/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kogning af suppe/fond
Fra : soja
Vist : 5258 gange
100 point
Dato : 16-11-02 19:06

Min slagter foreslår mig ofte at koge suppe/fond af "afpuds".
Jeg ved godt at det det det kød, sener m.v. der skæres fra,
når de forskellige udskæringer laves.
Vil det være godt at koge på "afpuds"

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 16-11-02 19:22

Afpuds er udemærket som et element i at koge fond eller suppe. Afpudset skal dog tilpasses det slutprodukt man ønsker, dvs. brunes sammen med grøntsager til brune supper osv. osv. Ben og afpuds er også en god kombination!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 10:23

"soja" <soja.news@kandu.dk> wrote in message
news:DDvB9.10939$HU.1042468@news010.worldonline.dk

> Vil det være godt at koge på "afpuds"

Jo, det kan man vel godt. Det giver jo smag til en god fond, ligesom ben
mv.

På en af de finere luksusrestauranter i byen fik jeg en lækker ret, som
blev flamberet ved bordet. Jeg komplimenterede den fond, der blev brugt
til saucen, fordi den var lavet fra bunden af. Tjeneren takkede, men
anbefalede ikke desto mindre, at man til privat brug nøjedes med at
klare sig med et fornuftigt udvalg af - boullionterninger! Som han
sagde: ud fra den særdeles høje kvalitet, de findes i nu, vil det være
rent spild af tid at stå og koge ben, afpuds og grøntsager af.

Tankevækkende.

--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-02 16:11

Her er en god opskrift på KALVEFOND. og benene kan sagtens erstettes af afpuds:

3 kg kalveben og -sener
3 løg
2 gulerødder
1 persillerod eller pastinak
2 spsk tomatpuré eller 6-8 modne tomater
1 suppevisk (timian, laurbær, persille, porretop)
1/2 hoved hvidløg
10 sorte peberkorn
1 tsk salt

Fordel tomatpuréen på benene og brum dem grundigt på begge sider i ovnen ved 175 grader. Del løgene på midten og brank dem ved at lægge skærefladerne mod bunden i den varme suppegryde. Knus hvidløget fint, skær de øvrige grøntsager i mindre stykker og kom begge dele i gryden sammen med ben (uden fedt) og krydderier.
Hæld koldt vand over og varm op til kogepunktet. Skum omhyggeligt og lad det hele koge ved svag varme uden låg i 4-5 timer.
Fedtet kan skummes af til at konservere den færdige fond med eller til at stege oksekød i!
Kog ind til et par liter god fond. Køl hurtigt ned og frys ind i passende portioner. (Fonden kan gemmes ca. 14 dage i køleskabet dækket af oksefedt).

Bouillonterninger kan efter min opfattelse kun bruges i en nøssituation!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 09:48

> På en af de finere luksusrestauranter i byen fik jeg en lækker ret, som
> blev flamberet ved bordet. Jeg komplimenterede den fond, der blev brugt
> til saucen, fordi den var lavet fra bunden af. Tjeneren takkede, men
> anbefalede ikke desto mindre, at man til privat brug nøjedes med at
> klare sig med et fornuftigt udvalg af - boullionterninger! Som han
> sagde: ud fra den særdeles høje kvalitet, de findes i nu, vil det være
> rent spild af tid at stå og koge ben, afpuds og grøntsager af.
>
> Tankevækkende.
>
- nææææ egentlig ikke tankevækkende ... men noget værre vrøvl!

Bouillionterninger er (ifølge flere kemikere, mad- og E-nummer-kyndige) det
allermest giftige man kan hælde i sin mad (og jeg leder lige lidt i gemmerne
efter artiklerne). Og det er ikke den store kunst at lave en rimelig god
fond ... det handler i bund og grund om ikke at smide f.eks
grøntsagsresterne ud; Enderne fra gulerødderne, enderne af dine hakkede løg
og så lidt porretoppe og den slags er jo fint til en grøntsagsfond ...

Nuvel - det er jo ikke altid jeg lige har en masse fiskeben liggende, og jeg
benægter bestemt ikke det lette og smarte i at købe en lille smule pulver,
der smager af fisk ...

ras

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 13:29

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dd9faab$0$63917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Bouillionterninger er (ifølge flere kemikere, mad- og E-nummer-kyndige) det
> allermest giftige man kan hælde i sin mad (og jeg leder lige lidt i gemmerne
> efter artiklerne).

Jeg forstår ikke, hvorfor der altid er mistro til kunstigt fremstillede
smagsstoffer...?? Fordi en smag er fremstillet i et laboratorium, er det
ikke ensbetydende med at den er giftig, kræftfremkaldende og
allergiforstærkende, som mange gerne vil gøre det til.

Men nu handler det også først og fremmest om at vælge kvalitetsbouillon,
og ikke Maggiterninger til 12 stk. for 8 kr.

Desuden kan fond og suppe i øvrigt købes i naturligt fremstillet og
derefter nedfrosset udgave, og det er et af de steder, jeg gerne sparer
lidt tid.

