vil lytte til et godt råd uandset hvad maling du bruger bortset lige fra olie maling
kommer du ca 1½ kop rå linolie i 10 lt. maling / kalk inden du fortynder malingen, også kaldet efter denne proces emulisions maling som kan lukke sig op og i, du kan også bruge det i kalk, det har rigtig mange fordele men en af de store er så at det ikke stænker så meget som ellers og så at det holder 3-4 gange så lang tid + at det ej heller skaller såfremt bunden jo er ren, det var et RÅD som en gammel murer gav mig for ca 45år siden og jeg har brugt det hver gang siden også selvom jeg er udlært bygnings maler, her får du så brug for en lang håret maler rulle som er nævnt tidligere
det råd vil du aldrig glemme men blive så glad at du giver det til andre.
plastic maling med olie i kan du også købe færdigt men kom lidt extra olie i det er så sagen
mvh
kj

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 15-01-06 14:58

hej igen 21kj04
jeg glemte at fortælle dig at ham mureren kan kunne kalke inde i et køkken loft og overvæge uden der kom så meget som et eneste stænk hverken på et sort puset komfur eller på gulvet ingen afdækning havde han.
jeg stod bare med åben mund og polypper kan jeg godt dig

Godkendelse af svar
Fra : 21jk04

Dato : 15-01-06 17:50

Tak for svaret kj1945.

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 15-01-06 18:17

hEJ IGEN
21kj04
jeg takker rigtig meget for at andre kan bruge de gamle trick
det er ikke mange dage siden at en nær ven ringede og spurte mig nok en gang om denne formel for han havde glemt den han havde også lige købt sig et gammelt skur som jeg kalder alle slags huse
hvis du så det i en røngten apperat så ville du kunne se at olien går ind bag ved de fine sand korn og hager sig fast det har jeg set mange gangem hvor i mod den anden måde da ligger det sig bare på yderflagen og har meget nemmere ved at skalle af.
du kan jo selv prøve, hvis du har mulighed for det.
men har du flere spørgsmål er jeg også villig til at køre et stykke vej for at hjælpe andre
GOD ARBEJDSLYST
MVH.
KJ 1945