/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Konvertering af amerikanske vhs bånd
Fra : dvnielsen
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 15-11-02 11:32

Jeg sidder med tre amerikanske vhs bånd som jeg meget gerne vil have konverteret til min danske video (PAL?). Hvor kan man henvende sig for at få gjort det? Jeg synes næsten det er for dyrt at investere i en maskine på grund af tre bånd, men indholdet er til gengæld temmelig vigtigt. Er der nogen der kan hjælpe??

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 15-11-02 12:01

"dvnielsen" <dvnielsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NT3B9.8573$HU.760432@news010.worldonline.dk...
> Jeg sidder med tre amerikanske vhs bånd som jeg meget gerne vil have
> konverteret til min danske video (PAL?). Hvor kan man henvende sig for
> at få gjort det? Jeg synes næsten det er for dyrt at investere i en
> maskine på grund af tre bånd, men indholdet er til gengæld temmelig
> vigtigt. Er der nogen der kan hjælpe??

Mange nyere, ja, sågar ældre maskiner tager både NTSC og PAL. Min gamle
Panasonic NV-HD660 tager begge dele. Måske du kender e´n med en maskine der
tager NTSC og så optag båndene over på din egen maskine? Det vil være det
billigste tror jeg.

Venlig hilsen
Peter

Godkendelse af svar
Fra : dvnielsen

Dato : 15-11-02 13:10

Tak for svaret Peter Tønnesen. Jeg ringede rundt og du havde ret. Jeg får mine bånd på Onsdag.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 12:45

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message
news:3dd4d3fa$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mange nyere, ja, sågar ældre maskiner tager både NTSC og PAL. Min gamle
> Panasonic NV-HD660 tager begge dele. Måske du kender e´n med en maskine
der
> tager NTSC og så optag båndene over på din egen maskine? Det vil være det
> billigste tror jeg.
>

Det mener jeg umiddelbart ikke du kan. De fleste maskiner (undtagen de meget
dyre/professionelle) kan kun afspille NTSC på et TV, men foretager ikke en
fuld konvertering til PAL.

Jeg er så ikke teknisk vidende så follow-up er sat til dk.teknik.tv+video.

Kasper.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 12:52

On Fri, 15 Nov 2002 12:01:13 +0100, "Peter Tønnesen" <peto@privat.dk>
wrote:
>
>Mange nyere, ja, sågar ældre maskiner tager både NTSC og PAL. Min gamle
>Panasonic NV-HD660 tager begge dele. Måske du kender eŽn med en maskine der
>tager NTSC og så optag båndene over på din egen maskine? Det vil være det
>billigste tror jeg.

Selvom man har adgang til en video som kan afspille NTSC bånd kan
man ikke overspille det til et PAL bånd da signalet stadig er i NTSC
format. Det kræver dyrt specialudstyr at konvertere NTSC til PAL.

Køb en billig video som kan afspille NTSC istedet. Sådan en kan fås
for 800-900 kr og det er mindre end det koster at få konverteret et
par videobånd til PAL. Det kan nemlig nemt koste både 2 og 3 gange
så meget.

mvh Madsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 13:41

dvnielsen wrote:
> Tak for svaret Peter Tønnesen. Jeg ringede rundt og du havde ret. Jeg
> får mine bånd på Onsdag.

Hvad kom du til at betale for at få konverteret de 3 bånd?
Jeg selv erfarede på den hårde måde, at man ikke kunne kopiere NTSC til
PAL... Grønne mennesker og fadende lyd... grrr!

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG
Woyzeck: http://woyzeck.homepage.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 13:44

Jacob Skaaning skrev:
> Hvad kom du til at betale for at få konverteret de 3 bånd?
> Jeg selv erfarede på den hårde måde, at man ikke kunne kopiere
> NTSC til PAL... Grønne mennesker og fadende lyd... grrr!

