/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Startbesvær
Fra : mervyn
Vist : 1035 gange
20 point
Dato : 10-01-06 21:45

Jeg har en Virago 1100 fra 99 som driver mig nogle gange til vanvid. Problemet er at den sommetider ikke vil starte der kommer kun en høj klikkende lyd fra motoren. Jeg har gået alle strømforbindelser efter og renset det hele for eventuelt ir, set diverse realærer efter også til startmotoren og de er godt spændt, kuldne er ok, ny starter den med magneten er ny, batteriet er også helt nyt og der er masser af strøm på,trods det kan jeg nogle gange sidde og skal trykke på startknappen flere gange og så lige pludselig kommer den, jeg har lagt mærke til at hvis jeg lige sætter den i høj gear og rokker lidt med den frem og tilbage og herefter så sætter den i frigear så starter den, er der eventuelt ind herinde som kan sige hvorfor så vil jeg blive meget glad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-06 21:59

Når så den endelig starter, kommer der så en "grim" lyd idet starteren tager ved??

Yamaha Virago har en meget udbredt svaghed....startdrevet.

Det kammer over og klikker bare istedet for at drive motoren.

Så det kunne lyde som det der er sket med din maskine.

mvh dova

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-01-06 22:38

På mange motorcykler er starteren i konstant indgreb, via et specielt leje, hvor yder- og inder-krans kan rotere i forhold til hinanden, hvis det sker i de rigtige retninger, men hvis retningen er modsat, så fungerer det som en 'stiv' forbindelse ( det lyder da egentlig ret kryptisk - men hvis du holder inderkransen fast, så kan yderkransen rotere den ene vej rundt, men hvis du holder inderkransen fast kan yderkransen ikke rotere den vej - lyder det bedre ??)
Dette leje kan være slidt, således at det ikke 'låser' når din starter kører rundt.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 20 point
Dato : 11-01-06 00:21

Hvis Virago har samme type startrelæ som XS400 (min søn har sådan én, der opførte sig nøjagtig som din), er det ir inde i relæet. Det letteste er at skifte relæet.
Jeg valgte, at åbne relæet (den ene spoleledning knækkede, så der skal loddes længere ledninger på spolen) rense ankeret og anslagspladerne og de to bolte (det er dem der udenpå relæet holder kabelsko til hhv. batteri og starter), der går ud gennem disse og derefter lodde plade od tilhørende bolt sammen.
Hermed var problemet løst, og vi skiller relæet én gang om året, og renser nævnte anker og plader og genmonterer på mindre end en halv time.

Godkendelse af svar
Fra : mervyn

Dato : 11-01-06 16:33

Tak for svaret hjkofoed.Det vil jeg forsøge. Det andet der bliver skrevet tror jeg ikke (det med startkrans ) den kan ikke være slidt den har kun kørt 20000 km men jeg takker for din ide og vil prøve at skille den af.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-01-06 01:07

Der er en fjeder i relæet, så du skal være lidt forsigtig første gang, du skiller det.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : lenelille

Dato : 15-02-06 21:49

det et startkransen, der står på tand med starterens tandhjul. det kan evt. være at starterenshjul er blevet slidt fladt i enden. derfor når man rokker motoren lidt kan man få starteren til at gå i indgreb.

siger min kærste