/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
2 katte.
Fra : starbottle
Vist : 640 gange
100 point
Dato : 08-01-06 18:37

Jeg hentede i sommers en dejlig hunkat på 1 år hos Inges kattehjem (hvilket virkelig kan anbefales). Hun er faldet rigtig godt til i min lejlighed på 55 kvm og vi har stor glæde af hinanden. Det er første gang jeg har kat, hvilket var grunden til at jeg valgte 1 kat, ikke 2, og en voksen i stedet for en killing.

Allerede da jeg hentede hende var jeg godt klar over at det var bedre at have 2 katte i lejlighed end en men da jeg ikke var helt sikker på hvad det var jeg gik ind til ville jeg starte med en. Nu er jeg så kommet til den konklusion at jeg let kan have to katte og da hende jeg har, er utrolig nysgerrig og social er jeg sikker på at hun også vil have glæde af en evt. anden kat. Mit spørgsmål er nu - hvis jeg vælger at få en kat mere, skal det så være en killing eller en voksen kat og er der andre ting jeg skal tage med i overvejelsen af en evt. kat nr 2?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-06 19:05

En killing vil langt lettere blive accepteret af din voksne kat. Og en hankilling vil nok være det bedste. Det vil give mindre slåskampe i det lange løb. Jeg har hørt fra flere, at hunner ikke går så godt i spænd sammen. Hanner kan godt være flere sammen. Vi har fx. haft op til 3 hanner og en hun på en gang. Nu har vi to hanner og en hun (alle ster./kast.), og det går fint. Selvfølgelig vil der være nogle uoverensstemmelser, men det er ikke noget særligt. Ingen revne skind eller øjen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-06 19:09

Glemte lige at skrive, at vores også er indekatte. De har dog en løbegård at rende ud i, selv om de ikke bruger den mange sek. om dagen for tiden. Men du bor jo i lejlighed, så du kan ikke lave løbegård. Bare husk at have noget, katten(e) kan lege/beskæftige sig med. Og steder at gemme sig, så de kan trække sig tilbage, når de ikke gider være sociale mere. (Vores de to er for øvrigt også fra Inges Kattehjem.)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 08-01-06 19:18

Din hunkat er jo ikke så gammel igen, så en killing ville være at foretrække, om du spørg mig.

Om kønnet kan jeg sige vi her har 5 hunkatte gående uden problemer. Ja, der er et hieraki som alle andre steder i dyreverdenen, men sådan er naturens gang, og i dagligdagen er der ingenproblemer overhovedet.

Snup du blot en lille misser til. Kønnet er op til dig. Det er jo også hvad dit temperament er til.!!!

mvh
Taliskoko

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-06 19:27

Du kan aldrig være sikker på, at din egen kat også synes det er en god ide med en ny kat.

En killing/ung kat bliver lettere accepteret, da den gamle kat ikke føler sit territorium så truet, som hvis det var en voksen.
Det er ligegyldigt om det er en han eller en hun.

men du må være forberedt på, at det ikke altid går lige så let med at sammenføre to katte, og i sjældne tilfælde lykkes det aldrig, det afhænger helt af kattenes psyke og temperament.

Så skal du være forberedt på, at din gamle kat sikkert vil vise den nye hvem der bestemmer.
og det bør man ikke blande sig i, medmindre det bliver meget voldsomt.

Pas på, at den nye ikke får så meget opmærksomhed, at den gamle bliver jaloux og føler sig tilsidesat.

Ja, så er der selvfølgelig flere udgifter ved at få en kat mere, og måske vil de ikke bruge samme kattebakke.

Så er der selve sammenføringen.
Når du kommer hjem med den nye kat, så er den sikkert i en transportkasse el.lign.
Så prøv at lade kattene snuse lidt til hinanden inden du lukker den nye ud.
og hvis det ikke medfører en masse hvæs og agression, så åbner du bare kassen og lader dem tage det derfra i deres eget tempo, bare du er der og kan gribe ind hvis det går for vidt..

Og så er det vigtigt, at der er steder i lejligheden hvor kattene kan gå hen og være sig selv, hvis de ikke lige gider være sociale hele tiden.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : starbottle

Dato : 08-01-06 21:29

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-01-06 03:11

Jeg ved godt at SP er lukket, men jeg har nogetvigtigt at tilføje.
Nu ved jeg ikke hvilken race din kat er, men der er nogle racer der er bedre til at være henholdsvis alene eller sammen med andre katte.
Det nemmeste er søskende eller katte der er vokset op sammen fra killinger
Rådet med en hankattekilling, har jeg flere gange set meget dårligt resultat med, da hanner selv killinger, som medfødt instinkt, har brug for at dominere på deres territorium, og desuden er hanners territorium større end hunners. Så ikke nok med at hunnen der er vandt til at være frue i eget hus, skal indordne sig under en nytilkommens hankats dominans, så er der også meget høj risiko for at den han vil blive frustreret over at færdes i en lille lejlighed, det jo mod dens natur, og den vil blive aggressiv og overfalde og jage den anden væk ved enhver lejlighed. Det har jeg set eksempler på selv efter at hannen er steriliseret.En hankat normale territorium er et par kvadratkilometer.
Du løber en stor risiko, hvis jeg var dig ville jeg nok tale med Kattens Værn om det.Jeg ville kun turde løbe risikoen, hvis den kat jeg har i forvejen og den kat jeg ønsker, begge er vokset op med mere end tre andre katte, mindre end tre vil betyde at de mest sandsynlig ikke vil acceptere at leve sammen med andre, plus det kommer an på hvilken race, da der er nogle der decideret er aleneracetyper.
Endelig hvis mener at der ikke er noget til hindre for det, er sammenføringen meget vigtig at bruge tid på. Det vil sige, først ihver deres rum, med hver deres ting og toilet og madskåle, dernæst kan du bytte en legeting fra hver om til den anden kat, så de langsomt vender sig til lugten af den anden, dernæst kan du lave gitter i steden for lukket dør, så de kan se hinanden, så kan du lade dem være sammen i en kortere periode.
Men husk aældrig på noiget tidspunkt at føre dem tættere og længere tid sammen end de selv vil, gennemtving intet, men hav tonsvis af tålmodighed og omsorg for begge.