/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oplade bilbatteri ...?
Fra : WEBlance
Vist : 7447 gange
100 point
Dato : 09-01-06 18:22

Jeg har for nylig købt en bilbatterilader men kan ikke helt hitte ud af det...

Det eneste display den har er et amperemeter og det viser 0 - hvornår er den færdig med at lade?

Laderen startede med at vise omkring 3 A og efter et par timer stod den på 0 A og begyndte at brumme.

irker den som den skal eller bør jeg få den byttet?

MVH

Carl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 18:25

Når den står på = er den færdig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 18:26

= = 0 sorry

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-06 18:29

Når vi er ved det så husk at sætte rød på plus, men hvis du gør det forkert vil du blive advaret af lidt kraftige gnister medmindre batteriet er helt fladt.
Laderen nedsætter faktisk selv ladestyrken efterhånden som batteriet lades op, men lad være med at lade det stå mere end et døgn da for lang ladetid vil få vandet til at fordampe.
Husk at efterfylde med destileret vand så der er blankt vand nogle få millimeter over cellerne.

Godkendelse af svar
Fra : WEBlance

Dato : 09-01-06 18:38

OK, så når den står på 0 ampere er den færdig...

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 18:40

Ja det er helt normalt.
Hvis du sætter laderen på et fuldt opladet batteri vil den muligvis også blive på 0, men det afhænger lidt af hvor fint følende den er.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:48

En lille tillægskommmentar til et ellers korrekt svar.
De amperer du aflæser på laderen er det laderen lader med, så når batteriet er fuldt opladet står den på nul, da der så ikke er flere ampere at smide ind på batteriet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-06 19:11

3 A lyder ikke af meget. Enten var batteriet faktisk ladet op til 99%
eller er laderen meget lille.
Hvor meget kan den lade med som maks? Det kan du se i vejledningen.
10 A er mere normalt hvis batteriet er tomt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-06 19:20

3 ampere er meget normalt da de fleste af den slags ladere ligger mellem 2 og 6 ampere selv om nogle af dem på 2-3 amp. markerer for 4 eller 5, men de fleste hjemmeladere er jo også billigt omend nyttigt grej.