/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
HD-TV - TV optagelser?
Fra : Mads1980
Vist : 591 gange
200 point
Dato : 08-01-06 14:24

Hej i kloge kandu-brugere

Er der nogen der ved om det egentligt er tilladt at optaget fjernsynsudsendelser - nu tænker jeg på at man jo i mange år har optaget f.eks serier og film på videobånd. - og nu kommer der jo HD-tv med en opløsning på 1024x768 - og så kan man jo optage f.eks Friends, Simpsons, Film osv. osv. i super høj opløsning. Og i den forbindelse kom jeg til at tænke på om man så må share disse optagelser med P2P programmer - for det må man vel hvis det er tilladt at optage fjernsynsudsendelser...eller hvad?

Håber i forstår hvad jeg mener :)

Mvh. Mads

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 08-01-06 14:28

jeg er ikke sikker i min sag men du må gerne optage dem det ved jeg
men jeg tror ikke at man må dele dem for man optager til eget behov og det er vel lovligt fordi man betaler licens det kan man jo ikke tjekke hvis man deler dem
men som sagt jeg er ikke sikker

Kommentar
Fra : Mads1980

Dato : 08-01-06 14:31

Hej cbsjanten

Jeg tænkte mere på at man i "gamle dage" tit har optaget en eller anden dokumentar, film eller et afsnit at en serie og lånt dette videobånd ud til venner eller familie...og det er vel det man kan kalde old-school P2P :)

Jeg har bare set et afsnit af LOST optaget i usa på DivX og det er jo superkvalitet - og så kom jeg til at gå og tænke på det.

Men tak for kommentaren - håber der er andre der også byder ind med info

Mads

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-06 14:32

Som regel står der jo noget i de fleste amerikanske programmer om at det ikke er tilladt at distribuere deres produkt uden tilladelse! Og man kan vel godt kalde fildeling for distribution?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-06 14:41

http://www.microsoft.com/danmark/athome/security/children/kidspiracy.mspx

Prøv at læs dette og så vurder selv..
Jeg vil sige at du ikke har ret til at dele noget som helst med andre via net eller andet uden at du har spurgt den som har ophavs retten

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 210 point
Dato : 08-01-06 14:46

Hej! Jeg har selv for nylig købt en digital reciever med indbygget HD, som heraf kan optage de programudsendelser man måtte have lyst til. Dette er fuldt lovligt, - men mulighederne for at gemme/kopiere disse optagelser på et andet medie, er spærret - - - nettop fordi sidstnævnte ikke er lovligt. Så hvis du omgår dette ved at anskaffe dig udstyr til kopiering, - så er dette ikke lovligt. Dette fik jeg oplyst ved køb af mit udstyr, da jeg selv var interesseret i at gemme/kopiere til eget brug.
MVH

Kommentar
Fra : Mads1980

Dato : 08-01-06 14:52

Hej Sverola

Du har nok ret mht. at man ikke må dele det man optager.

Ved du om det er tilladt at optage f.eks. Indiana Jones, StarWars, Terminator...what ever...hvis de f.eks. bliver vist på tv2 når der kommer HD-tv.

De koster jo hvis man skal købe dem på DVD.

Man har jo optaget film på videobånd i mange år - og har tænkt på om det overhovedet er lovligt.

Godkendelse af svar
Fra : Mads1980

Dato : 08-01-06 14:53

Tak for svaret akle. - skrev det sidste inlæg før jeg så dit svar... :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-06 15:05

Det forstår jeg ikke, akle.. Jeg har en DVD optager med harddisk. Og den kan da godt optage udsendelser fra fjernsynet på harddisken og bagefter lægge dem over på DVD..

MEN: I manualen står der:
Citat
"Du må kun anvende dette produkt til at duplikere eller kopiere materialer som du ejer ophavsretten til, har opnået tilladelse til fra ejeren af ophavsretten eller på anden måde har sikret dig en retsmæssig tilladelse til at duplikere eller kopiere.
Medmindre du ejer ophavsretten eller har opnået en tilladelse fra ophavsrettens ejer eller på anden måde har sikret dig en retsmæssig tilladelse til at duplikere eller kopiere -bryder du loven, inklusiv loven om ophavsret, og du kan blive genstand for skadesbetalingskrav og andre retsmidler."

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-06 15:13

det var jo det jeg skrev.............

mvh sverola

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-01-06 17:39

Til Mads1980. Selv tak!

Til Birgitta. Af dit citat fremgår det, at vi i bund og grund er enige, men dét at man kan anskaffe sig en DVD optager/afspiller, gør ikke kopieringen lovlig. Forhandlerne har lov til at sælge alt dette udstyr med div. muligheder, men det er køberen/ejeren der er ansvarlig mht. at holde loven. (Jeg nævnte ikke en DVD-optager i mit tilfælde, men der i mod en digital reciever med HD. Den kan optage og afspille via TV, men ikke kopiere til andre medier, fordi netop dette er ulovlig!).
MVH Akle