/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
når katte bliver steriliseret
Fra : buska
Vist : 5739 gange
31 point
Dato : 14-01-06 10:29

hej
Begge mine hunkatte er blevet sterililseret i torsdags. Det gik godt og de erda så småt ved at være sig selv igen. De har krave på så de ikke slikker i såret, men jeg oplevet at de ikke rigtig kan finde ud af de normale ting - fx at gå i kattebakken. det var først da jeg tog kraven af den ene og satte hende bakken imorges at hun lavede stort - for første gang siden jeg fik hende hjem. den anden har slet ikke haft afførring siden i torsdags.
De har begge godt kunnet tisse i bakken ser det ud til, men imorges tissede den ene kat desværre i sengen ;(
De knurrer meget af hinanden og undgår egentlig hinandens selvskab - det finder jeg lidt mærkeligt da de før i torsdags ikke kunne ligge tæt nok op af hinanden.
De spisser næsten ingenting og sidder egentlig bare i et hjørne og ser sure ud.
jeg skal give dem ½ pille 2 gange om dagen imod infektion - det er noget af en kamp at stoppe sådan en ned i halsen af dem. blev godt og grundigt bidt af den ene imorges men ned kom den da.
Er alle disse ting normal for en kat der lige skal komme sig oven på en sterilisation?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 11:02

Min mening er at dine to katte begge har krave på og det er ikke naturligt for dem ...Men selv følgelig nødvendigt...Og dette giver dem en anden adfærd end normalt...
Prøv at komme lidt flødeskum på fingeren og se om de vil slikke det i sig -vil de det kan du knuse dine piller i det og blande det ved næste portion..
Men mit råd til dig er at ringe til din dyrlæge for at få sikkerhed mht dine katte og for at få roet dig selv lidt ned ...
Jeg vil tro at alting bliver normalt når dine katte igen bliver "normale" altså kommer af med kraven og får en normal hverdag...
Men er du i tvivl så rint til en dyrlæge din egen eller en vagt dyrlæge for at få sikkerhed ....
God bedring til jer alle fra
Sverola

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 11:09

tjah - katte er jo forskellige - jeg tror også de falder til ro og bliver "normale" efter kraven er væk ;)

Fatter egentlig ikke det med kraven - jeg fik min steriliseret og den fik da bare en slags plaster på der var nemt at få af - og var meget meget hurtigt sig selv igen - klatrede oven i købet op i et træ dagen efter som om intet var hændt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 11:14

De kraver er noget skidt og er ikke altid nødvendigt hvis dyrlægen bruger en kraftigere sutur.
Jeg har ikke haft tilsvarende problemer med mine katte efter sterilisation.
En kat vil være alene når den har det dårligt og du skal muligvis anskaffe en ekstra bakke så de ikke behøver, at bruge den samme og jeg bruger altså lidt mild leverpostej eller "blød" kattemad til at pakke pillerne ind i og de fleste gange glider de ned uden problemer, men kan du ikke det må du få dyrlægen til at lære dig hvordan man tvangsmader en kat med piller.
Spørg i det hele taget dyrlægen til råds for det er d enormalt gode til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 11:20

kan kun give dig ret BjarneD - kraverne er for meget - det der milde plaster der sidder der ganske kort er rigeligt - og suturen burde gøres som "engang" -

Min kat kan da heller ikke fordrage piller osv - men man bliver opfindsom med tiden - de første gange gik der helt panik i mig husker jeg - men så blev det til knuste piller i godbidder eller skjult godt i favoritmaden -ingen problemer herefter

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 11:26

Til BjarneD og miritdk.............
Dette er ingen kritik men en konstatering...
Jeg tror ikke at vi skal forslå at tage den krave af kattene eller gøre ejeren usikker på om det er nødvendigt eller ikke ....Her mener jeg fag kompetancen har taget efgørelsen uanset hvad vi mener eller ikke ....At de kraver er fordyrende og måske noget bras er en helt enden ting...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 11:26

Mine havde ikke engang plaster på, men det havde vist noget at gøre med, at dyrlægen mener at det holder sig bedre rent og læger hurtigere, men kræver så at man holder øje med at slikkeri ikke løsner knuderne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 11:28

BjarneD - det plaster jeg taler om var et der knap sad fast og netop skulle forhindre den første dags irritation

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 11:29

Sverola, ingen har da foreslået at fjerne kraverne, men jeg foreslog at spørge dyrlægen til råds af samme årsag som du angiver. Jeg kan ikke svare for mirit, men mon ikke at hun som jeg omtaler det som en årsag til kattenes adfærd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 11:33