Mvh. Jørn

PS: Mon der nu starter en religionskrig ?

--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Kommentar
Fra : soja

Dato : 19-11-02 19:00

Tak for svar og kommentarer.
Jeg er lidt usikker på fremgangsmåden, men agter at "godkende" svaret.
stopper jeg så debatten, som egentlig er udmærket- eller hvornår stopper den?

I øvrigt bruger jeg også bouillon-terning eller oftest et soja-produkt, men har
altså også af og til lyst til at koge ben og grønsager

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 12:13

> Jeg forstår ikke, hvorfor der altid er mistro til kunstigt fremstillede
> smagsstoffer...?? Fordi en smag er fremstillet i et laboratorium, er det
> ikke ensbetydende med at den er giftig, kræftfremkaldende og
> allergiforstærkende, som mange gerne vil gøre det til.

- jeg lider skam heller ikke af den slags forskrækkelse, men lige præcis
bullion-terningerne skulle indeholde noget
af det allermest gustne ...

> Men nu handler det også først og fremmest om at vælge kvalitetsbouillon,
> og ikke Maggiterninger til 12 stk. for 8 kr.

- nemmerlig

> Desuden kan fond og suppe i øvrigt købes i naturligt fremstillet og
> derefter nedfrosset udgave, og det er et af de steder, jeg gerne sparer
> lidt tid.

- det er rigtigt. Hos slagteren eller fiskehandleren kan man ofte købe deres
egen fond og det kan varmt anbefales. Men det er nu ikke pga. af tiden -
mere fordi de er bedre til det og har bedre råvarer til det. Det tager jo
ikke mange minutter at sætte en gryde vand over ...

ras

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 14:56

Vedkommende (rasmus.carlsen@tdcadsl.dk) sagde i
<3dd9faab$0$63917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, at...
>
> > På en af de finere luksusrestauranter i byen fik jeg en lækker ret, som
> > blev flamberet ved bordet. Jeg komplimenterede den fond, der blev brugt
> > til saucen, fordi den var lavet fra bunden af. Tjeneren takkede, men
> > anbefalede ikke desto mindre, at man til privat brug nøjedes med at
> > klare sig med et fornuftigt udvalg af - boullionterninger! Som han
> > sagde: ud fra den særdeles høje kvalitet, de findes i nu, vil det være
> > rent spild af tid at stå og koge ben, afpuds og grøntsager af.
> >
> > Tankevækkende.
> >
> - nææææ egentlig ikke tankevækkende ... men noget værre vrøvl!

Jeg holder med!

> Bouillionterninger er (ifølge flere kemikere, mad- og E-nummer-kyndige) det
> allermest giftige man kan hælde i sin mad (og jeg leder lige lidt i gemmerne
> efter artiklerne). Og det er ikke den store kunst at lave en rimelig god
> fond ... det handler i bund og grund om ikke at smide f.eks
> grøntsagsresterne ud; Enderne fra gulerødderne, enderne af dine hakkede løg
> og så lidt porretoppe og den slags er jo fint til en grøntsagsfond ...

Og lang tid tager det heller ikke. Eller rettere: Arbejdsindsatsen er
utroligt beskeden.

> Nuvel - det er jo ikke altid jeg lige har en masse fiskeben liggende, og jeg
> benægter bestemt ikke det lette og smarte i at købe en lille smule pulver,
> der smager af fisk ...

I den fiskehandel, der tidligere lå i Guldsmedgade i Århus (og som vist
genopstår?), kunne man bestille alt det fiskeaffald, man havde lyst til.
Og så skulle man kun betale for plastikposen!

Rart at vide hvad der gør fonden! E-numre etc. er slet ikke nødvendigt,
når man ikke skal have varen stående på hylderne i flere måneder, men
bare tager sin indkogte fiskefond ud af fryseren (evt. i isterninge-
fryseposer). Ja, det er bare min holdning til dét, jeg putter i munden!

Adam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 15:05

> Rart at vide hvad der gør fonden! E-numre etc. er slet ikke nødvendigt,
> når man ikke skal have varen stående på hylderne i flere måneder, men
> bare tager sin indkogte fiskefond ud af fryseren (evt. i isterninge-
> fryseposer). Ja, det er bare min holdning til dét, jeg putter i munden!

- nemmerlig! Prøv at lægge fire asparges i et kryds altså som et # - læg en
fiskefond-isterningen i midten og smid det i ovnen til fonden er smeltet ...
mums!
;-9

ras

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-11-02 18:14

"Adam Franciere" <franciere@netbruger.dk> wrote in message
news:MPG.18470464e4a3579e989682@news.stofanet.dk...

> Og lang tid tager det heller ikke. Eller rettere: Arbejdsindsatsen er
> utroligt beskeden.

men kogetiden er lang, og skal fonden være klar skal der også skummes. Jeg
har altid hjemmelavet fond på lager, men synes godt nok ikke helt jeg kan
genkende udsagnet om at det kræver en beskeden indsats. Men det er jo blot
min mening.

vh
Jan