/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia Comfort 2002 68 HK
Fra : wibroe
Vist : 3767 gange
260 point
Dato : 13-01-06 11:51

Hej alle.

1)

Jeg oplever en lyd der minder om et "DONG" fra mine støjdæmpere, hvis jeg kører på bulet asfalt eller kører over bump. Hvad kan der være galt?

2)
Jeg oplever også et noget trægt gearskift i 1. og 2. gear. Hvad kan være galt?

På forhånd tak.

Lasse

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-01-06 13:45

Det "DONG" du kan høre, stammer måske fra defekte styre- eller bærekugler. Eller slør i en stabilisatorarm. Hvad gearskiftet angår, så skal trækarmene nede på gearkassen sikkert bare ha' en gang smørelse. Håber du får løst problemerne. Hilsen Pims

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-01-06 16:15

Du kan ikke smøre nogle trækarme i gearkassen??????
Det er vanskeligt at sige hvad som er galt eller ikke ,,,,,,,Men hvis du har mulighed for at få bilen løftet op kan du starte med at tage et godt tag i alt som er spændt sammen ..Bærekugler-stabilisatorer -osv osv ..Husk at ta godt fat ..Der skal ikke meget slør til før det lyder som torden inde i bilen...Jeg vil dog tipse at det kan være en bærekugle som er slidt..
Dit træge gearskift kan du se på samtidig når du har bilen oppe...Få en til at skifte gear mens du er under...
Men hvordan er det med din kobling ????
Er dit gearskift lige trægt om blien er i gang eller ikke ???
Mvh sverola

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-01-06 18:52

Er det støddæmper du mener eller er det støjdæmper i udstødningen?
alimak

Kommentar
Fra : MadsChr

Dato : 13-01-06 19:12

tjek dine stabilisator bøsninger/kødben, og som skrevet foroven styre/bærekugler og ellers undervognens generelle stand, tjek om støddæmpere er utætte, hvilket nok er meget usandsynligt, men så er det da kontrolleret. Tjek din gearkasse olie, og skift den evt, afhængig af hvor mange kilometer du har kørt.. Mvh

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-01-06 23:04

Jeg skrev PÅ gearkassen, sverola.

Kommentar
Fra : wibroe

Dato : 15-01-06 15:25

Tak for svarene alle sammen.

alimak -> sorry, det er støddæmperne jeg mener.

Bilen har kørt 60.000 KM og er fra 2002/07.

sverola -> Gearskiftet er lige trægt om bilen er igang eller ej. Jeg spurgte en skodamekaniker, omkring gearskift-problemet. Han sagde gearkassen skulle have noget fedt, eller måske renses med noget luft. Men det sagde han man kunne gøre oppefra?

Kommentar
Fra : wibroe

Dato : 15-01-06 21:35

Skal jeg henvende mig hos et autoriseret skodaværksted eller kan billige lokale mekaniker lave det?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 15-01-06 21:47

>Skal jeg henvende mig hos et autoriseret skodaværksted eller kan billige lokale mekaniker lave det?
Lyder i mine ører som noget den billige uautosirede mekaniker kan klare!

Det jeg skyder på er galt med gearskiftet er ret simpelt - hvis altså du kan komme ind under bilen!

Under bilen ser du på de/den stænger der går fra gearstangen til gearkassen. Hvert led skal skilles ad og renses for til sidst at blive smurt med fedt inden det samles. Dette er på de fleste biler en forholdsvis nem reperation.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 15-01-06 21:48

Jeg er helt sikker på, at et de "billige" værksteder kan lave det.
Pims

Accepteret svar
Fra : akaup

Modtaget 130 point
Dato : 15-01-06 21:48

>Skal jeg henvende mig hos et autoriseret skodaværksted eller kan billige lokale mekaniker lave det?
Lyder i mine ører som noget den billige uautoriserede mekaniker kan klare!

Det jeg skyder på er galt med gearskiftet er ret simpelt - hvis altså du kan komme ind under bilen!

Under bilen ser du på de/den stænger der går fra gearstangen til gearkassen. Hvert led skal skilles ad og renses for til sidst at blive smurt med fedt inden det samles. Dette er på de fleste biler en forholdsvis nem reperation.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 15-01-06 21:49

(Hov - den sidste skulle være uden stavefejl - troede jeg nåede at stoppe den!)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-01-06 00:23

Det med undervognen kan et hvilke som helst værksted klare, men det med tregt gear skift ville jeg hvis jeg var dig gå på skoda værksted med. Det er måske et problem som er på mange skodaer af den model og da skal ikke du betale for det. De har muligens også nogle tricks for at lave det,som andre værksteder vil bruge mange timer på at finde ud af.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : wibroe

Dato : 17-01-06 20:47

Tak for svaret akaup.

Kommentar
Fra : wibroe

Dato : 14-02-06 10:10

Hej Alle. Nu har jeg selv skiftet stabilisator kødbenene, men der kommer stadig den samme DONK lyd foran!? Er det så bærekuglerne jeg skal gå efter??

Hilsen Lasse