/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varmpepumpe - frosset ?
Fra : bong
Vist : 3042 gange
200 point
Dato : 08-01-06 17:43

Jeg har for nogle mdr.siden fået opsat en varmepumpe i mit sommerhus (90 kvm).Den er af mrk. Allegro (Carrier) og kan kun gå ned til 17 gr. Den står pt. til at holde 17 gr. konstant i sommerhuset, men den bruger MEGET strøm og ude-delen er helt bundfrosset.
Skal jeg forsøge at fjerne isen ?
Skal jeg evt. helt slukke dn for at få isen væk ?

Kan jeg med fordel sætte en timer på, der starter den når temp. når ned på 10 gr. og derved spare strøm ?

Jeg vil gerne undgå den berømte "sommerhuslugt", men vil jeg kunne undgå det, hvis varmepumpen kun kører fx. om natten ?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-06 17:50

Den har kørt for meget ...derfor er den frosset....
Men er din temp i huset 17 grader ???
Den skal jo ikke køre konstant bare holde huset varmt på den temp du har stillet den til...
Den sommerhus lugt du snakker om får du væk ved ventilation dvs at ny luft kommer ind...
At den kun kører om natten med en timer kan jo selvfølgelig lade sig gøre ...Men tag og få et check på den varmepumpe...jeg tror at der er noget galt..
mvh sverola

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 17:58

Din varmepumpe er frosset til nu da der enten ikke er monteret et elektrisk varmelegeme i udedelen. Det skal være monteret når varmepumpen skal bruges i omgivelsestemperaturer under 0 gr.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 18:02

enten ingen varmelegeme eller også er det defekt. fik ikke lige skrevet helt færdigt før.

Du skal for gud skyld stoppe den og få den tøet op ellers emder det med at du brænder kompressoren af.

Opholder i jer i sommerhuset for tiden. Ellers behøver den jo faktisk ikke at skal holde 17 gr. hele tiden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 18:05

Den berømte sommerhus lugt er jo pga. fugt og det er en varmepumpe jo god til at fjerne. Du skal forsøgsvis stille frernbetjeningen på automatik og stille temperaturen så lavt som aircondition siden tillader, så vil den selv bestemme oom der er varme eller kulde den smider ind og når det så er kulde vil den automatisk også affugte.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 18:09

Jeg har selv lige været udsat for samme problem i mit firma. Da var det et anlæg til Handelskolens serverrum som var frosset til. Den stod på auto og da der jo ikke var meget varme fra serverne her i julen overtog varmepumpen og vupti frøs udedelen til, så det første der var at gøre lige efter nytår var at montere et varmelegeme i udedelen.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-06 18:12

En lille ting mere. Hvis anlægget kører kontant for at holde 17 gr. er anlægget for lille. Der skal være stilstandsperioder for kompressoren og også for at udedelen kan nå at afrime i stilstandsperioderne. man kan få varmepumper hvor der elektronisk er indlagt afrimningstider.

Godkendelse af svar
Fra : bong

Dato : 08-01-06 18:33

Tak for svaret Fijala. Jeg må kontakte leverandøren og bede ham komme og kigge på den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 10:21

Problemet er umiddelbart, at anlægget ikke har noget varme at afrime med. Kunsten med at køre meget lave rumtemperaturer er der PT kun een varmepumpe der kan, nemlig IVT Sharp. De har udviklet en speciel sommerhusvarmepumpe, der kan køre så langt ned som 10° og stadig holde sig isfri.

Problem 2 kan være hvis udedelen ikke er hævet over terrænet, så den kan komme af med tøvandet, og fygesne kan komme ind i den.