Jo jo helt sandt men det var bare for ikke at gøre den stakkels kattejer i tvivl at jeg skrev sidste kommentar ikke for hænge nogen ud ........Det er jo som med små børn man føler sig ofte lidt hjælpesløs når det ikke går som normalt ........Så no hard feelings herfra

mvh sverola

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-01-06 12:41

Jeg havde en hunkat engang der et par dage efter sterilisation havde travlt med at pille trådene ud, så jeg holdte selvfølgelig skarpt øje med hende og prøvede at distrahere, der skete dog ikke noget, det var allerede helet nok til ikke at gå op.
Der er en metode til at give katte piller : Sid med knæene på gulvet, holde katten fast mad benene, så har du begge arme fri, tag den ene hånd og med tommel og pegefinger tryk på siden af kæben, så åbner den sig, hold gabet åbnet og før kattens hoved tilbage så næsen peger næsten opad. Pillen har du i den anden hånd og du taber den nu ned i halsen, lukker gabet med den hånd du holdte det oppe med, holder det stadig med næsen opad og gnider på halsen og struben et par gange, hvilket skulle få katten til at synke.
Med øvelse går det hurtigt og let. Sørg for at rose katten g giv den godbid som tak for samarbejdet også selvom den måske strittede imod. Sørg også for ikke at tage for hårdt fat kun så du lige ka mærke at det går, så vil katten også bedre finde sig ide.Hvid det er helt umuligt så hold en pause fremfor at blive hidsig.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 14-01-06 13:01

hej allesammen
det er også den metode jeg bruger (med at holde katten fast mellem benene - men det lykkedes hende alligevel at bide mig ret hårdt :(
jeg tror lige jeg prøver det med at knuse pillen i noget guf, men det skulle ikke undre mig om de lugter lunten.
jeg kan se at det er noget ret kraftogt tråd de er syet med, så jeg tror ikke de kan slikke området så meget at det går op, men jeg tør nu alligevel ikke fjerne kraverne endnu. men de skal først have fjernet stingene d 23, så det er jo længe for den at gå med kraverne på :(
jeg har gjort det at jeg har taget kraven af dem en af gangen i noge minutter så de kan slikke sig andre steder på kroppen, men så snart de nærmer sig såret giver jeg dem den på igen.
men er der normalt at de ikke har afførring de første par dage efter steriliseringen??
den ene har haft her til morgen, men den anden har slet ikke. de har begge tisset flere gange (hvor den ene jo gjorde det den ene gang i sengen desværre)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 13:16

Det er et temmelig stort indgreb og afføring er et godt tegn så når det udebliver bør du snakke med dyrlægen og spørg om kraverne kan fjernes helt eller i perioder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-06 13:56

Jeg har aldrig oplevet, at en kat får krave på når den er steriliseret.

Og katte bryder sig bestemt ikke om krave.

En meget bedre ide, hvis katten vil pille i stingene, er at give dem "mavebælte" på.

Et "rør" af noget stof af en slags, evt. et strømpeskaft der passer i størrelsen.

Men det er meget normalt, at de opfører sig anderledes, ikke rigtigt vil spise så meget o.s.v.
Det er jo stressende for katten og den er måske utilpas efter narkose o.s.v.

Bare du holder øje med, at såret ikke bliver rødt og hæver da der så kan være tale om infektion.

Jeg mener det er en dum ide at knuse pillerne, da det giver så grim smag at de ikke vil æde det som de blandes i.

Sæt katten på skødet af dig, så den har ryggen ind mod dig selv.
Så tage du under hagen med den ene hånd, og åbner munden på den, ved at presse forsigtigt med en finger i mundvigen.
Samtidig med at du stopper pillen så langt ned i halsen som muligt.
Så holder du fast om munden på katten, så kan den ikke blive fri for at synke pillen.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-01-06 13:56

Hvis de har fastet inden operation er der måske ikke så meget at aflevere fra den ene.
Jeg ville nok give dem kattemalt, da det kan hjælpe en eventuel hård mave.
Jeg synes det er synd med de kraver, men nok nødvendigt, det er dog lang tid helt til den 23.
Jeg ville hvis kattene ikke har noget imod de, smøre deres sår forsigtigt med aloe vera et par gange om dagen, da det hjælper rigtig godt til at hele hurtigere og også afhjælper kløe og svie.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-01-06 14:40