Er du sikker på, du ikke bare havde fået en elektronisk overført
besked fra Mars?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 14:28

> Mange nyere, ja, sågar ældre maskiner tager både NTSC og PAL. Min gamle
> Panasonic NV-HD660 tager begge dele. Måske du kender e´n med en maskine
der
> tager NTSC og så optag båndene over på din egen maskine? Det vil være det
> billigste tror jeg.
>
> Venlig hilsen
> Peter
>
Det kan man da ikke! Min video kan også afspille NTSC, men det er jo altså
stadig et NTSC signal den smider ud og derfor kan det ikke optages af en PAL
video. Du kan få en billig video ( eksempel:
http://www.fredgaard.dk/produkter_vis.asp?id=30 ) som kan afspille NTSC, men
det kræver naturligvis at dit TV kan vise NTSC.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 14:56

dvnielsen skrev:

> Tak for svaret Peter Tønnesen. Jeg ringede rundt og du havde ret. Jeg
> får mine bånd på Onsdag.

Hvor de så stadig er i NTSC.

--
Mvh. Peter
"I am the man with no name, Zap Brannigan at your service."

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 15-11-02 15:44

I har sikkert ret.
Er der nogle der ved hvor man kan få dem lavet om til PAL. Det er nogle bånd der er blevet optaget i staterne og jeg ville gerne dele dem med nogle venner og bekendte... I siger det koster en formue. Kan de digitaliseres??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 15:44

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
news:QX5B9.8718$HU.775596@news010.worldonline.dk...
> dvnielsen wrote:
> > Tak for svaret Peter Tønnesen. Jeg ringede rundt og du havde ret. Jeg
> > får mine bånd på Onsdag.
>
> Hvad kom du til at betale for at få konverteret de 3 bånd?
> Jeg selv erfarede på den hårde måde, at man ikke kunne kopiere NTSC til
> PAL... Grønne mennesker og fadende lyd... grrr!

Kan også skyldes Macrovision? Hvis det var original bånd du prøvede at
kopiere.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 16:06

Peter Tønnesen wrote:
> "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:QX5B9.8718$HU.775596@news010.worldonline.dk...
>> dvnielsen wrote:
>>> Tak for svaret Peter Tønnesen. Jeg ringede rundt og du havde ret.
>>> Jeg får mine bånd på Onsdag.
>>
>> Hvad kom du til at betale for at få konverteret de 3 bånd?
>> Jeg selv erfarede på den hårde måde, at man ikke kunne kopiere NTSC
>> til PAL... Grønne mennesker og fadende lyd... grrr!
>
> Kan også skyldes Macrovision? Hvis det var original bånd du prøvede at
> kopiere.

Det var det ikke, det var ting optaget på en NTSC-video (TV-udsendelser)

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG
Woyzeck: http://woyzeck.homepage.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-02-03 23:45

det sidste er ikke korekt. NTSC-signalet bliver transmogriffet om til
noget, som alle PAL.fjernsyn kan forstå. sig til hvis jeg er for teknisk

- hobnobs

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd4f644$0$35896$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> > Mange nyere, ja, sågar ældre maskiner tager både NTSC og PAL. Min gamle
> > Panasonic NV-HD660 tager begge dele. Måske du kender e´n med en maskine
> der
> > tager NTSC og så optag båndene over på din egen maskine? Det vil være
det
> > billigste tror jeg.
> >
> > Venlig hilsen
> > Peter
> >
> Det kan man da ikke! Min video kan også afspille NTSC, men det er jo altså
> stadig et NTSC signal den smider ud og derfor kan det ikke optages af en
PAL
> video. Du kan få en billig video ( eksempel:
> http://www.fredgaard.dk/produkter_vis.asp?id=30 ) som kan afspille NTSC,
men
> det kræver naturligvis at dit TV kan vise NTSC.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-02-03 00:10

"hobnobs" <hobnobs@c.dk> wrote in message
news:3e4ad0c7$0$71709$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> det sidste er ikke korekt. NTSC-signalet bliver transmogriffet om til
> noget, som alle PAL.fjernsyn kan forstå. sig til hvis jeg er for teknisk

Lol =O) Er transmogriffe ik noget som Steen fra "Steen og Stoffer" benytter
sig af når han og hans tiger skal ud på eventyr

MVH
Chris

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-02-03 00:57

hobnobs skrev: [Korrigeret for bundcitering]

>> Det kan man da ikke! Min video kan også afspille NTSC, men det er jo
>> altså stadig et NTSC signal den smider ud og derfor kan det ikke
>> optages af en PAL video.

