/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
På jagt efter Ram
Fra : bovsov
Vist : 407 gange
50 point
Dato : 14-11-02 22:48

Hej...

Jeg har en gammel pentium2 350 mhz, 64 ram, og vil gerne have lidt mere hukommelse. Jeg vil vide hvad man skal kigger efter når man skal have nye ram (parts, mb etc.) Jeg vil ikke bruge computeren til spil, men bare have den til at køre hurtigere.

Tak for hjælpen
Rasmus

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 14-11-02 23:05

Kig efter nogle PC-100 eller PC-133 EDO-ram
mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-11-02 22:45

"bovsov" <bovsov.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6IUA9.8370$HU.672194@news010.worldonline.dk...
> Hej...
>
> Jeg har en gammel pentium2 350 mhz, 64 ram, og vil gerne have lidt mere
> hukommelse. Jeg vil vide hvad man skal kigger efter når man skal have
> nye ram (parts, mb etc.) Jeg vil ikke bruge computeren til spil, men
> bare have den til at køre hurtigere.
>
> Tak for hjælpen
> Rasmus

Davs

Prøv at se http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1016

Mvh Kim

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 15-11-02 20:24

jeg kender godt edbpriser.dk men ved ikke hvad man skal se efter. DDR SDRAM hvad er forskellen, og passer alle slags ram på alle bundkort, og hvad med bit, parts, hvad skal man vælge??

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 15-11-02 22:09

Beklager tidligere svar

Hvis det er edbpriser.dk du f.eks kigger på så kig på PC100 og PC133 SDRAM - du kan bruge begge typer på en 350Mhz.(Det gør jeg på min gamle server-maskine)
Hvis man vælger Kingston-ram går man aldrig helt galt i byen, da disse ram er checket. Visse PC-typer (F.eks IBM) er MEGET kritiske med hvad ram man putter i dem. Kingston er lidt dyrere end andre, men ellers skal du sikre dig returret på det du køber hvis din maskine ikke vil godtage andre mærker. Nogle butikker bytter IKKE ram.

- og ca. 1,- pr mb. ram er ikke galt.

Mvh

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 16-11-02 01:06

ok... Som jeg har forstået det, kører f.eks en PC133 ram, med 100 hvis man har en anden 100 blok i. Er det rigitigt?? Jeg har også en 32 ram blok, men er det klogt at sætte den i (den er gammel, og er ved ikke om det er PC133 eller 100) Ændre det det noget?? hvad er bedst.

Kommentar
Fra : plextor

Dato : 16-11-02 17:57

Allerførst finder du ud af hvad type du kører med.

Pins= hvor mange ben der er på rammene (om det er 72 pins (hvis det er edo) eller om det er 168 pins pc100/133)
Dernæst skal du vide hvor stor en stang den kan køre med (der er enkeltsiddet ram og dobbelt).

Men hvis du kender typen og modellen på bundkortet så smid den her, (nemmere at guide dig)

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 16-11-02 19:45

mit bundkort er et Asus - super p6sba.

Accepteret svar
Fra : plextor

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-02 22:56

Mon ikke dit bundkort er et Supermicro og ikke asus...
http://www.supermicro.com/PRODUCT/MotherBoards/440BX/p6sba.htm

Du skal bruge 168 pins sd-ram.
Når du kører med en fsb på 100MHz kan du sætte ialt 384MB i bundkortet.
Hvad størrelse du kan bruge .....tjaaaa det kunne jeg ikke rigtig finde i den manual jeg hentede.
Jeg ved ikke om du kan smide en 256MB stang i eller om den kun kan tage dem på 128 (3x128 er jo de 384).

Mit valg ville være at købe x-antal apacer pc133 ram på 128MB.

Det betyder intet at du køber en ram der kan kører hurtigere end du har brug for.
Pc133 ram er billigere end pc100.
Apacer er en dobbelt-siddet ram og derfor kan den uden tvivl køre i din, når du holder dig til 128MB.

Muligvis kan den kører med en på 256MB, jeg ved det ikke.

Godkendelse af svar
Fra : bovsov

Dato : 17-11-02 12:50

Jeg tror altså helt bestemt at det er et Asus bundkort, men det kan være at jeg husker forkert. Men tak for hjælpen.