/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Højtalere der skratter
Fra : Mads1980
Vist : 907 gange
200 point
Dato : 09-01-06 13:15

Hejsa

Jeg har et en Yamaha forstærker (8 ohm) som jeg har prøvet at sætte et par B&O højtalere til (6 ohm)

Mit problem er at når man spiller musik ...så skratter det og lyder af H til.

Så jeg vil høre om der er nogen der ved om det er fordi at det ikke er samme ohm...eller fordi B&O kun virker sammen med B&O...eller måske en helt anden ting.

Håber i kan hjælpe.

Mvh. Mads

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 13:50

Næh til nogenlunde det hele!

Yamahaen vil helst kun belastes med 8Ohm. Men en 8 Ohms højttaler kan nemt have impendansdyk ned til 4 Ohm. At B&O skriver 6 ohm er formentlig kun et udslag af ærlighed, idet branchen som sådan ikke ligefrem er berygtet for deres hæderlighed i opgivelser og data.

Med mindre du spiller urimelig højt skal Yamahaen nok klare skærene men,......du skriver det skratter. Er det hele tiden. Eller når du spiller højt? Er det ens med forskellige lydkilder? Er det i begge sider?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 14:16

Den har ikke fået et "fur" af en art??? Mine rigtig gode højtalere begyndte også at skratte. "Billigt" skidt, kunne ikke engang holde til at falde hele vejen ned ad trappen.
Det lyder som en løs forbindelse.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 14:37

Skrat skyldes normalt:

Afbrændte enheder
Overbelastning - altså der spilles for højt
Dårlige forbindelse i stik
Dårlige potentiometre
Visse CD drev lyder forfærdentlig, når de skal spille hjemmebrændte CD'ere

Højttalere der har været tabt, plejer normalt ikke at tage skade. Skratter de alligevel, kan det skyldes enhederne er slået skæve.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 09-01-06 15:05

Højttaler staves med 2 T'er ikke fordi at jeg selv er perfekt på nogen måde. Blot til info

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 15:24

Tak for irrettesættelsen Arne!!!!!!!!!!!!!!

..... ups det var jo ikke Arne. Iøvrigt havde jeg da vist skrevet rigtigt, eller hvad?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-06 17:13
Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-01-06 23:09

Hvis du kan komme indtil membranen, så tryk den forsigtigt frem og tilbage, der må ikke komme nogen kradselyd derved, hvis der gør det er der enten kommet nogle fremmedlegemer ind i spalten
mellem svingspolen og magneten,eller også er den blevet skæv. Mvh. K.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-01-06 00:05

Det med at trykke membramen på bashøjtalerne forsigtigt ind og høre efter kradselyde er godt nok, men gør det forsigtigt.
Spiller højtalerne godt nok på et andet anlæg og har du prøvet at tilslutte andre højtalere til dette anlæg, brug først udelukelsesmetoden.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 23-02-06 13:56

Ofte vil en gang spray af typen Contact-60 i potmetre,omskiftere og stikforbindelser kunne fjerne en skratten, idet spray´en fjerne oxiderede belægninger, der virker isolerende. Også defekte elektrolytkondensatorer i udgangstrinnet kan forårsage skrattende lyde i udgangen.
Mvh