/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kolestorol?
Fra : food_life
Vist : 1237 gange
50 point
Dato : 14-11-02 23:21

Hvis en person har fået konstateret for højt kolestoroltal, hvad bør han spise og hvad bør han ikke spise?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 14-11-02 23:30

Hej Food_life

Prøv at kigge ind på dette link, det er fra hjerteforeningen som har en udførlig beskrivelse

http://www.hjerteforeningen.dk/artikler/artikel.asp?ArtikelID=28&sText=kolesterol#sHer

du kan også tage en søgnig på google efter Kolesterol

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-02 23:50

hej Food_life

Har selv problemet meget tæt på livet,men det handler om at skære ned på alt animalsk fedt og i særdeleshed at skære ned på de fede mejeriprodukter. man skal huske på at der er intet der er forbudt , det skal bare være i de rigtige mængder og ikke for tit.
Før i tiden var det forbudt folk med forhøjet kolesterol i blodet at spise f.eks æg og rejer , det har man nu fundet ud af at det må man godt ,fordi disse ting passerer hurtigt ud af systemet så kroppen ikke når at optage det kolesterol der er i disse ting,men igen moderat.
Endelig skal jeg sig til dig at fedtstof på brød er overflødigt og at olivenolie i normale mængder er meget sundere.Hvidløg og chili hører også til det man må spise i rå mængder af det nedbringer også kolesterolet.
Endelig er der det bedste råd at videregive ,hvis du har mulighed for det skulle du drikke 1-3 glas rødvin om dagen ,der er stoffer i vinen der er gavnlige for helbredet.
Ellers er Netper´s foreslag om hjerteforeningen et godt råd , De har forøvrigt udgivet alletiders kogebog med hjerte og kolesterol rigtige rettter

mvh mcloud

Kommentar
Fra : netper

Dato : 14-11-02 23:55

hej mcloud

Det lyder baer rigtig fedt det med rødvinen, det må da kunne bruges forebyggende også *Griner*

Per

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 15-11-02 00:03

hej Per
Det er nemlig forebyggende. Jeg drikker selv altid et glas når jeg står i køkkenet og laver mad,derefter drikker jeg et glas til min mad, og så sker det at der sniger sig et tredje glas inden for vesten.
Iøvrigt er det også hyggeligt og beroligende da noget med for højt kolesterol næsten altid har følgeskab af forhøjet blodtryk, så det er utroligt afstressende
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 08:41

"food_life" <food_life.news@kandu.dk> wrote in message
news:DaVA9.8392$HU.681527@news010.worldonline.dk...
> Hvis en person har fået konstateret for højt kolestoroltal, hvad bør han
> spise og hvad bør han ikke spise?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Mættet fedt skal man skære ned på, og det får man især fra animalske
produkter. Min bedre halvdel, som har familiær hyperkolesterolomi, har haft
stor succes med (fra 14,7 til rimelig normalt niveau omkring de 5-6) ... han
tager ikke medicin.
Vi har simpelthen lagt kosten helt om, så han stort set aldrig spiser kød
(jeg er ved at blive veganer, så det påvirker også hans menu), og når han
spiser kød, er det mager okse, gris, fjerkræ. I stedet handler det hele om
grønsager nu. Fisk er dog godt.
Første skridt: Mælkeprodukter: man køber kun de meget meget fedtfattige.
Smør og margarine etc. udskiftes med raps- og olivenolie (surt, hvis man
ælsker brød med smør på). Kød købes kun meget meget fedtfattigt, med mindre
det drejer sig om fisk. Kokos er skidt.
Vi har haft stor fornøjelse af kogebøger om wokmad (vi har overvejende brugt
de vegetariske - men Lynn Andersons wokbøger er ok, hvis man gerne vil have
kød), thaimad, meximad osv. Den traditionelle danske menu er stort set
aflivet, eftersom vi synes den er for kedelig, når den skal laves
fedtfattigt. En bivirkning ved kostomlægningen har været, at han har tabt
sig ca. 10 kg på et år (han var ikke overvægtig før).
Men, prøv at besøge www.hjerteforeningen.dk og lån bøger/pjecer om emnet på
biblioteket. Der findes en smart lille indkøbspjece (som er mindre
restriktiv end den diæt min kæreste har valgt).
Og husk - motion er også rigtig godt.
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 08:41

Jeg vil for at undgå at kaste mig ud i lange opremsninger anbefale, at du
henvender dig til Hjerteforeningen. Den har udgivet et hav af ganske
fortræffelige kostvejledninger. Og maden er såmænd også spiselig...

Jeg kan anbefale følgende link - det er, som det ses, en pdf-fil, hvor en af
foreningens brochurer er tilgængelig:
http://www.hjerteforeningen.dk/butik/foldere/pjecepdfer/kolesterol.pdf

Mange hilsner, Leo