/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Godt med kun nogle varme rum?
Fra : svemone
Vist : 463 gange
118 point
Dato : 04-01-06 19:41

Hej.
Vi diskuterer om det reelt er varmebesparende når man har nogle varme og nogle kolde rum i huset.
Vi har faktisk kun varme i de rum som ligger mod syd (stue, køkken, kontor m.m.), mens der i værelser,
bryggers, gang m.m. mod nord ikke er varme. "Suger" de kolde rum noget af varmen fra de andre rum???
(svært at forklare). Nogle siger at det bedst kan betale sig at have ens varme i hele huset døgnet
rundt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 19:46

Ja varme bevæger sig mod kulde. Så hvis der ikke er isoleret vil varmen gå mod kolde rum.
Det vil den gøre indtil temperaturen er udlignet, i begge rum.
Men da temperaturforskellen nok ikke er så stor vil det gå langsomt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 19:53

Ja, det er slet ikke besparende, og værre endnu, det ødelægger simpelthen dit hus på længere sigt, idet skimmelsvamp og andre grimme ting, stortrives såfremt temperaturen kommer under 14 grader.

og ting som træværk (lofter, karme ,paneler m.m.) skrumper og misformes, når der så igen varmes op.

Så alt i alt, kan det være en særdeles dyr fornøjelse at "spare" på varmen,

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-06 20:24

her er der lavet forsøg...

første år - ingen varme i to rum - megaregning

andet år - varme overalt og hele tiden - megaregning

i år ved jeg så ikke om tæller - kom jo sent igang pga vejret osv - det får vi se - men du kører varmen i alle rum hele tiden med en lille forskel - meget lidt i værelser der ikke bruges om dagen osv - indtil nu viser måleren at det åbenbart er ok - hvad resultatet bliver - tjahhhhhh ????

for alle med fjernvarme tror jeg ikke der er pengebesparelse i år - synes de rasler med sablerne allerede

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-06 21:56

Nu er penge jo ikke alt

Som Dova skriver er der stor risiko for skimmel og andet skidthas i rum, der ikke er opvarmede.

Vi har også forsøgt lidt af hvert - jeg har altid haft et princip om, at alle rummene skal være opvarmede hele tiden, da væggene også absorberer og holder på varmen. Er væggene varme, dannes mindre fugt ved opvarmning og dermed mindre risiko for svamp. Desuden er det da drønubehageligt med kold træk fra de rum, der ikke er opvarmede. Selvom dørene er lukkede er det svært at undgå
Jeg flyttede så ind i et gammelt uisoleret hus, og blev ganske enkelt tvunget til at lukke nogle døre for at kunne holde varmen i resten af huset. Det var rasende ubehageligt, synes jeg og er nu glad for at vi har hulmursisoleret og derfor kan varme hele huset op. Det er altså mere "Komfi".

Et godt pejlemærke for fugt i det rum er at kigge på vinduerne - der skal ikke være kondens på indersiden af ruden - er der det, skal rummet luftes ud og varmes op.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-06 22:00

Helt klart en jævn varme overalt og udluftning et par gange i døgnet så har du det bedste indeklima For stor forskel giver ligesom uisolerede konstruktioner Kuldebroer som får fugt kondens og dermed som Dova skriver svampe af forskellige arter
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-06 22:02

Ja ok så skulle det være slået fast med syvtommer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-03-06 09:24

Hva' med om du tog og lukkede nogle af dine spørgsmål?
Du har 8 spørgsmål, men vil åbenbart i ingen af tilfældene give folk points.
Personligt er jeg ligeglad med dine points, jeg har heller ikke forsøgt at besvare nogen af dem.
Til gengæld har du blacklistet mig, fordi jeg var så "fræk" at opfordre dig til at lukke dit spørgsmål om hvor meget det er normalt at tisse under "ernæring". Du havde fundet dit svar, sagde du, men ville ikke have flere mails, og det irriterede dig at folk begyndte at diskutere i din tråd.
Tja...det eneste ordentlige at gøre er at smide en kommentar om, at folk er på vildspor, eller at du har fundet dit svar. Det er en mærkelig løsning at blackliste folk istedet for at lukke et spørgsmål.
Hvorfor vil du ikke lukke nogen af dine spørgsmål???

Ja, nu bliver jeg jo nok blacklistet igen! Det må jeg så se om jeg kan leve med

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-04-06 13:53

Må man have lov at spørge om hvorfor i alverden du har forhøjet points på et spørgsmål fra januar som folk har svaret på - endda flere gange?

Hvad ønsker du yderligere af svar?

Mvh Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-06 14:28

Citat
Må man have lov at spørge om hvorfor i alverden du har forhøjet points på et spørgsmål fra januar som folk har svaret på - endda flere gange?

Nemlig vil.du

Det er slet ikke besparende, og værre endnu, det ødelægger simpelthen dit hus på længere sigt, idet skimmelsvamp og andre grimme ting, stortrives såfremt temperaturen kommer under 14 grader.

og ting som træværk (lofter, karme ,paneler m.m.) skrumper og misformes, når der så igen varmes op.

Så alt i alt, kan det være en særdeles dyr fornøjelse at "spare" på varmen,

mvh dova

Kommentar
Fra : svemone

Dato : 30-04-06 18:31

Det var en fejl.
Sig mig, kan man aldrig få de spørgsmål væk fra sin egen oversigt, som man har spurgt om for 100 år siden??

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-04-06 22:05

Du kan lukke dine spørgsmål, på dén måde får de folk der har hjulpet dig, jo osse de points du har lovet dem

Mvh Dorthe