Vedr. at kattene er sure på hinanden: Det er den fremmede lugt fra bedøvelse, decinfiktionsvæske mm, der gør at kattene ikke rigtig mere vil kendes ved hinanden. Efter et par dage eller tre, vil kattene igen få deres vante lugt og kunne genkende hinanden pr. duft. Kraverne er naturligvis også et andet synsindtryk end de er vant til overfor hinanden, så dette vil supplere det "fremmede" indtryk af hinanden, men det hele vil gå i sig selv efter nogle dage. Fint nok, at give kattene en kortere pause for kraverne hver dag.
Vedr. pillegivning. Hold IKKE katten fast mellem benene, da katten straks vil føle sig i en "tvangstrøje", og heraf vil blive mere agressive overfor proceduren pillegivning. Sæt dig på gulvet med katten foran dig, eller endnu bedre, stil katten op i bordhøjde. Tag fat om kattens kranie (fra oven) ved øverste kæbeparti, og med fast hånd, uden at trykke på kæben. Pres hovedet bagover indtil snudepartiet "står til kl. 2" (hvis du er højrehåndet). Hav pillen klar i den anden hånd med tommel- og langfinger. Brug pegefinger til at åbne munden og put hurtigt tabletten ned i halsgruben. Du kan tydeligt se halsgruben længst ned i munden. Prik event. hurtigt tabletten lidt længer ned i gruben, og luk munden og afvent om katten laver synkebevægelser, inden du lader katten gå. Hvis den ikke synker, så gnid katten svagt og nensomt på strube/hals-partiet medens den igen har hovedet let bagoverbøjet, event. kan du dryppe lidt vand ned i halsen med en teske eller en eengangs-sprøjte, så vil katten synke. Selv genstridige katte lader sig "behandle" på denne måde mht. pillegivning, - og efter 2-3 gange, er du ekspert i at give katte piller, og vil efterfølgende synes det er pærenemt!
Afføringen kan godt lade vente på sig efter en bedøvelse, intet unormalt ved dét! Lad kattene få tid, og det hele vil komme af sig selv, inden du begynder med alle slags afføringsfremmende midler.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-01-06 19:26

Alle de hunkatte, vi har haft gennem tiden er blevet steriliserede. Kun en af dem fik krave på. Det gik slet ikke. Jeg talte så med dyrlægen om det, og han sagde, at jeg så skulle fjerne kraven. Hvis hun så slikkede i såret hele tiden for at holde det rent, skulle hun have plaster på. Det gik heller ikke. For det første så var katten så lille, at der nærmest ikke var plads til plasteret. For det næste, så hev hun det af hele tiden. Til sidst sagde dyrlægen, at så måtte hun gå uden, så skulle vi bare holde øje med hende, så hun ikke fjernede stingene. Det gik fint. Men jeg var jo også hjemme hos hende hele dagen.

Men når din ene kat ikke har haft afføring så længe, så synes jeg helt bestemt, du skal snakke med dyrlægen. Den arme stakkel må jo have ondt i maven efterhånden.

Jeg tror også, at tingenes tilstand bliver normal igen, når de får kraverne af, og er groet sammen igen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : buska

Dato : 15-01-06 11:40

jeg har prøvet at lave et "rør" af en strømpr og komme den om maven på dem, men den får de nu hurtigtrevet af. så på med kraverne igen.
jer der fortæller at jeres katte ikke fik krave på - ville de katte ikke slikke i såret hele tiden?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 12:12

Ja.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 15-01-06 13:00

men der skete ikke noget ved det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 13:13

Nej, men man skal holde øje med at knuderne ikke går op eller at det begynder at bløde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 15:48

Jeg bemærkede ikke, at mine katte ville slikke i såret.
Det var faktisk først da stingene var pillet ud efter de tolv dage.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-01-06 16:28

Jo, de vil gerne slikke i såret. Det gør heller ikke så meget. Bare de ikke piller/bider trådene op. Men selv om der ryger et par stykker af dem, er det ikke nogen katestrofe. Det er først, når der kun er et par tråde tilbage, at det kan være en katestrofe, hvis de gør det alt for hurtigt. Dyr gror hurtigt sammen, så dine katte vil allerede være godt på vej til at gro sammen indefra.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : buska

Dato : 16-01-06 09:02

jeg har lige haft ringet til dyrlægen. de skal have kraverne på helt til stingene skal tages d 23 sider de. + hvis der ike kommer gang i afførringen ved den ene idag skal jeg have noget der kan sætte lidt mere gang i systemet.
synes bare det er mærkeligt at nogle dørlæger ikke giver krave på og andre gør.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-06 11:07

Det var da en let løsning ofr dyrlægen, der jo ikke skal tage sig af kattene.
Ud fra de opluysninger du har fået af flere andre skulle du måske overveje om det er den rigtige dyrlæge. Det er svært at sige når man ikke har set dyrlægens håndtering af dyrene.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 16-01-06 11:42

tja det kan der være noget om - problemet er bare at det er den eneste dyrlæge i byen, så der er ikke så mange andre muligheder :(
jeg synes bare det er synd for kattene at de skal have kraverne på så længe. men det ville da være mere synd hvis de ikke havde dem på, og kom til at rive op i såret ;(
så man er sku lidt lost

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-01-06 16:36

Ja, det er synd. Problemet er, at de støder ind i alting, når de har dem på. Og kraven fungerer som en skovl, der samler skidt sammen. Husk at vaske dem grundigt tit, for de er de rene bakteriebomber.