> det sidste er ikke korekt. NTSC-signalet bliver transmogriffet om til
> noget, som alle PAL.fjernsyn kan forstå. sig til hvis jeg er for
> teknisk

Det er desværre forkert, hvad du skriver. En almindelig PAL-video laver
ikke andet end at kvasikonvertere NTSC-signalerne. Det betyder, at de
fleste fjernsyn viser signalet korrekt, men det er *stadig* i
NTSC-format, når det bliver optaget over på en anden PAL-video! Det
skyldes forskellen mellem NTSC's 60 Hz og PAL's 50.

Så medmindre man har en multistandard-video til omkring 15.000,- kr, så
kan det ikke uden videre lader sig gøre at konvertere videobåndet til
PAL.

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-02-03 21:13

Hør nu her.
Det sidste i det indlæg jeg svarede på var:
"...det kræver naturligvis at dit TV kan vise NTSC."
og det er stadig forkert. Nærlæs *før* du svarer

Og nej, du har fuldstændig ret; man kan ikke bare sådan selv konvertere.
Jeg har en serie instruktionsfilm til amerikanske soldater under 2.
verdenskrig. De hedder "Why we fight" og er lavet af Frank Capra. De er
desværre i NTSC *og* i super long play, så billed- og vigtigst:
lydkvaliteten er elendig.
Jeg ville gerne bruge dem i engelskundervisning i en 9.klasse (men
kvaliteten gør det for svært at følge med) og har ledt efter bedre udgaver i
PAL, men det ser ud til at de har været der (for man kan være heldig at
finde dem brugte) og er på vej igen (for de er "not yet available")? Meget
mystisk. Tjek selv Amazon.co.uk. Og på DVD eksisterer de slet ikke.
ER der andre her der kender til de film og evt kan hjælpe med en bedre kopi?

- hobnobs

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:b2en08$uc$1@sunsite.dk...
> hobnobs skrev: [Korrigeret for bundcitering]
>
> >> Det kan man da ikke! Min video kan også afspille NTSC, men det er jo
> >> altså stadig et NTSC signal den smider ud og derfor kan det ikke
> >> optages af en PAL video.
>
> > det sidste er ikke korekt. NTSC-signalet bliver transmogriffet om til
> > noget, som alle PAL.fjernsyn kan forstå. sig til hvis jeg er for
> > teknisk
>
> Det er desværre forkert, hvad du skriver. En almindelig PAL-video laver
> ikke andet end at kvasikonvertere NTSC-signalerne. Det betyder, at de
> fleste fjernsyn viser signalet korrekt, men det er *stadig* i
> NTSC-format, når det bliver optaget over på en anden PAL-video! Det
> skyldes forskellen mellem NTSC's 60 Hz og PAL's 50.
>
> Så medmindre man har en multistandard-video til omkring 15.000,- kr, så
> kan det ikke uden videre lader sig gøre at konvertere videobåndet til
> PAL.
>
> --
> Mvh. Peter
> "Nothing I do is my fault."
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-02-03 21:40

hobnobs skrev:

> Hør nu her.
> Det sidste i det indlæg jeg svarede på var:
> "...det kræver naturligvis at dit TV kan vise NTSC."
> og det er stadig forkert. Nærlæs *før* du svarer

Du har ret. Jeg undskylder.

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids
with fake IDs."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-02-03 23:12

"Peter Bjerre Rosa skrev:

> Du har ret. Jeg undskylder.

!!