Det kræves jo nok, at der bliver syet med meget små sting, hvis katten ikke skal have krave på, når den er blevet steriliseret, og det er jo ikke alle dyrlæger, der kan/gider det. Der er også stor forskel på resultatet. Vores de sidste to katte, der er blevet steriliserede, var begge to udstyret med små broderristing. (men den ene kunne nu godt bide dem i stykker alligevel, men hun var også en minikat)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : buska

Dato : 16-01-06 17:35

jeg synes nu ikke de samler skidt på i kraven overovedet - men nu er mine katte jo heller ikke ude. den ene synes endda det er sjovt at slikke kraven - det ser ihvertfald sjovt ud når hun gør det.
det er nogle store sting de har og det er noget ret sejt tråd de er syet sammen med, så tror ret nemt de kunne få det op hvis ikke de havde kraven på, så der er den jo god, men ja de rammer ind i alt og er begyndt at gå baglæns nogle gange da det jö åbenbart er nemmere end at ramle ind i dørkarme m.m. men alt i alt taget de det hele ret pænt, men jeg glæder mig nu til de er "normale" igen ;)
bliver katte mere stille og rolige efter sådan en omgang? nu havde de begge ret meget krudt i røven inden dette, så jeg er spændt på om de tager deres "fip-ture" igen efter kraven kommer af

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-06 17:44

Det tager et stykke tid før hormonernes effekt har aftaget, men det hjælper i de fleste tilfælde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-01-06 18:42

De bliver mere rolige på den måde, at de hormonelle op og nedture holder op. Men du skal passe på, at de ikke bliver for tykke, for de har tendens til at lægge sig ud, hvis man ikke passer på med at regulere deres foder. For de røre sig mindre, efterhånden som de bliver ældre. Det virker også, som om at steriliseringen gør, at de nemmere bliver tykkere. De er ret tilbøjelige til at få "hængebug", når de er steriliserede. Jeg ved ikke, om det er fordi der bliver skåret nogle sener eller sådan noget over, for alle vores har haft tendensen. Men dyrlægen påstår, at det ikke er derfor?? Men jeg kan ikke se hvorfor det ellers skulle komme en måneds tid efter steriliseringen, og så blive der resten af livet, selv om katten ellers ikke er tyk.
Men hvis de begynder at lægge sig ud, kan du jo skifte til light-foder.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 31 point
Dato : 17-01-06 23:15

Ja, jeg tror nu ikke, det er fordi nogen dyrlæger ikke bekymrer sig om hvem der skal tage sig af dyrene, om de får krave på eller ej.

Jeg vil nærmere mene, at det er et groft indgreb i kattens naturlige vaner at udstyre den med krave i så lang tid.
Katten kan jo slet ikke komme til at ordne sin pels o.s.v.

Og det er meget sjældent det sker, at katte piller stingene ud.
For det gør jo ondt på den at rykke i de tråde.

Når sådan noget går op, skyldes det oftere at det er fordi såret hæver grundet infektion, eller at nogen dyrlæger skal eksperimentere med nye metoder, som f.eks. limning af såret i stedet for syning, eller at det ikke er syet ordentligt.

Men jeg ville nu ikke betænke mig ved, forsøgsvis at tage kraven af dem, i det mindste når du er hjemme og kan holde lidt øje med dem, og det gør slet ikke noget hvis de bare vil slikke på såret.

Det er ikke sikkert, at dine katte ændrer adfærd efter sterilisering, det er meget forskelligt.
Ofte bliver det bare tolket sådan, fordi sterilisationen ofte foretages omkring det tidspunkt i kattens alder, hvor den alligevel bliver mere "voksen" i sin opførsel.

Hængemaven er der så nogen katte der udvikler, og behøver ikke hænge sammen med overvægt, og det ses lige så ofte hos kastrerede hankatte hvor det i hvert fald heller ikke skyldes overskæring af sener og muskler.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 18-01-06 19:28

Tak for svaret dova.